۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

تمام چیزی که نیاز دارید درباره هپاتیت C بدانید

۲۷ شهریور ۱۴۰۰، ۲۰:۴۰
کد خبر: 563371
تمام چیزی که نیاز دارید درباره هپاتیت C بدانید

هپاتیت سی نوعی عفونت است که عمدتاً کبد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ویروس هپاتیت سی (HCV)علت این بیماری است.

هپاتیت C چیست؟

به گزارش اقتصادآنلاین، هپاتیت C نوعی عفونت کبدی است که از طریق ویروس ایجاد می‌شود. سالانه حدود ۱۷۰۰۰ یا بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند. اگر بیماری هپاتیت C درمان نشود تبدیل به بیماری کبدی مادام‌العمر می‌شود.

چگونه به هپاتیت C مبتلا می‌شوید؟

یکی از رایج‌ترین دلایل ابتلا به بیماری هپاتیت C استفاده از سوزن آلوده و یا مشترک است که از طریق آن افراد دارو‌های غیرمجاز را به خودشان تزریق می‌کنند. کسانی که کار‌های طبی و بهداشتی انجام می‌دهند ممکن است به‌صورت کاملاً تصادفی سوزنی را استفاده کنند برای بیماری که آن سوزن آلوده و عفونی است.

 این اتفاقات نادر هستند اما ممکن است شما این بیماری را از طریق لوازم مربوط به تاتو و سوزن‌هایی که برای تاتو استفاده می‌شوند آلوده شوید. شما از طریق بوسه و بغل و ظروف غذایی مشترک مبتلا نمی‌شوید.

چه کسی به هپاتیت سی مبتلا می‌شود؟

کسانی که زیاد زادوولد می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به این عفونت هستند اما ما مطمئن نیستیم که چرا

برخی از افرادی که زیاد بچه‌دار می‌شدند قبل از اختراع موارد تشخیص بیماری‌های خونی یعنی قبل از سال ۱۹۹۲ مبتلا شده‌اند. دیگران با تزریق دارو‌های غیرمجاز حتی یک‌بار مبتلا شده‌اند.

علائم:

بیشتر کسانی که مبتلا به هپاتیت سی هستند اصلاً هیچ‌گونه علائمی ندارند. اگر هم داشته باشند این علائم شامل تب تهوع استفراغ و درد‌های شکمی است و حس خستگی و نداشتن اشتها نیز می‌تواند از علائم آن باشد. زیرا علائمی که در قبل ذکر شد می‌توانند علائم بیماری‌های دیگر نیز باشند و اگر خوب نشدید سریع به دکترتان مراجعه کنید.

هپاتیتC

خطر‌های طولانی‌مدت:

خیلی مهم است که این بیماری درمان شود. اگر این بیماری برای سالیان سال درمان نشود به کبد آسیب جدی می‌زند. همچنین این بیماری می‌تواند منجر به دیگر بیماری‌های کبدی مانند سرطان کبد نارسایی کبد و سیروز کبدی شود.

تشخیص هپاتیت سی:

دکتر شما می‌تواند به‌راحتی شرایط شما را به شما بگوید تنها با گرفتن یک آزمایش خون اگر آزمایش بگوید که شما به هپاتیت سی مبتلا هستید برای اطمینان پیداکردن و مطمئن شدن از شما بازهم آزمایش می‌گیرد تا شما بتوانید در همان موقع درمان را شروع کنید.

درمان:

دارو‌ها را ضد شیوع می‌نامند برای درمان هپاتیت سی. جدیدترین دارو‌هایی که برای درمان این بیماری استفاده می‌شوند گلسپرویر و پیبرنتسویر هستند که به‌صورت قرص روزانه در طول مدت دورة درمان ۸ هفته‌ای استفاده می‌شود برای بزرگسالانی که قبلاً سیروز کبدی داشته‌اند و تابه‌حال بیماری‌شان درمان‌نشده است.

طول درمان در افراد متفاوت بسته به نوع بیماری‌هایشان و میزان بیماری‌هایشان متفاوت است. زپاتیر ترکیب سوفوسبویر و لدیپاسویر است که برای به‌صورت قرص روزانه برای افرادی که نوع مشخصی از اچ سی وی دارند.

هر دو نوع برای درمان استفاده می‌شوند و طول درمان در اکثر افراد بین ۸ تا ۱۲ هفته است. برخی از این دارو‌ها حتماً باید ترکیب شوند تا مؤثرتر واقع شوند. برای اینکه بدانید کدام روش مؤثرتر است حتماً با پزشک خود صحبت کنید آن‌ها بر اساس نوع اچ سی وی به شما مشاوره می‌دهند.

هپاتیت-C+ تست

مراقبت از خود:

درواقع نوع خاصی غذا برای درمان هپاتیت سی وجود ندارد اما هوشمندانه‌ترین روش این است که غذا‌های سالم بخورید و رژیم غذایی سالم و متعادل داشته‌اشید. از نوشیدنی‌های الکلی دوری کنید زیرا عملکرد کبد شما را مختل می‌کند. سعی کنید تا واکسن هپاتیتE  و B و آنفولانزا را بزنید.