۰ نفر

با محدود کردن مصرف گوشت قرمز، شاهد ۱۰اتفاق در بدن باشید

۱ مهر ۱۴۰۰، ۰:۳۰
کد خبر: 564893
با محدود کردن مصرف گوشت قرمز، شاهد ۱۰اتفاق در بدن باشید

اگر شما هنوز نمی‌دانید گوشت قرمز خوب است یا نه و با حذف آن در بدن چه می‌شود، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، کارشناسان در پاسخ به این پرسش که خودداری از خوردن مواد گوشتی چه واکنشی در بدن به دنبال دارد، برخی موارد را مطرح کرده اند.
کاهش وزن: تکه های بزرگ و اضافه گوشت قرمز می توانند توسط سایر پروتئین های مفیدتر جایگزین شوند که کالری کمتری نیز دارند. به عنوان مثال در یک تکه گوشت ۱۷۰ کالری وجود دارد که در صورت جایگزینی با لوبیا تنها ۷۰ یا ۱۰۰ کالری به بدن می رساند. ممکن است در نظر اول این مقدار چندان تفاوتی نداشته باشد اما در طول زمان می تواند تفاوت های فاحشی داشته باشد. علاوه بر این، در مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۵ میلادی که در مجله «پزشکی عمومی داخلی» به چاپ رسید، نشان داده شد که افراد گیاهخوار در مقایسه با گوشتخواران زودتر وزن کم می کنند.
کاهش اسید دستگاه گوارش: گوشت قرمز در کنار سایر مواد همچون آرد، قهوه و نوشابه می تواند فضای اسیدی را در بدن به وجود آورد. فضای اسیدی سبب افزایش میزان استرس، خواب نامناسب و برخی از بیماری ها همچون سرطان می شود.
احساس نفخ کمتر: بدن برای هضم گوشت قرمز در مقایسه با سایر خوراکی ها به زمان بیشتری نیاز دارد. در برخی از افراد هم گزارش هایی مبنی بر یبوست، دردهای شکمی و افزایش گاز شکم بعد از مصرف گوشت قرمز وجود داشته است. در بسیاری از افراد حذف گوشت قرمز و جایگزین کردن آن با مواد غذایی محتوی فیبر، برای سلامتی آنها مفید بوده و میزان تورم بدن را نیز را کاهش داده است.
بهبود سلامت پوست: یبوست که یکی از نشانه های هضم نادرست مواد غذایی در بدن است سبب تیره شدن و عدم شادابی سلول های پوستی می شود. در این میان؛ حذف گوشت قرمز به کارکرد بهتر اندام هایی چون کبد و کلیه ها که مسئول فیلتر کردن ضایعات هستند، نیز کمک می کند.
کاهش کلسترول: حذف گوشت قرمز میزان چربی اشباع شده در بدن را نیز کاهش می دهد که در ارتباط مستقیم با سطح کلسترول و گرفتگی های عروقی قرار دارد.
کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها: حذف کردن گوشت قرمز خطر ابتلا به برخی از سرطان ها از جمله سرطان روده و روده بزرگ را کاهش می دهد. این اتفاق خصوصا زمانی که تاریخچه خانوادگی در ابتلا به این انواع سرطان وجود دارد می تواند موثرتر نیز باشد. به عقیده کارشناسان، مصرف گوشت قرمز تورم بیشتری را در بدن به وجود می آورد و چنین تورم های مزمنی می توانند در پیشرفت سرطان تاثیر داشته باشند.
کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری ها: حذف یا مصرف کم گوشت قرمز می تواند از بیماری های قلبی عروقی، چاقی و دیابت نیز جلوگیری کند. مصرف گوشت قرمز برخی از باکتری ها را در شکم شکل داده که می توانند بر متابولیسم بدن، دیواره های شریان ها و عروق بدن تاثیر داشته باشند. همچنین با بیماری هایی چون آلزایمر هم ارتباط دارد.
افزایش انرژی: از آنجایی که وعده غذایی محتوی گوشت قرمز روند هضم را کاهش می دهد بدن برای هضم آن مجبور به صرف انرژی بیشتری خواهد بود. مطالعات نشان داده اند که مصرف غذاهای گیاهی می تواند در طولانی مدت سبب افزایش انرژی فرد شود.
افزایش مصرف منابع دیگر پروتئین: اگرچه پروتئین می تواند سبب ساخت عضله در بدن شود اما میزان آن نیز با توجه به سایز و وزن افراد و میزان فعالیت های بدنی آنها تفاوت هایی دارد. زمانی که شما تنها به ۲۱ گرم از این پروتیئن نیاز دارید در یک وعده غذایی در رستوران بیش از ۵۰ گرم از آن را دریافت می کنید. انجمن ملی پژوهش آمریکا میزان مصرف این پروتئین را برای خانم ها ۳۶ گرم و برای آقایان ۴۶ گرم دانسته است که البته بسیاری دیگر از مواد وجود دارند که می توانند این میزان پروتئین را فراهم آورند. به عنوان مثال پروتئین موجود در کوئینا بیش از پروتئین موجود در یک استیک است.
کمبود برخی ریزمغذی ها: اگر گوشت قرمز را حذف یا کمتر کرده اید باید آن را با مصرف مکمل ها جایگزین کنید. به عنوان مثال ویتامین های گروه ب خصوصا ویتامین ب ۱۲ و آهن را در رژیم خود بگنجانید یا مکمل های دارویی آن را مصرف کنید.