۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

آیا استفاده از صندلی‌ های ماساژ در دوران بارداری بی‌ خطر است؟

۲۷ شهریور ۱۴۰۰، ۲۱:۴۰
کد خبر: 563341
 آیا استفاده از صندلی‌ های ماساژ در دوران بارداری بی‌ خطر است؟

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که باردار شدن گاهی اوقات ناراحت‌کننده است و نه فقط در روز تولد نوزاد همه ماه‌های منتهی به زایمان می‌تواند درد را به همراه داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین، اگر به این فکر می‌کنید که با انجام پدیکور یا ماساژ می‌توانید درد ناشی از بارداری را تسکین دهید، ممکن است برای شما پیش بیاید که آیا صندلی ماساژور برقی (نوعی که برای انجام پدیکور روی آن می‌نشینند) در دوران بارداری بی‌خطر است یا خیر

  درست مانند بسیاری موارد دیگر در دوران بارداری، هیچ پاسخ قطعی وجود ندارد  اما بسیاری از متخصصان به شما می‌گویند که این صندلی‌های ماساژ تا زمانی که از آن‌ها به طور مناسب استفاده کنید ایمن هستند.

 یک صندلی ماساژ برقی فقط یک صندلی است و شما در دوران بارداری دائماً روی آن می‌نشینید، بنابراین ممکن است فکر کنید که بهترین کار چیست. خوب، سه نگرانی اصلی در مورداستفاده از صندلی ماساژ برقی در دوران بارداری وجود دارد:

  • ارتعاش می‌تواند به کودک شما آسیب برساند
  •  نقاط فشار طب فشاری می‌تواند باعث زایمان زودرس شود
  •  اگر صندلی دار سه ویژگی گرمایش باشد، ممکن است بیش از حد گرم شوید که می‌تواند به کودک شما آسیب برساند

آیا این نگرانی‌ها اعتبار دارد؟ به طور خلاصه، واقعاً نه.

 دکتر رومی قوش، از کلینیک منطقه آستین می‌گوید: " درحالی‌که ادعا‌هایی مبنی بر اینکه یک صندلی ماساژ می‌تواند منجر به سقط جنین یا زایمان زودرس شود وجود دارد، هیچ مدرکی وجود ندارد که این واقعیت داشته باشد. " صندلی‌های ماساژ مورداستفاده در حالت کلی در دوران بارداری بی‌خطر هستند.

" بیایید نگاه دقیق‌تری به هر نگرانی بالقوه داشته باشیم:

  • ارتعاش: ارتعاشی که از صندلی ماساژ دریافت می‌کنید عموماً آن‌قدر قوی نیست که باعث آسیب شود و حتی اگر از بالاترین حالت استفاده کرده‌اید، هیچ خطری برای شکم شما وجود ندارد زیرا در حالت نشسته هستید.
  • طب فشاری: به همین ترتیب، فشار وارد شده بر روی این صندلی‌ها آن‌قدر شدید نیست که باعث زایمان شود. در واقع، نقاط زایمان طب فشاری نیاز به فشار مداوم دارند، نه همان حسی که از صندلی ماساژ دریافت می‌کنید.
  • حرارت: اگرچه احتمالاً گرمای ناشی از صندلی ماساژ بسیار ملایم خواهد بود، اما همیشه این ایده خوب است که به گرمای بیش از حد در دوران بارداری توجه داشته باشید. افزایش بیش از حد دمای بدن در دوران بارداری خطرناک است. به همین دلیل مواردی مانند وان آب گرم و سونا توصیه نمی‌شود.

 به‌طورکلی، استفاده مناسب از صندلی ماساژ برای شخص باردار خطر چندانی ندارد.

 آماده ماساژ:

 استفاده از صندلی ماساژ در شرایط کم باید در دوران بارداری ایمن باشد. بااین‌حال، اگر مطمئن نیستید، همیشه با پزشک یا متخصص زایمان خود (مانند ماما) مشورت کنید. به تنظیمات ماساژ کم و گرمای ملایم، مخصوصاً در قسمت پایین کمر پایبند باشید. به‌عنوان‌مثال، افراد باردار مجاز به استفاده از پد‌های گرم‌کننده در مناطق جدا شده هستند. اگر احساس می‌کنید بیش از حد گرم می‌شوید یا احساس ضعف می‌کنید، باید استفاده از صندلی را متوقف کرده و آب بدن خود را تأمین کنید.

 چه زمانی از صندلی ماساژ در دوران بارداری خودداری کنید؟

 اگر نگران استفاده از صندلی ماساژ برقی در دوران بارداری هستید، می‌توانید در هر زمان از آن صرف‌نظر کنید. برخی افراد ممکن است در سه‌ماهه اول بارداری و در ۴ هفته آخر بارداری احساس ناراحتی کنند.

 علاوه بر این، ممکن است بخواهید از صندلی ماساژ در دوران بارداری به دلیل دیگر اجتناب کنید، مانند:

  • تهوع صبحگاهی: اگر حالت تهوع صبحگاهی شدید دارید، همه آن‌هایی که در اطراف می‌چرخند می‌توانند حالت تهوع ایجاد کنند.
  •  سیاتیک: اگر سیاتیک دارید، ممکن است فکر کنید ماساژ ایده خوبی است. اما در واقع می‌تواند با تحریک اعصاب و ماهیچه‌های حساس یا بیش از حد کار، درد بیشتری را تحریک کند.
  •  کمردرد: همین اصل در مورد کمردرد نیز صادق است. با بارداری، کمردرد می‌تواند مشکل باشد و ممکن است این ناحیه را بیش‌تر تحریک کنید.

اگر درد زیادی دارید، بهتر است با یک متخصص بهداشت یا ماما در مورد دلیل استفاده از صندلی ماساژ صحبت کنید.

" بهترین کار این است که در مورد هرگونه دردی که احساس می‌کنید با ارائه‌دهنده خود صحبت کنید. " به‌عنوان‌مثال، کمردرد می‌تواند نشانه زایمان زودرس باشد. "

 با پزشک خود در مورد درد‌هایتان صحبت کنید:

معاینات بارداریاگر در دوران بارداری درد قابل‌توجهی دارید، بخصوص اگر بر زندگی روزمره شما تأثیر می‌گذارد، حتماً با پزشک یا متخصص زایمان خود مشورت کنید.

 چگونه با درد‌های بارداری مقابله کنیم؟

 ببینید، متوجه می‌شویم: درد این دوره بسیار سخت است. درد سیاتیک راه‌رفتن را برای شما سخت می‌کند، دیسپلازی ناحیه تناسلی بسیار دردناک است و احساس می‌کنید که پشت شما در یک نایب دائمی قفل شده است.

البته شما به ماساژ نیاز دارید  هرکسی نیاز دارد. اما درحالی‌که یک صندلی ماساژ ممکن است راه‌حلی برای شما باشد، روش‌های دیگری نیز برای ایمن‌سازی بارداری وجود دارد و بازهم، مطمئن شوید که درد‌هایی خاصی را که دارید با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی در میان می‌گذارید، فقط برای این که در امنیت باشید.

  • فعال بمانید:

  فعالیت بدنی منظم مانند پیاده‌روی یا شنا می‌تواند به تسکین کمردرد و تقویت کمر شما کمک کرده و از سایر درد‌ها جلوگیری کند. همچنین ممکن است بخواهید یوگا قبل از تولد یا پیلاتس را امتحان کنید (فقط مطمئن شوید که ابتدا از پزشک خود توصیه انجام آن را دریافت کرده‌اید).

  •  استراحت و یخ:

 کیسه‌های یخ و استراحت ماهیچه‌های تحت‌فشار می‌توانند تسکین کوتاه‌مدت و بلندمدت را ارائه دهند.

خستگی-بارداری-چیست

  •  ارتفاع:

بالابردن پا‌ها فقط یک کار ساده و بی‌فایده نیست. بالابردن پا‌ها می‌تواند تورم و ناراحتی در اندام تحتانی شما را کاهش دهد.

  •  کش آمدن:

 ممکن است از حرکت زیاد احساس ناراحتی کنید، اما حرکات ملایم، راه‌رفتن آهسته و حتی به‌سادگی یک‌بار در ساعت بلند شدن ازروی میز یا کاناپه برای حرکت کردن می‌تواند به رفع ناراحتی بارداری کمک کند.

سعی کنید کشش‌های قبل از زایمان مانند حالت گربه را نیز برای کشیدن پشت یا فوم غلتک برای کشیدن لگن و عضلات شکم اضافه کنید که ممکن است به کمردرد شما کمک کند. کمردرد در دوران بارداری در واقع می‌تواند ناشی از سفت شدن بیش از حد عضلات ساق پا باشد. سعی کنید آن‌ها را به‌آرامی بیرون بکشید یا حرکات کششی را انجام دهید.

  • فیزیوتراپی:

 بارداری می‌تواند در‌دهای جدیدی را در زندگی شما ایجاد کند یا مشکلات موجود را برجسته کند. بسیاری از فیزیوتراپیست‌ها در کار با افراد باردار آموزش‌دیده‌اند و برخی حتی در این زمینه تخصص دارند، بنابراین ممکن است بتوانید با کمک یک متخصص حرفه‌ای با خیال راحت دوباره تنظیم و بهبود یابید.

 مراجعه به پزشک فیزیوتراپی می‌تواند در مواقعی که اقدامات در خانه علائم شما را بهبود نداده است، کمک کند. فراتر از آن، همچنین می‌توانید با متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود در مورداستفاده مناسب از مسکن در دوران بارداری که می‌تواند درد‌ها را کاهش دهند صحبت کنید. استفاده از استامینوفن به‌طورکلی بی‌خطر است، درحالی‌که از ایبوپروفن باید اجتناب شود.

 همچنین می‌توانید طب سوزنی یا مراقبت‌های کایروپراکتیک را در برنامه معمول خود قرار دهید، اما ابتدا با پزشک متخصص زایمان خود مشورت کنید. OB-GYN این شیوه‌ها را می‌کند درحالی‌که دیگران ترجیح می‌دهند از آن‌ها اجتناب کنند.

03097065-3087-43d6-b527-fa163ac30f1c

 ماساژ بارداری چطور؟

 اگر از امتحان صندلی ماساژ راحت نیستید یا به صندلی دسترسی ندارید، ممکن است این سؤال برایتان پیش بیاید که آیا می‌توانید به‌جای آن از ماساژ سنتی استفاده کنید یا خیر. بازهم، اساساً پاسخ یکسان است: احتمالاً بی‌خطر است، اما باید با پزشک یا متخصص زایمان خود صحبت کنید.

ماساژ می‌تواند به کاهش استرس و تنش، بهبود گردش خون و بهبود خواب کمک کند که برای مادر و نوزاد مفید است. ماساژ‌های قبل از بارداری به‌طورکلی بعد از سه‌ماهه اول بی‌خطر است، اما حتماً ابتدا با پزشک خود مشورت کنید و به ماساژور خود اطلاع دهید که باردار هستید.

 اگر ماساژ بگیرید، مطمئن شوید که این ماساژ با یک متخصص ماساژ دارای مجوز است کارمی کنید.

 همچنین ممکن است به نامه ترخیص پزشک متخصص مراقبت‌های بهداشتی نیاز داشته باشید که می‌گوید می‌توانید ماساژ بگیرید یا خیر درمانگر همچنین به‌احتمال زیاد شما را برای ماساژ به‌جای شکم به پهلو دراز می‌کشاند، حتی اگر در سه‌ماهه اول بارداری خود هستید.

نکته ماساژ بارداری:

 قبل از برنامه‌ریزی برای ماساژ قبل از زایمان، مطمئن شود که یک نامه امضا شده و تاریخ‌دار از یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی دارید که می‌گوید ماساژ برای شما بی‌خطر است. همچنین ممکن است بخواهید در مورد آوردن شریک خود برای ماساژ نیز فکر کنید. به گفته قوش، ماساژ پهلو می‌تواند:

  • کمردرد را تسکین دهد
  •  کاهش استرس
  • خواب را بهبود بخشد

 به‌عنوان‌مثال، یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۹ نشان داد که در یک مجله بین‌المللی، ماساژدرمانی و بدنسازی که منتشر شده است، ماساژ ۱۰ دقیقه‌ای و دو بار در هفته بین همسران به کاهش اضطراب، خلق‌وخو و درد افراد باردار کمک کرده است.

در این مورد، صندلی ماساژ مورداستفاده همان صندلی است که برای ماساژ روی آن می‌نشینید (ممکن است این موارد را در مرکز خرید دیده باشید)، بنابراین آن‌ها هیچ‌گونه نگرانی از صندلی ماساژور برقی ندارند. اگر چنین صندلی ماساژوری در خانه دارید یا به صندلی دسترسی دارید، با پزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا استفاده از آن ممکن است راه خوبی برای آرامش و کمک به ناراحتی شما باشد.

 هیچ‌کس به طور قطعی نمی‌داند که صندلی‌های ماساژور برقی در دوران بارداری بی‌خطر هستند یا خیر، اما همچنین هیچ مدرکی مبنی بر عدم وجود آن‌ها وجود ندارد.

 شما می‌توانید هرگونه تنظیم حرارت و ماساژ را در سطح پایین نگه دارید، فقط برای ایمن بودن - اما به‌طورکلی، بعید است که صندلی ماساژ نگران‌کننده باشد مگر این که بارداری پرخطر و پیچیده داشته باشید.

اگر به نوع تسکینی نیاز دارید که از صندلی ماساژ حاصل می‌شود اما نمی‌توانید به صندلی دسترسی پیدا کنید، با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی در مورد ماساژ معمولی با یک درمانگر مجاز صحبت کنید.

 همچنین می‌توانید راه‌های دیگری را برای درمان درد‌های بارداری، مانند استفاده از وان، استفاده از فیزیوتراپی، دارو‌های خانگی و مسکن‌های بدون نسخه ایمن برای بارداری موردبحث قرار دهید.

 ماساژ پا در دوران بارداری:

 ایمنی، مزایا، خطرات و نکات:

 نمی‌توان انکار کرد، آن اندام‌های متورم ممکن است درد کنند، به‌ویژه در پایان یک روز طولانی روی پای شما اما ناامید نباشید زیرا ماساژ پا ممکن است به شما آرامش موردنیاز شما را بدهد.

 درحالی‌که ماساژ پا وسوسه‌انگیز به نظر می‌رسد، ممکن است فکر کنید که آیا در دوران بارداری بی‌خطر است یا خیر. خوشبختانه، تا زمانی که از نواحی خاصی در پا و مچ پا که ممکن است باعث انقباضات رحمی و رسیدن گردن رحم شود، اجتناب کنید. می‌توانید از ماساژ آرام‌کننده پا که در حال حاضر رؤیای آن را دارید لذت ببرید.

 نگرانی‌هایی در مورد زنان باردار وجود دارد که دچار لخته شدن خون در پا‌های آن‌ها شده‌اند. تغییرات در جریان خون شما در معرض خطر بیش‌تری در دوران بارداری قرار می‌دهد.

 اگر نقطه‌ای قرمز، متورم یا گرم‌تر در قسمت پایینی ساق پا دارید، ماساژ ندهید و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید و اگر سابقه لخته شدن خون دارید، قبل از ماساژ اندام تحتانی حتماً با پزشک خود مشورت کنید. اگر پزشک به شما برای ماساژ مجوز داده است، چندین گزینه برای انتخاب با سطوح ایمنی متفاوت دارید.

  • ماساژ پدیکور پا:

درحالی‌که ممکن است وسوسه شوید با ماساژ پا با یک تیر ۲ نشان بزنید و ناخن‌های پا را که دیگر نمی‌توانید لاک بزنید، ماساژ دهید، ماساژ پا در سالن ناخن گزینه‌ای نیست که می‌خواهید انتخاب کنید. این به این دلیل است که تکنسین‌های ناخن معمولاً در زمینه ماساژ بارداری آموزش نمی‌بینند. برای اشتباه در احتیاط، بهتر است هنگام بارداری، از ماساژ کامل پا صرف‌نظر کنید.

  •  ماساژور:

بهترین گزینه شما یک ماساژ درمانگر ثبت شده یا رفلکسولوژیست ثبت نام شده است که در زمینه ماساژ قبل از زایمان آموزش دیده است. آن‌ها با آنچه ایمن است، و همچنین آنچه برای پا‌های خسته شما بهتر است، آشنا خواهند شد.

  •  ماساژ خانگی:

 اگر می‌خواهید ماساژ پا انجام دهید، از همسرتان بخواهید شما را ماساژ دهد. بااین‌حال، قبل از دستیابی به یک بطری روغن و یک شمع معطر، موارد زیر را بخوانید تا مطمئن شوید که هر دو از مناطق بدون لمس که در بالا ذکر شده مطلع هستید. اگر در طول ماساژ احساس ناراحتی، گرفتگی یا سایر مسائل را دارید، این کار را متوقف کنید.

 ماساژ پا در دوران بارداری چه مزایایی دارد؟

 اگر به دنبال حقایقی برای توجیه ماساژ شبانه پا هستید، در زیر برخی از مزایای بالقوه را ذکر می‌کنیم.

  • کاهش افسردگی و اضطراب: یک مطالعه نشان داد که در زنان بارداری که به مدت ۲۰ دقیقه ماساژدرمانی دریافت می‌کردند، شرکت‌کنندگان نه‌تنها کاهش درد پا و کمر را گزارش کردند، بلکه افسردگی و اضطراب را نیز کاهش دادند.
  •  کاهش سطح کورتیزول: ماساژ سطح کورتیزول (هورمون استرس بدن شما) را کاهش می‌دهد. نتیجه؟ احساس کلی آرامش و گرما
  •  کاهش کار: مزایای ماساژدرمانی در هنگام زایمان چیزی نیست که بتوان در آن کرد غلو کرد. در همان مطالعه مشخص شد که زنان ماساژ داده شده سه ساعت کمتر کار می‌کنند و به طور متوسط به داروی کمتری نیاز دارند.
  •  فواید برای نوزاد: این مطالعه همچنین نشان داد که نوزادان مادران ماساژ داده شده کمتر احتمال دارد که زودتر از موعد به دنیا بیایند و وزن کمی داشته باشند. آن‌ها همچنین سطح کورتیزول پایین‌تری را نسبت به نوزادان مادران گروه کنترل نشان دادند که به طور بالقوه به نوزاد آرام‌تر تبدیل می‌شود.
  •  مزایای پس از زایمان: اگرچه ممکن است خیلی خوب به نظر برسد، اما مزایای ماساژدرمانی به بعد از تولد نیز می‌رسد. افسردگی پس از زایمان و سطح کورتیزول در زنان ماساژ داده کمتر بود.

 اکنون شما می‌خواهید بدانید که دقیقاً ماساژ چگونه این مزایا را به ارمغان می‌آورد. محققان تصور می‌کنند که می‌توانند آن را در افزایش فعالیت واگ قرار دهند. عصب واگ طولانی‌ترین اعصاب جمجمه‌ای خود است و مرکز عصبی درونی خود را کنترل می‌کند. به نظر می‌رسد ماساژ این عصب را به‌سرعت بالا می‌برد و جریان خون را در نواحی مغز که افسردگی، استرس، ضربان قلب و فشارخون را کنترل می‌کند، افزایش می‌دهد. همه چیز را کنار هم بگذارید: یک مادر راحت‌تر، زایمان ایمن‌تر، و بچه‌ای آرام‌تر و بهتر توسعه‌یافته!

 ماساژ پا در دوران بارداری چه خطراتی دارد؟

با مسئولیت‌پذیری خود ماساژ انجام دهید. اگر سابقه لخته شدن خون در پا‌ها یا علائم ترومبوز ورید‌های عمقی مانند ناحیه متورم داغ روی پای خود دارید، ماساژ برای شما مناسب نیست. در صورت مشکوک بودن به DVT دراسرع‌وقت به پزشک خود مراجعه کنید. اکنون که برای استفاده از مزایای ماساژ تلاش می‌کنید، سه ناحیه زیر را در نظر داشته باشید که می‌خواهید از لمس آن‌ها خودداری کنید.

نقاط فشاری وجود دارد که گفته می‌شود باعث زایمان می‌شود. بااین‌وجود، یک مطالعه کوچک برای ۱۳۲ زن که از تاریخ سازمان آن‌ها گذشته بود، تصویر متفاوتی را نشان می‌دهد. این نشان داد که ماساژ دادن این زنان (که قبلاً زایمان نکرده بودند) باعث زمان نمی‌شود. بدیهی است که تحقیقات بیش‌تری موردنیاز است، اما همیشه توصیه می‌شود در مورد ایمنی اشتباه نکنید.

  • نکاتی در مورد ماساژ پا در دوران بارداری:

 این نکات آسان را با شریک، دوست یا سایر مددکاران خود برای ماساژ فوق‌العاده آرامش‌بخش در خانه به اشتراک بگذارید.

  • برای کاهش اصطکاک و ایجاد حس خوب، مقدار زیادی روغن، ماسک یا لوسیون ماساژ دهید.
  • با شل کردن مچ پا با حرکت ملایم از پهلوبه‌پهلو شروع کنید.
  • پا را با هر دودست بگیرید و سپس با ضربه‌های محکم به سمت بالای قسمت پای خود را بمالید.
  •  انگشتان پا را نیز ماساژ دهید و آن‌ها را به‌آرامی بکشید. بین انگشتان پا را نیز ماساژ دهید
  • پاشنه‌ها را فشار دهید
  •  به مالیدن قسمت پایینی پا ادامه دهید

 شما می‌توانید با استفاده از انگشتان خود برای اعمال فشار سبک‌تر و انگشتان شست، انگشتان دست و کف دست‌ها را برای اعمال فشار بیش‌تر، میزان فشار وارد شده را متناوب کنید. برای اطلاعات بیش‌تر آماده‌اید؟ با ماساژ پا متوقف نشوید. از تکنیک‌های مشابه برای ماساژ ساق پا و ران استفاده کنید. ماساژدرمانی پا یکی از رایج‌ترین درمان‌های جایگزین برای زنان باردار است؛ بنابراین می‌توانید این کار را به‌راحتی انجام دهید.