۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

همه آن چه که باید درباره عفونت‌ های مجاری ادراری (UTI) در مردان بدانید

۳ مهر ۱۴۰۰، ۱۹:۰۰
کد خبر: 565652
همه آن چه که باید درباره عفونت‌ های مجاری ادراری (UTI) در مردان بدانید

در عفونت مثانه، باکتری‌ها به مثانه حمله کرده و بیش از حد رشد می‌کنند. گاهی اوقات باکتری‌ها می‌توانند در کلیه‌ها یا لوله‌هایی که ادرار را از کلیه‌ها در مثانه تخلیه می‌کنند، نگه دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین، این بیماری‌ها همه تحت عنوان عفونت مجاری ادراری یا UTI شناخته می‌شوند. آن‌ها در زنان بیشتر از مردان شایع هستند.

اکثر UTI را می‌توان به‌راحتی با دارو‌های آنتی‌بیوتیکی درمان کرد.

علائم عفونت ادراری:

علائم عفونت مثانه به طور ناگهانی ظاهر می‌شود و شامل موارد زیر است:

  • ادرار دردناک و احساس سوزش
  • نیاز به ادرار مکرر
  • تمایل ناگهانی به تخلیه مثانه که به آن فوریت ادراری گفته می‌شود
  • درد در قسمت تحتانی شکم، درست بالای استخوان ناحیه تناسلی
  • خون در ادرار شما

علائم عفونت ادراری که کلیه‌ها را درگیر می‌کند، علاوه بر موارد قبلی شامل موارد زیر است:

  • درد در پهلو‌ها یا پشت شما که با تغییر موقعیت تغییر نمی‌کند
  • تب و لرز
  • تهوع و استفراغ

برخی علائم علاوه بر علائم UTI می‌تواند به معنی عفونت پروستات (پروستات) باشد. این شامل:

  • تب
  • لرز
  • خستگی
  • مشکل در ادرار کردن یا "دریبل"
  • درد در لگن یا ناحیه بین راست‌روده و کیسه بیضه (پرینه)

علل عفونت ادراری:

بیشتر عفونت‌های ادراری ناشی از باکتری اشریشیا کولی E. coli است که به طور طبیعی در بدن شما وجود دارد. این باکتری از طریق ناحیه تناسلی وارد مجاری ادراری می‌شود. مجرای ادراری لوله‌ای است که ادرار را از مثانه شما از طریق آلت تناسلی شما تخلیه می‌کند.

 عفونت‌های ادراری در زنان بیشتر از مردان شایع است زیرا مجرای ادراری آن‌ها کوتاه‌تر است و باکتری‌ها برای رسیدن به مثانه باید مسافت کمتری را طی کنند. بعید است مردی از رابطه جنسی با یک زن عفونت مجاری ادراری دریافت کند، زیرا عفونت به طور معمول از باکتری‌هایی است که از قبل در دستگاه ادراری مرد وجود دارد.

عفونت‌های ادراری در مردان با افزایش سن شایع‌تر است. یکی از دلایل این است که مردان مسن بیشتر در معرض بزرگ شدن غیر سرطانی غده پروستات خود قرار می‌گیرند که به آن هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات می‌گویند.

 پروستات در اطراف گردن مثانه پیچیده می‌شود، جایی که مجرای ادرار به مثانه متصل می‌شود. بزرگ شدن غده پروستات می‌تواند گردن مثانه را خفه کند و جریان آزاد ادرار را دشوار می‌کند. اگر مثانه به طور کامل تخلیه نشود، باکتری‌هایی که به طور معمول با ادرار خارج می‌شوند ممکن است جای پای خود را پیدا کنند.

عوامل دیگری که می‌توانند شما را در معرض خطر بیشتری برای عفونت‌های ادراری قرار دهند عبارتند از:

  • بی‌حرکت بودن برای مدت طولانی
  • عدم نوشیدن مایعات کافی
  • جراحی اخیر مجاری ادراری
  • دیابت
  • ختنه نشده
  • بی‌اختیاری مدفوع
  • مقاربت مقعدی که مجرای ادرار را در معرض باکتری‌های بیشتری قرار می‌دهد

عفونت‌های مجاری ادراری (UTI) در مردان

تشخیص عفونت ادراری:

برای تشخیص عفونت ادراری پزشک شما را معاینه می‌کند و در مورد علائم، از جمله سابقه قبلی عفونت‌های ادراری، سؤال می‌کند. ممکن است از شما خواسته شود نمونه ادرار را برای بررسی وجود چرک و باکتری ارائه دهید.

 وجود چرک به‌شدت به ابتلا به UTI اشاره می‌کند. اگر پزشک مشکوک به بزرگ شدن غده پروستات باشد، ممکن است معاینه مقعدی دیجیتالی را انجام دهد، با استفاده از انگشت دستکش دار، غده پروستات را از طریق دیواره راست‌روده احساس می‌کند.

درمان UTI:

اگر UTI دارید، باید دارو‌های آنتی‌بیوتیک مصرف کنید. بسته به نوع آنتی‌بیوتیک که پزشک تجویز کرده است، شما قرص‌ها را یک یا دو بار در روز به مدت پنج تا هفت یا بیشتر مصرف می‌کنید.

همچنین نوشیدن مایعات کافی مهم است. اگر ادرار ناراحت‌کننده است ممکن است وسوسه شوید که مصرف مایعات خود را کاهش دهید. ادرار کردن می‌تواند به دفع باکتری‌ها از سیستم شما کمک کند. در حین مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها هیدراته بمانید و به‌دفعات بیشتر ادرار کنید.

بسیاری از مردم در طول عفونت مجاری ادراری آب کرن بری به امید پاک‌سازی عفونت می‌نوشند. آزمایشات آزمایشگاهی روی موش‌ها نشان داد که چندین ماده موجود در آب کرن بری تعداد باکتری‌ها را در مثانه کاهش می‌دهد.

 بااین‌حال، هیچ شواهد محکمی وجود ندارد که نشان دهد نوشیدن آب کرن بری در طول عفونت مجاری ادراری عفونت را از بین می‌برد یا بهبود را تسریع می‌بخشد.

بهبودی از UTI‌ها:

پس از شروع مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، باید ظرف دو تا سه روز به طور قابل‌توجهی احساس بهتری داشته باشید. اگر علائم شما پس از مصرف آنتی‌بیوتیک برطرف نشد، به پزشک خود مراجعه کنید.

مهم است که تمام آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده را به پایان برسانید، حتی اگر احساس بهتری دارید. توقف زودرس آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند رشد باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌های رایج را تشویق کند.

در واقع، کمتر از دوره کامل درمان، باکتری‌های "ضعیف" را از بین می‌برد و سویه‌های قوی‌تر و مقاوم‌تری باقی می‌ماند.

جلوگیری از عفونت ادراری:

عفونت-دستگاه-ادراری

برای جلوگیری از عفونت‌های ادراری، مهم‌ترین چیز این است که احتمال حمله باکتری‌ها به مجاری ادراری شما کاهش یابد. گام‌هایی که می‌توانید بردارید شامل موارد زیر است:

  • در صورت احساس نیاز ادرار کنید. "آن را نگه ندار"
  • مایعات کافی بنوشید. برای اکثر مردم، این بدان معناست که هنگام تشنگی و در هنگام غذا خوردن بنوشید. وقتی هوا گرم است و در هوای گرم در حال فعالیت هستید، کمی آب اضافی بنوشید. همه مایعات به‌اندازه کافی دارای خاصیت هیدراته هستند، از جمله نوشابه، قهوه و چای.
  • در طول توالت رفتن، از جلو به عقب پاک کنید.
  • ناحیه تناسلی خود را تمیز و خشک نگه دارید.

چشم‌انداز:

عفونت ادراری در مردان کمتر از زنان شایع است اما علل و درمان مشابهی دارد. مصرف دارو‌های آنتی‌بیوتیک معمولاً عفونت را در پنج تا هفت روز از بین می‌برد. مردانی که UTI‌های طولانی‌مدت دارند یا UTI‌هایی که مکرراً برمی‌گردند، باید توسط پزشک برای شرایطی مانند عفونت در غده پروستات (پروستات) مورد ارزیابی قرار گیرند.

هر آن چه باید درباره عفونت مجاری ادراری بدانید:

عفونت مجاری ادراری (UTI) یک عفونت میکروبی است. این‌ها موجودات بسیار کوچکی هستند که بدون میکروسکوپ قابل‌مشاهده نیستند. بیشتر UTI‌ها توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شوند، اما برخی از آن‌ها توسط قارچ‌ها و در موارد نادر ویروس‌ها ایجاد می‌شوند. عفونت‌های ادراری یکی از شایع‌ترین عفونت‌ها در انسان است.

عفونت ادراری می‌تواند در هر نقطه‌ای از مجاری ادراری شما رخ دهد. دستگاه ادراری شما از کلیه‌ها، حالب، مثانه و مجرای ادرار تشکیل شده است. اکثر UTI‌ها فقط مجرای ادراری و مثانه را در قسمت تحتانی درگیر می‌کنند. بااین‌حال، UTI‌ها می‌توانند حالب و کلیه‌ها را در قسمت فوقانی درگیر کنند. اگرچه عفونت‌های دستگاه ادراری فوقانی نادرتر از عفونت‌های دستگاه ادراری تحتانی هستند، اما معمولاً شدیدتر نیز هستند.

علائم UTI:

علائم عفونت ادراری بستگی به این دارد که کدام قسمت از دستگاه ادراری آلوده است. عفونت‌های مجاری ادراری تحتانی بر مجرای ادراری و مثانه تأثیر می‌گذارد. علائم عفونت مجاری ادراری تحتانی عبارتند از:

  • سوزش با ادرار
  • افزایش دفعات ادرار بدون دفع ادرار زیاد
  • افزایش فوریت ادرار
  • ادرار خونی
  • ادرار کدر
  • ادراری که شبیه کولا یا چای است
  • ادرار که بوی قوی دارد
  • درد لگن در زنان
  • درد راست‌روده در مردان

عفونت‌های دستگاه ادراری فوقانی بر کلیه‌ها تأثیر می‌گذارد. اگر باکتری‌ها از کلیه آلوده به خون منتقل شوند، این‌ها می‌توانند به طور بالقوه تهدید‌کننده زندگی باشند. این بیماری که urosepsis نامیده می‌شود، می‌تواند باعث کاهش خطرناک فشارخون، شوک و مرگ شود.

علائم عفونت مجاری ادراری فوقانی شامل موارد زیر است:

  • درد و حساسیت در قسمت فوقانی کمر و پهلو‌ها
  • لرز
  • تب
  • حالت تهوع
  • استفراغ

علائم UTI در مردان:

علائم عفونت ادراری فوقانی در مردان مشابه علائم زنان است. علائم عفونت ادراری تحتانی در مردان گاهی شامل درد مقعدی می‌شود، علاوه بر علائم مشترکی که هم در مردان و هم در زنان مشترک است.

علائم عفونت ادراری در زنان:

زنان مبتلا به عفونت ادراری تحتانی ممکن است درد لگن را تجربه کنند. این علاوه بر سایر علائم رایج است. علائم عفونت دستگاه تنفسی در مردان و زنان مشابه است.

درمان UTI:

درمان عفونت ادراری بستگی به علت آن دارد. پزشک شما می‌تواند تعیین کند که کدام ارگانیسم از نتایج آزمایش مورداستفاده برای تأیید تشخیص باعث عفونت می‌شود. در بیشتر موارد، علت آن باکتری است. UTI‌های ناشی از باکتری‌ها با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شوند.

 در برخی موارد، ویروس‌ها یا قارچ‌ها علت آن هستند. UTI‌های ویروسی با دارو‌هایی به نام ضدویروس درمان می‌شوند. اغلب، سیدوفوویر ضدویروسی انتخابی برای درمان عفونت‌های ادراری ویروسی است. UTI‌های قارچی با دارو‌هایی به نام ضد قارچ درمان می‌شوند.

آنتی‌بیوتیک‌ها برای عفونت ادراری:

درمان عفونت ادراریشکل آنتی‌بیوتیک مورداستفاده برای درمان عفونت ادراری باکتریایی معمولاً بستگی به این دارد که کدام قسمت از دستگاه درگیر است. UTI‌های دستگاه تحتانی معمولاً با آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی قابل‌درمان هستند. دستگاه ادراری مجاری فوقانی نیاز به آنتی‌بیوتیک‌های داخل وریدی دارد. این آنتی‌بیوتیک‌ها مستقیماً در رگ‌های شما قرار می‌گیرند.

گاهی اوقات، باکتری‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومت نشان می‌دهند. برای کاهش خطر مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها، پزشک احتمالاً شما را در کوتاه‌ترین دوره درمانی ممکن قرار می‌دهد. درمان معمولاً بیش از 1 هفته طول نمی‌کشد.

نتایج حاصل از کشت ادرار شما می‌تواند به پزشک شما کمک کند تا یک درمان آنتی‌بیوتیکی را انتخاب کند که در برابر نوع باکتری‌هایی که باعث عفونت شما می‌شوند بهترین کارایی را داشته باشد.

دارو‌های خانگی عفونت ادراری:

هیچ داروی خانگی که بتواند عفونت ادراری را درمان کند وجود ندارد، اما برخی از کار‌ها وجود دارد که می‌تواند به عملکرد بهتر دارو‌های شما کمک کند. این دارو‌های خانگی برای عفونت‌های ادراری، مانند نوشیدن آب بیشتر، ممکن است به بدن شما کمک کند تا عفونت را سریع‌تر پاک کند.

درحالی‌که زغال اخته یک داروی محبوب است، تحقیقات در مورد تأثیر آن‌ها بر عفونت‌های ادراری متفاوت است. مطالعات قطعی بیشتری موردنیاز است. آب کرن بری یا خود کرن بری، پس از شروع عفونت ادراری را درمان نمی‌کند. بااین‌حال، یک ماده شیمیایی موجود در کرن بری می‌تواند از جلوگیری از انواع خاصی از باکتری‌ها که می‌توانند باعث عفونت UTI باکتریایی به پوشش مثانه شما شوند، جلوگیری کند.

 این ممکن است برای جلوگیری از عفونت‌های مجاری ادراری در آینده مفید باشد.

UTI‌های درمان نشده:

درمان عفونت ادراری مهم است هرچه زودتر درمان شود بهتر است. UTI‌های درمان نشده هرچه بیشتر گسترش پیدا کنند شدیدتر می‌شوند. درمان UTI معمولاً ساده‌ترین راه درمان در دستگاه ادراری تحتانی است. درمان عفونت که به مجاری ادراری فوقانی سرایت می‌کند بسیار دشوارتر است و به‌احتمال زیاد در خون شما پخش می‌شود و باعث سپسیس می‌شود. این یک رویداد تهدید‌کننده زندگی است.

در صورت مشکوک بودن به عفونت ادراری، دراسرع‌وقت با پزشک خود تماس بگیرید. یک معاینه ساده و آزمایش ادرار یا خون می‌تواند در طولانی‌مدت شما را از مشکلات زیادی نجات دهد.

تشخیص UTI:

در صورت مشکوک بودن به عفونت ادراری بر اساس علائم خود، با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک علائم شما را بررسی کرده و معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. برای تأیید تشخیص عفونت ادراری، پزشک شما باید ادرار شما را از نظر میکروب آزمایش کند.

 نمونه ادراری که به پزشک خود می‌دهید باید یک نمونه "تمیز" باشد. این بدان معناست که نمونه ادرار در وسط جریان ادراری شما جمع‌آوری می‌شود و نه در ابتدا. این به جلوگیری از جمع‌آوری باکتری یا مخمر از پوست شما که می‌تواند نمونه را آلوده کند، جلوگیری می‌کند.

 پزشک شما نحوه گرفتن یک نمونه تمیز را برای شما توضیح می‌دهد.

هنگام آزمایش نمونه، پزشک تعداد زیادی گلبول سفید را در ادرار شما جستجو می‌کند. این می‌تواند نشان‌دهنده عفونت باشد. پزشک شما همچنین آزمایش ادرار را برای آزمایش باکتری یا قارچ انجام می‌دهد. کشت می‌تواند به شناسایی علت عفونت کمک کند.

همچنین می‌تواند به پزشک شما در انتخاب درمان مناسب شما کمک کند. در صورت مشکوک بودن به ویروس، ممکن است نیاز به آزمایش خاصی باشد. ویروس‌ها از علل نادر عفونت ادراری هستند، اما در افرادی که پیوند اعضا انجام داده‌اند یا شرایط دیگری دارند که سیستم ایمنی آن‌ها را تضعیف می‌کند، دیده می‌شود.

عفونت مجاری ادراری:

اگر پزشک شما مشکوک به عفونت مجاری ادراری دستگاه گوارش در شما باشد، ممکن است علاوه بر آزمایش ادرار، نیاز به شمارش کامل خون (CBC) و کشت خون نیز داشته باشد. کشت خون می‌تواند اطمینان حاصل کند که عفونت شما به جریان خون شما سرایت نکرده است.

UTI‌های مکرر:

اگر UTI‌های مکرر دارید، پزشک شما ممکن است بخواهد هرگونه ناهنجاری یا انسداد در دستگاه ادراری شما را بررسی کند. برخی آزمایشات برای این مورد عبارتند از:

  • سونوگرافی که در آن یک دستگاه به نام مبدل است که بیش از شکم خود را به تصویب رساند. مبدل از امواج اولتراسوند برای ایجاد تصویری از اندام‌های دستگاه ادراری شما که روی مانیتور نمایش داده می‌شود، استفاده می‌کند.
  • پیلوگرافی داخل وریدی IVP که شامل تزریق یک ماده رنگی به بدن شما است که سفر را از طریق دستگاه ادراری خود و گرفتن یک تصویر اشعه ایکس از شکم خود را این رنگ دستگاه ادراری شما را بر روی عکس اشعه ایکس برجسته می‌کند.
  • سیستوسکوپی که با استفاده از یک دوربین کوچک است که از طریق مجرای ادرار خود را و تا وارد مثانه خود را به داخل مثانه خود را ببینید. در طول یک سیستوسکوپی، پزشک شما ممکن است یک‌تکه کوچک از بافت مثانه را برداشته و آن را آزمایش کند تا التهاب مثانه یا سرطان به‌عنوان علت علائم شما رد شود.
  • توموگرافی کامپیوتری (CT) اسکن به تصاویر دقیق‌تر از سیستم ادراری خود را

علل و عوامل خطر عفونت‌های ادراری:

هر چیزی که تخلیه مثانه را کاهش دهد یا مجاری ادراری را تحریک کند می‌تواند منجر به عفونت ادراری شود. همچنین عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند شما را در معرض خطر ابتلا به UTI قرار دهد. این عوامل عبارتند از:

  • سن - افراد مسن بیشتر به UTI مبتلا می‌شوند
  • کاهش تحرک پس از جراحی یا استراحت طولانی‌مدت در تخت
  • سنگ کلیه
  • UTI قبلی
  • گرفتگی یا انسداد مجاری ادراری، مانند بزرگ شدن پروستات، سنگ کلیه و انواع خاصی از سرطان
  • استفاده طولانی‌مدت از کاتتر‌های ادراری که ممکن است ورود باکتری‌ها به مثانه شما را آسان کند
  • دیابت، به‌ویژه اگر به طور قطعی کنترل نشود، ممکن است احتمال ابتلا به عفونت ادراری را افزایش دهد
  • بارداری
  • ساختار‌های ادراری غیرطبیعی از بدو تولد
  • ضعف سیستم ایمنی بدن

عوامل خطر‌زا UTI برای مردان:

بیشتر عوامل خطر ابتلا به عفونت ادراری در مردان مانند زنان است. بااین‌حال، بزرگ شدن پروستات یکی از عوامل خطر عفونت ادراری است که تنها مختص مردان است.

عوامل خطر‌زا UTI برای زنان:

عوامل خطر اضافی برای زنان وجود دارد. برخی از عواملی که زمانی تصور می‌شد که عامل عفونت ادراری در زنان هستند، از اهمیت چندانی برخوردار نیستند، مانند عدم رعایت بهداشت حمام. مطالعات اخیر نشان نداده است که پاک‌سازی از پشت به جلو پس از رفتن به دستشویی منجر به عفونت ادراری در زنان می‌شود، همان‌طور که قبلاً تصور می‌شد. در برخی موارد، برخی از شیوه‌های زندگی ممکن است به کاهش خطر برخی از این عوامل کمک کند.

مجرای ادرار کوتاه‌تر:

طول و محل پیشاب‌راه در زنان احتمال ابتلا به عفونت ادراری را افزایش می‌دهد. مجرای ادراری در زنان بسیار نزدیک به واژن و مقعد است. باکتری‌هایی که ممکن است به طور طبیعی در اطراف واژن و مقعد ایجاد شوند می‌توانند منجر به عفونت در مجرای ادرار و بقیه دستگاه ادراری شوند. مجرای ادرار زن نیز کوتاه‌تر از مرد است و باکتری‌ها فاصله کمتری برای ورود به مثانه دارند.

رابطه جنسی:

فشار بر مجاری ادراری زنان در هنگام مقاربت می‌تواند باکتری‌ها را از اطراف مقعد به داخل مثانه منتقل کند. اکثر زنان پس از مقاربت در ادرار خود باکتری دارند. بااین‌حال، بدن معمولاً می‌تواند ظرف 24 ساعت از شر این باکتری‌ها خلاص شود. باکتری‌های روده ممکن است دارای ویژگی‌هایی باشند که به آن‌ها اجازه می‌دهد به مثانه بچسبند.

اسپرم کش‌ها:

اسپرم کش‌ها ممکن است خطر عفونت ادراری را افزایش دهند. آن‌ها می‌توانند باعث تحریک پوست در برخی از زنان شوند. این امر خطر ورود باکتری‌ها به مثانه را افزایش می‌دهد.

استفاده از کاندوم در هنگام رابطه جنسی:

کاندوم‌های لاتکس بدون روغن ممکن است اصطکاک را افزایش داده و باعث تحریک پوست زنان در هنگام رابطه جنسی شوند. این ممکن است خطر عفونت ادراری را افزایش دهد. بااین‌حال، کاندوم برای کاهش شیوع عفونت‌های مقاربتی مهم است. برای جلوگیری از اصطکاک و سوزش پوست ناشی از کاندوم، مطمئن شوید که به‌اندازه کافی از روان‌کننده‌های حاوی آب استفاده می‌کنید و اغلب از آن در حین مقاربت استفاده کنید.

دیافراگم‌ها:

دیافراگم‌ها ممکن است بر مجرای ادراری زنان فشار وارد کنند. این می‌تواند تخلیه مثانه را کاهش دهد.

کاهش سطح استروژن:

پس از یائسگی، کاهش سطح استروژن باعث تغییر باکتری‌های طبیعی در واژن شما می‌شود. این می‌تواند خطر عفونت ادراری را افزایش دهد.

پیشگیری از عفونت ادراری:

همه می‌توانند اقدامات زیر را برای جلوگیری از عفونت‌های عفونی انجام دهند:

  • روزانه شش تا هشت لیوان آب بنوشید.
  • ادرار را برای مدت طولانی نگه ندارید.
  • در مورد مدیریت بی‌اختیاری ادرار یا مشکلات در تخلیه کامل مثانه با پزشک خود مشورت کنید.

بااین‌حال، عفونت‌های ادراری در زنان بسیار بیشتر از مردان اتفاق می‌افتد. نسبت آن 8:1 است. منبع معتبری اثبات کرده که از هر هشت زنی که UTI دارند، فقط یک مرد ممکن است به آن مبتلا شود. اقدامات خاصی ممکن است به جلوگیری از عفونت‌های عفونی در زنان کمک کند.

برای زنان یائسه، استفاده از استروژن موضعی یا واژینال که توسط پزشک تجویز شده است می‌تواند در پیشگیری از عفونت ادراری تفاوت ایجاد کند. اگر پزشک شما معتقد است که مقاربت یکی از عوامل مکرر UTI شما است، ممکن است مصرف آنتی‌بیوتیک‌های پیشگیرانه بعد از مقاربت یا طولانی‌مدت را توصیه کند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که استفاده طولانی‌مدت از آنتی‌بیوتیک‌ها در افراد مسن خطر ابتلا به عفونت ادراری را کاهش می‌دهد.

گرفتن مکمل‌های روزانه کرن بری یا استفاده از پروبیوتیک‌های واژینال مانند لاکتوباسیلوس نیز ممکن است در پیشگیری از عفونت‌های ادراری مفید باشند. مطالعاتی با منابع معتبر نشان می‌دهد که استفاده از شیاف واژینال پروبیوتیک می‌تواند با تغییر باکتری‌های موجود در واژن، بروز و عود عفونت ادراری را کاهش دهد. حتماً با پزشک خود مشورت کنید که برنامه پیشگیری مناسب برای شما چیست.

UTI‌های مزمن:

بیشتر UTI‌ها پس از درمان از بین می‌روند. عفونت ادراری مزمن، پس از درمان از بین نمی‌رود یا عود می‌کند. UTI‌های مکرر در بین زنان بیشتر شایع است. بسیاری از موارد عفونت مجاری ادراری ناشی از عفونت مجدد با همان نوع باکتری است. بااین‌حال، برخی از موارد مکرر لزوماً شامل یک نوع باکتری نیست. در عوض، ناهنجاری در ساختار مجاری ادراری احتمال عفونت ادراری را افزایش می‌دهد.

عفونت‌های ادراری در دوران بارداری:

زنانی که باردار هستند و علائم UTI دارند باید فوراً به پزشک خود مراجعه کنند. عفونت‌های ادراری در دوران بارداری می‌تواند باعث فشارخون بالا و زایمان زودرس شود. عفونت‌های ادراری در دوران بارداری نیز به‌احتمال زیاد به کلیه‌ها سرایت می‌کند.