۰ نفر

چگونه چای به خواب شما کمک می کند؟

۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۹:۱۶
کد خبر: 566220
چگونه چای به خواب شما کمک می کند؟

یکی از نوشیدنی‌های محبوب در سراسر جهان، چای است که فوائد فراوانی برای بدن ما دارد.

به گزارش پایگاه «Eat this, Not that»، چای یکی از نوشیدنی‌های محبوب در جهان است که در زمان‌های مختلف شبانه روز استفاده می‌شود. برخی از افراد آن را صبحگاهان و بجای قهوه تناول می‌کنند و برخی دیگر از نوشیدن آن در بعد از ظهر لذت می‌برند؛ همچنانکه برخی دوست دارند تا آن را پیش از خواب بنوشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، اما صرف نظر از زمان نوشیدن آن، چای فوائدی دائمی مانند کاهش خطر ابتلا به سرطان، کمک به کاهش وزن و حتی بهبود سلامت قلب شما را دارد؛ اما در خصوص افرادی که چای نمی‌نوشند یا زمان آن‌ها انجام چنین کاری را اجازه نمی‌دهد، چطور؟ آن‌ها چه چیزی را از دست می‌دهند؟

یکی از عوارض جانبی ننوشیدن چای آن است که شما فرصت خوابی بهتر را از دست می‌دهید؛ چرا که تحقیقات نشان می‌دهد انواع به خصوصی از چای‌ها و دمنوش‌های گیاهی با کافئین کم دارای خواصی است که می‌تواند به خواب شما به شکلی سریع‌تر کمک کرده و کیفیت کلی استراحت تان را بهبود بخشید.

اهمیت خواب

اختلال خوابیدن برای بسیاری از افراد یک مشکل بزرگ است؛ به طوری که بی خوابی و دیگر مشکلات مرتبط با خواب می‌تواند تأثیراتی موقت و طولانی مدت بر بدن شما داشته باشد.

برخی آثار کوتاه مدت خوب نخوابیدن شامل افزایش استرس، ایجاد برخی اختلالات خلقی و اختلال در حافظه و توانایی شناختی است؛ همچنین، اثرات بالقوه طولانی مدت بی خوابی شامل افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی، سندرم متابولیک، دیابت نوع ۲ و فشار خون بالاست.

چای چگونه می‌تواند به خواب شما کمک کند؟

چای نشان داده است که عاملی مفید در کاهش بی خوابی است. یک پژوهش در زمینه تحقیقات پزشکی نشان داده است نوشیدن چای‌ها و دمنوش‌های گیاهی به شکلی مداوم در طول ۴ هفته، به کاهش شدت عوارض بی خوابی در شرکت کنندگان کمک کرد.

همچنین یک پژوهش در سال ۲۰۱۷ که از سوی مجله علمی «Nutrients» منتشر شد، نشان داد که چای سبز کم کافئین به کاهش استرس بزرگسالان در میانسالی کمک کرده و در کل به خواب بهتر منجر شده است.

این پژوهش نتیجه گرفت که این مسأله به سطح «تیانین» (Theanine) موجود در چای سبز برمی گردد. تیانین، اسید آمینه‌ای است که به دلیل توانایی اش در کاهش سطح استرس شناخته می‌شود.

این پژوهش همچنین نشان داد که برای دریافت چای سبز که خواب را بهبود می‌بخشد، مهم آن است که نوعی از چای را انتخاب کنید که دارای کافئین پایین باشد.

طبق مجله آموزش و ارتقای سلامتی، علاوه بر چای سبز، دمنوش بابونه نیز می‌تواند به رفع مشکلات خواب کمک کند؛ به طوری که دمنوش بابونه می‌تواند به تقویت خواب از طریق کاهش استرس کمک کند.

انتخاب مناسب‌ترین چای

نکته مهمی که باید به هنگام انتخاب چای برای کمک به خواب در نظر داشته باشید، اجتناب از گزینه‌های کافئین دار است. این یعنی بهتر است از چای‌های سیاه مانند چای‌های «ارل گری» و دیگر چای‌های کافئین دار خودداری کنید.