۰ نفر

داشتن چشمانی زیبا با اجتناب از مصرف این مواد غذایی

۳۰ شهریور ۱۴۰۰، ۰:۰۵
کد خبر: 564193
داشتن چشمانی زیبا با اجتناب از مصرف این مواد غذایی

متخصصان می‌گویند مصرف برخی مواد غذایی می‌تواند باعث آسیب به چشم شود.

به گزارش وب ام دی، از دیرباز یکی از مواردی که برای سنجش زیبایی چهره از آن یاد می‌شود، زیبایی چشمان است. نمی‌توان هیچ معیار خاصی برای زیبایی چشم مطرح کرد، ولی دستکم چشمان سالم و عاری از بیماری به طور طبیعی می‌تواند باعث زیباتر شدن چهره شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، امروزه نزدیک به ۲۵۰ میلیون نفر در جهان از مشکلات بینایی خفیف تا شدید رنج می‌برند. گرچه بسیاری از مشکلات بینایی ناشی از مسائل ژنتیکی است، اما کمتر کسی می‌داند که رژیم غذایی می‌تواند در سلامت چشمان و زیبایی آن‌ها موثر باشد.

در این مطلب به بدترین مواد غذایی برای سلامت چشم می‌پردازیم:

۱- نان و پاستا: تحقیقات نشان داده است کربوهیدارت‌های ساده مانند نان سفید و پاستا خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (تخریب لکه زرد چشم) افزایش می‌یابد. این بیماری یکی از دلایل نابینایی در افراد کهنسال است. از این رو، توصیه می‌شود از غلات کامل استفاده کنید.

۲- گوشت‌های فرآوری شده: هات داگ، بیکن، و سایر گوشت‌های فرآوری شده سرشار از سدیم هستند. همین امر می‌تواند افزایش فشار خون را به همراه داشته باشد. افزایش فشار خون باعث آسیب به رگ‌های خونی می‌شود که می‌تواند نابینایی را به همراه داشته باشد؛ همچنین فشار خون بالا می‌تواند به اعصاب چشم آسیب وارد کند.

۳- غذا‌های سرخ شده: غذا‌های سرخ شده در حجم بالای روغن، سطح کلسترول بد خون را افزایش می‌دهد. همین موضوع خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، و دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد؛ همچنین این امر منجر به تولید مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد می‌شود که می‌تواند به سلول‌ها آسیب وارد کرده و باعث مرگ آن‌ها شود. تمامی این موارد به معنای آسیب به چشمان است.

۴- روغن‌های خوراکی: تحقیقات متعدد نشان داده است زیاده روی در مصرف روغن‌های خوراکی می‌تواند برای چشم مضر باشد. از این روغن‌ها می‌توان به روغن آفتابگردان، گلرنگ، ذرت، سویا، و کنجد اشاره کرد.

۵- غذا‌های کنسروی: غذا‌های آماده طبخ و کنسرو شده دارای سطح بالای سدیم بوده که برای سلامتی چشم مضر است.

۶- نوشیدنی‌های حاوی شکر: نوشابه ها، نوشیدنی‌های انرژی زا و سایر نوشیدنی‌های شیرین حاوی سطح بالایی از شکر هستند. همین مساله خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد و برای سلامت چشم مضر است.

۷- ماهی و غذا‌های دریایی: بی تردید ماهی یکی از مواد غذایی مفید برای سلامت بدن است. با این حال، کمتر کسی می‌داند که برخی ماهی‌ها و مواد غذایی دریایی حاوی جیوه هستند که می‌تواند برای بعضی از افراد مضر باشند. توصیه می‌شود زنان باردار، کودکان و زنانی که به فرزندان خود شیر می‌دهند ۲۲۰ تا ۳۴۰ گرم ماهی در هفته مصرف کنند.

عدم مصرف مشروبات الکلی و نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه از دیگر راهکار‌ها برای حفظ سلامتی چشم محسوب می‌شود.