۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

نارسایی اولیه تخمدان چیست؟

۱۱ مهر ۱۴۰۰، ۲۳:۰۰
کد خبر: 568029
نارسایی اولیه تخمدان چیست؟

نارسایی اولیه تخمدان - نارسایی زودرس تخمدان نیز نامیده می‌شود - و زمانی اتفاق می‌افتد که تخمدان‌ها قبل از ۴۰ سالگی عملکرد طبیعی خود را متوقف می‌کنند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، تخمدان شما مقدار طبیعی هورمون استروژن تولید نمی‌کند یا به طور منظم تخمک آزاد نمی‌کند. این وضعیت اغلب منجر به ناباروری می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، گاهی اوقات نارسایی اولیه تخمدان با یائسگی زودرس اشتباه گرفته می‌شود، اما این شرایط یکسان نیستند. زنانی که نارسایی اولیه تخمدان دارند ممکن است سال‌ها قاعدگی نامنظم یا گاه‌به‌گاه داشته باشند و حتی ممکن است باردار شوند. اما زنانی که یائسگی زودرس دارند، پریود نمی‌شوند و نمی‌توانند باردار شوند.

بازگرداندن سطح استروژن در زنان مبتلا به نارسایی اولیه تخمدان به جلوگیری از برخی عوارض ناشی از استروژن پایین مانند پوکی‌استخوان کمک می‌کند.

علائم

علائم و نشانه‌های نارسایی اولیه تخمدان مشابه یائسگی یا کمبود استروژن است. آنها عبارتند از:

  • پریودهای نامنظم یا حذف شده که ممکن است سال‌ها وجود داشته باشد یا بعد از بارداری یا بعد از قطع قرص‌های ضدبارداری ایجاد شود
  • مشکل در باردار شدن
  • گرگرفتگی
  • عرق شبانه
  • خشکی واژن
  • خشکی چشم
  • تحریک‌پذیری یا مشکل در تمرکز
  • کاهش میل جنسی

زمان مراجعه به پزشک

اگر پریود خود را به مدت سه ماه یا بیشتر ازدست‌داده‌اید، برای تعیین علت به پزشک مراجعه کنید. شما می‌توانید پریود خود را به دلایل مختلفی از جمله بارداری، استرس یا تغییر رژیم غذایی یا عادات ورزشی از دست بدهید، اما بهتر است هر زمان که چرخه قاعدگی شما تغییر می‌کند، مورد ارزیابی قرار بگیرید.

مراجعه به پزشک

حتی اگر برای شما مشکل نیست که پریود نشوید، توصیه می‌شود به پزشک خود مراجعه کنید تا علت این تغییر را دریابید. سطوح پایین استروژن می‌تواند منجر به ازدست‌دادن استخوان و افزایش خطر بیماری‌های قلبی شود.

علل

نارسایی اولیه تخمدان ممکن است به دلایل زیر ایجاد شود:

نقص‌های کروموزومی برخی از اختلالات ژنتیکی با نارسایی اولیه تخمدان همراه است. این موارد شامل سندرم ترنر موزاییک - که در آن زن فقط یک کروموزوم X طبیعی و کروموزوم X تغییر کرده است - و سندرم X شکننده - که در آن کروموزوم‌های X شکننده و شکسته می‌شوند.

سموم شیمی‌درمانی و پرتودرمانی از علل شایع نارسایی تخمدان ناشی از سم هستند. این درمان‌ها می‌تواند به مواد ژنتیکی در سلول‌ها آسیب برساند. سموم دیگر مانند دود سیگار، مواد شیمیایی، آفت‌کش‌ها و ویروس‌ها ممکن است نارسایی تخمدان را تسریع کنند.

واکنش سیستم ایمنی بدن به بافت تخمدان (بیماری خودایمنی). در این فرم نادر، سیستم ایمنی بدن شما آنتی‌بادی‌هایی علیه بافت تخمدان شما تولید می‌کند و به فولیکول‌های حاوی تخمک آسیب می‌رساند و به تخمک آسیب می‌رساند. مشخص نیست چه چیزی باعث واکنش ایمنی می‌شود، اما قرارگرفتن در معرض ویروس یک احتمال است.

عوامل ناشناخته علت نارسایی اولیه تخمدان اغلب ناشناخته است (ایدیوپاتیک). ممکن است پزشک آزمایش بیشتری را برای یافتن علت عوامل خطر درخواست کند.

عواملی که خطر ابتلا به نارسایی اولیه تخمدان را افزایش می‌دهند عبارتند از:

سن: این خطر بین سنین ۳۵ تا ۴۰ سال افزایش می‌یابد. اگرچه پیش از ۳۰ سالگی نادر است، اما نارسایی اولیه تخمدان در زنان جوان و حتی در نوجوانان امکان‌پذیر است.

سابقه خانوادگی: داشتن سابقه خانوادگی نارسایی اولیه تخمدان، خطر ابتلا به این اختلال را افزایش می‌دهد.

جراحی تخمدان: جراحی‌های مربوط به تخمدان‌ها خطر نارسایی اولیه تخمدان را افزایش می‌دهد.

عوارض

عوارض نارسایی اولیه تخمدان عبارتند از:

ناباروری یا ناتوانی در باردار شدن می‌تواند یکی از عوارض نارسایی اولیه تخمدان باشد: در موارد نادر، بارداری تا تخلیه تخمک امکان‌پذیر است.

پوکی‌استخوان: هورمون استروژن به حفظ استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند. خطر ابتلا به استخوان‌های ضعیف و شکننده (پوکی‌استخوان) در زنانی که سطح استروژن کمی دارند، بیشتر از استخوان‌های سالم است.

پوکی استخوان

افسردگی یا اضطراب: خطر ناباروری و سایر عوارض ناشی از سطوح پایین استروژن باعث می‌شود برخی از زنان افسرده یا مضطرب شوند.

بیماری قلبی: ازدست‌دادن زودهنگام استروژن ممکن است خطر بیماری قلبی شما را افزایش دهد.