۰ نفر

موسیقی بلند چه خطری می‌ تواند برای ما داشته باشد؟

۵ مهر ۱۴۰۰، ۲۲:۵۳
کد خبر: 566249
موسیقی بلند چه خطری می‌ تواند برای ما داشته باشد؟

یکی از عادت‌های خطرناکی که بسیاری از افراد ممکن است بدان مبتلا باشند، شنیدن موسیقی با صدای بلند است.

به گزارش دیلی میل، شنیدن موسیقی در هنگام رانندگی، یکی از عادات اشتباهی که ممکن است بسیاری از افراد با آن درگیر باشند؛ اما این عادت دارای خطراتی که ممکن است از آن آگاه نباشید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران،  در تحقیقاتی که از سوی دانشگاه برونل لندن به انجام رسیده، شنیدن موسیقی بلند به هنگام رانندگی می‌تواند به خستگی مغز منجر شده و راننده را در معرض انجام اشتباه قرار دهد.

بر اساس این تحقیق، پژوهشگران ۳۴ داوطلب بالغ را در هنگام انجام رانندگی با شبیه ساز رانندگی در مسیر‌های خاص مورد آزمایش قرار دادند.

در این آزمایش ۸ دقیقه ای، رانندگان با پنج رویداد از جمله عبور عابران پیاده، چراغ قرمز و سبقت کامیون روبرو می‌شدند و باید پاسخی مناسب به این رویداد‌ها می‌دادند.

محققان در این بررسی رفتار و عملکرد هر راننده را نیز در شرایط‌های صوتی مختلف مانند سر و صدای ترافیک شهری، صحبت کردن، موسیقی آرام، موسیقی بلند، موسیقی بی کلام مورد آزمایش قرار دادند.

آن‌ها در این بررسی دریافتند موسیقی بلند همراه با خواننده سبب می‌شود تا برانگیختگی احساسی بیشتری در افراد در مقایسه با موسیقی آرام ایجاد کند.

این در حالی است که پژوهش‌های پیشین نیز نشان داده بود؛ موسیقی بلند می تواند سطح پرخاشگری را بالا برده و اعتماد به نفس بیش از حد را در میان افراد، خصوصا رانندگان جوان تقویت کند. همچنین رانندگان باید از موسیقی ملایم به هنگام رانندگی در داخل شهر‌ها برای بهبود وضعیت احساسی خود استفاده کنند.

پروفسور «Costas Karageorghis» محقق و روانشناس از دانشگاه برونل، به نشریه تایمز انگلیس گفت: مهمترین نکته‌ای که هنگام گوش دادن به موسیقی هنگام رانندگی باید در نظر بگیرید این است که مطمئن شوید شخص از نظر روانی دچار بار ذهنی نیست.

همچنین بر اساس این پژوهش با کاهش عوامل حواس پرتی، رانندگان خوب می‌توانند روی جاده تمرکز کرده و بنابراین شانس بیشتری برای شناسایی به موقع خطرات احتمالی را دارند.