۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

آنچه درباره کیست های چربی باید بدانید

۷ مهر ۱۴۰۰، ۹:۰۰
کد خبر: 566583
آنچه درباره کیست های چربی باید بدانید

کیست های پوستی که به آن کیست های چربی نیز می گویند برجستگی های کمی سفت شده و پر از مایع در پوست هستند. آنها می توانند در هر نقطه از پوست ایجاد شوند واغلب روی صورت، گردن و تنه تاثیر می گذارند.

به گزارش اقتصادآنلاین، اصطلاح "کیست سباسه" دیگر رایج نیست. به گفته یک پزشک  آمریکایی، متخصصان مراقبت های بهداشتی آنها را کیست اپیدرمال، کیست کراتین یا کیست اپیتلیال می نامند.

کیست های پوستی خوش خیم یا غیر سرطانی هستند و معمولاً مشکلی ایجاد نمی کنند. آنها شایع هستند و حداقل ۲۰ درصد از بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهند و اندازه آنها می تواند از چند میلی متر تا ۵ سانتی متر باشد.

آنها معمولا دردناک یا حساس نیستند مگر اینکه ملتهب آسیب دیده یا عفونی شوند. در صورت ترکیدن کیست عفونت می تواند رخ دهد.

این مقاله نحوه برداشتن و درمان کیست های پوستی وهمچنین علل و عوارض احتمالی آنها را بررسی می کند. 

نحوه برداشتن کیست های پوستی:

اکثر کیست های پوستی نیازی به درمان ندارند و بهترین روش معمولاً تمیز نگه داشتن آنها و عدم دست کاری آنها است. با این حال اگر کیست باعث ناراحتی شود پزشک ممکن است برداشتن آن را پیشنهاد کند.

این ممکن است به دلیل عفونت باشد زیرا کیست مانع فعالیت های روزمره می شود یا به این دلیل است که در یک مکان به صوررت برجسته قرار دارد. برداشتن کیست می تواند یک اسکار کوچک به جا بگذارد.

هنگام برداشتن کیست پزشک قصد دارد آن را به طور کامل از بین ببرد زیرا اگر قسمتی از دیواره کیست روی پوست باقی بماند ممکن است کیست دوباره ایجاد شود.

کیست های آلوده ممکن است نیاز به درمان بیشتری داشته باشند. بهتر است از برداشتن کیست در صورت التهاب شدید اجتناب کنید.

برداشتن کیست در مطب پزشک شامل مراحل زیر است:

بی حسی موضعی برای بی حسی ناحیه کیست

سواب های ضد عفونی کننده برای جلوگیری از عفونت منطقه و جلوگیری از گسترش عفونت ها

استفاده از تیغه و سایر ابزارها برای برداشتن کیست

در صورت ترکیدن کیست یا عفونت در زیر پوست پزشک ممکن است نیاز به بستن و تخلیه آن داشته باشد. آنها همچنین ممکن است دوره ای از آنتی بیوتیک ها را تجویز کنند.

کیست های آلوده:

کیست چربی پوستاگر کیستی عفونی شده باشد ممکن است به دلیل التهاب قرمز به نظر برسد. کیست های آلوده نیز به دلیل وجود چرک می توانند ظاهری سفید رنگ داشته باشند. چرک ممکن است بوی نامطبوعی داشته باشد. در صورت مشکوک بودن به عفونت فرد باید به پزشک مراجعه کند. پزشک می تواند داروهای آنتی بیوتیک تجویز کند.

در عین حال برای مدیریت کیست آلوده فرد می تواند موارد زیر را امتحان کند:

استفاده از کمپرس گرم

تمیز نگه داشتن آن با شستن مرتب آن با صابون ملایم ضد میکروبی

از پوشاندن آن با محصولات آرایشی خودداری کنید.

برخی از افراد از داروهای خانگی مانند روغن درخت چای، سرکه سیب و آلوئه ورا استفاده می کنند اما هیچ تحقیقی برای اثبات اثربخشی آنها برای این منظور وجود ندارد.

عملکرد:

اگرچه کیست های پوستی می توانند ناراحت کننده و تحریک کننده باشند اما تلاش برای برداشتن یا درمان آنها می تواند آنها را بدتر کند.

برداشتن، مالیدن یا فشار دادن کیست به احتمال زیاد باعث آسیب می شود هرگونه عفونت را بدتر می کند و باعث درد و حساسیت می شود. همچنین ممکن است کیست قرمز یا ملتهب به نظر برسد.

برخورد با کیست های پوستی که باعث ایجاد نگرانی یا ایجاد علائم می شود به معنای مراجعه آنها به پزشک است.

پزشکان می توانند مشکل را به طور دقیق تشخیص داده و با هر گونه التهاب بیشتر برخورد کنند. آنها همچنین می توانند یک کیست مشکل ساز را بدون بدتر کردن آن درمان کنند.

درمانهای خانگی:

تنها راه حل خانگی مناسب تمیز نگه داشتن هر کیست آلوده است. افراد همچنین باید در قسمتی که  کیست اخیراً خارج شده برای جلوگیری از عفونت و جلوگیری از بازگشت کیست بهداشت را به خوبی رعایت کنند.

افراد می توانند کیست و ناحیه اطراف آن را در خانه با شستن آن با یک پارچه تمیز پنبه یا مواد پانسمان تمیز نگه دارند. کیست را به آرامی با آب گرم و تمیز بشویند و سپس آن را خشک کنند.

اگر کیست مشکلی ایجاد نمی کند دلیلی برای مراجعه به پزشک وجود ندارد.

علل :

کیست های پوستی زمانی تکثیر می شوند که سلول ها تکثیر شده و به سمت داخل حرکت می کنند نه اینکه به سمت سطح پوست حرکت کرده و به طور معمول از بین بروند. کیست های پوستی گاهی اوقات به دلیل آسیب هایی که باعث می شود سلول های لایه  بالایی در لایه زیرین فرو بروند ایجاد می شوند.

اپیدرم لایه بالایی پوست است و بیرونی ترین لایه اپیدرم جایی است که در نهایت سلول های پوست از بین می روند. در زیر اپیدرم لایه درم قرار دارد.

علت ایجاد کیست همیشه مشخص نیست. در برخی موارد دلیل ژنتیکی برای آن وجود دارد. به عنوان مثال سندرم گاردنر یک بیماری ژنتیکی است که با کیست های پوستی و سایر انواع رشد آن ها همراه است. کیست های پیلار که در اطراف فولیکول های مو ایجاد می شوند ممکن است مبنای ژنتیکی نیز داشته باشند.

Inkedکیست سباسه_LI222

عوارض:

اکثر کیست ها عوارضی ایجاد نمی کنند. محتمل ترین عارضه عفونت پوستی است که در صورت ورود باکتری به کیست می تواند ایجاد شود.

کیست ها در هیچ چیزی در عمق یا زیر پوست ثابت نمی شوند و کیست و ناحیه پوست اطراف آن قابل حرکت است.

اما به ندرت کیست می تواند در اعماق بدن گسترش یافته و به بافت زیرین متصل شود. در صورت داشتن توده ثابت که حرکت نمی کند فرد باید به پزشک مراجعه کند.

خلاصه:

کیست های پوستی یا کیست های چربی کیسه هایی پر از مایع هستند که روی پوست ایجاد می شوند. آنها معمولاً بی ضرر هستند اما پزشک ممکن است تخلیه یا برداشتن کیست را در صورت ناراحتی توصیه کند.

در صورت مشاهده توده جدید روی پوست یا نگرانی از وجود یک توده موجود افراد باید به پزشک خود مراجعه کنند.