۰ نفر

در نوشیدن چای داغ احتیاط کنید

۲۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۳:۲۰
کد خبر: 563248
در نوشیدن چای داغ احتیاط کنید

مصرف چای به دلیل وجود برخی آنتی اکسیدان‌ها برای سلامت بدن مفید است، اما باید نکاتی را در کنار این نوشیدنی مانند حرارت مناسب رعایت کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران ، باید به این نکته توجه داشت چای به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان باعث افزایش سطح ایمنی بدن می‌شود. همچنین وجود فلوراید در چای از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند. اما بهتر است برخی نکات در کنار نوشیدن چای رعایت شوند تا این نوشیدنی تاثیر منفی برای  سلامت بدن ایجاد نکند. توصیه می‌شود مدتی بعد از نوشیدن چای؛ مقداری آب ولرم بنوشید تا دندان‌های شما با تغییر رنگ رو به رو نشوند.  

بهتر است چای را در قوری استیل یا فلزی دم نکنید؛ چرا که ممکن است ترکیباتی ایجاد شود که برای سلامتی مضر باشد؛ همچنین سعی کنید هر بار برای دم کردن چای آب قوری را تعویض کنید و بعد از دم کشیدن تفاله‌ها را خالی کنید تا رنگ و عطر آن تازه بماند. وجود برخی مواد در چای، جذب آهن را تا حدودی کاهش می‌دهد؛ بنابراین در صورتی که کمبود آهن دارید یک ساعت قبل و بعد از غذا چای نخورید.

باید به این نکته مهم توجه داشته باشید نوشیدن چای با حرارت بیشتر از ۶۰ درجه برای سلامت بدن و مری ضرر بسیاری دارد، حداقل ۵ دقیقه صبر کنید تا چای خنک شود و بنوشید. بسیاری از افراد تمایل دارند چای را با حرارت بالا میل کنند، اما به دلیل خنک نشدن آن و متناسب نبودن با دمای داخلی بدن و مری؛ ممکن است تدوام نوشیدن چای با حرارت بالا عوارض جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

البته در کنار نوشیدن چای با حرارت مناسب؛ باید به این نکته مهم توجه داشت که زیاده روی در نوشیدن آن در طول شبانه روز باعث یبوست در افراد می‌شود. بهتر است در کنار آن نعناع، زنجبیل و همچنین چای را کم رنگ بنوشید. به دلیل وجود کافئین در چای  بهتر است کودکان زیر ۱۲ سال از مصرف آن پرهیز کنند؛ البته افراد دیگر هم دو ساعت قبل از خواب چای ننوشند.

در واقع نصف مایعات مورد نیاز بدن باید از نوشیدن آب تامین شود، بنابراین تصور نوشیدن چای به جای آب و تامین شدن آب بدن با این روش به طور کامل نادرست است؛ همچنین مصرف بی رویه این نوشیدنی عوارض خاص خود مانند یبوست و تغییر رنگ دندان‌ها را به همراه دارد.