۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

سرطان کبد

۲۹ شهریور ۱۴۰۰، ۱۷:۲۰
کد خبر: 564046
سرطان کبد

انواع مختلفی از سرطان می‌توانند کبد را تحت تأثیر قرار دهند اگرچه که بیشتر آن‌ها از دیگر قسمت‌های بدن منشعب می‌شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین، شانس ابتلا به سرطان کبدی که از خود کبد شروع شود در افرادی که مبتلا به کبد چرب حاد هستند و مشکلات کبدی مانند سیروز هپاتیت و نارسایی کبد دارند و دیگر شرایط بیشتر است. اگر شما این شرایط را داشته باشید دکتر مرتباً شما را بررسی می‌کند و به‌احتمال زیاد سرطان درمان می‌شود.

مشکلات ژنتیکی:

برخی از مردم با شرایطی نادر مبتلا می‌شوند که می‌توانند به بیماری‌های کبدی مبتلا شوند. علائم آن ممکن است تا زمانی که کودک است مشخص نشود مگر تا بالی ۴۰ تا ۵۰ سال

 ای وان ای دی بدین معناست که بدن شما به میزان کافی پروتئینی که از آسیب کبدی محافظت می‌کند تولید نمی‌کند. هماتوکریت به کبد شما اجازه می‌دهد که در کبد شما میزان زیادی آهن تولید شود. برخی از افراد با بیماری ویلسون در کبد شما میزان زیادی مس می‌گذارد.

تشخیص:

احتمالاً دکتر شما برای اینکه بفهمد کبد شما درست کار می‌کند یا نه از شما آزمایش خون می‌گیرد. آن‌ها از فراصوت و سی‌تی‌اسکن و‌MRI استفاده می‌کنند تا میزان آسیب را بررسی کند. برخی از افراد به نمونه‌برداری نیاز دارند. زمانی که دکتر‌ها از سوزن استفاده می‌کنند برای نمونه‌برداری از کبد و آزمایش کردن.

کبد

درمان:

در مراحل اولیه بیماری‌های کبدی تغییر در سبک زندگی می‌تواند مشکلات کبدی شمارا اغلب بهبود ببخشد. حتی در بیماری‌های پیشرفته آن‌ها می‌توانند آسیب را محدود کنند. درمان‌هایی مانند استروئید عمل جراحی و دیگر درمان‌ها به کاهش و توقف بیماری‌های کبدی کمک می‌کنند.

خوب غذا خوردن و ورزش‌کردن:

اگر شما سنگین‌وزن هستید و اضافه‌وزن دارید سعی کنید وزن خود را کم کنید. این کاهش وزن می‌تواند باعث سلامت کبدتان شود و انواع بیماری‌ها کبدی را در مراحل اولیه درمان کند. ورزش مرتب بسیار خوب است چه وزن شما مسئله باشد چه نباشد. سعی کنید که رژیم متعادلی داشته باشید با دانه‌ها و میوه‌ها و سبزی‌ها و پروتئین. سعی کنید غذا‌هایی با فیبر بالا انتخاب کنید و غذا‌ها با چربی بالا را محدود کنید مانند غذا‌های سرخ‌شده و همچنین نمک

پیوند عضو:

پیوند-کبد-از-فرد-زنده

پیوند عضو برای بیماری‌های شدید مانند نارسایی کبدی می‌تواند گزینه نجات‌بخشی باشد. جراح کبد بیمار و نارسا را برمی‌دارد و به‌جای آن کبد سالم را می‌گذارد. اما پیوند عضو نباید حتماً کل کبد باشد. گاهی اوقات دکتر می‌تواند از بخشی از کبد یک فرد سالم وزنده استفاده کند.

علامت دارو را کامل بخوانید:

سعی کنید طبق دستورالعمل استفاده کنید چه دارو و چه هر محصول دیگری. بیش از میزان تجویزشده اصلاً استفاده نکنید. هیچ‌گاه دارو را با الکل هم‌زمان مصرف نکنید تا اینکه دکترتان بگوید که این کار برای شما مشکل‌ساز نشود. اگر شما هرگونه مشکل کبدی دارید قبل از مصرف هرگونه دارو مکمل و یا ویتامینی با دکتر خود مشورت کنید.

مراقب وضعیت سلامت خودتان باشید:

دکتر شما مرتباً شما را آزمایش‌های گوناگون چک می‌کند. سعی کنید طبق تجویز دکتر درمان را ادامه دهید باتوجه‌به شرایطی که دارید مانند فشارخون بالا دیابت این‌ها می‌توانند مشکلات کبدی شما را حاد‌تر کنند. سعی کنید حتماً واکسن‌های هپاتیت را بزنید تا کبدتان از آسیب حفظ شود.