۰ نفر

خواص باور نکردنی ماهی سالمون

۳۱ شهریور ۱۴۰۰، ۰:۲۴
کد خبر: 564524
خواص باور نکردنی ماهی سالمون

ماهی سالمون بسیار لذیذ و خوش طعم است، ماهی سالمون همچنین از فواید و خواص بسیار از جمله کاهش وزن، جلوگیری از ریزش مو، بهبود سلامت پوست برخوردار می‌باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک، زمانی که سلامتی شروع به تحلیل می کند، بدن ضعیف می شود. سردرد، افزایش وزن، ریزش مو، مشکلات پوستی و غیره نشانه هایی هستند که نباید نادیده گرفته شوند. به جای جویدن ذرت بو داده، پیشنهاد می کنیم ماهی سالمون بخورید. زیرا سالمون یکی از سالم ترین غذاها در جهان است. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند حداقل دو وعده سالمون در هفته بخورید چون غنی از اسیدهای چرب امگا 3، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است که به کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری و علائم کمک می کنند. بنابراین و طبق آنچه تحت عنوان خواص ماهی سالمون خواهیم گفت 15 دلیل وجود دارد که باید ماهی سالمون بخورید تا سلامتی را بهبود بخشید.

مفید برای قلب

از واقعیت های غذایی که در بالا ذکر شد مشخص است که سالمون ها غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. اسیدهای چرب امگا 3 اسیدهای چرب اشباع نشده هستند که پیوندهای دوگانه دارند EPA و DHA دو نوع از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که در سالمون ها وجود دارند. این ها به کاهش سطح سرم با کاهش سطح ال دی ال و افزایش تجزیه اسیدهای چرب کمک می کنند. این کار مانع تشکیل پلاک می شود و می تواند شما را از بیماری های قلبی و عروقی محافظت کند. 

کاهش وزن

ماهی سالمون همچنین منبع خوبی از پروتئین همراه با اسیدهای چرب امگا 3 است. هر دوی این مواد مغذی تاثیری بر درصد چربی بدن دارند پروتیین ها سخت هضم می شوند و از این رو کمک می کند مدت زمان طولانی تری را احساس سیری کنید در نتیجه باعث می شود کم تر بخورید. اسیدهای چرب امگا 3 به کاهش التهاب ، کاهش وزن، کاهش اشتها، بهبود گردش خون، افزایش متابولیسم کمک می کنند و رسوب چربی را با افزایش اکسیداسیون اسیدهای چرب کاهش می دهند. بنابراین اگر ماهی سالمون را به روش درست مصرف کنید می توانید وزن کم کنید

 کاهش التهاب 

التهاب خطرناک است. می تواند موجب افزایش وزن، درد مفاصل، واکنش خود ایمنی، زخم معده و سکته شود. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در سالمون، هورمون ها را تنظیم می کنند. این ها به نوبه خود، مسیرهای سلولی و ژن ها را تنظیم می کنند که به سرکوب مولکول های زیستی کمک می کند. این کار به پیش گیری از میگرن، ورم مفاصل، پسوریازیس، ، اسکلروزیس چندگانه غیره کمک می کند.

بهبود عملکرد مغز 

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در سالمون برای عملکرد مناسب مغز مهم است . این اسیدهای چرب اشباع نشده بطور طبیعی عملکرد خوبی دارند علاوه بر این EPA ,DHA به رشد عصبی در مراحل رشد مغز کمک می کنند همچنین به تمایز سلول بنیادی عصبی به سلول های عصبی بالغ کمک می کند. اسیدهای چرب امگا 3 نیز برای افزایش کارکرد شناختی در زنان مسن تر نیز خوب است در نتیجه عاقلانه است که مقدار زیادی ماهی سالمون مصرف کنید تا اسیدهای چرب امگا 3 را برای بالا بردن عملکرد مغز به دست آورید.

مبارزه با سرطان

سرطان می تواند به دلیل عدم تعادل اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 در بدن ایجاد شود که منجر به تولید سم، التهاب، و تکثیر کنترل نشده سلولی می شود. اضافه کردن سالمون به رژیم غذایی می تواند به افزایش میزان اسیدهای چرب امگا 3 کمک کند در نتیجه باعث کاهش التهاب و سمیت بدن می شود. در حقیقت، بسیاری از مطالعات ثابت کرده اند EPA ,DHA و می توانند برای درمان سرطان و جلوگیری از پیشرفت سرطان پستان به کار روند. آن ها همچنین می توانند به جلوگیری از دست رفتن عضلات ناشی از شیمی درمانی کمک کنند

جلوگیری از ADHDدر کودکان

اسیدهای چرب امگا 3، نقش مهم اما متفاوتی را در بدن ایفا می کنندdhaمسئول توسعه از پیش و پس از تولد در رشد مغز است epaدر حالی که به کنترل وضعیت و رفتار کمک می کند. محققان دریافته اند این دو در ترکیبات خاصی می تواند به کاهش علایم اختلال کم توجهی بیش فعالی در کودکان کمک کند. همچنین مشخص شد که این ترکیب برای کودکان اوتیسمی و خوانش پریش مفید است .

 منبع عالی از پروتئین

تنها یک چهارم سالمون می تواند 13 گرم پروتئین به شما بدهد. آمینو اسیدها به پروتئین ها می چسبند بنابراین مهم است که آمینو اسیدهای ضروری را در مقادیر مورد نیاز دریافت کنید. سالمون منبع بزرگی از آمینو اسیدهای ضروری و پروتئین کم چرب است. اینها کمک خواهند کرد تا توده عضلانی بهتری برای افزایش قدرت ماهیچه ها، جلوگیری از ریزش مو، سرکوب اشتها و بهبود پوست، مو و سلامتی ناخن ایجاد کنید

ماهی سالمون منبع خوب ویتامین D 

ماهی سالمون همچنین یک منبع عالی از ویتامین د است که به تقویت استخوان ها کمک می کند و خطر دیابت نوع 2 را کاهش می دهد ، با سرطان مبارزه و از بیماری های قلبی جلوگیری می کند . اگر سحر خیز نیستید و بیرون نمی روید ویتامین مورد نیاز را جذب نمی کنید اگر پوست حساسی دارید بهتر است در معرض آفتاب قرار نگیرید در برخی موارد مصرف سالمون به بدن کمک می کند ملانین تولید کند رنگدانه هایی که از پوست در برابر اشعه یو وی محافظت می کند سلامتی کل بدن را بهبود می بخشد

بهبود سلامت چشم از خواص سالمون 

مطالعه بیماری چشم مرتبط با سن انجام شده توسط دانشمندان نشان داد شرکت کنندگانی که به طور منظم غذاهای امگا 3 را مصرف می کنند در خطر پایین ابتلا به بیماری های چشمی هستند. از آنجا که سالمون غنی از اسیدهای چرب امگا است به بهبود دید کمک می کند شبکیه حاوی dha است که فعالیت آنزیم های متصل به غشا و گیرنده های نوری را منظم می کند.

 منبع عالی سلنیوم

سلنیوم یکی از مواد معدنی است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و سالمون یک منبع عالی از سلنیوم است. حدود 3.5 پوند ماهی سالمون می تواند 65 درصد از rdi سلنیوم را در اختیار شما قرار دهد. به مبارزه با سرطان کمک می کند و ترشح تیروئید را تنظیم ، عملکرد مناسب سیستم ایمنی را تقویت می کند، استرس اکسیداتیو و التهاب را کاهش می دهد و ممکن است به حفاظت از شما در برابر بیماری های قلبی و عروقی کمک کند کمبود سلنیوم می تواند موجب کاهش توانایی شناخت شود

 منبع عالی آستاکسانتین

آیا تا به حال تعجب کرده اید چرا گوشت ماهی سالمون ها صورتی است ؟ به این دلیل که سالمون ها حاوی مقدار خوبی از آستاکسانتین هستند به همین دلیل است که خرچنگ و میگو نارنجی هستند. آستاکسانتین یک کارتنوئید است که خواص آنتی اکسیدان قوی دارد و به تغذیه رادیکال های مضر اکسیژن کمک می کند. این کار به نوبه خود به پیش گیری از بیماری های قلبی عروقی، سرطان و التهاب کمک می کند. انسان ها نمی توانند آستاکسانتین سنتز کنند اما می توانید با مصرف سالمون مقدار خوبی از آن را بدست آورید.

 منبع عالی ویتامین ب 

ماهی سالمون منبع عالی ویتامین ب است. این ویتامین ها هر کدام نقش مهمی در حفظ سلامتی دارند. آن ها به جلوگیری از پوکی استخوان و مشکلات روده، کاهش خطر شکستگی، بهبود عملکرد مغز کمک می کنند، سطح انرژی را بالا نگه می دارند، کمک به متابولیسم اسید آمینه و تمایز سلول ها، DNA، پروتیین ها و فسفولیپیدها را افزایش می دهند.

جلوگیری از ریزش مو 

سالمون غنی از اسیدهای چرب امگا 3، پروتئین، ویتامین ب 12 و آهن است. این مواد مغذی سلامت پوست سر را بهبود می بخشند ، از ریزش مو جلوگیری می کنند با تغذیه کیسه های ترشحی مو رشد مو را افزایش می دهند و جلوی کدری مو را می گیرند بنابراین باید سالمون را برای مراقبت از موی خود مصرف کنید. با این حال،اگر به طور مرتب ماهی سالمون نمی خورید ، می توانید از مکمل های روغن ماهی برای جلوگیری از ریزش مو استفاده کنید.

بهبود سلامت پوست 

با افزایش سن، خطوط ، خال های تیره و کک و شروع به ظاهر شدن می کنند. در واقع بسیاری از زنان جوان پوستی چرب و یا خشک دارند که آن ها را مستعد جوش و یا خارش پوست میسازد. اگر می خواهید سلامت پوست را بهبود بخشید سالمون به شدت توصیه می شود. اسیدهای چرب امگا 3، پروتئین و ویتامین د به سلول های شما در تولید کلاژن، کراتین و رنگدانه کمک خواهند کرد این کار به پوست کمک می کند تا آب را حفظ کند در نتیجه چین و چروک و خطوط ظریف را کاهش می دهد. استاکسانتین به تغذیه باکتری ها و رادیکال های سمی اکسیژن کمک می کند و کشش پوست را بهبود می بخشد و در نتیجه باعث کاهش آکنه و خال های تیره می شود .

بهبود وضعیت روحی 

سالمون می تواند به بهبود حال شما نیز کمک کند. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی سالمون به کاهش تورم کمک می کند و از سلامتی عاطفی شما حمایت می کند افرادی که از افسردگی رنج می برند میزان اسیدهای چرب امگا 3 را در مقایسه با آن هایی که اینطور نیستند پایین تر دارند می توانید 2 گرم اسیدهای چرب امگا 3 را از یک ماهی سالمون به دست آورید که می تواند افسردگی را رفع کرده و شما را شاد کند .

چگونه ماهی سالمون مناسب را انتخاب و خریداری کنیم؟

سالمون های تازه را انتخاب کنید. اگر می خواهید ماهی سالمون اصل بخرید بهتر است ماهی کامل بخرید چرا که اکثر ماهی سالمون عرضه شده در بازار تقلبی هستند و با رنگ و اقدامات دیگر دچار تغییر رنگ شده اند.

همچنین می توانید چک کنید آیا ماهی سالمون در شرایط مناسب نگهداری شده و اینکه چه بویی دارد؟ سعی کنید ماهی را با پوست بخرید چون به حفظ سلامت گوشت آن کمک می کند و طعم آن را نیز به غذا اضافه می کند.

روش نگهداری ماهی سالمون 

همیشه ماهی را در یخچال نگه دارید ؛ در صورت امکان، سالمون را روی یک سینی پخت قرار دهید و مقداری یخ بریزید تا ماهی را تازه نگه دارید یک هفته آن را نگه داری کنید ، سالمون را در سردترین قسمت های یخچال نگه دارید.

سلامت ماهی سالمون

به خاطر افزایش آلودگی آب، بیشتر سالمون ها سمی هستند. آن ها حاوی فلزات سنگین مانند جیوه، آلاینده های آلی ماندگار ( POP ) و آفت کش ها هستند. در حقیقت، سالمون پرورشی بسیار خطرناک هستند چون حاوی سطوح بالاتر این سموم هستند. سالمون در برخی از کشورها فقط دارای پایین ترین سطح از این سموم است و مصرف آن سالم است. باید از مصرف سالمون دودی اجتناب کنید ، به خصوص اگر باردار هستید چون آن ها دارای بالاترین سطح آلاینده ها هستند. در نتیجه، سالمون ها خوش مزه است و هزاران فواید سلامتی دارد فقط در زمانی که خرید می کنید مراقب باشید که مبادا با انتخاب و خرید ماهی سالمون نامرغوب دچار مشگل شوید.