۰ نفر

بهترین خوراکی‌ ها برای درمان کم خونی

۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۹:۴۵
کد خبر: 566221
بهترین خوراکی‌ ها برای درمان کم خونی

با خوردن موادغذایی سالمی که دارای آهن هستند، می توانید بیماری کم خونی خود را درمان کنید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، اگر میزان گلبول‌های قرمز خون شما کم باشد، بدن شما باید برای تحمل اکسیژن در بدن، بیشتر تلاش کند. بدن انسان هر روز، میلیون‌ها گلبول قرمز به واسطه مواد غذایی خون ساز تولید می‌کند. این گلبول‌ها در مغز استخوان تولید می‌شوند و حدود ۱۲۰ روز در اطراف بدن گردش می‌کنند.

کم خونی وقتی اتفاق می‌افتد که در رگ‌ها به اندازه کافی گلبول قرمز برای حمل اکسیژن به نقاط مختلف بدن وجود نداشته باشد. جالب است بدانید که از هر ده نفر خانم، یک نفر کم خونی دارد.   اگر با وجود اینکه می‌خوابید باز هم احساس خستگی می‌کنید، کم خونی دارید. کم خونی می‌تواند در حافظه هم اختلال ایجاد کند.  

دلیل اصلی کمبود آهن در بدن این است که برنامه غذایی کم آهنی رو دنبال می‌کنید. مثلا به اندازه کافی گوشت قرمز نمی‌خورید یا از سبزی‌هایی که آهن دارند دوری می‌کنید. بعضی از مشکلات گوارشی هم مثل بیماری کرون، سلیاک باعث کم خونی می‌شوند. بعضی از عمل‌های جراحی مثل بای پس معده هم می‌تواند مانع از جذب آهن شود.. همچنین خوردن بعضی از غذا‌ها و دارو‌ها نمی‌گذارد آهن درست جذب بدن شود. مثلا: لبنیات؛ غذا‌های سرشار از کلسیم؛ مکمل‌های کلسیم آنتی اسیدها؛ قهوه و  چای.

یکی از راه‌های درمان کم خونی با غذاها، مصرف مکمل‌های آهن به شکل قرص، شربت و کپسول در بازار موجود هستند که بایستی آن‌ها را تا ۶ ماه به طور مدوام مصرف کرد. بهتر است این مکمل‌ها را شب به هنگام خواب با معده خالی استفاده کرد تا بهتر جذب بدن شوند. ابتدا به مقدار کم از این مکمل‌ها مصرف و بعد کم کم به میزان آن اضافه کنید تا دچار مشکلات گوارشی ناشی از مصرف مکمل‌های آهن مثل دل پیچه و حالت تهوع، اسهال، سوزش قلب و یبوست نشوید.