۰ نفر

یافته جدید دانشمندان در ترکیبات ناشناخته و خطرناک در چای!

۲۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۵:۴۰
کد خبر: 563278
یافته جدید دانشمندان در ترکیبات ناشناخته و خطرناک در چای!

حدود ۵۰۰ ترکیب در چای کشف شده که می‌توانند خطرناک باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران ، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که میزان ۶۰ محصول جانبی شناخته شده ناشی از ضدعفونی کردن آب در چای دم شده به میزان قابل توجهی کمتر از خود آب لوله کشی است، اما در عین حال حدود ۵۰۰ ترکیب دیگر در چای کشف کردند که می‌توانند با کلر وارد واکنش شده و محصولات جانبی جدید، فعلاً ناشناخته و احتمالاً ناسالم را ایجاد کنند.

به گزارش اسپوتنیک، نتایج این تحقیق پژوهشگران در مجله Environmental Science & Technology منتشر شده است.

چای پس از آب آشامیدنی دومین نوشیدنی پرمصرف در جهان است. ترکیب برگ چای به طور کامل مورد مطالعه قرار گرفته است و بر اساس این داده‌ها، دانشمندان معمولاً در مورد مزایای چای نتیجه گیری می‌کنند، اما مشخصات و ویژگی‌های اصلی نوشیدنی چای یعنی آب را نادیده می‌گیرند.

وقتی از آب لوله کشی جوشانده برای دم کردن چای استفاده می‌شود، کلر باقی مانده که برای ضدعفونی آب استفاده می‌شود می‌تواند با ترکیبات چای وارد واکنش شده و به اصطلاح محصولات ضد عفونی کننده (DPPs) را ایجاد کند که بسیاری از آن‌ها در غلظت‌های قابل توجه برای سلامتی خطرناک هستند.

محققان آمریکایی از دانشگاه کارولینای جنوبی به همراه همکاران چینی خود از دانشگاه تیانجین، سطح ۶۰ محصول شناخته شده ناشی از ضد عفونی کردن را در سه مارک معروف چای - سبز Twinings و مشکی Earl Grey و Lipton - اندازه گیری کردند و به طور غیر منتظره دریافتند که سطح این مواد در چای دم کرده کمتر از آب است. نویسندگان این موضوع را با این واقعیت توضیح می‌دهند که بسیاری از ترکیبات فوق الذکر در هنگام دم کشیدن تبخیر شده یا توسط برگ‌های چای جذب شده اند.

در همان زمان، دانشمندان بسیاری از محصولات ناشناخته را در چای دم شده کشف کردند. اثرات این مواد بر سلامت انسان مورد مطالعه قرار نگرفته، اما با این حال به گفته محققان چای حاوی حدود ۵۰۰ ترکیب از جمله پلی فنول ها، اسید‌های آمینه، کافئین و سایر مواد است که می‌توانند با کلر واکنش داده و محصولات ناشی از ضد عفونی کردن را تشکیل دهند. برخی از آن‌ها قبلاً با خطر سرطان و عوارض دوران بارداری و زایمان مرتبط بوده اند.

محققان با استفاده از کروماتوگرافی گازی با وضوح بالا یا طیف سنجی جرمی برای نخستین بار ۱۵ نوع د از این ترکیبات را شناسایی کردند، که به عقیده آن‌ها بر اثر واکنش کلر با پیش ساز‌های طبیعی فنولیک و پلی فنلی در برگ‌های چای ایجاد شده است.

مقدار کل هالوژن‌های آلی که نشان دهنده قسمت عمده از محصولات ناشی از ضد عفونی کردن ست، در چای تقریباً دو برابر آب لوله کشی اولیه بود. شناسایی حدود چهار درصد آن‌ها امکان پذیر بود. قسمت عمده - بیش از ۱۲ درصد - ترکیباتی مانند دی کلرواستیک اسید، تری کلرواستیک اسید و کلروفرم هستند که هنوز در ترکیب آب اصلی بودند.

به گفته محققان علیرغم این واقعیت که حدود ۹۶ درصد از کل مقدار هالوژن‌های آلی چای تشخیص داده نشده، غلظت آن‌ها هیچ خطری برای انسان ندارد و برای فراتر رفتن از سطح ایمن این مواد، باید روزانه بیش از ۵۰ فنجان چای نوشید.