۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

۱۲ عصب جمجمه

۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۰:۰۰
کد خبر: 566064
۱۲ عصب جمجمه

اعصاب جمجمه اعصابی هستند که مغز شما را به قسمت های مختلف سر ، گردن و تنه متصل می کنند. ۱۲ مورد از آنها وجود دارد که هر کدام به دلیل عملکرد یا ساختار خود نامگذاری شده اند.

اعصاب جمجمه چیست؟

به گزارش اقتصادآنلاین، هر عصب دارای یک عدد رومی مربوطه بین I و XII است. این بر اساس موقعیت آنها از جلو به عقب است. به عنوان مثال ، عصب بویایی شما نزدیک به جلوی سر شما است ، بنابراین به عنوان  I تعیین شده است.

عملکردهای آنها معمولاً به صورت حسی یا حرکتی طبقه بندی می شوند. اعصاب حسی با حواس شما مانند بویایی ، شنوایی و لامسه درگیر هستند. اعصاب حرکتی حرکت و عملکرد ماهیچه ها یا غدد را کنترل می کنند. به خواندن ادامه دهید تا در مورد هر یک از ۱۲ عصب جمجمه و نحوه عملکرد آنها بیشتر بدانید.

.۱عصب بویایی:

عصب بویایی اطلاعات حسی را در مورد بوهایی که با آنها مواجه می شوید به مغز شما منتقل می کند.

هنگامی که مولکول های معطر را استنشاق می کنید ، آنها در یک لایه مرطوب در سقف حفره بینی شما حل می شوند که به آن اپیتلیوم بویایی می گویند. این باعث تحریک گیرنده هایی می شود که تکانه های عصبی تولید می کنند و به سمت پیاز بویایی شما حرکت می کنند. پیاز بویایی شما یک ساختار بیضی شکل است که شامل گروه های تخصصی سلول های عصبی است.

از پیاز بویایی ، اعصاب وارد مجرای بویایی شما می شوند که در زیر لوب پیشانی مغز شما قرار دارد. سپس سیگنال های عصبی به مناطقی از مغز شما ارسال می شود که مربوط به حافظه و تشخیص بو است.

۱۲ عصب جمجمه

.۲عصب بینایی:

عصب بینایی عصب حسی است که شامل بینایی می شود. هنگامی که نور وارد چشم شما می شود ، با گیرنده های خاصی در شبکیه چشم به نام میله و مخروط تماس پیدا می کند. میله ها به تعداد زیاد یافت می شوند و به نور بسیار حساس هستند. آنها بیشتر برای سیاه و سفید یا دید در شب تخصص دارند.

مخروط ها در تعداد کمتری وجود دارند. آنها حساسیت به نور کمتری نسبت به میله ها دارند و بیشتر با دید رنگی درگیر هستند.

اطلاعات دریافت شده توسط میله ها و مخروط ها از شبکیه چشم به عصب بینایی منتقل می شود. هنگامی که داخل جمجمه شما قرار می گیرد ، هر دو عصب بینایی شما به هم متصل می شوند و چیزی به نام کیاسم بینایی را تشکیل می دهند. 

در کیاسم بینایی ، فیبرهای عصبی از نیمی از هر شبکیه دو مجرای بینایی جداگانه را تشکیل می دهند.

از طریق هر دستگاه بینایی ، تکانه های عصبی در نهایت به قشر بینایی شما می رسند ، که سپس اطلاعات را پردازش می کند. قشر بینایی شما در قسمت پشتی مغز شما قرار دارد.

.۳عصب چشمی:

عصب چشمی دو عملکرد حرکتی متفاوت دارد: عملکرد ماهیچه ها و پاسخ مردمک. عملکرد ماهیچه ها. عصب چشمی شما عملکرد حرکتی چهار مورد از شش عضله اطراف چشم را فراهم می کند. این ماهیچه ها به چشم های شما کمک می کند تا روی اجسام حرکت کرده و تمرکز کنند.

پاسخ مردمک: همچنین به کنترل اندازه مردمک چشم هنگام پاسخ به نور کمک می کند.

این عصب از قسمت جلویی مغز میانی شما که بخشی از ساقه مغز شماست نشات می گیرد. از آن ناحیه به جلو حرکت می کند تا به ناحیه حفره چشم شما برسد.

.۴عصب تروکلیر:

عصب تروکلیر عضله مایل فوقانی شما را کنترل می کند. این ماهیچه ای است که مسئول حرکات چشم به سمت پایین ، بیرون و داخل است.

از قسمت پشتی مغز میانی شما بیرون می آید. مانند عصب چشمی شما ، به جلو حرکت می کند تا به حفره چشم شما برسد ، جایی که عضله مایل فوقانی را تحریک می کند.

۵. عصب سه قلو:

عصب سه قلو بزرگترین عصب جمجمه است و عملکرد حسی و حرکتی دارد.عصب سه قلو دارای سه بخش است که عبارتند از:

چشمی:  بخش چشمی اطلاعات حسی را از قسمت فوقانی صورت از جمله پیشانی ، پوست سر و پلک بالا ارسال می کند.

فک بالایی:  این قسمت  تقسیم اطلاعات حسی را از قسمت میانی صورت شما ، از جمله گونه ها ، لب فوقانی و حفره بینی به مغز منتقل می کند.

فک پایینی:  فک پایین هم عملکرد حسی و هم حرکتی دارد. اطلاعات حسی را از گوش ، لب پایین و چانه شما ارسال می کند. همچنین حرکت ماهیچه ها در فک و گوش شما را کنترل می کند.

عصب سه قلو از گروهی از هسته ها - که مجموعه ای از سلول های عصبی هستند - در قسمت میانی مغز و مدولا ساقه مغز شما سرچشمه می گیرد. در نهایت ، این هسته ها یک ریشه حسی و یک ریشه حرکتی جداگانه تشکیل می دهند.

ریشه حسی عصب سه قلو شما به بخشهای چشم ، فک بالا و فک پایین منشعب می شود. ریشه حرکتی عصب سه قلو شما از زیر ریشه حسی عبور می کند و فقط در قسمت فک پایین توزیع می شود.

۶ . عصب ابدوسنت:

این عصب ماهیچه دیگری را که با حرکت چشم مرتبط است ، به نام عضله رکتاس کنترل می کند. این ماهیچه در حرکت چشم به بیرون نقش دارد. به عنوان مثال ، از آن برای نگاه کردن به پهلو استفاده می شود.

این عصب ، در ناحیه پونس ساقه مغز شما شروع می شود. در نهایت وارد حفره چشم شما می شود ، جایی که عضله رکتاس را کنترل می کند.

۷.عصب صورت:

عصب صورت عملکردهای حسی و حرکتی را ارائه می دهد ، از جمله:

• ماهیچه های متحرک که برای حرکات صورت و همچنین برخی از ماهیچه های فک استفاده می شود

• ایجاد حس چشایی برای  زبان 

• تامین غدد در ناحیه سر یا گردن ، مانند غدد بزاقی و غدد تولید کننده اشک

• انتقال احساسات از قسمت های بیرونی گوش شما

۱۲ عصب جمجمه

عصب صورت شما یک مسیر بسیار پیچیده دارد. منشاء آن در ناحیه پونس ساقه مغز است ، جایی که هم ریشه حرکتی و هم حسی دارد. در نهایت ، این دو عصب با هم ادغام شده و عصب صورت را تشکیل می دهند.

چه در داخل و چه در خارج جمجمه ، عصب صورت بیشتر به فیبرهای عصبی کوچکتر منشعب می شود که ماهیچه ها و غدد را تحریک می کند یا اطلاعات حسی را ارائه می دهد.

۸.عصب Vestibulocochlear:

عصب دهلیزی گوش شما دارای عملکردهای حسی شامل شنوایی و تعادل است. این شامل دو بخش است ، قسمت حلزون گوش و قسمت دهلیزی:

قسمت حلزون گوش: سلولهای تخصصی داخل گوش شما ارتعاشات ناشی از صدا را بر اساس شدت و میزان صدا تشخیص می دهند. این امر باعث ایجاد تکانه های عصبی می شود که به عصب حلزون منتقل می شود.

قسمت دهلیزی: مجموعه دیگری از سلولهای ویژه در این قسمت می تواند حرکتهای خطی و چرخشی سر شما را ردیابی کند. این اطلاعات به عصب دهلیزی منتقل می شود و برای تنظیم  تعادل مورد استفاده قرار می گیرد.

قسمت های حلزونی و دهلیزی عصب دهلیزی و حلقوی شما از مناطق جداگانه ای از مغز سرچشمه می گیرد.

قسمت حلزون گوش در ناحیه ای از مغز شما موسوم به ساق  تحتانی مخچه شروع می شود. قسمت دهلیزی از پشت و مدولا شروع می شود. هر دو قسمت با هم ترکیب می شوند و عصب دهلیزی و حلقی را تشکیل می دهند.

۹.عصب گلوسوفارنکس:

عصب گلوسوفارنکس هم عملکرد حرکتی و هم حسی دارد ، از جمله:

• ارسال اطلاعات حسی از سینوس ها ، پشت گلو ، قسمت های گوش داخلی و قسمت پشت زبان 

• ایجاد حس چشایی برای قسمت پشتی زبان 

• تحریک حرکت داوطلبانه ماهیچه ای در پشت گلو به نام stylopharyngeus

عصب گلوسوفارنکس از قسمتی از ساقه مغز شما به نام مدولا oblongata سرچشمه می گیرد. در نهایت به ناحیه گردن و گلو گسترش می یابد.

۱۰.عصب واگ:

عصب واگ عصبی بسیار متنوع است. دارای عملکرد حسی و حرکتی است ، از جمله:

• انتقال اطلاعات حسی از مجرای گوش و قسمت هایی از گلو

• ارسال اطلاعات حسی از اندام های سینه و تنه ، مانند قلب و روده ها

• اجازه می دهد تا حرکات ماهیچه های گلو را کنترل کنید

• تحریک عضلات اندام در قفسه سینه و تنه ، از جمله آنهایی که غذا را از طریق دستگاه گوارش شما حرکت می دهند (پریستالیس)

• ایجاد حس چشایی در نزدیکی ریشه زبان 

از بین همه اعصاب جمجمه ، عصب واگ طولانی ترین مسیر را دارد. از سر تا انتهای شکم ادامه دارد. منشأ آن قسمتی از ساقه مغز شما به نام مدولا است.

۱۱.عصب جانبی:

عصب جانبی شما یک عصب حرکتی است که ماهیچه های گردن شما را کنترل می کند. این ماهیچه ها به شما اجازه می دهند بچرخید ، خم شوید و گردن و شانه های خود را حرکت دهید .

به دو قسمت ستون فقرات و جمجمه تقسیم می شود. قسمت نخاعی از قسمت فوقانی نخاع منشا می گیرد. قسمت جمجمه از مدولا بولتون شما شروع می شود.

این قسمتها قبل از حرکت قسمت نخاعی عصب به منظور تامین ماهیچه های گردن به مدت کوتاهی به هم می رسند در حالی که قسمت جمجمه عصب واگ را دنبال می کند.

۱۲. عصب هیپوگلوسال:

عصب هیپوگلوسال شما دوازدهمین عصب جمجمه ای است که مسئول حرکت اکثر ماهیچه های زبان شما است. از بصل النخاع شروع می شود و به سمت پایین فک حرکت می کند ، جایی که به زبان می رسد.