۰ نفر

عوارض وحشتناک زیاده روی در مصرف نوشابه

۲۶ شهریور ۱۴۰۰، ۲۲:۴۷
کد خبر: 563133
عوارض وحشتناک زیاده روی در مصرف نوشابه

متخصصان تغذیه نسبت به عوارض وحشتناک زیاده روی در مصرف نوشابه هشدار می‌دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، مجید حسن قمی، نائب رییس انجمن تغذیه ایران اظهار کرد: نوشابه‌های صنعتی چه انواع گازدار و چه آبمیوه‌های بدون گاز، حاوی مقادیر زیادی قند هستند. (در هر لیوان نوشابه، ۱۰ تا ۱۷ قاشق شکر وجود دارد) این قند باعث ایجاد استرس زیادی در بدن ما می‌شود.

او گفت: ۲۰ دقیقه پس از مصرف نوشابه، افزایش قند خون در بدن شکل می‌گیرد و کبد مجبور است که این میزان قند را تعدیل و در نتیجه چربی سازی کند، زیرا بدن ما توانایی ذخیره مقدار زیاد قند را ندارد، اما در چربی سازی این ذخیره سازی، شدنی است و از این طریق، حجم کار کبد افزایش یافته و در نتیجه بدن دچار مشکل می‌شود.

نوشابه یک نوشیدنی اعتیادآور است

حسن قمی افزود: همچنین ۴۰ دقیقه پس از مصرف نوشابه گازدار، کافئین موجود در این نوشیدنی آزاد می‌شود و یک حالت سرخوشی به فرد می‌دهد و باعث می‌شود که خستگی فرد به صورت مقطعی از بین برود، سپس ۴۵ دقیقه بعد، ماده‌ای به نام دوپامین بر اثر نوشیدن نوشابه، از طریق مغز ترشح می‌شو که این نیز همان حالت را در بدن ایجاد می‌کند و تعامل این دوپامین و کافئین، اثری مثل کوکائین روی مغز فرد می‌گذارد به شکلی که پس از تجربه حس سرخوشی و رفع خستگی مقطعی فرد، اثرات قند در خون تعدیل می‌شود، زیرا بدن مجبور می‌شود که از طریق سلول‌های پانکراس، انسولین ترشح کرده و قند را وارد سلول‌ها کند.

او ادامه داد: پس از گذشت مدتی که اثر سرخوشی نوشابه از بین رفت، فرد احساس خستگی می‌کند. همین حالت سرخوشی موقت بر اثر مصرف مداوم این نوشابه‌ها باعث می‌شود که فرد به آن‌ها وابسته شود.

نائب رییس انجمن تغذیه بیان کرد: هنگام نوشیدن نوشابه به جای اینکه بدنمان از کربوهیدرات‌های پیچیده استفاده کند و پیک انسولین نداشته باشد و از یک قند ساده استفاده کند از شربت فروکتوز که حاوی مقدار زیادی قند است و در ترکیب اصلی نوشابه وجود دارد، استفاده می‌کند که باعث بروز مشکلات قلبی- عروقی در فرد شده و حتی منجر به اختلالات خلقی می‌شود.

حسن قمی گفت: نوشابه‌های گازدار حاوی مقادیر زیادی اسیدفسفریک هستند. اسید فسفریک برای اینکه از طریق کلیه دفع شود، نیاز دارد که از یک کلسیم هم استفاده کند و با آن پیوند بزند. یعنی باید مقدار زیادی کلسیم از بدن جذب شود تا بتواند این مقدار زیاد فسفر را دفع کند و این فشار زیادی به کلیه وارد می‌کند. 

یک ساعت پیاده روی، برای هضم یک لیوان نوشابه

او افزود: نوشابه‌های موجود همه اسیدی هستند و این اسید در طولانی مدت بر روی مینای دندان اثر می‌گذارد. همچنین هنگامی که نوشابه  حاوی مقادیر زیادی کالری، وارد بدن می‌شود، دچار اضافه وزن می‌شویم که این چاقی منجر به ابتلای فرد به کبد چرب خواهد شد.

نائب رییس انجمن تغذیه ایران بیان کرد: در گروه‌های سنی بالای ۵۰ سال نیز مصرف نوشابه به شدت تاثیرات منفی دارد، به ویژه در خانم‌هایی که در آستانه یائسگی هستند می‌تواند باعث بروز مشکلات هورمونی شود.

او ادامه داد: در سنین میانسالی، افراد به سمتی می‌روند که استخوان‌های پوک‌تری دارند و استقامت استخوانی‌شان کمتر از سنین جوانی است و مصرف نوشابه در این افراد باعث می‌شود تا جذب کلسیم تا حد زیادی کاهش یابد و روند پوکی استخوان سریع‌تر شود.

حسن قمی گفت: متاسفانه مصرف آب در بین مردم بسیار کم است در حالیکه آب تنها ماده‌ای است که هیچ کالری به بدن ما نمی‌دهد و متخصصان تغذیه معتقدند مصرف روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب برای حفظ سلامتی ضروری است. کمبود آب در بدن مشکلاتی مانند خشکی پوست، مشکلات قلبی، کلیوی و غیره را در افراد ایجاد می‌کند.

نائب رییس انجمن تغذیه ایران در مورد سرانه مصرف نوشابه در کشور اظهار کرد: مصرف نوشابه در کشور ما نسبت به کل دنیا چهار برابر بیشتر است. یعنی مصرف نوشابه در کل دنیا ۱۰ تا ۱۲ لیتر است در حالی این میزان در ایران، ۴۲ لیتر است. کشور‌هایی مثل آمریکا حدود ۱۵۳ لیتر در سال نوشابه می‌نوشند و در حال حاضر سیاست گذارانشان طوری برنامه ریزی می‌کنند که بتوانند این مقدار را کاهش دهند، زیرا میزان زیاد مصرف نوشابه در خانواده‌ها باعث می‌شود که هزینه‌های شدیدی بر سیستم سلامت کشور‌ تحمیل شود.