۰ نفر

مهمترین پرهیزهای غذایی برای سالمندان

۱۲ مهر ۱۴۰۰، ۱۲:۳۹
کد خبر: 568237
مهمترین پرهیزهای غذایی برای سالمندان

یک متخصص تغذیه گفت: اهمیت دادن به پرهیز‌های غذایی و اجتناب از کم تحرکی می‌تواند به تعویق پروسه بیماری‌های سالمندی کمک کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، فریبا کوهدانی، متخصص تغذیه و رژیم درمان ، در مورد اهمیت ورزش و رژیم غذایی مناسب در سالمندان اظهار کرد: تحرک و ورزش در دوره سالمندی می‌تواند از بروز مشکلات متعددی که در این دوره از زندگی به وجود می‌آید، جلوگیری کند.

او افزود: یکی از مسائل مهمی که سالمندان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، تحلیل عضلانی در سنین سالمندی است که بیماری به نام سارکوپنی را به همراه دارد که قدرت حرکتی فرد را کم می‌کند و هر کدام از عملکرد‌هایی که با عضلات بدن در تماس باشد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کوهدانی ادامه داد: سارکوپنی پس از ورود به دهه ۴۰ زندگی آغاز می‌شود و در ۷۰ سالگی سرعت می‌گیرد؛ در افرادی که ورزش می‌کنند این پروسه به تعویق می‌افتد. همچنین استفاده از منابع پروتئینی کافی نیز نقش بسیار موثری در تقویت عضلات در سنین سالمندی دارد. البته سالمندان باید توجه داشته باشند که در این سنین از مصرف گوشت‌های قرمز پرهیز کنند و پروتئین مورد نیاز خود را از منابعی مثل لبنیات، حبوبات، سفیده تخم مرغ و گوشت‌های سفید تامین کنند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: یکی دیگر از اختلالات شایعی که در سالمندان وجود دارد، بیماری شبکیه چشم است. این بیماری در افرادی که میزان دریافت میوه و سبزیجات کمتری دارند، بیشتر شایع است و با مصرف روزانه و مداوم میوه ها و سبزیجات، می توان از بروز این عارضه پیشگیری کرد.

او ادامه داد: سالمندانی که از بیماری هایی مثل پرفشاری خون که در این دوره سنی شایع است، رنج می برند باید از مصرف گوشت قرمز و منابعی که حاوی سدیم هستند، پرهیز کنند. اجتناب از غذا‌های کنسروی و فرآوری شده و فست فود می تواند به سلامت افراد کمک کند. جلوگیری از افزایش وزن نیز می‌تواند در کاهش ابتلا به بیماری‌های دوره سالمندی تاثیر شایانی داشته باشد.

کوهدانی بیان کرد:  تحرک و ورزش و حتی فعالیت‌های فیزیکی ساده‌ای مثل پیاده روی اگر روزانه حداقل نیم ساعت و در هفته حداقل پنج روز به صورت مداوم انجام شود، می تواند در تعویق مسائل مربوط به تحلیل عضلانی کمک کننده باشد و به افزایش اشتهای سالمندان کم وزن کمک کند.

او افزود: تحرک و پیاده روی از بروز بیماری‌هایی مثل آلزایمر و پارکینسون پیشگیری می‌کند و بیماری‌های قلبی و عروقی را به تعویق می‌اندازد. پیاده روی در تسریع پروسه درمان سالمندان مبتلا به دیابت نیز موثر است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: توصیه من به همه سالمندان این است که حتماً در برنامه غذایی خود از منابع پروتئینی به استثنای گوشت‌های قرمز پرچرب استفاده کنند.

کوهدانی گفت: مصرف انواع ماهی دو بار در هفته اکیداً توصیه می‌شود، سالمندان بیشتر از هر چیز از مصرف انواع چربی‌ها و غذا‌های شور پرهیز جدی داشته باشند و در انتخاب نوع چربی انتخابی خود دقت کنند. این افراد از چربی های حیوانی استفاده نکنند و بجای آن چربی های اشباع شده را وارد سبد غذایی خود کنند.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: نباید از اهمیت مصرف لبنیات به ویژه شیر (ترجیحا کم چرب) در تعویق تحلیل عضلانی غافل شد.