۰ نفر

چسبندگی بزاق دهان قابل درمان است ؟

۲۸ شهریور ۱۴۰۰، ۱۵:۲۰
کد خبر: 563692
چسبندگی بزاق دهان قابل درمان است ؟

بیماری‌های اعصاب حرکتی انتهایی پیش‌رونده مانند ای‌ال‌اس (ALS یا بیماری لوگهریگ) می‌توانند موجب مشکلاتی در غلظت بزاق و افزایش مخاط شوند. گاهی افراد مبتلا به این بیماری‌ها این دو نشانه را پیدا می‌کنند: دشواری در بلع؛ مشکل در پاک‌سازی مجرای تنفسی خود از مخاط یا بزاقی که در نتیجۀ بیماری ایجاد شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرادید، با افزایش سن، تولید بزاق به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. اغلب اوقات دهان افراد مسن خشک است، و احساس می‌کنند زبان شان حالت "چسبندگی" دارد. اما این پدیده ممکن است با استفاده از برخی دارو‌ها (آنتی هیستامین ها، ضد افسردگی ها، آرام بخش ها، مسکن ها، دارو‌های فشار خون بالا، دارو‌های شیمی درمانی و...) تشدید شود، دارو‌هایی که ممکن است برخی سالمندان هم زمان تعدادی از آن‌ها را مصرف کنند؛ علاوه بر این باید برخی بیماری‌ها (سندروم دهان خشک، بیماری‌های خود ایمنی، بیماری پارکینسون، صدمات قلبی عروقی، بیماری آلزایمر، افسردگی، اضطراب و...) را نیز به عوامل خشکی دهان اضافه کرد.

 درمان خشکی دهان اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا دهان خشک باعث می‌شود که فرد توانایی احساس عطرها، طعم‌ها و بو‌های خوش را در دوره‌ای از زندگی که در آن احتمال سوءتغذیه بسیار زیاد است، از دست بدهد.

بزاق غلیظ ازجمله عوامل احتمالی برای برخی از بیماری‌های مختلف است. وضعیت این بیماری ها می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. در ادامه به بعضی از این عوامل اشاره شده است.

۱. اشعه

گاهی افرادی که در ناحیه گردن و سرشان پرتو درمانی می‌شوند، درجات مختلفی از غلظت بزاق پیدا می‌کنند. پرتودرمانی می‌تواند با تحریک غدد بزاقی روند تولید بزاق را کم کند؛ درنتیجه، بزاق فرد چسبنده و غلیظ می‌شود.

۲. سندرم خشکی دهان

زمانی که غدد بزاقی موجود در دهان بزاق کافی تولید نکنند، در دهان‌تان احساس تشنگی یا خشکی می‌کنید. یکی از نشانه‌های سندرم خشکی دهان، قوام یا غلظت بزاق است؛ زیرا دهان رطوبت کافی برای رقیق‌کردن بزاق ندارد.

۳. کم‌آبی

اگر میزان ازدست‌رفتن مایعات بدن بیشتر از میزان دریافت‌شده باشد، دچار کم‌آبی می‌شوید. خشکی دهان یکی از علائم کم آبی بدن است و بزاق شما در پاسخ به کمبود مایعات غلیظ می‌شود.

۴. آب‌ریزش از قسمت عقب بینی و سینوس‌ها

گلو و بینی شما برای تصفیه مواد خارجی، حفظ رطوبت غشای بینی و مبارزه با عفونت، مخاط تولید می‌کنند. اما گاهی‌اوقات، به‌ویژه در زمان سرماخوردگی یا ابتلا به حساسیت فصلی، بدن مخاط اضافی تولید می‌کند.

مخاط پشت بینی یا گرفتگی بینی باعث می‌شود که از راه دهان نفس بکشید. این کار سبب خشک شدن دهان و غلیظ شدن بزاق می‌شود.

۵. عوارض جانبی داروها

بعضی از داروها سبب غلیظ شدن بزاق می‌شوند. به بعضی از آنها در ادامه اشاره شده است:

داروی‌های ضداحتقان؛

آنتی هیستامین ها؛

داروهای ضدافسردگی و داروهای ضداضطراب؛

داروهای فشارخون؛

داروهای ضددرد؛

شل‌کننده عضلات؛

داروهای شیمی درمانی.

۶. بارداری

تغییرات هورمونی در بارداری می‌تواند سبب غلیظ‌تر شدن بزاق شود. حتی بعضی افراد به ترشح بیش‌ازحد بزاق یا سیالوره دچار می‌شوند.

۷. سنگ مجرای بزاقی

گاهی‌اوقات توده‌ای از مواد معدنی کریستاله‌شده در غدد بزاقی ایجاد می‌شود. این مشکل از تولید بزاق جلوگیری می‌کند و بزاق تولیدشده غلیظ می‌شود.

۸. بیماری اعصاب حرکتی

بیماری‌های اعصاب حرکتی انتهایی پیش‌رونده مانند ای‌ال‌اس (ALS یا بیماری لوگهریگ) می‌توانند موجب مشکلاتی در غلظت بزاق و افزایش مخاط شوند. گاهی افراد مبتلا به این بیماری‌ها این دو نشانه را پیدا می‌کنند: دشواری در بلع؛ مشکل در پاک‌سازی مجرای تنفسی خود از مخاط یا بزاقی که در نتیجۀ بیماری ایجاد شده است.

اگر فرد مبتلا به بیماری اعصاب حرکتی دچار کم‌آبی شود، از دهان نفس می‌کشد یا تمایل دارد دهان خود را باز نگه دارد. این کار می‌تواند شرایط را بدتر کند. بیماری اعصاب حرکتی یکی از علل نادر غلیظ شدن بزاق است.

۹. اختلالات غدد بزاقی

بیماری‌هایی مانند سرطان یا سندرم شوگرن (jogren syndrome) می‌توانند روی غدد بزاقی تأثیر بگذارند و موجب خشکی دهان یا انسداد مجرای بزاقی شوند. درنتیجه، بزاق غلیظ می‌شود.

۱۰. سیستیک فیبروزیس

سیستیک فیبروزیس نوعی بیماری ژنتیکی است که در نتیجۀ آن تولید مخاط، عرق و هضم آنزیمی داخل سلول تغییر می‌کند.

مایعاتی مانند بزاق به‌طور طبیعی باید رقیق و یکدست باشند. باوجوداین، درنتیجۀ نقص ژنتیکی، غلیظ و چسبنده می‌شوند و مسیر خروجی آن‌ها در بدن مسدود می‌شود.