۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

کیست و عفونت دندان: علل، علائم و درمان

۱۱ مهر ۱۴۰۰، ۱۹:۰۰
کد خبر: 568004
کیست و عفونت دندان: علل، علائم و درمان

کیست‌های دندانی اغلب در نتیجه مشکل دندان یا بافت‌های لثه به وجود میایند. این محفظه‌های کوچک مایع گاهی اوقات استریل هستند یا ممکن است حاوی مواد عفونی باشند. کیست‌های دندانی را می‌توان در اطراف ریشه‌های دندان‌های از بین رفته یا آلوده، در داخل لثه، در اطراف دندان عقل نهفته، در سینوس‌های فک بالا یا درون استخوان فک یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین، کیست‌های دندانی اغلب در نتیجه مشکل دندان یا بافت‌های لثه به وجود میایند. این محفظه‌های کوچک مایع گاهی اوقات استریل هستند یا ممکن است حاوی مواد عفونی باشند. کیست‌های دندانی را می‌توان در اطراف ریشه‌های دندان‌های از بین رفته یا آلوده، در داخل لثه، در اطراف دندان عقل نهفته، در سینوس‌های فک بالا یا درون استخوان فک یافت.

اگر متوجه رشد غیرعادی در دهان و سایر مشکلات مربوط به‌سلامت دندان خود شدید، در مورد این تغییرات با دندانپزشک خود صحبت کنید. درمان زودهنگام می‌تواند به تشخیص یک مشکل جدی در سلامتی در مراحل اولیه کمک کند و یا جلوگیری از مشکلات بعدی دندان باشد. علت و شدت کیست دندان میزان دوره درمان را تعیین می‌کند.

کیست دهانی چیست؟

کیست دهانی نوعی رشد کوچک است که می‌تواند در دهان ایجاد شود. این کیست یک کیسه کوچک پر از مایع است که شبیه یک برآمدگی کوچک است. این کیست‌های دهانی گاهی اوقات به‌عنوان موکوسل یا کیست مخاطی نامیده می‌شوند. در اغلب موارد، کیست‌های دهانی ممکن است عجیب به نظر برسند، اما بی‌ضرر نیستند.

کیست‌های دهانی بیشتر در قسمت داخلی لب ها دیده می‌شوند، اما ممکن است در قسمت داخلی گونه‌ها، زبان، کام، کف دهان و اطراف سوراخ‌های دهانی نیز ایجاد شوند.

کیست دندان و علل عفونت

معمولاً کیست‌ها در نوک ریشه‌های دندان مرده یا دندان در حال ازبین‌رفتن شروع به شکل‌گیری می‌کنند.

• برخی از آن ها به دلیل رشد نامناسب دندان‌ها و قرارگرفتن آن ها در دهان شکل می‌گیرد، برخی دیگر به دلیل روش غیرطبیعی رشد دندان

• یک کانال ریشه که به طور طبیعی یا در نتیجه یک جراحی نادرست باقی‌مانده است

• به دلیل سندرم ژنتیک (سندرم گورلین) ، اگر این مورد وجود داشته باشد، علائم دیگری نیز مشاهده خواهد شد

کیست‌ها می‌توانند در اطراف تاج (و ریشه) دندان‌های از بین رفته ایجاد شوند. دندان‌های عقلی که پنهان هستند از علل شایع تشکیل کیست است.

ازآنجاکه دندان‌هایی که تحت تأثیر کیست قرار گرفته‌اند از بین رفته‌اند (ضربه خوردند یا عفونت دارند) ، ریشه دندان‌ها درمان نشده یا به‌اشتباه درمان شده است.

کیست‌های دندانی می‌توانند در ارتباط با هر یک از دندان‌های شما ایجاد شوند و معمولاً تنها در یک‌زمان ایجاد می‌شوند، اما برخی از افراد بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به آن ها هستند.

این امر به وضعیت دندان‌های آن ها مربوط می‌شود یا به دلیل این که آن ها یک مشکل بهداشتی دارند که کیست‌های دندانی به‌عنوان یکی از علائم، آن را نشان می‌دهد. دندانپزشک خانوادگی شما باید بتواند علت کیست خاص شما را بررسی کرده و به طور مفصل برای شما توضیح دهد.

کیست دندان چه مشکلاتی می‌تواند ایجاد کند؟

• درد و یا تورم ناشی از عفونت

• ضعیف شدن استخوان فک از انبساط کیست

• کج شدن دندان‌هایی که توسط کیست درحال‌رشد تحت‌فشار قرار می‌گیرند

• مشکلات تنفسی و خواب مربوط به مشکلات سینوسی

کیست‌های دندانی بدون علامت می‌توانند ماه‌ها یا سال‌ها تشخیص داده نشوند.

انواع

شایع‌ترین کیست ادنتوژنیک است و نام‌های مختلفی از جمله کیست رادیکولار، کیست پریودنتال آپیکال، کیست انتهای ریشه یا کیست دندان دارد.

مرگ یا نکروز بافت پالپ داخل دندان که ناشی از پوسیدگی یا ضربه به دندان است باعث ایجاد این نوع کیست می‌شود. فرایند نکروز پالپ باعث التهاب و انتشار سموم در رأس یا انتهای نوک ریشه می‌شود.

این کیست معمولاً با درمان ریشه درمان می‌شود. درصورتی‌که درمان ریشه مؤثر نباشد، از کشیدن دندان استفاده می‌شود، محل کیست تمیز شده و با مواد استخوان مصنوعی پر می‌شود.

روش‌های سنتی به‌اندازه کافی برای درمان کیست‌ها مؤثر نبوده‌اند. برای اجتناب از این امر، پرکردن کانال ریشه باید با استفاده از مدرن‌ترین روش‌های درمانی موجود انجام شود.

کیست عامیانه یا کیست دندانپزشکی

بیشتر در ناحیه دندان عقل پایین یا دندان‌های نیش دائمی بالا یافت می‌شود که در اطراف تاجیک دندان رشد نکرده ظاهر می‌شود. فشاری که دندان در حال رویش روی فولیکول وارد می‌کند ممکن است باعث ایجاد کیست دندانی شود. 

این فشار می‌تواند مانع جریان خون شده و تجمع مایع بین بافت غشای مینای دندان و قسمت تاجی دندان اتفاق بیفتد. کیست‌های دندانی معمولاً به‌سرعت رشد کرده و گسترش می‌یابند.

از جمله راه‌های درمان کشیدن دندان مربوطه و جراحی است. این درمان اغلب موفقیت‌آمیز است، بیمار برای مراقبت مجدد فراخوانده می‌شود.

تومورهای غیرطبیعی کراتوسیستیک (KCOTS)

تومورهای ادنتوژنیک کراتوسیستیک بیشتر در ناحیه فک پایین مخصوصاً ناحیه خلفی دیده می‌شوند و ویژگی‌های آنها مشابه سایر انواع کیست‌ها است. تنها به‌وسیله بیوپسی، تجزیه‌وتحلیل میکروسکوپی و تصویربرداری پانوراما، می‌توان تشخیص دقیق انجام داد.

تورم اغلب تنها علامتی است که بیمار تجربه می‌کند. چندین نظریه پیرامون منشأ این مشکل وجود دارد. برخی از متخصصان معتقدند کیست در محلی که دندان ایجاد می‌شود به وجود می‌آید. برخی دیگر استدلال می‌کنند که کیست‌ها از دندان‌های نهفته به وجود میایند.

برداشتن کیست به‌وسیله جراحی انجام می‌شود. بیمار در طول زندگی خود تحت‌نظر است تا شواهد عود مجدد کیست بررسی شود.

چگونه بفهمم کیست دندان دارم؟

یک کیست کوچک دندانی که در داخل استخوان فک ایجاد می‌شود ممکن است در برابر اشعه ایکس قابل‌مشاهده باشد. کیست‌های بزرگ‌تر ممکن است باعث ایجاد تورم در صورت شوند. همچنین ممکن است دندان‌های شما در ناحیه آسیب‌دیده از کیست جابه‌جا شوند.

کیست و عفونت دندان

 تشخیص کیست از نمونه بافت (بیوپسی) به‌دست‌آمده در حین برداشتن ضایعه انجام می‌شود. تومورهای دیگری نیز وجود دارند که ممکن است شبیه کیست باشند، اما درمان آنها بسیار متفاوت است. اشعه ایکس برای شناسایی کیست‌های دندانی و سایر ناهنجاری‌های استخوانی ضروری است.

کیست دندان چگونه درمان می‌شود؟

دو روش برای درمان کیست دندان وجود دارد:

• جراحی: برای برداشتن انواع کیست‌ها یا تومورها.

• درمان ریشه: درصورتی‌که کیست با یک کانال ریشه‌ای آلوده در ارتباط باشد، این عمل همراه با برداشتن توسط جراحی انجام می‌شود.

حذف کیست دندان توسط جراحی 

مرحله ۱ : تشخیص

کیست‌های دندان به طور معمول در طول یک معاینه که شامل اشعه ایکس دندان است، تشخیص داده می‌شوند. دندانپزشک شما ممکن است یک اسکن CBCT سه‌بعدی انجام دهد که اطلاعات بیشتری در مورد کیست و ارتباط آن با دندان‌های اطراف و سایر ساختارها (اعصاب، سینوس‌ها) درون استخوان به دستاورد.

مرحله ۲ : آماده‌سازی قبل از جراحی

چند روز قبل از جراحی، بررسی کامل کیست انجام می‌شود. یک پروبیوتیک خوراکی نیز برای افزایش تعداد باکتری‌های مفید در بزاق تجویز می‌شود تا بهبودی سریع‌تر اتفاق بیفتد. اگر نیاز به درمان ریشه دارید، قبل از جراحی این کار تکمیل انجام می‌شود.

مرحله ۳ : برداشتن کیست

 کیست توسط جراح دهان و دندان از طریق شکافی در استخوان توسط بی‌حسی موضعی برداشته می‌شود. همچنین ممکن است برای داشتن تجربه‌ای بدون اضطراب، پزشک برای کل عمل آرام‌بخشی تزریق کند.

اگر دندانی درون کیست رشد کرده باشد، ممکن است آن را نیز خارج کنند. همچنین ممکن است مواد پیوند استخوان برای پرکردن جای خالی پس از برداشتن کیست در جای کیست قرار گیرد. بخیه‌ها بعد از آن در ناحیه لثه زده می‌شوند و بعد از چند روز توسط پزشک کشیده می‌شوند.

بافت جدا شده را می‌توان به آزمایشگاه آسیب‌شناسی ارسال کرد تا در زیر میکروسکوپ شناسایی شود. این برای شناسایی سایر انواع تومورهایی که ممکن است شبیه کیست باشند مهم است.

درمان کیست دهانی در خانه

بهترین راه برای مقابله با کیست دهانی این است که به‌سادگی بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، بعد از هر وعده غذا مسواک بزنید و حداقل یک‌بار در شب نخ دندان بکشید. این کیست‌ها به طور خودبه‌خود پاره می‌شوند و عوارض جانبی یا عوارض جدی ایجاد نمی‌کنند.

سعی نکنید کیست را به‌تنهایی لمس کنید یا فشاری به آن وارد کنید. این می‌تواند منجر به آسیب ناخواسته یا حتی عفونت جدی شود. 

چگونه می‌توان از تشکیل کیست دندان جلوگیری کرد؟

کیست و عفونت 111

دندان‌هایی که سالم هستند، به‌ندرت در کنار آنها کیست ایجاد می‌شود. اگر اعصاب دندان آسیب ببیند (در نتیجه عفونت یا ضربه) ، باید به طور حرفه‌ای درمان شود تا از تبدیل‌شدن به منبع عفونت جلوگیری شود. 

در صورت موفقیت‌آمیز بودن، بافت‌های کنار ریشه نباید برای ایجاد کیست (یا آبسه) تحریک شوند. به همین دلیل است که مراجعه منظم به دندانپزشک بسیار مهم است.

گاهی اوقات، دندانپزشک شما نگران این است که ممکن است یک دندان نهفته داشته باشید. توموگرافی کامپیوتری سه‌بعدی i-CAT در چنین مواردی برای بررسی موقعیت دندان و وضعیت سلامت آن توصیه می‌شود. 

این می‌تواند به تشخیص کیست‌ها در مراحل اولیه رشد آن ها کمک کند و یا با ازبین‌بردن نقطه شروع احتمالی از تشکیل کیست جلوگیری کند.