۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

تخمدان های پلی کیستیک یا سندرم تخمدان پلی کیستیک تفاوت چیست؟

۸ مهر ۱۴۰۰، ۲۲:۰۰
کد خبر: 567101
تخمدان های پلی کیستیک یا سندرم تخمدان پلی کیستیک تفاوت چیست؟

یک سردرگمی رایج در بین زنان درک تفاوت بین داشتن تخمدان پلی کیستیک (PCO) و تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است.

به گزارش اقتصادآنلاین، PCO  به یک تصویر اسکن اولتراسوند از تخمدان هایی که به نظر می رسد پلی کیستیک هستند (تخمدان حاوی تراکم بالای فولیکول های تا حدی بالغ) اشاره می کند.

PCOS  یک بیماری متابولیک است که ممکن است با داشتن تخمدان پلی کیستیک همراه باشد یا نباشد.

 در حقیقت برای تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک زن باید ۲ مورد از موارد زیر را داشته باشد:

 ۱) تخمدان پلی کیستیک در سونوگرافی ظاهر می شود

 ۲) پریودهای نامنظم

 ۳) افزایش هورمون مردانه در آزمایش خون یا علائم مرتبط با آن مانند رشد موهای اضافی یا آکنه 

 بنابراین اگر زنی دارای قاعدگی نامنظم و افزایش هورمون مردانه باشد  می تواند PCOS داشته باشد بدون این که تخمدان هایش پلی کیستیک باشند با این حال قبل از تشخیص PCOS ، سایر شرایط مانند اختلال عملکرد تیروئید یا هیپوفیز باید حذف شوند.

اگرچه ممکن است در نام ها شباهت هایی وجود داشته باشد اما خطرات و درمان های پزشکی برای این دو حالت بسیار متفاوت است. PCO یک نوع طبیعی تخمدان زنان است در حالی که PCOS یک بیماری تشخیص داده شده با پیامدهای کوتاه مدت و بلند مدت است این مقاله تفاوت های عمده بین این دو را بیان می کند.

PCO شایع تر از PCOS است:

سندروم-تخمدان-پلی-کیستیک+علائم بیشتراز یک سوم زنان در سنین باروری دارای تخمدان پلی کیستیک هستند که در سونوگرافی نشان داده می شود و علائم دیگری ندارد. از طرف دیگر  سندرم تخمدان پلی کیستیک ۱۲ تا ۱۸ درصد از زنان در سن باروری را تحت تاثیر قرار می دهد در حالی که ۷۰ درصد از این موارد در جامعه تشخیص داده نشده است. 

PCO یک بیماری نیست در حالی که PCOS یک بیماری متابولیک است:

PCO یک نوع تخمدان طبیعی است در حالی که PCOS یک اختلال متابولیکی است که با سطح نامتعادل هورمون آزاد شده توسط تخمدان های زن همراه است.

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک در معرض خطر ایجاد عوارض کوتاه مدت و بلندمدت هستند ، در حالی که زنان مبتلا به PCO اینگونه نیستند:

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک باید از خطرات مرتبط با آن مطلع باشند : زنان مبتلا به PCO مشخصات خطرناک مشابهی ندارند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک دارای علائم است و در اوایل زندگی مشهود است در حالی که PCO هیچ علامتی ندارد و اغلب به طور تصادفی کشف می شود:

در حالی که هر دو PCO و PCOS دارای یک مولفه ژنتیکی هستند PCOS اغلب به دلیل اختلال متابولیک همراه با علائم (آکنه ، رشد موهای زائد و غیره) در سنین نوجوانی شروع می شود.

 PCO همچنین ممکن است در اوایل زندگی وجود داشته باشد اما از آنجایی که هیچ علامتی وجود ندارد به طور تصادفی در سایر بررسی های سلامتی هنگامی که سن بالاتر می رود کشف می شود.

ظهور کیست در PCO ممکن است به دلایل مختلفی برخلاف PCOS ایجاد شود که به اختلال هورمونی مرتبط است:

زنان مبتلا به PCO ممکن است هنوز تعادل هورمونی داشته باشند و به طور منظم تخمک گذاری خود را ادامه دهند. در حالی که در سندرم تخمدان پلی کیستیک تعادل هورمونی مخدوش می شود و در تخمک گذاری اختلال ایجاد می شود. 

در تعداد زیادی از این زنان این مکانیسم با ترشح زیاد انسولین مرتبط است که تولید آندروژن  را در تخمدان تحریک می کند.

زنان مبتلا به PCO هنوز می توانند باردار شوند در حالی که زنان مبتلا به PCOS ممکن است با ناباروری دست و پنجه نرم کنند:

ممکن است تصور بارداری با PCO دشوار نباشد اما زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است در بارداری با مشکل روبرو شوند. علاوه بر این  زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دارای سقط جنین بالاتری هستند.