۰ نفر

شیوع بیماری های عفونی در مناطق فقیر نشین دنیا بیشتر است

۲۸ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۰۰
کد خبر: 563598
شیوع بیماری های عفونی در مناطق فقیر نشین دنیا بیشتر است

بیماری‌های گرمسیری مغفول به بیماری‌های عفونی اطلاق می‌شود که نیمی از جمعیت جهان را در مناطق کم درآمد درگیر کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل ازباشگاه خبرنگاران، لپروسی، "بیماری‌های گرمسیری مغفول" (neglected tropical diseases) به طیف متنوعی از عفونت‌های گرمسیری اطلاق می‌شود که در مناطق کم درآمد شایع است. این بیماری‌ها بر اثر عوامل مختلف ویروسی، باکتریایی، تک یاخته‌ای و یا انگل‌ها ایجاد می‌شوند.

متاسفانه بیش از یک میلیارد نفر از جمعیت جهان درگیر این بیماری‌های مغفول مانند جذام و زخم بورولی هستند. این بیماری، فقیرترین و در حاشیه رانده شده‌ترین افراد جامعه را درگیر می‌کند و باعث بروز موارد ذیل در فرد می‌شود:

۱- بروز درد و رنج

۲- سوء تغذیه

۳- ناتوانی‌های مادام العمر

۴- افزایش فقر

۵- ننگ و انزوا

تنها ۴۰ میلیون نفر از جمعیت جهان به دلیل ابتلا به بیماری‌هایی همچون زخم بورولی، فیلاریاز لنفاوی، یاز، سالک، تراخم، تریپانوزومیازیس آفریقایی بشر (بیماری خواب) از ناتوانی‌های مادام العمر رنج می‌برند.

زخم بورولی یک بیماری عفونی است که ناشی از عفونت مایکو باکتریوم اولسراتس است. این عفونت ابتدا با تورم یا برآمدگی بر روی پوست خود را نشان می‌دهد. این تورم پس از مدتی به یک زخم دهشتناک تبدیل می‌شود و می‌تواند به استخوان نیز برسد.

باکتری عامل زخم بورولی مرتبط با بیماری جذام است و شروع به خوردن گوشت و در برخی موارد استخوان بیمار می‌کند. این امر می‌تواند منجر به تغییر شکل، معلولیت، زخم‌های دائمی و حتی مرگ بر اثر عفونت شود. این بیماری در میان کودکان رایج‌تر است به طوری که ۵۰ درصد از مبتلایان زیر ۱۵ سال سن دارند.

زخم بورولی

برای درمان این بیماری فرد باید ۸ هفته به طور پیوسته از دارو‌های آنتی بیوتیک استفاده کند. با این حال، آسیب‌های جدی ناشی از بیماری نیازمند عمل جراحی است. متاسفانه به دلیل شدت آسیب پوستی و دهشتناک بودن زخم‌های ناشی از بیماری، فرد غالباً از سوی جامعه طرد شده و مجبور به انزوا می‌شود. این بیماری در ۳۰ کشور جهان که اکثر آن‌ها در غرب آفریقا قرار دارند، رایج است.

"یاز" عفونتی استوایی است که پوست، استخوان و مفاصل را درگیر می‌کند. این عفونت باکتریایی قابل انتشار از فردی به فرد دیگر را دارد و باعث بروز زخم‌های دردناک بر روی پوست می‌شود. متاسفانه این بیماری افراد کم سن را درگیر می‌کند به طور که ۸۰ درصد مبتلایان به این بیماری کودکان هستند.

سالانه بیش از ۶۰ هزار مورد ابتلا به این بیماری گزارش می‌شود. با این حال، این بیماری را می‌توان با مصرف آنتی بیوتیک درمان کرد. پنی سیلین یکی از دارو‌های موثر برای التیام بیماری است.