۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

مزایای سلامتی صمغ کتیرا

۳۱ شهریور ۱۴۰۰، ۲۲:۰۰
کد خبر: 564830
مزایای سلامتی صمغ  کتیرا

کتیرا در کشمیر شیره درختچه کتیرا است که درختچه‌ای خاردار و کم رشد است که بیشتر در خاورمیانه، عراق و ایران و حتی در غرب آسیا یافت می‌شود. ایران مقدار زیادی گونه کتیرا تولید می‌کند. از برخی از گونه‌های گون بر می‌آید، اما گونه‌ای که بهترین صمغ را تولید می‌کند "آستراگالوس گامیفر" است که نام گیاه‌شناسی آن نیز می‌باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین، این گیاه از اعضای آباکا است که در اصل یک خانواده نخود است. این صمغ بی‌بو، بی‌مزه و محلول در آب است که از شیره گیاه به دست می‌آید. صمغ از گیاه به طور طبیعی از ریشه‌ها و همچنین از برش‌های ایجاد شده در ساقه به دست می‌آید و سپس خشک می‌شود و به شکل کریستال‌های پوسته در می‌آید.

صمغ کتیرا اغلب در صنایع غذایی به‌عنوان افزودنی با شماره‌ای ۴۱۳ استفاده می‌شود. علاوه بر این، صمغ کتیرا کاربرد‌های متفاوتی دارد که تنها به مصرف محدود نمی‌شود و در صنایع دیگر نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 همچنین به دلیل خواص دارویی، بخش مهمی از درمان یونانی‌ها است. چندین مزیت سلامتی با صمغ کتیرا همراه است. بااین‌حال، بهترین فایده این است که این شیره، بدن را در تابستان خنک می‌کند و در زمستان‌ها بدن را گرم می‌کند.

اکنون، بیایید به مزایای اصلی گونه گند کتیرا برای سلامتی بپردازیم:

۱. درمان گرمازدگی با صمغ کتیرا: کتیرا به‌عنوان عامل خنک‌کننده عمل می‌کند. در تابستان، می‌توانید یک نوشیدنی را با خیساندن صمغ در آب و سپس تهیه نوشیدنی ازآن‌پس از کرک شدن تهیه کنید. برای جلوگیری از گرمازدگی ناشی از آفتاب سوزان، از این نوشیدنی استفاده کنید. در فصل تابستان کودکانی که از خونریزی بینی مکرر رنج می‌برند، می‌توانند پودر گوند کتیرا را برای تسکین آن مصرف کند.

۲. به دلیل خواص ضدالتهابی، برای درمان یبوست مؤثر است. اگر از یبوست مکرر رنج می‌برید سعی کنید روزانه قبل از خواب پودر صمغ کتیرا مصرف کنید.

۳. صمغ کتیرا در افزایش میل جنسی و همچنین درمان نارسایی یا ضعف جنسی در مردان مؤثر است. علاوه بر این، استفاده طولانی‌مدت از آن می‌تواند سایر مسائل جنسی مانند اختلال نعوظ، میزان مایع منی کم و سایر مسائل جنسی در مردان را درمان کند.

-صمغ-کتیرا-برای-مو

۴. این شیره دارای خواص ضد پیری است که برای پوست مفید است زیرا باعث ازبین‌رفتن چین‌وچروک و خطوط ریز می‌شود. این نه‌تنها می‌تواند روند پیری را به تأخیر بیندازد بلکه پوست شما را عمیقاً پاک می‌کند.

۵. این آدامس بخشی از درمان گیاهی برای زنانی است که سینه کوچکی دارند و مایل به افزایش سایز آن هستند. به‌عنوان تقویت‌کننده مؤثر سینه عمل می‌کند. مصرف روزانه کتیرا صمغ می‌تواند به زنان کمک کند تا سینه‌های سفت و بزرگی داشته باشند. این کار با متعادل کردن سطح هورمونی انجام می‌شود. (بااین‌حال، برای نتایج عالی، باید مدت‌زمان طولانی از آن استفاده کنید.)

۶. صمغ کتیرا برای مادرانی که بعد از زایمان ضعیف می‌شوند بسیار مناسب است. گفته می‌شود که هم برای مادر و هم برای نوزاد مفید است. همچنین یک داروی عالی برای مادران شیرده است.

۷. گوند کتیرا همچنین دارای خواص ضد حساسیت، ضد باکتری و ضدالتهاب برای درمان سرفه است.

۸. گوند کتیرا دارای ویژگی افزایش متابولیسم بدن است. افزایش میزان متابولیسم به طور خودکار به شما کمک می‌کند تا مواد زائد را از بدن خود خارج کرده، هضم غذا را افزایش داده و در نتیجه به کاهش وزن مؤثر کمک کنید.

کاربرد‌های دیگر: صمغ کتیرا به‌غیراز مصرف، در چندین صنعت دیگر نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. برخی از کاربرد‌های دیگر عبارتند از:

برای محصولات چرمی یا برای پانسمان چرمی.

در چاپ منسوجات خمیر برای ابریشم و کرپ.

برای سفت کردن پارچه

در پماد‌ها و کرم‌ها به‌عنوان ضخیم کننده یا روان‌کننده، در لوسیون‌های مو یا دست، زیرا عمر مفید را افزایش می‌دهد.

در خمیردندان به‌عنوان عامل تعلیق عمل می‌کند.

به‌عنوان چسب در سیگار برگ برای محکم نگه‌داشتن آن

عوارض جانبی کتیرا:

اگرچه صمغ کتیرا برای سلامتی مفید است، اما باید در مورد عوارض جانبی آن احتیاط کنید و میزان مصرف آن را نیز محدود کنید. برخی از اقدامات احتیاطی عبارتند از:

مصرف آب کافی برای جلوگیری از خفگی یا انسداد روده: بررسی حساسیت کتیرا‌های طبیعی که می‌تواند مشکل تنفسی ایجاد کند.

صمغ کتیرا یک درمان مطلق برای بیماری‌های مختلف سلامتی است: برای جلوگیری از عوارض جانبی، هنگام مصرف کتیرا از مایعات خوراکی فراوان استفاده کنید.