۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

موارد شگفت‌ انگیزی که باعث آسیب‌ زدن به کبد می‌ شود

۲ مهر ۱۴۰۰، ۱۸:۰۰
کد خبر: 565281
موارد شگفت‌ انگیزی که باعث آسیب‌ زدن به کبد  می‌ شود

کبد یکی از اعضای بسیار مهم بدن است که خون را تصفیه می کند، مراقبت نکردن از کبد عوارض بسیار خطرناک و حتی جبران ناپذیری برای سلامتمان دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، متاسفانه بسیاری از مردم نمی دانند غذاهایی که می خورند چه تاثیری روی بدنشان و این عضو مهم آن دارد. این خوراکی ها شامل:

شکر :

شکر فقط برای دندان‌های شما مضر نیست همچنین می‌تواند به کبد شما آسیب بزند. اعضای بدن از یک نوع قند برای ساخت چربی به نام فروکتوز استفاده می‌کنند. مقدار زیاد قند تصفیه‌شده و میزان بالای فروکتوز باعث تجمع چربی می‌شود که می‌تواند منجر به بیماری کبدی شود.

 برخی از تحقیقات نشان داده است که قند و شکر به‌اندازه نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند به کبد آسیب بزند حتی اگر شما اضافه‌وزن نداشته باشید. این یک دلیل است که باعث می‌شود شما غذا‌هایی با شکر افزوده مانند نوشابه‌ها شیرینی و شکلات را محدود کنید.

قند و شکر ممنوع

دارو‌های گیاهی:

اگرچه که بر روی آن‌ها برچسب طبیعی درج‌شده است اما این بدان معنا نیست که برای شما مناسب باشند. برای مثال برخی از دارویی گیاهی به نام کاوا کاوا برای کاهش علائم یائسگی و آرامش استفاده می‌کنند. اما تحقیقات نشان داده است که این دارو باعث می‌شود که کبد از عملکرد طبیعی خود دور شود. این دارو می‌تواند باعث ایجاد هپاتیت و مشکلات و سکته کبدی شود.

برخی از کشور‌ها مصرف این دارو گیاهی را محدود و یا ممنوع کرده‌اند اما بااین‌حال این دارو هنوز هم در امریکا در دسترس است. شما باید قبل از مصرف هرگونه داروی گیاهی با دکتر خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که آیا آن‌ها ایمن هستند یا نه

اضافه‌وزن:

چربی اضافه در بدن شما در سلول‌های کبد شما تجمع می‌یابد که باعث بیماری کبد چرب بدون الکل می‌شود. از نتایج آن می‌توان به تورم کبد اشاره کرد. با گذر زمان این باعث می‌شود که بافت‌های کبد سخت شوند که دکتر‌ها به آن سیروز می‌گویند. کسانی که چاقی مبتلا هستند و یا میان‌سال هستند و یا دیابت دارند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کبد چرب بدون الکل می‌شوند. شاید شما بتوانید همه چیز را عوض کنید. با رژیم و ورزش می‌توانید این بیماری را متوقف کنید.

مصرف بیش از اندازه مکمل‌های ویتامین آ:

بدن شما به ویتامین آ نیاز دارد و این بسیار عالی است که شما ویتامین آ را از طریق میوه‌های تازه و سبزی‌ها به دست آورید مخصوصاً آن دسته از میوه‌ها که قرمز نارنجی و زرد باشند. اما اگر شما از مکمل‌های حاوی ویتامین آ بیش از اندازه استفاده کنید این موضوع می‌تواند به کبد شما آسیب بزند.

قبل از استفاده از ویتامین آ اضافه حتماً با دکتر خود صحبت کنید تا متوجه شوید که آیا بدن شما به آن نیاز دارد یا نه

نوشیدنی‌های غیرالکلی (نوشابه‌ها):

تحقیقات نشان داده است که کسانی که بسیار زیاد از نوشابه‌ها استفاده می‌کنند بیشتر از دیگران در معرض بیماری کبد چرب بدون الکل قرار می‌گیرند. تحقیقات نمی‌توانند به‌طورکلی ثابت کنند که این نوشیدنی‌ها دلیل آن هستند. اما اگر مصرف نوشابه‌ها را کاهش دهید این می‌تواند دلیل خوبی باشد برای تغییر نوشیدنی‌های که می‌نوشید.

نوشابه ممنوع

استامینوفن:

شما شاید کمر در سردرد داشته باشید و یا سرماخورده باشید برای تسکین درد خود به دنبال مسکن هستید. نسبت به میزان مصرف آن اطمینان حاصل پیدا کنید. اگر به طور تصادفی از دارویی استفاده کنید که میزان بالایی استامینوفن دارد مثلاً داروی برای تسکین سردرد و یا دارویی برای سرماخوردگی که هر دو شامل استامینوفن هستند این می‌تواند به کبد شما آسیب بزند. نسبت به میزان مصرفی آن مطمئن شوید و اطمینان پیدا کنید که چه میزان در روز برای شما نیاز است.

چربی‌های ترانس:

چربی‌های ترانس چربی‌های دست‌ساز انسان هستند که در غذا‌ها و خوراکی‌های بسته‌بندی وجود دارد. شما لیست مواد تشکیل‌دهنده را به‌صورت تا حدی هیدروژنه می‌بینید. رژیمی که میزان بالای چربی‌های ترانس در آن است باعث می‌شود شما بیشتر در معرض چاقی قرار بگیرید که این برای کبد شما مناسب نیست.

 لیست مواد تشکیل‌دهنده را بررسی کنید. حتی اگر بر روی آن نوشته‌شده باشد ۰ گرم چربی ترانس در این صورت هم مقداری چربی ترانس افزوده دارد.