۰ نفر

۴هشدار برای مصرف بیش از حد میوه‌ ها!

۳۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱:۱۷
کد خبر: 564531
۴هشدار برای مصرف بیش از حد میوه‌ ها!

میوه یکی از سالم‌ترین گزینه‌های غذایی است، میان وعده‌ای مناسب و حاوی آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های ضروری است. این حقایق اگرچه صحت دارد اما به گفته کارشناسان تغذیه، زیاده روی در مصرف همین گزینه سالم هم خالی از خطر نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در اینجا ۴ نشانه ای که به شما هشدار می دهد روزانه بیش از اندازه نیازتان میوه دریافت می کنید، معرفی شده است:
احساس نفخ مداوم: میوه یک ماشه برای ابتلا به نفخ است. میوه ها غنی از یک نوع قند به نام فروکتوز هستند که متاسفانه بسیاری از ما قادر به جذب و هضم موثر مقادیر زیادی از فروکتوز نیستیم. محققان بر این باورند که ۴۰ درصد از مردم از یک بیماری به نام سوء جذب فروکتوز در روده کوچک رنج می برند. عدم جذب فروکتوز با علائمی مانند ایجاد گاز و نفخ در دستگاه گوارش همراه است. دریافت فروکتوز بیش از حد با واکنش های التهابی در بدن نیز همراه است.
ابتلا به اسهال یا وخیم شدن علائم سندرم آی بی اس: سوء جذب فروکتوز موجود در میوه منجر به نفخ، گرفتگی عضلات شکم، درد و اسهال و حتی گاهی سردرد نیز می شود. علاوه بر این، بسیاری از میوه ها مانند سیب سرشار از پکتین هستند؛ یک نوع فیبر که مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر یا آی بی اس، برای شکستن کامل آن مشکل دارند.
افزایش وزن: حتی اگر مواد غذایی حاوی قند و کربوهیدرات های تصفیه شده، غذاهای فراوری شده و محصولات چرب حیوانی را نیز کنار بگذارید، مصرف بیش از حد میوه باز هم می تواند برای از دست دادن وزن، مشکل آفرین باشد. مصرف روزانه ۵ میوه متوسط توصیه شده است. یک میوه متوسط درحدود ۶۰ کالری انرژی دارد بنابراین برای حفظ وزن بدن در محدوده طبیعی باید اعتدال در مصرف میوه ها هم رعایت شود.
احساس ضعف و گرسنگی: فروکتوز نه‌ تنها جلوی گرسنگی را نمی ‌گیرد بلکه برعکس میل به مصرف مواد غذایی پرکالری را افزایش می‌ دهد. محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی پس از زیر نظر گرفتن ۲۴ داوطلب که گروهی نوشیدنی ‌های حاوی گلوکز و برخی نوشیدنی‌ های حاوی فروکتوز مصرف می ‌کردند اعلام نمودند، وقتی داوطلب نوشیدنی حاوی فروکتوز می‌ خورد احساس گرسنگی بیشتری دارد و میل به مصرف مواد غذایی پرکالری مثل موز و بیسکوییت بیشتر می ‌شود. متخصصان می ‌گویند، گرچه فروکتوز قند میوه‌ است اما به هرحال قند ساده تلقی می ‌شود و عامل ذخیره چربی در بدن است. گرچه این قند سبب مقاومت به انسولین نمی‌ شود اما برای حفظ تناسب اندام باید مراقب مصرف متعادل آن در طول روز باشید.