۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

هرآنچه زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک باید در رابطه‌ با بچه‌ دار شدن بدانند

۱۱ مهر ۱۴۰۰، ۲۱:۰۰
کد خبر: 568012
هرآنچه زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک باید در رابطه‌ با بچه‌ دار شدن بدانند

اکثر زنان انتظار بچه‌دار شدن دارند. اما زنانی که از بیماری مزمن مانند سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) رنج می‌برند، اغلب نگران باروری هستند و نمی‌دانند که آیا می‌توانند باردار شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) یک بیماری پیچیده هورمونی است که از هر پنج زن در سن باروری یک نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بیشتر زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دارای سطح بالایی از نوعی هورمون به نام هورمون لوتئینیزه هستند که باعث تخمک‌گذاری می‌شود و سطح هورمونی به نام "هورمون تحریک‌کننده فولیکول" که برای رشد بلوغ و عملکرد تخمدان زنان و بیضه مردان ضروری است، کاهش‌یافته است.

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک همچنین دارای تولید ناکافی استروژن (هورمون‌های زنانه) و تولید بیش از حد آندروژن (هورمون‌های "مردانه") هستند. این باعث ایجاد کیست‌های ریز در سطح تخمدان‌ها می‌شود.

به دلیل این عدم تعادل هورمونی، زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک اغلب چرخه قاعدگی نامنظمی دارند زیرا تخمک‌گذاری آنها فقط گاهی رخ نمی‌دهد؛ بنابراین زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) بیشتر از سایر زنان با مشکل باروری مواجه می‌شوند.

PCOS22

درحالی‌که اکثر زنانی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) هستند باردار می‌شوند، اغلب زمان بیشتری برای باردار شدن نیاز دارند و بیشتر از زنان بدون سندرم تخمدان پلی‌کیستیک نیاز به درمان باروری دارند.

در مطالعه اخیر دانشگاه موناش، زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک در یک گروه بحث آنلاین شرکت کردند. آنها در مورد نگرانی‌های خود در مورد بارداری و آنچه می‌توانند برای افزایش شانس بارداری خود انجام دهند، نوع اطلاعاتی که در مورد باروری و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) و زمانی که مایل به دریافت این اطلاعات هستند، صحبت کردند.

بزرگ‌ترین نگرانی آنها این بود که آیا می‌توانند باردار شوند. آنها همچنین می‌خواستند بدانند که چگونه برای بارداری آماده شوند و قبل از بارداری باید چه‌کار کنند. آنها در یافتن اطلاعات به‌روز، مرتبط و قابل‌اعتماد مشکل داشتند.

چگونه شانس بارداری را افزایش دهیم؟

در مورد همه زنان، داشتن بهترین وضعیت ممکن قبل از تلاش برای بچه‌دار شدن، احتمال بارداری را افزایش می‌دهد و بهترین شروع زندگی را به نوزاد می‌دهد.

طبق دستورالعمل بین‌المللی مبتنی بر شواهد برای ارزیابی و مدیریت PCOS ، اتخاذ شیوه زندگی سالم - از جمله محدوده وزن سالم، سیگار نکشیدن، مصرف الکل، رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و خواب کافی - این اولین کاری است که باید انجام دهید تا شانس بارداری و بچه‌دار شدن یک زن را افزایش دهید.

برای دریافت مشاوره و پشتیبانی مناسب، زنانی که قصد باردار شدن دارند باید پیش از بارداری توسط پزشک عمومی خود معاینه شوند. این همچنین فرصتی است برای بحث در مورد برنامه‌ریزی درصورتی‌که PCOS باعث مشکلات باروری شود.

برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) که دارای اضافه‌وزن یا چاقی هستند، کاهش وزن متوسط، گاهی اوقات منجر به تخمک‌گذاری منظم‌تر می‌شود که احتمال بارداری را افزایش می‌دهد. برای کسانی که می‌دانند تخمک‌گذاری دارند، داشتن رابطه جنسی در "پنجره باروری" (پنج‌روز قبل از قاعدگی و پنج‌روز بعد از قاعدگی) شانس بارداری را افزایش می‌دهد.

به‌طورکلی، زنان مبتلا و زنان بدون سندرم تخمدان پلی‌کیستیک تعداد فرزندان مشابهی دارند. 

گزینه‌های من چیست؟

اگر برای ۱۲ ماه بدون موفقیت برای باردار شدن تلاش کرده‌اید (یا اگر ۳۵ سال یا بیشتر سن دارید) ، وقت آن است که به دنبال مشاوره پزشکی باشید. پزشک عمومی اولین مرکز تماس شما است، اما ممکن است او شما را به متخصص بارداری ارجاع دهد.

اگر پریودهای بسیار نامنظم یا پراکنده دارید، این نشان می‌دهد که تخمک‌گذاری ندارید و برای بچه‌دار شدن به کمک پزشکی احتیاج دارید. اولین خط درمانی القاء تخمک‌گذاری است. این شامل یک دوره قرص یا تزریق برای تحریک تخمدان‌ها برای تخمک‌گذاری است که می‌تواند باروری را تحریک کند، چه در حین مقاربت و چه از طریق تلقیح داخل رحمی (IUI).

تلقیح داخل رحمی (IUI)

اگر این روش جواب نداد، ممکن است دلایل دیگری وجود داشته باشد که نمی‌توان حاملگی را تحقق بخشید و ممکن است به درمان‌های تهاجمی‌تری مانند IVF نیاز باشد.

IVF

IVF شامل یک دوره تزریق برای تحریک تخمدان‌ها برای تولید چندین تخمک است. هنگامی که آنها بالغ می‌شوند، تخمک‌ها تحت یک روش سونوگرافی و با بی‌حسی سبک بازیابی می‌شوند. در آزمایشگاه اسپرم به تخمک‌ها اضافه می‌شود تا جنین تشکیل شود.

چند روز بعد، جنین در رحم قرار می‌گیرد و در آنجا ممکن است کاشته شود و به نوزاد تبدیل شود. در صورت وجود بیش از یک جنین، در صورت عدم بارداری می‌توان آنها را برای استفاده بعدی منجمد کرد.

درحالی‌که IVF در دست متخصصان ایمن است، برخی از اثرات احتمالی سلامتی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به سندرم تحریک بیش از حد تخمدان اشاره کرد. این یک واکنش بیش از حد به داروهای باروری است که برای تحریک تخمدان‌ها برای تولید چندین تخمک استفاده می‌شود. این می‌تواند منجر به درد شکم، تهوع و استفراغ، افزایش سریع وزن و لخته شدن خون شود.

نکته نهایی

درحالی‌که مشکلات باروری در بین زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک شایع است، این اطمینان‌بخش است که به‌طورکلی، زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و زنان بدون سندرم تخمدان پلی‌کیستیک تعداد فرزندان مشابهی دارند. 

و اگرچه سندرم تخمدان پلی‌کیستیک با مشکلات باروری همراه است، اما زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (تخمدان پلی‌کیستیک تخمدان) نیز باید بدانند که احتمال بارداری وجود دارد و پیشگیری از بارداری مؤثر برای جلوگیری از بارداری در صورت عدم تمایل ضروری است.