۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

فواید ماست یونانی برای سلامتی

۲۹ شهریور ۱۴۰۰، ۱۸:۰۰
کد خبر: 564066
فواید ماست یونانی برای سلامتی

ماست یونانی یا صاف شده فقط یک محصول جدید و زودگذر نیست. مصرف این فرآورده لبنی که متفاوت از ماست معمولی و شیرین است، از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ چهار برابر شده است.

ماست یونانی چیست؟ 

به گزارش اقتصادآنلاین،تولیدکنندگان ماست یونانی یک مرحله جدید به فرایند تولید خود اضافه می‌کنند تا آب، لاکتوز و مواد معدنی اضافی تخلیه شود.

 نهایتاً یک ماست خامه‌ای و غنی با قند کمتر، کربوهیدرات بیشتر و‌ترش مزه تولید می‌شود. اسیدی بودن این نوع ماست سبب جذب راحت‌تر مواد مغذی آن می‌شود. ماست یونانی یک میان وعدة مغذی آماده است که به‌راحتی می‌توانید آن را از سوپرمارکت‌ها تهیه کنید. در ادامه به فواید بسیار آن می‌پردازیم. 

یک وعده فوق مغذی:

در جدول ارزش غذایی زیر به‌راحتی می‌توانید مشاهده کنید که در یک پیمانه ماست یونانی بدون چربی چه ویتامین‌ها و مواد مغذی وجود دارد. هر پیمانه ماست به طور میانگین حاوی ۱۲ تا ۱۷.۳ گرم پروتئین است. 

شما با قراردادن یک پیمانه ماست یونانی در هر وعده‌های غذایی‌تان به‌راحتی می‌توانید نیاز روزانه بدن به لبنیات را برآورده کنید. همچنین به دلیل تجزیة قند شیر توسط باکتری‌های موجود در ماست یونانی، هضم این نوع ماست برای افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند، راحت‌تر است. 

b2ap3_large_148622591-H

عملکرد پروتئین در بدن:

 ماست حاوی پروتئین بیشتری نسبت به شیر است. بدن از پروتئین برای ساخت استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، غضروف، پوست، مو و خون استفاده می‌کند. پروتئین یکی از سه ماده اصلی تأمین‌کننده انرژی است.

 همچنین مواد و املاح، مانند اکسیژن را از طریق غشای سلولی منتقل می‌کند. دریافت روزانه مقدار کافی پروتئین برای سیستم ایمنی، اعصاب و تعادل مایعات بدن و جریان خون ضروری است. با افزایش سن نیاز بدن به پروتئین برای ماهیچه‌ای بیشتر می‌شود. طبق تحقیقات کلینیک مایو، برای افراد بالای ۶۵ سال، پروتئین موردنیاز روزانه به ۱ تا ۱.۲ گرم در هر کیلوگرم افزایش می‌یابد.

 ماست یونانی منبع خوبی از پروتئین است، مخصوصاً اگر نمی‌خواهید از گوشت استفاده کنید. می‌توانید به ظرف ماستتان دو قاشق دانة چیا اضافه کنید تا یک وعدة کامل سرشار از فیبر و پروتئین داشته باشید. ترکیب ماست یونانی و اسفناج می‌تواند یک اکسیر بی‌نظیر ضدالتهاب برای پوست و مویتان باشد. پس حتماً این توصیة دکتر پریکون را جدی بگیرید و امتحانش کنید. 

تأثیر مصرف پروبیوتیک بر سلامت و سرزندگی:

ماست یونانی سرشار از پروبیوتیک است. پروبیوتیک‌ها باکتری‌های سالمی هستند که می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش مشکلات معده مانند اسهال و درد معده کمک کنند. 

شین گریفین (Shane Griffin)، متخصص تغذیه و بنیان‌گذار Whole Life Balance، می‌گوید: "به طور معمول این باکتری‌های مفید در روده وجود دارند و این میکروارگانیسم‌ها به‌سلامت بدن کمک بسزایی می‌کنند. در صورت وجود ناهماهنگی بین پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های مضر زیادی انباشته می‌شوند و به سیستم ایمنی بدن آسیب می‌رسانند و همان‌طور که استرس و احساسات می‌توانند مشکلات معده را تحریک کنند، روده‌ها نیز می‌تواند تحت این عوامل سیگنال‌هایی را برعکس ارسال کنند. 

به گزارش اتاق خبر UCLA، یک تحقیق نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌ها می‌توانند بر روی مغز نیز تأثیر بگذارند. مطالعه دیگر نشان می‌دهد که مکمل‌های پروبیوتیک میل به پریشانی و افکار منفی را در افراد کاهش می‌دهد. 

ماست-یونانی-شاخص-min

نیاز حیاتی بدن به کلسیم: 

یکی دیگر از فواید ماست یونانی منبع غنی کلسیم بودن است. وجود کلسیم برای ساخت عضلات و کمک به عملکرد اعضای حیاتی بدن ضروری است. بدن به‌تنهایی قادر به تولید کلسیم نمی‌باشد. بدون وجود کلسیم کافی، کودکان ممکن است رشد کافی نکنند و بزرگسالان در معرض پوکی‌استخوان قرار بگیرند.

 یک پیمانه ماست یونانی حاوی ۱۸.۷ درصد نیاز روزانه شما به کلسیم است. ماست یونانی یک گزینه عالی برای افراد مسن است که می‌خواهند سلامت استخوان خود را حفظ کنند. 

 B-۱۲ اینجاست! 

بدن شما برای تشکیل سلول‌های قرمز خون، عملکرد درست مغز و ترکیب DNA به ویتامین B-۱۲ نیاز دارد. گریفین می‌گوید: "شاید شما هم به دنبال یک منبع مناسب برای تأمین ویتامین B-۱۲ هستید، جوابتان همین‌جاست. ماست یونانی یک منبع ارگانیک و غنی از B-۱۲ است.

 یک وعده ماست یونانی می‌تواند تا ۲۱.۳ درصد نیاز روزانه شما به B-۱۲ را تأمین کند. افراد گیاه‌خوار معمولاً کمبود ویتامین B-۱۲ دارند زیرا این ویتامین به طور معمول در محصولات حیوانی مانند ماهی، گوشت و تخم‌مرغ یافت می‌شود. ماست یونانی گزینه‌ای عالی برای حل مشکل گیاه‌خواران است. 

B-۱۲

تنظیم سطح سدیم به‌وسیله پتاسیم:

یک وعده ماست یونانی می‌تواند تا ۶.۸ درصد از مقدار پتاسیم موردنیاز روزانه شما را تأمین کند. 

پتاسیم به کاهش فشارخون و متعادل‌سازی سطح سدیم در بدن کمک می‌کند. اگر سدیم بدنتان بالاست یا در رژیم غذایی‌تان سدیم زیاد مصرف می‌کنید، با مصرف پتاسیم می‌توانید بخشی از این سدیم را از طریق ادرار دفع کنید. 

یک میان وعده مناسب بعد از تمرین سخت:

پس از یک تمرین سخت، یک کاسه ماست یونانی می‌تواند یک میان وعده فوق‌العاده برایتان باشد که در کنار تازگی و سالمی، سرشار از پروتئین‌هایی است که می‌تواند آسیب‌های ورزشی را درمان کند. طبق گفته ی‌گریفین: " ماست یونانی سرشار از آمینواسید‌هایی است که پروتئین‌ها را می‌سازند و پروتئین‌ها نقش مهمی در بازسازی بافت‌های عضلانی و ترمیم آسیب‌ها دارند.

 "برای داشتن یک میان وعده مغذی بعد از تمرین، می‌توانید یک موز یا مقداری توت به ماست خود اضافه کنید. 

کمک به‌تناسب اندام:

ماست یونانی یک منبع عالی ید است. غدد تیروئید که برای متابولیسم بدن ضروری هستند، برای عملکرد صحیح به ید نیازمندند. بدن به طور طبیعی ید تولید نمی‌کند، بنابراین باید از طریق غذا یا مکمل آن را به بدن برسانیم. گریفین می‌گوید: "امروزه مردم کمبود ید دارند که می‌تواند مشکلات جدی مانند نوسانات سریع وزن را در پی داشته باشد. " 

"برای افرادی که دارای اضافه‌وزن هستند، افزایش سطح ید در رژیم غذایی، عملکرد غدد تیروئید را افزایش می‌دهد و موجب افزایش متابولیسم بدن شده که می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. "

ترکیب پروتئین و ماست یونانی ممکن است به شما احساس سیری بیشتری نسبت به سایر میان وعده‌ها دهد. این برای کسانی که کالری شماری می‌کنند و می‌خواهند مقدار مشخصی پروتئین در روز مصرف کنند عالی است.

 به گفته تافتس نو (Tufts Now)، یک تحقیق یک‌ساله در سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد افرادی که بیش از سه بار در هفته ماست می‌خورند نسبت به افرادی که یک وعده می‌خورند تناسب‌اندام بهتری دارند. 

ماست یونانی، یک میان وعده مقوی با بافتی کم‌نظیر:

غلظت ماست یونانی طوری است که می‌توان به‌راحتی با آن پودینگ دانه چیا، اسموتی و یا بستنی درست کرد. همچنین می‌توانید با ترکیب ماست یونانی و میوه و قراردادن آن در فریزر یک بستنی خانگی خوشمزه داشته باشید. شما می‌توانید ماست یونانی را کنار سایر غذا‌ها سرو کنید مثلاً به‌جای خامه ترش یا پنیر، از ماست کنار ظرف چیپس و سیب‌زمینی استفاده کنید. ماست یک جایگزین سالم برای کره، مایونز و حتی خامه است.

نحوه خرید ماست یونانی: 

در استاندارد فدرال ایالات متحده هیچ دستور و یا ترکیب ویژه‌ای برای ماست یونانی تعریف نشده است. شرکت‌ها می‌توانند ماست‌های مختلفی تولید کنند و اسم آن را ماست یونانی بگذارند. اما در مناطقی مانند آفریقای شمالی، اروپای جنوبی و یونان، ماست یونانی معمولاً فاقد موارد زیر است: 

• مواد غلیظ کننده، مانند نشاسته یا ژلاتین

• کنسانتره پروتئین آب پنیر

• کنسانتره پروتئین شیر

• نشاسته غذایی اصلاح شده

• پکتین

درگذشته ماست یونانی با شیر بز درست می‌شد. مهم نیست که از چه نوع شیری استفاده می‌شود، این مواد تشکیل‌دهنده‌اند که مهم هستند. ممکن است روی لیبل برخی از این ماست‌ها، نام شکر یا سایر مواد افزودنی را ببینید ولی این را بدانید که ترکیب این مواد با ماست، می‌تواند خواص آن را از بین ببرد.

 ماست کم‌چرب با کمترین میزان افزودنی یک ماست عالی است که شما می‌توانید با ترکیب توت تازه و گرانولا با آن یک میان وعده خوشمزه تهیه کنید. این میان وعده برای کسانی که به وعده‌های غذایی‌شان اهمیت می‌دهند بسیار توصیه می‌شود. 

پرسش‌وپاسخ 

سؤال: 

 فایده خوردن ۲ کاسه ماست یونانی در روز چیست؟ 

پاسخ: 

دو کاسه ماست یونانی در روز می‌تواند پروتئین، کلسیم، ید و پتاسیم بدن را تأمین کند و درعین‌حال به شما کمک کند تا با کالری کمی احساس سیری کنید. همچنین، ماست باکتری‌های سالم دستگاه گوارش را تأمین می‌کند که می‌تواند مکانیزم کل بدن را تحت تأثیر قرار دهد.

 ماست یونانی می‌تواند جایگزین غذا‌های پرکالری مانند پنیر، خامه و مایونز شود و به‌تناسب اندام کمک کند. شما همچنین می‌توانید غذا‌های پر فیبر و مغذی مانند توت و آجیل را به ماست خود اضافه کنید.