۰ نفر

۶بیماری که با مصرف سس گوجه فرنگی بروز می کند

۲۶ شهریور ۱۴۰۰، ۲۱:۳۵
کد خبر: 563114
۶بیماری که با مصرف سس گوجه فرنگی بروز می کند

سس گوجه فرنگی به عنوان یکی از محبوب‌ترین و دلپذیرترین مواد غذایی، عوارضی دارد که ممکن است از آن بی‌خبر باشید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، بدون شک سس گوجه فرنگی در بین بسیاری از افراد به ویژه  جوانان در سنین بالا بسیار محبوب است، با این حال این سس ممکن است خطرات بزرگی برای سلامتی انسان ایجاد کند.

برایان بالان متخصص تغذیه هشدار داد که سس گوجه فرنگی حاوی پروتئین یا فیبر نیست، بلکه علاوه بر شربت ذرت فروکتوز حاوی قند، نمک و ادویه است. او در گزارشی به دلایلی اشاره کرد که تاکید می‌کند باید مصرف بیش از حد آن را متوقف کنید.

۱- خطر چاقی

بالان توضیح داد مصرف زیاد غذا‌های حاوی شربت ذرت فروکتوز با افزایش خطر چاقی و مقاومت به انسولین همراه است.

۲- فشار خون بالا

غذا‌های فرآوری شده نیز با افزایش التهاب در بدن ارتباط دارند و احتمال فشار خون بالا و عدم تعادل در سطح مواد معدنی در خون را افزایش می‌دهند.

۳- تری گلیسیرید بالا و مشکلات قلبی

سس گوجه فرنگی ارزش غذایی کمی دارد، زیرا حاوی فیبر یا پروتئین نیست و بنابراین هیچ فایده واقعی برای بدن ندارد، علاوه بر خطر ناشی از ارتباط قند و شربت ذرت با فروکتوز با تری گلیسیرید بالا و مشکلات قلبی نیز مرتبط است.

۴- اسیدیته معده

این متخصص تغذیه به کسانی که از مشکلات گوارشی مانند استرس گوارشی یا رفلاکس معده رنج می‌برند توصیه می‌کند از مصرف سس گوجه فرنگی خودداری کنند، زیرا سس گوجه فرنگی حاوی انواع اسید‌ها مانند اسید مالیک و اسید سیتریک که باعث اسیدیته و سوزش سر دل می‌شوند است.

۵- واکنش‌های آلرژیک

تحقیقات همچنین در مورد واکنش‌های آلرژیک هنگام مصرف سس گوجه فرنگی به دلیل آنکه سرشار از هیستامین آلرژن زا بوده، هشدار داده است.

۶- مفاصل و سنگ کلیه

مطالعات همچنین ارتباط غذا‌های فرآوری شده را با خطر التهاب اثبات کرده است، بنابراین سس گوجه فرنگی ممکن است مشکلات مفصلی ایجاد کند و خطر سنگ کلیه را نیز در بر دارد، زیرا حاوی درصد بالایی از سدیم است که کلسیم موجود در ادرار را افزایش می‌دهد.