۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

خونریزی مغزی: علل، علائم، درمان

۱۱ مهر ۱۴۰۰، ۲۰:۰۰
کد خبر: 568007
خونریزی مغزی: علل، علائم، درمان

خونریزی مغزی نوعی سکته مغزی است. علت آن پارگی شریان در مغز و ایجاد خونریزی موضعی در بافت‌های اطراف است. این خونریزی سلول‌های مغز را از بین می‌برد.

به گزارش اقتصادآنلاین، ریشه یونانی لغت خون همو است. خونریزی در لغت به معنای "بیرون ریختن خون" است. خونریزی مغزی را، خونریزی داخل جمجمه یا خونریزی داخل مغزی نیز می‌نامند و آنها حدود ۱۳ درصد سکته‌های مغزی را تشکیل می‌دهند.

در جریان خونریزی مغزی چه اتفاقی می‌افتد؟

هنگامی که خون ناشی از ضربه بافت‌های مغزی را تحریک می‌کند، باعث تورم می‌شود. این به‌عنوان ضربه مغزی شناخته می‌شود. خون جمع شده در توده‌ای به نام هماتوم جمع می‌شود. این شرایط فشار بر بافت‌های مجاور مغز را افزایش می‌دهد و این جریان خون حیاتی را کاهش داده و سلول‌های مغزی را از بین می‌برد.

خونریزی می‌تواند در داخل مغز، بین مغز و غشاهای پوشاننده آن، بین لایه‌های پوشش مغز یا بین جمجمه و پوشش مغز رخ دهد.

علت خونریزی در مغز چیست؟

عوامل و علل متعددی برای خونریزی مغزی وجود دارد. رایج‌ترین آنها عبارتند از:

ضربه به سر. آسیب شایع‌ترین علت خونریزی مغزی برای افراد زیر ۵۰ سال است. فشارخون بالا. این بیماری مزمن می‌تواند در مدت‌زمان طولانی دیواره عروق خونی را ضعیف کند. فشارخون بالا درمان نشده یکی از مهم‌ترین عوامل قابل پیشگیری از خونریزی مغزی است.

آنوریسم. این ضعف در دیواره رگ خونی است که متورم می‌شود. می‌تواند در مغز پاره شود و خونریزی کند و منجر به سکته مغزی شود.

ناهنجاری‌های عروق خونی (ناهنجاری‌های شریانی وریدی). ضعف در عروق خونی داخل و اطراف مغز ممکن است در بدو تولد وجود داشته باشد و تنها در صورت بروز علائم تشخیص داده شود.

آنژیوپاتی آمیلوئید، این یک ناهنجاری دیواره رگ های خونی است که گاهی با افزایش سن و فشار خون بالا رخ می‌دهد. ممکن است قبل از ایجاد خونریزی زیاد باعث خونریزی‌های کوچک و ناخواسته زیادی شود.

اختلالات خونی یا خونریزی، هموفیلی و کم خونی داسی شکل می‌تواند هر دو به کاهش سطح پلاکت خون و لخته شدن کمک کند. داروهای رقیق کننده خون نیز یک عامل خطر هستند.بیماری کبد و تومورهای مغزی این وضعیت به طور کلی با افزایش خونریزی همراه است.

علائم خونریزی مغزی چیست؟

خونریزی مغزی1

علائم خونریزی مغزی می‌تواند متفاوت باشد. آنها بستگی به محل خونریزی، شدت خونریزی و میزان بافت آسیب دیده دارند. علائم به طور ناگهانی ایجاد می‌شوند و ممکن است به تدریج بدتر شوند.

در صورت بروز هر یک از علائم زیر، ممکن است دچار خونریزی مغزی شوید. این یک وضعیت تهدید کننده زندگی است و شما باید با اورژانس  تماس بگیرید یا فوراً به پزشک  بروید. علائم عبارتند از:

• سردرد ناگهانی شدید

• تشنج بدون سابقه تشنج قبلی

• ضعف در بازو یا پا

• تهوع یا استفراغ

• کاهش هوشیاری؛ بی حالی

• تغییرات در بینایی

• سوزن سوزن شدن یا بی حسی

• مشکل در صحبت کردن یا درک گفتار

• مشکل در بلع

• مشکل در نوشتن یا خواندن

• از دست دادن مهارت‌های حرکتی خوب مانند لرزش دست

• از دست دادن هماهنگی

• از دست دادن تعادل

• حس چشایی غیرطبیعی

• از دست دادن هوشیاری

به خاطر داشته باشید که بسیاری از این علائم اغلب در شرایطی غیر از خونریزی مغزی ایجاد می‌شوند.

خونریزی مغزی چگونه درمان می‌شود؟

پس از مراجعه به پزشک، آنها می‌توانند بر اساس علائم شما تعیین کنند که کدام قسمت از مغز تحت تأثیر قرار گرفته است.

پزشکان ممکن است انواع مختلف تصویربرداری مانند سی تی اسکن و MRI را انجام دهند که می‌تواند خونریزی داخلی یا تجمع خون را نشان دهد. همچنین ممکن است یک معاینه عصبی یا معاینه چشم، که می‌تواند تورم عصب بینایی را نشان دهد، انجام شود. معاینه سوراخ کمری (درضربه نخاعی) معمولاً انجام نمی‌شود، زیرا ممکن است خطرناک باشد و اوضاع را بدتر کند.

سی تی اسکن

درمان خونریزی در مغز بستگی به محل، علت و میزان خونریزی دارد. ممکن است برای کاهش تورم و جلوگیری از خونریزی به جراحی نیاز باشد. همچنین ممکن است داروهای خاصی تجویز شود. اینها شامل مسکن‌ها، کورتیکواستروئیدها یا اسمزیک ها برای کاهش تورم و داروهای ضد تشنج برای کنترل تشنج است.

آیا افراد می‌توانند از خونریزی مغزی رهایی یابند و آیا عوارض احتمالی وجود دارد؟

اینکه بیمار چگونه به خونریزی مغزی واکنش نشان می‌دهد بستگی به اندازه خونریزی و میزان تورم دارد.

برخی از بیماران به طور کامل بهبود می‌یابند. عوارض احتمالی عبارتند از سکته مغزی، از دست دادن عملکرد مغز، تشنج یا عوارض جانبی ناشی از داروها یا درمان‌ها. مرگ امکان پذیر است و ممکن است با وجود اقدامات درمانی سریع به سرعت رخ دهد.

آیا می‌توان از خونریزی مغزی جلوگیری کرد؟

از آنجا که اکثر خونریزی‌های مغزی با عوامل خطر خاصی همراه هستند، می‌توانید از راه‌های زیر خطر خود را به حداقل برسانید:

مطالعات نشان می‌دهد که ۸۰ درصد از بیماران خونریزی مغزی سابقه فشار خون بالا دارند. مهم‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید کنترل رژیم غذایی، ورزش و دارو است.

الکل ممنوع

سیگار نکشید، از مواد مخدر استفاده نکنید به عنوان مثال، کوکائین می‌تواند خطر خونریزی در مغز را افزایش دهد.با احتیاط رانندگی کنید و کمربند ایمنی خود را ببندید، اگر موتورسواری می‌کنید، همیشه از کلاه ایمنی استفاده کنید.

بررسی جراحی اصلاحی اگر از ناهنجاری‌هایی مانند آنوریسم رنج می‌برید، جراحی ممکن است به جلوگیری از خونریزی در آینده کمک کند.

مراقب کومادین باشید. اگر از این داروی رقیق کننده خون، که وارفارین نیز نامیده می‌شود، استفاده می‌کنید، به طور منظم با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که سطح خون شما در محدوده صحیح است.