۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

۱۰ غذای خطرناک برای تالاسمی

۱۳ مهر ۱۴۰۰، ۱۲:۰۰
کد خبر: 568479
۱۰ غذای خطرناک برای تالاسمی

تالاسمی یک بیماری خونی است که به بدن شما اجازه تولید هموگلوبین و گلبول‌های قرمز به اندازه کافی را نمی‌دهد. بنابراین ، اگر فردی از این اختلال خون رنج می‌برد ، ممکن است تعداد طبیعی گلبول‌های قرمز و هموگلوبین کمتر نباشد.

به گزارش اقتصادآنلاین، گلبول‌های قرمز فرد کوچک هستند که این اختلال خون را به یک بیماری تهدید کننده زندگی تبدیل می‌کند. این بیماری در نوزادان ، به ویژه در کشورهای جنوب آسیا شیوع دارد. بنابراین چه عواملی باعث این بیماری می‌شود؟ خوب ، ساده تر ، مغز استخوان شما به اندازه کافی هموگلوبین سلامتی یا گلبول‌های قرمز تولید نمی‌کند که منجر به احساس خستگی و کم خونی می‌شود. 

با این حال ، این بیماری خون گرا مراحل مختلفی دارد که شدت آن را تعیین می‌کند. به طور کلی ، افرادی که از برخی از انواع خفیف تالاسمی رنج می برند ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند ، اما اشکال شدید این اختلال خونی می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد و بیماران نیاز به درمان فوری دارند.

حقایقی درباره تالاسمی:

این اختلال خونی چیزی است که اگر در شدیدترین شکل خود باشد ، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. در اینجا برخی از حقایق ذکر شده است که شما باید در مورد این بیماری خطرناک خون بدانید.

امید به زندگی برای یک فرد مبتلا به این بیماری بستگی به طول عمر فرد مبتلا به این بیماری دارد. اگر شخصی قبل از ۳۰ از این بیماری رنج می‌برد ، این می‌تواند به معنای مرگ سریع‌تر باشد. بنابراین ، بستگی به این دارد که فرد در چه سنی بیماری را تشخیص داده است.

فردی که از تالاسمی رنج می‌برد می‌تواند ازدواج کند و فرزندانی مشابه فرزند عادی داشته باشد.

اگر این بیماری در شدیدترین شکل خود باشد که می‌تواند به عنوان یک بیماری تهدید کننده زندگی باشد، می‌توانید بمیرید.

هند با داشتن بیش از ۱۰ هزار کودک هر ساله با این شرایط در راس لیست است. بیش از ۵۰٪ آنها تا ۲۰ سالگی زنده نمی‌مانند، بنابراین این یک بیماری خطرناک است.

علائم این بیماری تا ۶ ماهگی که نوزاد متولد نشود قابل مشاهده نخواهد بود. برخی از علائم شامل خواب آلودگی، درد قفسه سینه، زردی، تنگی نفس، ضربان قلب سریع، سردرد و سرگیجه مداوم است.

تالاسمی1

۱۰ غذای خطرناک برای تالاسمی:

افرادی که از این اختلال خون رنج می برند باید سبک زندگی خود را تغییر دهند و این به معنای تغییر رژیم غذایی آنها نیز است. با این حال ، در اینجا برخی از غذاها ذکر شده است که اگر مبتلا به تالاسمی هستید ، باید از آنها اجتناب کنید. توصیه می‌شود بیمارانی که از این اختلال خونی رنج می برند باید رژیم غذایی را انتخاب کنند که دارای رژیم غذایی آهن پایین باشد.

۱. سبزیجات برگ سبز:

سبزیجات برگ سبز شامل اسفناج ، کلم بروکلی ، کلم پیچ و کلم است که دارای مقدار زیادی آهن است که می‌تواند برای افراد مبتلا به تالاسمی خطرناک باشد. این سبزیجات ممکن است سبزیجات فوق العاده سالمی باشند اگرچه دارای ویتامین ها ، مواد معدنی و کم کالری هستند ، اما توصیه نمی‌شود برای افرادی که از این نوع اختلال خون رنج می برند استفاده شود.

 با این حال ، توصیه می‌شود قبل از افزودن این مواد غذایی به رژیم منظم خود ، با پزشک خود مشورت کنید.

۲. خرما:

گفته می‌شود خرما باعث افزایش میزان هموگلوبین و میزان آهن در بدن می‌شود. از آنجا که این یک اختلال خونی است ، شما باید مراقب اضافه کردن این ماده غذایی به رژیم روزانه خود باشید. اگر از بیماری تالاسمی رنج می برید ، توصیه نمی‌شود این ماده غذایی مصرف شود. همچنین ، توصیه میشود قبل از افزودن این ماده غذایی در رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید.

۳.کشمش:

کشمش

کشمش حاوی مقدار زیادی آهن و مقادیر کمتری ویتامین C است و لازم است بیماران تالاسمی از این امر جلوگیری کنند. مصرف این غذا ممکن است عوارض پزشکی دیگری ایجاد کند که ممکن است تهدید کننده زندگی باشد. بنابراین ، قبل از مصرف این ماده غذایی، توصیه می‌شود که در اولین فرصت با یک پزشک مشورت کنید.

۴. گوشت قرمز:

گوشت قرمز از بسیاری جهات برای سلامتی مفید است ، اما اگر بیش از حد مصرف شود نیز می‌تواند خطرناک باشد. با این حال ، محتوای آهن در گوشت گاو یافت می‌شود که اهن به راحتی توسط گوشت خواران جذب می‌شود تا گیاهخواران. بنابراین ، اکیداً توصیه می‌شود در صورت ابتلا به تالاسمی ، از گوشت قرمز مانند گوشت خوک ، گوشت گوسفندی و گوشت گاو استفاده نکنید.

۵. هندوانه:

این میوه یک میوه تابستانی است که به عنوان یک ماده خنک کننده طبیعی بر روی بدن شما عمل می‌کند. اما حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است که می‌تواند برای افرادی که از این اختلال خونی رنج می برند خطرناک باشد. این میوه دارای مزایای زیادی برای سلامتی است. اما این برای افرادی که از تالاسمی رنج می برند توصیه نمی‌شود.

توجه: از تمام غذاهای ذکر شده در بالا باید اجتناب شود زیرا این امر باعث عوارض بعدی پزشکی می‌شود. همچنین ، مشورت با پزشک را به عنوان یک نکته مهم مطرح کنید ، و او بر اساس شدت مشکل شما را در یک رژیم مناسب قرار خواهد داد.

درمان های خانگی تالاسمی:

اگر مبتلا به تالاسمی هستید ، نترسید. در اینجا چند روش درمانی خانگی آورده شده است که می توانند از ابتلا به تالاسمی بزرگ شما جلوگیری کنند. این داروهای خانگی شما را از بسیاری از عوارض پزشکی نجات می دهد.

۱. غذاهای غنی از کلسیم مصرف کنید:

از آنجا که بیشتر بیماران تالاسمی از ضعف استخوان رنج می برند ، غذاهای غنی از کلسیم مانند شیر ، تخم مرغ ، اسفناج و غیره به شما کمک می‌کند. همچنین دریافت ویتامین D امری است که باید مرتب آن را داشته باشید تا از تالاسمی در امان باشید. برای دریافت ویتامین D ، تنها کاری که باید انجام دهید این است که فقط به مدت حداقل ۱۰ دقیقه صبح زود آفتاب بگیرید و این به شما کمک خوبی می‌کند.

ویتامین D

۲. موز را به رژیم خود اضافه کنید:

مصرف موز ، سیب زمینی شیرین ، عدس و چغندر می‌تواند علائم تالاسمی شما را کاهش دهد. دلیل این امر این است که این غذاها دارای اسید فولیک هستند که می توانند به تولید بیشتر سلول های قرمز خون کمک کنند. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که فقط روزانه دو عدد موز بزرگ مصرف کنید و این کار بدن شما را فریب خواهد داد.

۳. آب Tulsi را مصرف کنید:

تولسی به دلیل خواص متعددی که برای بدن انسان دارد ریحان مقدس نیز نامیده می‌شود. این گیاه با انبوهی از فواید سلامتی برای دیابتی ها مفید است ، استرس ، افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد. خوب ، اگر از تالاسمی رنج می برید ، پس باید آب تولسی مصرف کنید. خوب چگونه آب تولسی درست می‌کنید؟ ساده است ، تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که نکات زیر را دنبال کنید:

آب Tulsi

مرحله ۱: در مرحله اول ، شما باید برگ های این گیاه را بشویید.

مرحله ۲: سپس تولسی شسته شده را به مقداری آب اضافه کنید و در مخلوط کن مخلوط کنید تا به یک خمیر ریز تبدیل شود.

مرحله ۳: سپس رب به دست امده را صاف کرده و فشار دهید تا آب آن خارج شود. آب تولسی سالم شما آماده مصرف است.

۴. آب چمن گندم بنوشید:

حتما از خود می پرسید که چمن گندم چیست؟ خوب ، علف گندم علفی است که از گندم کشت می‌شود. خوب ، شما حتی می‌توانید این را در خانه خود بکارید و از آن آب میوه درست کنید. بنابراین چگونه آب گیاه گندم درست می‌کنید؟ در اینجا نحوه انجام آن وجود دارد.

مرحله ۱: ابتدا باید علف گندم را بشویید.

مرحله ۲: سپس ، مقداری آب اضافه کنید و آن را در مخلوط کن مخلوط کنید.

مرحله ۳: اکنون رب سبزه گندم را صاف کرده و آب آن را خارج می‌کنید. آب سالمون گندم شما آماده مصرف است.

توجه: این آب میوه را باید معمولاً عصرها با معده خالی نوشید. شما می‌توانید با کاشتن مقداری گندم خیس خورده در گلدان های کوچک ، علف گندم را نیز در خانه بکارید و آن را آبیاری کنید. یک هفته بعد می بینید که برخی از چمن ها ظاهر می‌شوند. همچنین به خاطر داشته باشید که به محض گرفتن آب از رب، مجبور خواهید بود آب آن را مصرف کنید.

تالاسمی نوعی بیماری خونی است که اگر در شدیدترین شکل خود باشد در آینده می‌تواند زندگی را تهدید کند.

 اما مراقبت خوب از خود با رعایت رژیم غذایی سالم ، این مشکل را به هیچ عارضه‌ای تبدیل خواهد کرد. در اینجا برخی از سوالات متداول آورده شده است که می‌تواند در مورد این بیماری بیشتر روشن شود.

۱. چند نوع تالاسمی وجود دارد؟

دو نوع مختلف از اختلالات تالاسمی وجود دارد که شایع است ، هر یک از آنها بر اساس میزان خفیف و شدت آن است.

آلفا و بتاگلوبین:

در آلفا تالاسمی ، هموگلوبین شما پروتئین آلفا به اندازه کافی تولید نمی‌کند و در نتیجه ، ممکن است به انواع دیگر عوارض مانند یک یا چند ژن جهش یافته منجر شود. هرچه ژن‌های جهش یافته بیشتری وجود داشته باشد، فرد از انواع دیگری از مشکلات جدی مانند کم خونی مزمن رنج می‌برد و مجبور به انتقال منظم خون می‌شود.

 در بتاگلوبین ، فرد با برخی از شدیدترین علائم تالاسمی روبرو خواهد شد که می‌تواند زندگی را تهدید کند.

۲. امید به زندگی برای فردی که از تالاسمی رنج می‌برد چقدر است؟

فردی که از این بیماری رنج می‌برد می‌تواند زندگی عادی داشته باشد ، اما آنچه باید مراقب باشد این است که فرد در چه سنی به این بیماری مبتلا می‌شود. اگر فرد قبل از ۳۰ سالگی به این بیماری مبتلا باشد ، ممکن است بدتر شود و منجر به بیماری‌های قلبی شود، بنابراین امید به زندگی در فرد کاهش می‌یابد.

۳. اگر از تالاسمی رنج می برید ، می‌توانید خون اهدا کنید؟

خوب، افرادی که از سطح هموگلوبین پایین رنج می برند معمولاً مجاز به اهدای خون نیستند. ممکن است در موارد خاص خارق العاده ای امکان پذیر باشد. شما باید از متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود بپرسید که آیا می‌توانید و بر اساس شرایطی که به شما اجازه می دهد این کار را انجام دهید.

گفته می‌شود فردی که از تالاسمی رنج می‌برد ، گلبول قرمز و هموگلوبین کمتری دارد. علاوه بر این ، اگر گلبول‌های قرمز شایع آنها نیز کم باشند ، این نیز می‌تواند زندگی را تهدید کند. در سطح جهانی ، حدود یک کودک تازه متولد شده وجود دارد که از این اختلال خون طولانی مدت رنج می‌برد. 

بنابراین اگر از این بیماری رنج می برید ، لازم است نکته ای را برای پرهیز از غذاهای ذکر شده در بالا ذکر کنید و خود را با درمان های پزشکی تعیین شده توسط پزشک تطبیق دهید. همچنین ، شما باید با پیروی از برخی از درمان های خانگی که در بالا ذکر شد ، به خوبی مراقبت کنید و این کار به شما کمک می‌کند.