۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

چای سبز برای مو

۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۴:۰۰
کد خبر: 566071
چای سبز برای مو

قرن هاست که افراد از چای سبز لذت می برند و یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است.

به گزارش اقتصادآنلاین، به دلیل اینکه چای سبز به عنوان یک نوشیدنی شفابخش شناخته می شود ، بسیاری از شرکت ها شروع به افزودن آن به محصولات خود کرده اند ، مخصوصاً آنهایی که ادعا می کنند موهای شما را سالم تر می کنند.با این حال ، ممکن است از خود بپرسید که آیا چای سبز واقعاً به نفع موهای شما است؟

چای سبز چیست؟

برگ چای از گیاه Camellia sinensis می آید. برگ چای بسته به روش فرآوری می تواند چای سبز ، سیاه ، سفید یا اولانگ تولید کند .

چای سبز از برگهای تازه چای ساخته می شود که تحت خشک شدن و قرار گرفتن در معرض نور خورشید به دست می ایند تا از اکسیداسیون و تخمیر جلوگیری کنند ، که منجر به طعم مشخص چای سبز می شود .

انواع خاصی از چای سبز ممکن است تحت روش های مختلف فرآوری قرار گیرند. به عنوان مثال ، چای سبز ماتچا با برگ های چای قبل از برداشت تولید می شود که زیر ۹۰٪ سایه قرار گرفته و در نتیجه طعم غنی تر و محتوای آنتی اکسیدانی بیشتری ایجاد می شود.

چای های سبز به دلیل غنی بودن از آنتی اکسیدان به خوبی شناخته می شوند. بیشتر آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز از ترکیباتی به نام فلاونول ، به ویژه نوعی که به عنوان کاتچین شناخته می شود ، تهیه می شوند .

چای-سبز-برای-موهای-زائد

فراوان ترین و قدرتمندترین کاتچین موجود در چای سبز اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) است که با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و انواع خاصی از سرطان مرتبط است .

به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی غنی ، از چای سبز و عصاره های آن برای اهداف دیگری مانند جلوگیری از ریزش مو و بهبود سلامت مو استفاده می شود.

فواید چای سبز برای مو

چای سبز به دلیل مزایای گفته شده به بسیاری از محصولات مراقبت از مو اضافه می شود. در اینجا برخی از مزایای احتمالی چای سبز برای مو آورده شده است.

ممکن است از ریزش مو جلوگیری کند

ریزش مو بسیاری از مردان و زنان در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد و دلایل مختلفی از جمله استرس ، رژیم غذایی ، بیماری های خود ایمنی و تغییرات هورمونی ممکن است داشته باشد.

ریزش موی هورمونی ، معروف به آلوپسی آندروژنتیک ، حدود ۵۰ میلیون مرد و ۳۰ میلیون زن در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد. در حقیقت ، ۵۰٪ از مردان و ۲۵٪ از زنان ۵۰ ساله و بالاتر درجاتی از ریزش مو مربوط به هورمون را تجربه خواهند کرد .

در طی ریزش ، چرخه رشد طبیعی مو تغییر می کند. این چرخه شامل سه مرحله است - آندروژن (رشد مو) ، کاتاژن (فاز انتقالی) و تلوژن (ریزش مو) .

دو هورمون تستوسترون و دی هیدروتستوسترون می توانند مرحله رشد مو را کاهش دهند و ریزش مو را افزایش دهند. برخی تحقیقات نشان داده است که EGCG می تواند از اثرات این هورمون ها بر روی مو و ریزش موی کند جلوگیری کند .

در یک مطالعه آزمایشی توسط یک شرکت ، ۱۰ شرکت کننده مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک مکمل ای به نام Forti۵ را به مدت ۲۴ هفته مصرف کردند. در پایان مطالعه ، ۸۰٪ از شرکت کنندگان پیشرفت قابل توجهی در رشد مجدد مو داشتند .

با این حال ، این مکمل حاوی مقدار نامعلومی از عصاره چای سبز ، ملاتونین ، ویتامین D ، امگا ۳ ، امگا ۶ ، بتا-سیتوسترول و ایزوفلاون سویا بود. بنابراین ، دشوار است بدانید که آیا عصاره چای سبز منجر به این بهبودها شده است.

در یک مطالعه ، موش هایی که تحت درمان موضعی چای سبز غنی از EGCG قرار گرفتند ، نسبت به افرادی که تحت درمان قرار نگرفتند ، ریزش موی آنها به میزان قابل توجهی کمتر بود .

به نظر می رسد که EGCG با طولانی شدن فاز آندروژن رشد مو و کند کردن فاز تلوژن ، که منجر به ریزش مو می شود ، ریزش مو ناشی از تستوسترون را کاهش می دهد. باعث رشد مجدد مو می شود و همچنین چای سبز ممکن است باعث رشد سالم و رشد مجدد مو شود.

در یک مطالعه کوچک ، محققان عصاره موضعی EGCG مشتق از چای سبز را به پوست سر سه شرکت کننده مبتلا به آلوپسی اضافه کردند. پس از ۴ روز ، شرکت کنندگان با افزایش قابل توجهی در فعالیت رشد مو مواجه شدند .

به نظر می رسد EGCG با تحریک فولیکول های مو و جلوگیری از آسیب به سلول های پوستی و مو ، رشد مو را افزایش می دهد .

علاوه بر این ، در یک مطالعه ریزش مو در موش ها ، محققان دریافتند که ۳۳٪ از حیواناتی که عصاره چای سبز مصرف کرده اند پس از ۶ ماه رشد مجدد مو را تجربه کرده اند ، در حالی که هیچ موش در گروه کنترل بهبودی نداشته است .

با این حال ، در حال حاضر مشخص نیست که درمان های سریع و موثر  چای سبز برای تقویت رشد مو در انسان ، به ویژه افرادی که ریزش مو مربوط به هورمون ندارند ، چقدر است.

انتقال مواد مغذی مفید

مو بخشی از یک سیستم بسیار بزرگتر به نام سیستم یکپارچه است که شامل ناخن ، پوست ، مو و ساختارهای لوازم جانبی است. در واقع ، موهای شما مستقیماً از پوست رشد می کنند و از این طریق جریان خون و تغذیه را در مرحله رشد خود دریافت می کنند .

در یک مطالعه کوچک بر روی ۱۵ شرکت کننده ، محققان دریافتند که مصرف مکمل های حاوی عصاره چای سبز به مدت ۱۲ هفته ، در مقایسه با گروه کنترل ، جریان خون پوست و اکسیژن رسانی را ۲۹ درصد افزایش می دهد.

در گروه دیگری در همان مطالعه ، ۳۰ شرکت کننده ۴ فنجان (۱ لیتر) چای سبز به مدت ۱۲ هفته نوشیدند. در مقایسه با گروه کنترل ، گروه چای سبز بهبود قابل توجهی در هیدراتاسیون پوست  نشان داد.

رشد مو تا حد زیادی به اکسیژن و رساندن مواد مغذی به پوست مربوط می شود. در حقیقت گردش خون ضعیف می تواند منجر به ریزش مو شود. بنابراین ، نوشیدن چای سبز ممکن است باعث افزایش این مواد مغذی به پوست سر شما شود و رشد مو را بهبود بخشد .

نحوه استفاده از چای سبز برای موهای خود

با توجه به خواص تقویت کننده رشد چای سبز و عصاره چای سبز ، بسیاری از محصولات مو از آنها به عنوان ماده اصلی استفاده می کنند. می توانید آنها را بصورت آنلاین یا در اکثر فروشگاههای خرده فروشی خریداری کنید.

در اینجا چند روش برای استفاده از چای سبز برای موهای شما آورده شده است:

چای سبز+مو

شامپو از یک شامپوی روزانه حاوی عصاره چای سبز استفاده کنید. حتماً بیشتر شامپو را به ریشه و پوست سر خود بمالید و به آرامی اسکراب کنید.

نرم کننده 

یک نرم کننده یا ماسک مو از عصاره چای سبز برای ریشه ، شاخه ها و نوک مو استفاده کنید. بگذارید برای مدت ۳ تا ۱۰ دقیقه یا زمان مشخص شده در دستورالعمل های سازنده روی مو بماند.

آبکشی خانگی

 ۱-۲ کیسه چای سبز را به آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید ۵ دقیقه دم شود. پس از سرد شدن ، مایع را در انتهای دوش خود به موهای خود بمالید.

علاوه بر این ، می توانید روزانه ۱-۲ فنجان چای سبز (۲۴۰-۴۸۰ میلی لیتر) چای سبز بنوشید تا منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها برای بدن شما تأمین شود.

احتیاط

اگرچه برخی تحقیقات از نوشیدن چای سبز و استفاده از محصولات موی چای سبز برای تقویت رشد مو حمایت می کنند ، اما نکات مهمی را باید بخاطر بسپارید.

مسمومیت

در حالی که چای سبز برای مصرف بی خطر است ، بسیاری از مکمل ها و روغن های چای سبز حاوی مقادیر قابل توجهی  EGCG هستند که می تواند منجر به مسائل جدی مانند سمی شدن کبد و ناراحتی معده شود .

یک بررسی اخیر مشخص کرده است که میزان مصرف بی خطر EGCG در مکمل ها و چای دم کرده به ترتیب ۳۳۸ میلی گرم و ۷۰۴ میلی گرم در روز است. بنابراین ، در مورد مکمل های حاوی دوزهای قابل توجهی بالاتر احتیاط کنید .

همچنین ، همیشه قبل از شروع یک مکمل جدید با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کنید.

در مورد چای سبز ، اکثر افراد می توانند با خیال راحت تا ۳-۴ فنجان (۷۱۰-۹۵۰ میلی لیتر) در روز بنوشند.

نحوه استفاده از محصولات

محصولات موی چای سبز در همه جا دیده می شوند و مقرون به صرفه بودن آنها به نحوه استفاده از آنها بستگی دارد.

فولیکول های مو جریان خون و تغذیه را برای رشد رشته های مو دریافت می کنند. وقتی رشته (شافت) مو از فولیکول مو خارج شد ، دیگر منبع غذایی دریافت نمی کند.

بنابراین ، نوشیدن چای سبز تاثیری در قدرت موی شما ندارد. این فقط روی موهای جدیدی که در فولیکول مو تولید می شوند تأثیر می گذارد. در حالی که برخی از محصولات مو می توانند رشته های مو را آبرسانی و تغذیه کنند اما باعث رشد آنها نمی شوند .

اگر از ماسک یا شامپو مو استفاده می کنید ، حتماً آن را روی ریشه و پوست سر خود بمالید ، زیرا به محصول کمک می کند تا به فولیکول های مو برسد. همچنین حتماً هنگام استفاده از شامپو موهای خود را به آرامی مالش دهید تا به ریشه آسیب نرسد.

نکته آخر

چای سبز نوشیدنی غنی از آنتی اکسیدان است که در سراسر دنیا از آن لذت می برند. نوشیدن آن و استفاده از محصولات موی حاوی آن ممکن است خطر ریزش مو را کاهش دهد و حتی رشد مجدد مو را تقویت کند.

بسیاری از محصولات موی چای سبز در فروشگاه ها یا به صورت آنلاین موجود است ، اما حتماً آنها را روی پوست سر و ریشه ها قرار دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید. همچنین می توانید موهای خود را با چای سبز دم کرده بعد از شامپو زدن و حالت دادن به موها بشویید.

اگر ترجیح می دهید به نوشیدن چای سبز اکتفا کنید ، می توانید با خیال راحت تا ۳-۴ فنجان (۷۱۰-۹۵۰ میلی لیتر) در روز لذت ببرید.