۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

مقابله با اندومتریوز

۱ مهر ۱۴۰۰، ۲۲:۴۰
کد خبر: 565121
مقابله با اندومتریوز

اندومتریوز اختلال دردناکی است که با بافتی مشخص می‌‎شود که مثل بافت‎‌های جدار رحم رفتار می‌کند اما محدودۀ رشد آن خارج از رحم است. این بافت را می‌‎‎توان در جا‌های مختلف مثل تخمدان‎‌ها، لوله‎‌های فالوپ، جدار لگن، و در اطراف مثانه و روده نیز یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین، علامت اصلی این اختلال درد لگن است که به طور معمول با پریود عادت ماهانه همراه می‌شود. درحالی‌که اغلب زنان برخی کرامپ‌ها را در طول پریود عادت ماهانه تجربه می‌‎کنند، زنان دچار اندومتریوز شرح می‌‎دهند که درد در آنان شدیدتر از معمول است. 

در حال حاضر اندومتریوز هیچ نوع علاج قطعی ندارد، اما گزینه‌های درمانی و تغییراتی مربوط به سبک زندگی وجود دارد که باعث تخفیف علایم می‌‎شوند به طوری که دیگر اندومتریوز سبب ایجاد اختلال در زندگی روزمرۀ زنان نمی‌‎شود. در اینجا پنج راهکار اصلی مقابله با اندومتریوز تشریح خواهد شد. 

۱. مراقب رژیم غذایی خود باشید:

تغذیه بر مبنای استفاده از غذا‌های مناسب می‌‎تواند برخی محافظت‌ها را در برابر اندومتریوز ایجاد کند. نقش رژیم غذایی در اندومتریوز در سال‎‌های اخیر و به علت تأثیر رژیم غذایی بر برخی از فرایندهای مرتبط به این بیماری مثل التهاب، سوخت‌وساز پروستاگلاندین و فعالیت استروژن مورد تحقیق قرار گرفته است. آفت‌کش‎‌ها و حشره‎کش‎‌هایی که امکان خوردن آن‌ها با برخی مواد غذایی وجود دارد نشان‌داده‌شده است که به‌عنوان یک ریسک فاکتور اندومتریوز می‌‎توانند مطرح باشند. 

مصرف میوه و سبزیجات خود را افزایش دهید:

تحقیقات از این موضوع پرده برداشته‎اند که بین رژیم غذایی دارای میزان کم میوه و سبزی و مقادیر بالای گوشت قرمز و توسعۀ اندومتریوز ارتباط وجود دارد. مصرف بیشتر میوۀ تازه و سبزیجات سبزرنگ ریسک مرتبط به اندومتریوز را تا ۴۰ درصد کاهش می‌‎دهد، حال‌آنکه مصرف گوشت گاو، و دیگر گوشت‌های قرمز و همبرگر‌ها این ریسک را تا حدود ۸۰ تا ۱۰۰ درصد بالا می‌‎برد. 

کارشناسان می‌‎گویند محتوی زیاد چربی موجود در گوشت‎‌های قرمز مشوق تولید مواد شیمیایی به نام پروستاگلاندین‎‌ها در بدن می‌‎شود که نتیجه می‌‎تواند تولید بیشتر استروژن باشد. این می‌‎تواند سطح بالاتر استروژن در بدن باشد که سبب رشد بیش از حد بافت اندومتریوز می‌‎شود. 

بنابراین افزایش میزان میوه و سبزی در رژیم غذایی شما و کاهش مصرف میزان گوشت قرمز می‌‎تواند اثراتی مثبت بر سلامت شما داشته باشد. 

میزان مصرف اسید‌های چرب امگا – ۳ را افزایش دهید:

امگا3محققان همچنین پی برده‎اند که نوع چربی موجود در رژیم غذایی زنان تفاوتی را در ریسک اندومتریوز در آنان ایجاد می‌‎کند. یک مطالعه نشان داد که زنان دارای مصرف بالای چربی‌های ترانس در مقایسه با افراد دارای کمترین میزان مصرف این چربی‎‌ها ریسک اندومتریوز در آن‌ها تا ۴۸ درصد بیشتر است. 

در مقایسه رژیم غذایی سرشار از روغن‌های امگا - ۳ ریسک اندومتریوز زنان را تا ۲۲ درصد در مقایسه با آن‌هایی که دارای کمترین میزان مصرف این چربی‎‌ها بودند، کاهش داد. خوردن غذا‌های غنی از اسید‌های چرب امگا - ۳ مثل ماهی سالمون، فلاکسید‌ها، و گردو، می‌‎تواند در مورد اندومتریوز مفید باشد. 

۲. به طور منظم ورزش کنید:

اغلب اوقات مردم دچار درد، از ورزش‌کردن هراس دارند به این دلیل که فکر می‌‎کنند ورزش سبب بیشتر شدن مشکلات آنان خواهد شد. اما به‌مرورزمان فعالیت منظم جسمانی می‌‎تواند سبب کاهش میزان درد و ناراحتی احساس شده توسط فرد شود. ورزش همچنین می‌‎تواند از راه‎‌های مختلف به زنان دچار اندومتریوز کمک کند که برخی از این راه‎‌ها شامل موارد زیر است: 

• تسهیل خون‌رسانی به اندام‎‌ها

• حفظ جریان مواد غذایی و اکسیژن به تمام سیستم‎‌های بدن

• کاهش میزان تولید استروژن

• کاهش استرس

• آزادکردن اندورفین‎‌ها در مغز که سبب تسکین درد و مواد شیمیایی "حس خوب" محسوب می‌‎شوند

زنانی که مرتباً ورزش می‌‎کنند کمتر محتمل است که دچار توسعۀ اندومتریوز شوند. به‌علاوه، زنانی که به طور مرتب به فعالیت فیزیکی با شدت بالا می‌‎پردازند در مقایسه با زنانی که به طور منظم فعالیت‎‌های فیزیکی با شدت بالا ندارند در حدود ۷۵ درصد کمتر احتمال دارد که دچار توسعۀ اندومتریوز شوند. 

فعالیت فیزیکی با شدت بالا شامل دویدن، شنا، و دوچرخه‌سواری ممکن است برای کاهش علایم اندومتریوز در زنان مفید باشد. ورزش‌هایی با فشار کم شامل یوگا نیز می‌‎توانند باعث تخفیف اندومتریوز شوند. یوگا می‌‎تواند باعث کشش و تقویت عضلات زنان شود که برای مدیریت درد لگن و کاهش استرس مفید است. 

۳. سطح استرس خود را مدیریت کنید:

اندومتریوز می‌‎تواند به علت اثری که علایم دردناک بر تمامی جنبه‌های زندگی شامل خانواده و ارتباط شخصی و شغلی بر جای می‌گذارد به شکلی صعودی میزان استرس موجود در زنان را تقویت کند. استرس نه فقط توسط اندومتریوز تشدید می‌‎شود بلکه علایم اندومتریوز نیز توسط استرس شدت پیدا می‌‎کند، آن هم در چرخه‎ای که پایانی ندارد. 

زنان می‌‎توانند از طریق تکنیک‎‌های ریلکسیشن استرس خود را مدیریت کنند: این تکنیک‎‌ها می‌‎توانند باعث افزایش آگاهی شما از بدنتان شوند، باعث تجدید تمرکز بر چیزی آرام‎بخش گردند و میزان فعالیت‎‌های هورمون‎‌های استرس را کاهش دهند. در زیر چند نوع از تکنیک‎‌های ریلکسیشن که زنان می‌‎توانند امتحان کنند آمده است. 

• پرورش اتوژنیک: این روش به بدن شما می‌‎آموزد که به دستورات شفاهی پاسخ دهد که این به‌نوبة خود به بدن می‌‎گوید که آرامش داشته باشد و تنفس، ضربان قلب، فشارخون و دمای بدن شما را کنترل می‌‎کند. 

• ریلکسیشن عضلانی پیش‌رونده: این تکنیک بر تنش و آرام‎بخشی هر گروه عضله برای افزایش آگاهی شما از حس‌های فیزیکی و حمایت از آرام‎بخشی عمیق تمرکز می‌‎کند. 

• تجسم: این روش ریلکسیشن تصورات ذهنی را برای سفر به مکان یا موقعیتی آرام‌بخش به کار می‌‎برد. 

• تنفس عمیق: این روش انجام دم از راه بینی و بازدم از راه دهان را شامل می‌‎شود که در آن هر تنفس عمیق برای بالا و پایین رفتن ناحیۀ پایین شکم شما کافی است. 

اگر شما به این نتیجه برسید که یک تکنیک ریلکسیشن برای شما کارایی ندارد، روش بعدی را امتحان کنید. یافتن بهترین روش در این مورد ممکن است نیاز به زمان و تمرین داشته باشد. 

۴. درمان‎‌های جایگزین را امتحان کنید:

در حال حاضر تحقیق کافی در حمایت از درمان‎‌های جایگزین برای مداوای اندومتریوز وجود ندارد. گفته می‌‎شود که برخی از زنان استفاده از طیفی از طب مکمل و جایگزین را برای تخفیف علایم اندومتریوز مفید یافته‎اند. 

درمان دست‌کاری استئوپاتیک:

درمان دست‌کاری استئوپاتیک (OMT) شامل به‌کارگیری تکنیک‎‌های دست‌کاری از سوی پزشک متخصص بیماری‎‌های استخوان است که شامل استفاده از تکنیک‎‌های کششی، فشار ملایم، و مقاومت برای به حرکت واداشتن عضلات و مفاصل می‌‎شود. OMT برای کاهش درد، افزایش کلی حرکت و تقویت روند التیام کارایی دارد. 

اگرچه OMT غالباً برای مداوای درد عضلات به کار می‌‎رود این روش کارایی خود را در مورد دیگر مشکلات سلامت شامل درد عادت ماهانه نشان داده است. 

طب سوزنی:

طب سوزنی پتانسیل کمک به زنان دچار اندومتریوز را دارد. طب سوزنی می‌‎تواند با مسیر‌های درد فعل‌وانفعال ایجاد کند، باعث ترشح مواد شیمیایی تخفیف درد شود، اثرات ضدالتهابی را تقویت کند، و نواحی مغزی مرتبط به حس درد را غیرفعال سازد. تحقیقات عنوان می‌‎کنند که طب سوزنی می‌‎تواند یک درمان مفید برای درد اندومتریوز باشد و مشخصاً در مورد زنان جوان مؤثر است. 

طب گیاهی چینی:

طب گیاهی چینیطب گیاهی چینی از ترکیبات گیاهی به صورت خوراکی، اماله (تنقیه) یا تزریقی استفاده می‌‎کند. در چین این روش برای کاهش درد، تقویت باروری و پیشگیری از بازگشت اندومتریوز مورداستفاده قرار می‌‎گیرد. عنوان شده است که طب گیاهی از طریق اعمال اثرات ضدالتهابی بر سلول‎‌های اندومتریال عمل می‌‎کند. 

ویتامین‌ها و مکمل‎‌های غذایی:

کمبود ویتامین D می‌تواند در اندومتریوز نقش داشته باشد. دیگر ترکیباتی که ممکن است به علت وجود فعالیت آنتی‎اکسیدان‎‌ها در اندومتریوز درگیر باشند شامل ویتامین A، ویتامین C و بتاکاروتن است. 

ضروری است که پیش از استفاده از هرگونه مکمل ابتدا با پزشک مشورت شود، به‌ویژه اگر فرد دارو‌های دیگری نیز مورداستفاده قرار می‌‎دهد. 

۵. استفاده از دارو:

پزشک شما می‌‎تواند فهرستی از گزینه‌های درمانی را برای اندومتریوز در اختیار شما قرار دهد و ریسک‎‌ها و فواید استفاده از هر یک از آن‌ها را مشخص کند. در این مورد پزشک به سن فرد، علایم موجود در وی، اینکه زن قصد باردار شدن را دارد یا خیر، و نیز درمان‎‌هایی که پیش‌تر مورداستفاده قرار گرفته‎اند، توجه می‌‎کند. 

دارو‌های ضد درد غیر نسخه‎ای:

برای کمک به تخفیف درد مرتبط به اندومتریوز، پزشک ممکن است استفاده از دارو‌های ضد درد غیر نسخه‎ای مثل دارو‌های غیراستروئیدی ضدالتهابی ایبوپروفن یا ناپروکسن را پیشنهاد کند. 

درمان هورمونی:

هورمون تراپیهورمون‌درمانی می‌‎تواند به کاهش رشد بافت اندومتریال کمک کرده، از رشد مجدد این بافت پیشگیری کند و درد مرتبط به اندومتریوز را از بین ببرد. درمان‎‌های هورمونی مورد پیشنهاد دکتر شامل موارد زیر است: 

• قرص‎‌ها، پچ‌ها، و حلقه‎‌های پیشگیری از بارداری برای کنترل هورمون‎‌های مسئول تشکیل بافت اندومتریال

• آگونیست‌ها و آنتاگونیست‎‌های هورمون آزاد کنندۀ گونادوتوپین برای بلوک کردن تولید هورمون تحریک تخمدان، کاهش سطح استروژن، و توقف عادت ماهانه

• پیشگیری از بارداری صرفاً حاوی پروژستین، ایمپلنت ضدبارداری یا تزریق ضدبارداری برای پیشگیری از پریود‌ها و رشد ایمپلنت اندومتریال

• دانازول برای سرکوب رشد اندومتریوم

اگرچه تمامی این دارو‎‌های هورمونی برای مداوای اندومتریوز مفید هستند درعین‌حال همگی آن‌ها دارای عوارض جانبی نیز هستند. اگر هیچ‎یک از این مراحل کمکی به مدیریت علایم اندومتریوز در شما نکند، آنگاه ممکن است گزینۀ جراحی از سوی پزشک مطرح شود. 

رویکرد مورداستفاده از سوی شما و پزشک شما بسته به علایم و نشانه‌های موجود در شما متفاوت است و نیز به این موضوع بستگی دارد که زن قصد باردار شدن در آینده را دارد یا خیر پیش از درپیش‌گرفتن هر نوع درمان این موضوع مهم است که شما تمام گزینه‎‌های پیشرو را بشناسید و نتایج بالقوۀ هر یک از آن‌ها را بدانید.