۰ نفر

با تزریق واکسن سینوفارم به کدام کشور ها اجازه سفر داریم؟

۲۹ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۲۰
کد خبر: 563938
با تزریق واکسن سینوفارم به کدام کشور ها اجازه سفر داریم؟

باوجود عدم تایید واکسن سینوفارم توسط آژانس دارویی اروپا، تعداد محدودی از کشورهای اتحادیه اروپا و حوزه شنگن اجازه ورود مسافران واکسینه‌شده با این واکسن را صادر می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از یورو نیوز ، بحران اقتصادی ناشی از ویروس کرونا در جهان و خسارات بی‌پایان صنعت گردشگری، کشورها را برآن داشته است تا با پذیرش گردشگران واکسینه‌شده، به رونق‌بخشی اقتصادی و احیای گردشگری خود کمک کنند. این در حالی است که واریانت‌های جهش‌یافته ویروس کرونا همچنان در جهان می‌تازد و بسیاری از کشورهای اروپایی، تدابیر بهداشتی خود را در بالاترین سطح حفظ کرده‌اند.

پذیرش گردشگران واکسینه‌شده، موضوعی است که از مدت‌ها پیش در اتحادیه اروپا مطرح شده بود و تدوین دستورالعملی یک‌پارچه در این خصوص با اجرای طرح پاسپورت واکسن، در این اتحادیه بررسی شد. سرانجام اتحادیه اروپا در اواخر ماه مه ۲۰۲۱ به کشورهای عضو توصیه کرد که محدودیت‌های سفرهای غیرضروری را برای مسافران کشورهای ثالث که آخرین دوز واکسن‌های تایید شده از سوی سازمان جهانی بهداشت و آژانس دارویی اروپا را دست‌کم ۱۴ روز قبل از سفر زده باشند، به‌حالت تعلیق درآورد؛ بااین‌حال، به‌علت برخی اختلاف‌نظرها بین سازمان‌های بهداشتی دولتی، هنوز نتیجه فراگیری در این حاصل نشده است؛ گرچه هم‌اکنون نیز گردشگران می‌توانند به تعدادی از کشورهای بدون قرنطینه در سراسر جهان سفر کنند.

یکی از موضوع‌های موردبحث در خصوص پذیرش گردشگران واکسینه‌شده، نوع واکسن‌های تزریق‌شده به گردشگران است؛ به‌گونه‌ای که اکثر کشورهای اتحادیه اروپا (منطقه شنگن)، غیر از واکسن‌هایی که از سوی آژانس دارویی اروپا تایید شده است، واکسن دیگری را به رسمیت نمی‌شناسند. در حال حاضر آژانس دارویی اروپا واکسن‌های «فایزر-بایون‌تک»، «مادرنا»، «آسترازنکا» و «جانسون‌اند‌جانسون» را تایید کرده است و تمامی کشورهای اروپایی درصورت در اختیار داشتن ویزا، مسافران واکسینه‌شده با این واکسن‌ها را پذیرش می‌کنند. بخش اعظم این کشورها واکسن «آسترازنکای تولید هند» را نیز به رسمیت شناخته‌اند.

واکسن سینوفارم هنوز تایید آژانس دارویی اروپا را دریافت نکرده است

واکسن چینی «سینوفارم»، یکی از واکسن‌هایی است که تایید سازمان جهانی بهداشت را دریافت کرده است. پس از روزهای پرچالش ایران درخصوص فقر واکسیناسیون و داستان‌های دنباله‌دار سفر ایرانیان به کشورهایی که به گردشگران واکسن کرونا تزریق می‌کنند، اکنون واکسن سینوفارم با شیبی صعودی، پراستفاده‌ترین واکسن در ایران به‌حساب می‌آید.

واکسن سینوفارم تولید چین در تاریخ هفت ماه مه ۲۰۲۱ از سوی سازمان جهانی بهداشت برای استفاده اضطراری تایید شد و برای عرضه در سطوح جهانی مجوز گرفت. بنا بر آخرین اخبار، تاکنون ۷۲ کشور جهان مجوز تزریق واکسن سینوفارم را در کشورهای خود صادر کرده‌اند؛ اما عدم ارائه درخواست توسط شرکت تولیدکننده این واکسن برای اخذ تایید آژانس دارویی اروپا، سبب شده‌ است که سینوفارم در اتحادیه اروپا ناشناخته باقی بماند و به‌طبع، آژانس دارویی اروپا نیز تصمیمی برای تایید این واکسن نگرفته است. این موضوع در حالی است که شرکت «سینوواک» که دیکر شرکت تولید‌کننده واکسن در چین محسوب می‌شود، درخواست خود را برای دریافت تاییدیه آژانس دارویی اروپا ارسال کرده است. 

با این همه، برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه شنگن با توجه به تایید سینوفارم توسط سازمان جهانی، این واکسن‌ را به رسمیت شناخته‌اند و مسافران و گردشگران واکسینه‌شده با واکسن سینوفارم را می‌پذیرند. این کشورها به شرح زیر هستند:

اسپانیا

اسپانیا یکی از کشورهای بود که با ۸۲ هزار قربانی، بیشترین میزان مرگ‌و‌میر را در ماه‌های ابتدایی شیوع ویروس کرونا متحمل شد؛ اما با مدیریت ثمربخش و توسعه واکسیناسیون، اکنون یکی از کشورهای نسبتا امن اروپا برای پذیرش مسافران محسوب می‌شود. به‌رغم استفاده از واکسن‌های فایزر، مدرنا، آسترازنکا و جانسون‌اند‌جانسون در اسپانیا، این کشور جزو نخستین کشورهایی بود که سینوفارم را نیز به رسمیت شناخت و این موضوع، پیروی تایید این واکسن سازمان جهانی بهداشت بود. مقامات اسپانیا پیش از این تاکید کرده بودند که هر واکسنی از سوی سازمان جهانی بهداشت و آژانس دارویی اروپا تایید شده باشد، پذیرفته خواهد شد.

هلند

مقامات بهداشتی کشور هلند با هدف تسهیل حمل‌و‌نقل و رونق‌بخشی به گردشگری، واکسن سینوفارم تولید پکن را نیز به رسمیت شناخته‌اند. این کشور که تاکنون ۱۸ هزار جان‌باخته بر اثر ابتلا به ویروس کرونا داشته، ۶۲ درصد از جمعیت خود را کاملا واکسینه‌ کرده است. گردشگران برای سفر به هلند با ارائه مدرک اثبات واکسیناسیون کامل، از شرایط تسهیل‌یافته سفر همچون عدم نیاز به قرنطینه بهره‌مند خواهند شد.

فنلاند

کشور فنلاند با پیروی از سازمان جهانی بهداشت و آژانس دارویی اروپا، واکسن‌های مورد تایید این نهادهای بین‌المللی را به رسمیت شناخته است و به همین منظور، مسافرانی که با واکسن سینوفارم واکسینه‌شده باشند نیز قادر به ورود به فنلاند خواهند بود. تاکنون ۵۷ درصد از جمعیت این کشور شمالی اروپا به‌طور کامل واکسینه شده‌اند.

یونان

کشور یونان یکی از مقاصد گردشگری محبوب در جهان است و اقتصاد این کشور نیز اتکای بسیاری بر صنعت توریسم دارد. تا جایی‌که مقامات یونان حتی تا پیش از توصیه اتحادیه اروپا، برای بازگشایی مرزهای خود به‌روی گردشگران واکسینه‌شده برنامه‌ریزی کرده بودند. یونان که تاکنون نیمی از جمعیت خود را به‌طور کامل واکسینه کرده‌ است، به تبعیت از سازمان جهانی بهداشت، مجوز ورود مسافران واکسینه‌شده با واکسن‌های چینی را نیز صادر می‌کند.

اتریش

کشور اتریش از جمله کشورهایی است که رویکرد سخت‌گیرانه‌تری را نسبت به‌ واکسن‌های تایید‌نشده توسط آژانس دارویی اروپا اتخاذ کرده است. گرچه مقامات بهداشتی اتریش ایمنی‌بخشی واکسن‌های سینوواک و سینوفارم را پذیرفته‌اند، مسافران واکسینه‌شده با این واکسن‌ها را مجاز به ورود به هتل‌ها، رستوران‌ها در این کشور نمی‌دانند. به‌رغم تایید سازمان جهانی بهداشت، مقامات اتریش معتقدند که ایمنی‌بخشی سینوواک و سینوفارم برای ورود به هتل‌ها و رستوران‌ها در داخل اتریش کافی نیست.

کشور اتریش هم‌اکنون با استفاده از چهار واکسن تاییدشده توسط آژانس دارویی اروپا، ۵۹ دصد از جمعیت خود را به‌طور کامل واکسینه کرده‌ است.

سوئیس

کشور متمول سوئیس نیز به‌دلیل مناظر بی‌بدیل و جاذبه‌های گردشگری فراوان، یکی از کشورهای عضو شنگن است که محبوبیت بسیاری نزد گردشگران دارد. این کشور نیز با واکسیناسیون ۵۲ درصد از جمعیت خود، مجوز ورود مسافرانی که با واکسن سینوفارم واکسینه شده‌اند را صادر کرده است.

سوئد

کشور سوئد از ابتدا استراتژی متفاوتی را در قبال ویروس کرونا اتخاذ کرده بود و هرگز دست به‌ اعمال قرنطینه‌های طولانی‌مدت نزد. رویکرد سوئد اکنون به عدم سختگیری بر نوع واکسیناسیون مسافران ورودی به این کشور منجر شده است و مسافران واکسینه‌شده با سینوفارم نیز قادر به ورود به این کشور هستند. سوئد که در طول دوران کرونا مرگ ۱۴,۷۰۰ مبتلا را از سرگذرانده، اکنون با ۶۰ درصد جمعیت واکسینه‌شده خود، با حدود ۱۰۰۰ مبتلای روزانه مواجه است.

سایر کشورهای اروپایی​

علاوه بر کشورهایی که به‌تفصیل ذکر شد، کشورهای ایسلند، قبرس، گرجستان، مقدونیه شمالی، مونته‌نگرو و صربستان نیز با اتکا به نظر سازمان جهانی بهداشت، اعتبار واکسن سینوفارم را تصدیق و آن را به رسمیت شناخته‌اند؛ با این حال کشورهای تاثیرگذاری مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا و البته کشور انگلیس که از اتحادیه اروپا خارج شده است، تصمیمی برای به رسمیت شناختن واکسن کرونا نداشته‌اند.

بنا بر داده‌های علمی، دو دوز از واکسن سینوفارم تولید‌شده در پکن در مقابل ویروس کرونا تا ۷۹ درصد ایمنی ایجاد می‌کند؛ با این حال میزان تاثیرگذاری این واکسن بر واریانت‌های جهش‌یافته‌ای چون کرونای دلتا، درصدهای پایین‌تری را نشان داده است.