۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

سیروز کبدی دقیقاً چه‌ کار می‌ کند

۲۹ شهریور ۱۴۰۰، ۲۰:۰۰
کد خبر: 564088
سیروز کبدی دقیقاً چه‌ کار می‌ کند

سیروز کبدی نوع حادی از بیماری و نارسایی کبدی است که دلایل چندگانه دارد. درواقع این بیماری باعث می‌شود بافت کبد سخت شود و این بافت جایگزین بافت سالم می‌شود. متأسفانه این عارضه باعث می‌شود .

به گزارش اقتصادآنلاین،که در مسیر رگ‌های خونی سد ایجاد شود و این خود باعث می‌شود که کبد وظیفه خود را به‌خوبی انجام ندهد و کبد دیگر نمی‌تواند سموم را دفع کند و دیگر نمی‌تواند مواد مغذی و دارو‌ها را تجزیه کند و این عضو نمی‌تواند به‌سرعت پروتئین و دیگر مواد موردنیاز بدن را بسازد که این روند در طولانی‌مدت باعث از کار افتادن کبد می‌شود. 

علائم:

شما ممکن است در ابتدا اصلاً متوجه هیچ‌گونه مشکل و عارضه‌ای نشوید. با گذر زمان همان‌طور که سیروز کبدی شما حادتر می‌شود شما بیشتر احساس خستگی می‌کنید و تقریباً اشتها ندارید. پوست شما ممکن است شروع کند به سوزش و خارش و بیشتر زردرنگ به نظر برسد. 

مدفوع شما ممکن است تیره‌تر شود و شکم و پا‌های شما ممکن است در اثر مایعات زیاد ورم کنند. برخی از افراد ممکن است دچار گیجی و مشکلات حافظه شوند و به فراموش‌کردن اتفاقات شروع کنند. 

دلایل: 

مصرف نوشیدنی‌های الکلی:

کبد+نوشیدن الکل

مصرف الکل باعث می‌شود که کبد شما بزرگ و متورم شود و این اتفاق می‌تواند منجر به سیروز کبدی شود. 

بیماری کبد چرب بدون نوشیدن الکل:

اینجا می‌پردازیم به موارد دیگری غیر از الکل که باعث می‌شوند چربی در کبد تجمع پیدا کند. دلیل دقیق آن مشخص نیست اما بدون شک دلایلی مانند اضافه‌وزن و دیابت و فشارخون بالا و نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی باعث این بیماری می‌شوند. زمانی که شروع می‌کند به آسیب‌زدن به کبد شما به آن می‌گویند کبد چرب بدون نوشیدن الکل

شما ممکن است علائمی مانند موارد زیر را مشاهده کنید: کاهش وزن خستگی ضعف و سوزش پوست

هپاتیت سی: 

اگر شما شش ماه یا بیشتر به این بیماری هپاتیت سی مبتلا هستید به آن عروقی می‌گویند که به آن سیروز می‌گویند. هپاتیت سی رایج‌ترین ویروس در ایجاد بیماری هپاتیت عروقی است درحالی‌که این بیماری دلایل دیگری هم دارد مانند بیماری خودایمنی دارو‌ها باکتری‌ها و دیگر ویروس‌ها

 هپاتیت سی اغلب از طریق سوزن آلوده و مشترک منتقل می‌شود و همچنین داشتن رابطة جنسی محافظت نشده با فردی که مبتلا به این عفونت است. 

مشکلات مجاری صفراوی: 

مجاری صفراوی

لوله‌های کوچک را مجرا می‌گویند که وظیفه آن‌ها حمل کردن صفرا است. مایعی که به هضم کمک می‌کند و از کبد به کیسه صفرا منتقل می‌شود. برخی از شرایط باعث باریک یا بسته شدن مجاری صفراوی می‌شوند که باعث می‌شوند مایع صفراوی برگردد و باعث التهاب می‌شود درواقع این شرایط باعث آسیب‌زدن به کبد می‌شوند.

 نوع درمان شما کاملاً به دلیل ایجاد این بیماری بستگی دارد اما دکتر می‌تواند این گرفتگی‌ها را با دارو و یا جراحی‌های سرپایی بردارد. 

دارو و درمان:

دارو‌هایی مانند متوترکسات که برای بیماری آرتروز استفاده می‌شود این‌ها می‌توانند باعث آسیب‌زدن به کبد شوند و درنهایت می‌توانند منجر به سیروز کبدی شوند. آنتی‌بیوتیک‌های خاص استاتین برای کلسترول بالا و استامینوفن‌ها این‌ها برای کبد مضر هستند. ژنتیک و سلامت و رژیم غذایی شما و دیگر دارو‌هایی که استفاده می‌کنید می‌تواند تفاوت ایجاد کند. 

با دکتر خود درباره تمام دارو‌هایی که استفاده می‌کنید صحبت کنید تا آن‌ها بدانند که شاید دارو‌های جدی باعث ایجاد حس خستگی و گیجی و خارش و سوزش پوست شده‌اند و دیگر شرایطی که باعث شود شما احساس خوبی نداشته باشید. 

مکمل‌ها:

دارو‌های گیاهی مانند گل‌گاوزبان و هماور و گیاهانی مانند سنگ‌دانه که از تیره گیاه گل‌گاوزبان است و این‌ها  به دیواره‌های رگ‌های کوچک خونی می‌چسبند و باعث ایجاد مشکلات کبدی می‌شود در طولانی‌مدت و چه یک‌بار زیاد از آن‌ها مصرف شود. گیاهان دیگری مانند کاملیا و سیننسیس این‌ها نام علمی چای سبز و سیاه هستند، آلاله زرد بلوط کوتاه مریم‌نخودی و نوعی روغن که از آن در چای استفاده می‌شود.

 همه این گیاهان می‌توانند به کبد آسیب‌زننده باشد. در طولانی‌مدت این آسیب کبدی می‌تواند به سیروز کبدی تبدیل شود. حتماً با دکتر خود دربارة مکمل‌هایی که استفاده می‌کنید صحبت کنید.

لخته‌ها، ژنتیک و دیگر دلایل:

هر شرایطی که منجر به سفت‌وسخت شدن کبد شوند می‌توانند به سیروز تبدیل شوند لخته‌ها می‌توانند مسیر جریان خود را سد کنند و باعث شوند که خون‌رسانی به اندام‌ها به‌خوبی انجام نشود. سیستم ایمنی بدن شما اشتباه ممکن است به این عضو حمله کند و یا این‌که باعث التهاب آن شوند.

 ژنتیک شما ممکن است بر روی کارایی کبد اثر بگذارد مثلاً کبد نتواند به‌خوبی مواد مغذی دیگر مواد مانند آهن و مس را تجزیه کند. شما ممکن است این ویژگی‌ها را به ارث ببرید بدون اینکه دلیل خاصی مثلاً تجمع چربی در کبد و یا سفت‌وسخت شدن کبد داشته باشد.

 دیگر شرایط نیز می‌توانند منجر به سیروز کبدی مانند هپاتیت خودایمنی و هماتوکریت هپاتیت بی ‌و نارسایی قلبی شوند. 

تشخیص بیماری:

دکتر شما ممکن است آزمایش‌های جسمانی انجام دهد. حتماً دررابطه‌با علائم بیماری خود با دکتر صحبت کنید و اگر درگذشته الکل نوشیده‌اید حتماً به دکتر خود بگویید. آزمایش خون به شما این مکان را می‌دهد که متوجه شوید آیا کبدتان به‌درستی عمل می‌کند یا نه این آزمایشات از طرق گوناگون انجام می‌شوند مانند امواج فراصوت ایکس ری‌ام آر آی و سی‌تی‌اسکن این روش‌ها به تشخیص سیروز کبدی کمک می‌کنند. 

در برخی از موارد دکتر شما تشخیص می‌دهد که بخشی از کبد شما را بردارد و روی آن آزمایش انجام دهد که به این کار نمونه‌برداری می‌گویند. 

درمان: 

درمان + کبد

درواقع هیچ راه قطعی برای درمان سیروز کبدی درحالی‌که حاضر وجود ندارد اما دکتر شما می‌تواند باتوجه‌به شرایط شما درمان‌ها و داروها‌یی را پیشنهاد دهد که روند پیشرفت بیماری سیروز را تا حد زیادی کم کند. 

یکی از راه‌های درمان کاهش وزن و همچنین موارد مربوط به خودایمنی است که به درمان کبد چرب کمک می‌کند. دارو‌ها می‌توانند مشکلات عفونی و مشکلات مجاری صفرا را حل کنند. با دکتر خود صحبت کنید تا متوجه شوید که دلیل سیروز شما چیست و چه روشی بهترین درمان است.