۰ نفر

معاون بهداشت علوم پزشکی اهواز مطرح کرد؛

هشدار وقوع زودتر از موعد پیک بعدی کرونا در خوزستان

۳ مهر ۱۴۰۰، ۲۰:۳۷
کد خبر: 565700
هشدار وقوع زودتر از موعد پیک بعدی کرونا در خوزستان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از وقوع زودتر از موعد پیک بعدی ابراز نگرانی کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سیدمحمد علوی در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا که امروز (سوم مهرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در برخی کشورها با وجود پوشش بالای واکسیناسیون، موج جدید بیماری آغاز شده است. اکنون در آمریکا روزانه ۱۳۱ هزار مورد جدید ابتلا و ۲ هزار مورد مرگ رخ می‌دهد و این در حالی است که در آمریکا موارد مرگ در روز به ۷۰ تا ۸۰ مورد رسیده بود. بنابراین گرچه واکسیناسیون کلید اصلی است اما باید از مسائل دیگر نیز غافل نشویم.

 وی با اشاره به کاهش موارد بیماری در استان خوزستان در یک هفته و دو هفته گذشته، افزود: از ۲۷ شهریورماه تا دوم مهرماه موارد ابتلا و بستری ۳۹ درصد و موارد فوت ۲۹ درصد کاهش یافته است. از ۲۰ شهریورماه تا دوم مهرماه نیز موارد ابتلا ۷۱ درصد، موارد بستری ۷۲ درصد و موارد فوت ۵۲ درصد کاهش یافته است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با توجه به این وضعیت، این نوید وجود دارد که به زودی از این موج عبور کنیم اما باید خود را برای موج بعدی که احتمالا در آبان‌ماه رخ می‌دهد، آماده کنیم.

وی گفت: افزایش پوشش واکسیناسیون، تشدید نظارت بر اماکن و محل‌های تردد ادارات و بانک‌ها و اجرای بی کم و کاست طرح شهید قاسم سلیمانی کارهایی هستند که باید تا موج بعدی انجام شوند.

علوی با اشاره به وضعیت واکسیناسیون در خوزستان تصریح کرد: متاسفانه در روزهای اخیر متوسط روزانه واکسیناسیون پایین و کمتر از ۵۰ هزار تزریق است که علت اصلی این مساله، کاهش استقبال از واکسیناسیون است.

وی با بیان اینکه در استان خوزستان ظرفیت تزریق ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار دوز واکسن در روز وجود دارد، گفت: تا رسیدن به پوشش مورد انتظار واکسیناسیون پیش از وقوع موج بعدی، راه درازی باقیمانده است. اگر چه در برخی شهرستان‌ها تا رسیدن به حد مطلوب واکسیناسیون به طور متوسط ۴۰ روز دیگر طول می‌کشد اما در ۱۰ شهرستان، با سرعت فعلی واکسیناسیون تا دو ماه دیگر به جایی نمی‌رسیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: بر این اساس در شادگان تا ۴۱۵ روز، کارون ۱۱۴ روز، ایذه ۱۱۲ روز، دشت آزادگان ۱۰۵ روز، خرمشهر ۱۰۴ روز، شوش ۸۵ روز، رامشیر ۸۳ روز، آبادان ۷۴ روز، باوی ۷۰ روز و لالی تا ۶۵ روز دیگر به حد مطلوب واکسیناسیون می‌رسیم.

وی با بیان اینکه وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بانک‌های استان خوزستان بسیار نگران‌کننده است، تصریح کرد: میزان رعایت تهویه مطلوب در مراکز تهیه و توزیع و اماکن غذایی در هفته گذشته ۷۹ درصد اما در این هفته ۷۷ درصد بوده است. میزان رعایت بهداشت فردی در این اماکن نیز از ۸۰.۸ درصد به ۸۰.۱ درصد  کاهش یافته است.

علوی با اشاره به کاهش بازدیدهای مشترک در برخی شهرها، گفت: شهرهایی که بیشترین کاهش رعایت پروتکل‌ها را دارند کمترین اخطاریه‌ها و پلمب‌ها را داشته‌اند.

وی بیان کرد: در مرزهای زمینی خوزستان نقاهتگاه نداریم در حالی که اگر قرار است زائران اربعین حسینی از این مرزها به کشور برگردند باید مراکزی برای قرنطینه افراد مشکوک به کرونا داشته باشیم. اگر این افراد وارد خانواده‌ها شوند، ترس از وقوع موج بعدی زودتر از معمول وجود دارد.