۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

مزایای سرما درمانی

۱ مهر ۱۴۰۰، ۲۱:۲۰
کد خبر: 565113
مزایای سرما درمانی

سرمادرمانی، همان‌طور که از نامش پیداست، تکنیکی است که در آن بدن به مدت چند دقیقه در معرض دمای بسیار سرد قرار می‌گیرد. ​ ​​​​​​سرمادرمانی می‌تواند به یک ناحیه یا کل بدن اعمال شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، سرمادرمانی ناحیه‌ای یا​ نقطه‌ای می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شود، از جمله از طریق کیسه‌های یخ، ماساژ یخ، اسپری‌های خنک‌کننده، حمام یخ.

تئوری سرمادرمانی کل بدن (‌WBC) این است که با قرار دادن بدن در معرض هوای بسیار سرد به مدت چند دقیقه، بدن شما فوایدی برای سلامتی بدست می‌آورد. فرد در یک اتاق محصور یا یک محفظه کوچک قرار می‌گیرد که اطراف بدنش را احاطه کرده است و یک روزنه برای سر او در قسمت بالای آن وجود دارد.

دمای محفظه بین منفی ۲۰۰ الی ۳۰۰ درجه فارن‌هایت کاهش می‌یابد. ۲ الی ۴ دقیقه باید در این شرایط قرار گیرد. ​شما بعد از یک جلسه سرمادرمانی اثرات آن را به‌خوبی مشاهده خواهید کرد، اما برای تأثیر بیشتر باید تداوم داشته باشد. برخی ورزشکاران روزی دو بار از سرمادرمانی استفاده می‌کنند. ​

فواید سرمادرمانی:

۱. کاهش علائم میگرن:

سرمادرمانی

سرمادرمانی با خنک‌سازی و بی‌حسی اعصاب در ناحیه گردن می‌تواند به درمان میگرن کمک کند. یک مطالعه نشان داد که استفاده از یک کیسه یخ بر روی شریان‌های کاروتید در گردن، به طور قابل‌توجهی باعث کاهش درد میگرن در افراد آزمایش شده می‌شود. تصور بر این است که این کار با خنک‌کردن خون عبوری از عروق داخل جمجمه انجام می‌شود. شریان‌های کاروتید نزدیک به سطح پوست و قابل‌دسترس هستند. ​ ​​

۲. بی‌حس کردن ناحیه آسیب‌دیده:

بسیاری از ورزشکاران سال‌ها است که از سرمادرمانی برای درمان آسیب‌ها استفاده می‌کنند و یکی از دلایل آن این است که این روش می‌تواند درد را بی‌حس کند. سرما واقعاً می‌تواند عصب آزرده را بی‌حس کند. پزشکان ناحیه آسیب‌دیده را با یک لوله کوچک مخصوص وارد شده در بافت مجاور درمان خواهند کرد. این می‌تواند به درمان عصب آسیب‌دیده، درد مزمن یا حتی آسیب‌های حاد کمک کند.

۳. کمک به درمان اختلالات خلقی:

دمای فوق العاده سرد در سرمادرمانی کل بدن می‌تواند باعث واکنش‌های هورمونی فیزیولوژیکی شود. این واکنش‌ها شامل آزاد شدن آدرنالین، نورآدرنالین و اندورفین است. ​ ​ ​ ​

۴. کاهش درد ورم مفاصل (آرتروز):

سرمادرمانی

​مطالعات نشان داده است که علاوه بر سرمادرمانی ناحیه‌ای، سرمادرمانی کل بدن هم در درمان آرتروز مؤثر بوده است. ​ همچنین در نتیجه آن امکان فیزیوتراپی و کاردرمانی نیز فراهم می‌شود. این امر در نهایت برنامه‌های توان‌بخشی را مؤثرتر خواهد کرد.

۵. کمک به درمان تومور‌های کم‌خطر: ​ ​​

سرمادرمانی ناحیه‌ای و هدفمند می‌تواند به‌عنوان درمان سرطان استفاده شود. در این زمینه، این روش "کرایوسرجری" نامیده می‌شود. این روش با مسدودکردن سلول‌های سرطانی و احاطه کردن آن‌ها با کریستال‌های یخ عمل می‌کند. در حال حاضر از آن برای درمان برخی از تومور‌های کم‌خطر برای انواع خاصی از سرطان، از جمله سرطان پروستات استفاده می‌شود. ​

۶. کمک به جلوگیری از زوال عقل و آلزایمر: ​

​درحالی‌که برای ارزیابی اثربخشی این استراتژی تحقیقات بیشتری لازم است، این نظریه وجود دارد که سرمادرمانی کل بدن می‌تواند به جلوگیری از آلزایمر و زوال عقل کمک کند. تصور می‌شود که این ممکن است یک درمان مؤثر باشد زیرا اثرات ضد اکسیداتیو و ضدالتهابی سرمادرمانی می‌تواند به مقابله با پاسخ‌های التهابی و استرس اکسیداتیو که در آلزایمر رخ می‌دهد، کمک کند. ​

۷. کمک به درمان درماتیت آتوپیک و سایر بیماری‌های پوستی:

درماتیت آتوپیک یک بیماری التهابی مزمن پوستی با علائم خشکی و خارش پوست است. ازآنجاکه سرمادرمانی می‌تواند سطوح آنتی‌اکسیدان را در خون بهبود بخشد و به طور هم‌زمان التهاب را کاهش دهد، منطقی به نظر می‌رسد که هم سرمادرمانی ناحیه‌ای و هم کل بدن می‌توانند به درمان درماتیت آتوپیک کمک کنند.

​خطرات و عوارض جانبی:

رایج‌ترین عوارض جانبی هر نوع سرمادرمانی، کرختی، سوزش، قرمزی و تحریک پوست است. این عوارض جانبی همیشه موقتی هستند. اگر ظرف ۲۴ ساعت عوارض بر طرف نشد، با دکتر خود صحبت کنید. هرگز نباید برای مدت طولانی از کرایوتراپی استفاده کنید.

برای سرمادرمانی کل بدن، نباید بیشتر از ۴ دقیقه طول بکشد. اگر از یک کیسه یخ یا حمام یخ در خانه استفاده می‌کنید، هرگز نباید بیش از ۲۰ دقیقه طول بکشد. بسته‌های یخ را در یک حوله بپیچید تا به پوست خود آسیب نرسانید.

​افراد مبتلا به دیابت و یا دارای هر شرایطی که ممکن است بر اعصاب آن‌ها تأثیر بگذارد، نباید از سرمادرمانی استفاده کنند. آن‌ها ممکن است قادر نباشند تأثیر آن را به طور کامل احساس کنند که می‌تواند منجر به آسیب عصبی بیشتر شود.

نکات و دستورالعمل‌های سرمادرمانی:

اگر شرایطی دارید که می‌خواهید با سرمادرمانی درمان شود، دقت کنید که در مورد آن‌ها با فردی که به درمان شما کمک می‌کند یا آن را مدیریت می‌کند، صحبت کنید. همیشه ایده خوبی است که قبل از استفاده از هر نوع درمان با پزشک خود مشورت کنید. ​ اگر سرمادرمانی تمام بدن را انجام دادید، لباس‌های خشک و گشاد بپوشید. برای محافظت در برابر سرمازدگی، جوراب و دستکش به همراه داشته باشید. در طول درمان، در صورت امکان حرکت کنید تا خون را روان نگاه دارید.

​اگر می‌خواهید کرایو سرجری انجام دهید، پزشک شما از قبل در مورد آمادگی‌های خاص با شما صحبت خواهد کرد. این می‌تواند شامل عدم خوردن و نوشیدن ۱۲ ساعت قبل از عمل باشد. ​