۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

آیا مصرف خرما هنگام بارداری مفید است؟ و آیا زایمان را سهولت می‌بخشد؟

۱ مهر ۱۴۰۰، ۲۲:۲۰
کد خبر: 565117
آیا مصرف خرما هنگام بارداری مفید است؟ و آیا زایمان را سهولت می‌بخشد؟

وقتی صحبت از میان وعده‌های شیرین و سالم در دوران بارداری می‌شود، نمی‌توانید خرما را نادیده بگیرید. اگر درست حدس زده باشیم، این میوه خشک ممکن است در منطقه شما وجود نداشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین، بااین‌حال، خوردن یک‌مشت خرما از آنچه تصور می‌کنید مقوی‌تر است. در اینجا نگاهی می‌اندازیم به فواید خوردن خرما در دوران بارداری و همین‌طور اینکه چگونه این میوه ممکن است بر زایمان تأثیر بگذارد.

فواید خوردن خرما در دوران بارداری:

خرما فواید غذایی بسیاری در دوران بارداری دارد. یک روز ممکن است پرانرژی باشید و روز دیگر خسته باشید و نمی‌توانید به‌راحتی بیندیشید (به دلیل بروز اختلالات فکری هنگام بارداری) هرچه مواد مغذی و ویتامین بیشتری مصرف کنید، از نظر جسمی و روحی احساس بهتری خواهید داشت.

خرما میوه‌ای است از درخت خرما که نوعی گیاه گل دهنده است. خرما یکی از شیرین‌ترین میوه‌هاست. اما نگران نباشید، قند خرما قندی طبیعی است. خوردن این میوه خشک راهی برای ارضای علاقة شما به شیرینی باشد و خیلی بهتر از مصرف بستنی سنتی است و ازآنجاکه منبع خوبی از فروکتوز طبیعی است، خرما ممکن است به شما انرژی دهد تا با خستگی بارداری مبارزه کنید، این نوعی معامله برد، برد است.

فواید خرما در اینجا متوقف نمی‌شود. خرما همچنین دارای فیبر است تا سیستم گوارشی به‌راحتی کار کند و در نتیجه، شما کمتر به یبوست بارداری مبتلا می‌شوید. خرما همچنین منبع فولات است که بروز نقایص مادرزادی را کاهش می‌دهد.

خرما همچنین آهن و ویتامین کا بدن را تأمین می‌کند. دریافت آهن بیشتر در رژیم غذایی می‌تواند باعث افزایش انرژی شود و با کم‌خونی ناشی از فقر آهن مبارزه کند. علاوه بر این، ویتامین کا به کودک درحال‌رشد کمک می‌کند تا استخوان‌های کودک محکم‌تر شود و می‌تواند عملکرد عضلات و اعصاب را بهبود بخشد.

 خرما همچنین منبع غنی از پتاسیم نوعی الکترولیت معدنی است که به تسکین رگ‌های خونی و پایین آمدن فشارخون کمک می‌کند.

خرما

موارد احتیاط هنگام خوردن خرما در دوران بارداری:

خرما نه‌تنها خوردنی سالم، بلکه خوردن آن در دوران بارداری نیز بی‌خطر است. هیچ مدرکی حاکی از تأثیر منفی مصرف خرما در سه‌ماهه اول، دوم یا سوم بارداری وجود ندارد. کاملاً برعکس، در واقع خوردن خرما می‌تواند تأثیرات مثبتی داشته باشد و به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید، به‌خصوص اگر از کمبود انرژی یا یبوست رنج می‌برید.

به دلیل این که در خرما باعث زایمان آسان‌تر می‌شود و زایمان سریع‌تر انجام می‌شود بعضی از افراد ممکن است برای اولین‌بار در دوران بارداری خوردن خرما را تجربه کنند. به همین دلیل، یکی از نکات منفی در مصرف خرما داشتن حساسیت به خرما است که خیلی کم اتفاق می‌افتد.

این علائم شامل سوزش، خارش یا تورم در اطراف دهان یا زبان است. در صورت بروز این علائم، بلافاصله خوردن خرما را متوقف کنید. به‌خاطر داشته باشید که خرما همچنین دارای کربوهیدرات و کالری زیادی است، بنابراین اگر OB به شما گفته است که باید کالری دریافتی یا قند خون خود را کنترل کنید، زیاده‌روی نکنید و در روز فقط ۶ خرما مصرف کنید.

آیا خرما می‌تواند هنگام زایمان به شما کمک کند؟

درخت خرما یک گیاه بومی در خاورمیانه است، بنابراین گرچه خرما جز مواد غذایی اصلی و پرمصرف در ایالات متحده نیست، اما در آن قسمت از جهان نیز وجود دارد و هزاران سال پیش نیز در آنجا بوده است. مدت‌هاست که اعتقاد بر این است که خرما دارای مزایای درمانی (ضدالتهاب، آنتی‌اکسیدان، ضد تومور) است.

یکی دیگر از مزایایی که ادعا می‌شود خرما دارد توانایی خرما در بهبود زایمان است. خوردن خرمای خشک باعث سهولت زایمان می‌شود شاید این یک افسانه قدیمی (یا بهتر بگوییم باستان) به نظر برسد.

خرما

 اما به گفته محققان، شواهدی برای تأیید این ادعا وجود دارد؛ بنابراین بسته به اینکه چند عدد خرما در دوران بارداری می‌خورید، زایمان می‌تواند بدون کمک دارو و به‌موقع انجام شود، زیرا اعتقاد بر این است که خرما باعث القای طبیعی می‌شود.

در یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۱، در این تحقیق ۶۹ زن باردار به مدت ۴ هفته در روز شش عدد خرما مصرف کردند و تاریخ زایمانشان را تخمین زدند. این مطالعه همچنین شامل ۴۵ زن باردار بود که قبل از موعد زایمان اصلاً خرما نخوردند.

در پایان این مطالعه، محققان دریافتند که زنانی که به مدت ۴ هفته روزانه ۶ عدد خرما می‌خورده بودند، اولاً زمان زایمان کوتاه‌تر، ​​اتساع دهانه رحم بیشتر و دهانه رحم آن‌ها برای زایمان بیشتر باز شده بود.

 علاوه بر این، ۹۶ درصد از زنانی که خرما خوردند، زایمان طبیعی به موقعی انجام دادند درحالی‌که این زمان زایمان به‌موقع برای زنانی که خرما نخورده‌اند، ۷۹ درصد بود.

یک مطالعه جدیدتر طبق گفته یک منبع معتبر از ۱۵۴ زن ۷۷ زن را که در اواخر بارداری خود خرما خوردند و ۷۷ نفر را که نمی‌خوردند، مقایسه کرد.

 محققان دریافتند که کسانی که خرما می‌خوردند در مقایسه با افرادی که خرما نخوردند، به طور قابل‌توجهی کمتر به مداخلات پزشکی برای تحریک یا تسریع در زایمان نیاز داشتند.

بر اساس این یافته‌ها، محققان معتقدند که خوردن خرما می‌تواند نیاز به القای زایمان را کاهش دهد. برای تأیید این مدعا لازم است که تحقیقات بیشتری صورت گیرد. (اما مطمئناً اگر در روز‌های منتهی به زایمان چند خرما مصرف کنید، حتماً تأثیراتی روی سهولت زایمان دارد.)

خوردن سایر میوه‌های خشک در دوران بارداری:

را فراموش نکنید. خرما تنها میوة خشک نیست که می‌توانید در دوران بارداری بخورید. مصرف میوه به‌طورکلی به دلیل داشتن ویتامین‌ها، فیبر و سایر مواد مغذی اهمیت زیادی دارد. همچنین سیرکننده است و می‌تواند به شما کمک کند تا مدت بیشتری احساس سیری کنید.

اما خوردن میوه‌های خشک در حد متوسط ​​نیز مهم است. میوه‌های خشک فرایند خشک شدن را پشت سر می‌گذارند (بله، ما می‌دانیم که این کمی واضح است) که باعث می‌شود آب آن‌ها از بین برود و در نتیجه، این میوه‌های خشک از کالری و قند بیشتری نسبت به میوه‌های خشک نشده برخوردار هستند. بنابراین خوردن یک‌مشت میوه خشک موردعلاقه مانند خوردن همان مقدار میوه تازه نیست.

 بنابراین اگر می‌خواهید میزان مصرف قند خون خود را کنترل کنید، بیش از نصف یک پیمانه میوه خشک در روز مصرف نکنید. داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل در طی بارداری کاملاً ضروری است، این رژیم می‌تواند شامل میوه‌های تازه و خشک شده زیادی باشد. خرما یک انتخاب عالی است زیرا غنی از فیبر است و مواد مغذی و ویتامین‌های دیگری دارد.

و اگر نتیجه‌گیری‌های تحقیق دقیق باشد، خوردن خرما در دوران بارداری ممکن است شانس زمان القای زایمان یا زمان زایمان طبیعی به‌موقع اتفاق بیفتد.