۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

قوز قرنیه ، علائم ،‌ علل، درمان

۱۲ مهر ۱۴۰۰، ۲۰:۰۰
کد خبر: 568335
قوز قرنیه ، علائم ،‌ علل، درمان

قوز قرنیه (Keratoconus) زمانی رخ می‌دهد که قرنیه شما - سطح جلویی شفاف و گنبدی شکل چشم شما - نازک شده و به‌تدریج به سمت بیرون به شکل مخروط برآمده شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، قرنیه مخروطی شکل باعث تاری دید می‌شود و ممکن است باعث حساسیت به نور و تابش خیره‌کننده شود. قوز قرنیه معمولاً روی هر دو چشم تأثیر می‌گذارد، اگرچه اغلب یک‌چشم را بیشتر از چشم دیگر تحت تأثیر قرار می‌دهد. 

این بیماری عموماً افراد ۱۰ تا ۲۵ ساله را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری ممکن است به‌آرامی تا ۱۰ سال یا بیشتر پیشرفت کند.

در مراحل اولیه قوز قرنیه، ممکن است بتوانید مشکلات بینایی را با عینک یا لنزهای تماسی نرم اصلاح کنید. بعداً ممکن است مجبور شوید از لنزهای تماسی سفت‌وسخت و نفوذپذیر گاز یا انواع دیگر لنزها مانند لنزهای اسکلرا استفاده کنید. اگر وضعیت شما به مرحله پیشرفته برسد، ممکن است به پیوند قرنیه نیز نیاز داشته باشید.

درمان جدیدی به نام پیوند عرضی کلاژن قرنیه ممکن است به کند شدن یا جلوگیری از پیشرفت قوز قرنیه کمک کند و احتمالاً از نیاز به پیوند قرنیه در آینده جلوگیری می‌کند. این درمان ممکن است علاوه بر گزینه‌های تصحیح بینایی دیگر توسط پزشک پیشنهاد شود.

علائم

علائم و نشانه‌های قوز قرنیه ممکن است با پیشرفت بیماری تغییر کند. آنها عبارتند از:

• تاری دید یا تحریف

• افزایش حساسیت به نور روشن و تابش خیره‌کننده که می‌تواند باعث ایجاد مشکل در رانندگی در شب شود

• نیاز به تغییرات مکرر در نسخه عینک

• بدتر شدن ناگهانی دید یا کدر شدن بینایی

زمان مراجعه به پزشک:

چشم پزشکی

اگر بینایی شما به‌سرعت بدتر می‌شود که ممکن است در اثر انحنای نامنظم چشم (آستیگماتیسم) ایجاد شود، به چشم‌پزشک خود (چشم‌پزشک یا بینایی‌سنج) مراجعه کنید. او همچنین ممکن است در طول معاینات معمول چشم به دنبال علائم قوز قرنیه باشد.

علل

هیچ‌کس نمی‌داند علت قوز قرنیه چیست، اگرچه تصور می‌شود عوامل ژنتیکی و محیطی در آن دخیل هستند. تقریباً از هر ۱۰ فرد مبتلا به قوز قرنیه، ۱ نفر دارای والدین مبتلا به این بیماری هستند.

عوامل خطر

این عوامل می‌توانند شانس ابتلا به قوز قرنیه را افزایش دهند:

• داشتن سابقه خانوادگی قوز قرنیه

• مالش شدید چشم‌ها

• داشتن شرایط خاصی مانند رتینیت پیگمانتوزا، سندرم داون، سندرم اهلر دانلوس، تب یونجه و آسم

عوارض

در برخی موارد، قرنیه شما ممکن است به‌سرعت متورم شود و باعث کاهش ناگهانی بینایی و زخم قرنیه شود. این به دلیل شرایطی است که در آن لایه داخلی قرنیه شما خراب می‌شود و اجازه می‌دهد مایع وارد قرنیه شود (هیدروپس). تورم معمولاً به‌خودی‌خود فروکش می‌کند، اما ممکن است زخمی ایجاد شود که بر بینایی شما تأثیر می‌گذارد.

قوز قرنیه پیشرفته همچنین ممکن است باعث زخم شدن قرنیه شود، به‌ویژه در جایی که مخروط بیشتر برجسته است. قرنیه زخمی باعث بدتر شدن مشکلات بینایی می‌شود و ممکن است نیاز به جراحی پیوند قرنیه داشته باشد.