۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

ماساژ و سردرد

۲۵ شهریور ۱۴۰۰، ۱۹:۲۰
کد خبر: 562872
ماساژ و سردرد

ثابت شده است که ماساژ استرس را کاهش می‌دهد و باعث آرامش می‌شود. ماساژ می‌تواند سیستم عصبی پاراسمپاتیک را فعال کند، این اعصاب باعث کاهش ضربان قلب، فشارخون و هورمون‌های استرس در هنگام ماساژ می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، متخصصان ماساژ از روش‌های مختلفی برای ماساژ عضلات و بافت‌های نرم شما استفاده می‌کنند.

بیرون رفتن بعد از جلسه ماساژ با عضلات کمی حساس، به‌خصوص پس از ماساژ عمیق بافت‌ها، غیرمعمول نیست.

یک تفکر رایج وجود دارد که ماساژ با آزادکردن سموم از بافت عضلانی به جریان خون ممکن است باعث سردرد شود. هیچ تحقیقی برای حمایت از این ایده وجود ندارد.

اما درست است که بسیاری از افراد هنگام ماساژ یا بعد از آن سردرد می‌گیرند. در اینجا بیشتر توضیحاتی در مورد سردرد در حین یا بعد از ماساژ و نحوه پیشگیری از آن ارائه شده است.

ماساژی که باعث سردرد می‌شود:

در اینجا چندین دلیل احتمالی سردرد ناشی از ماساژ وجود دارد:

• تحریک‌کننده‌ها یا حساسیت: ممکن است شما به محصولی در فضای ماساژ حساس باشید و یا به آن حساسیت داشته باشید، مانند مواد پاک‌کننده استفاده شده، عطر یا بخور، مواد شوینده مورداستفاده برای شستن ملحفه‌ها، یا ماده‌ای در روغن ماساژ.

کم‌آبی بدن: کمبود آب بدن به‌خودی‌خود می‌تواند باعث سردرد شود. اگر میزان آبرسانی پایه شما کم و همراه با ماساژ باشد، باعث سردرد می‌شود. ورز دادن عضلات و تحت‌فشار قرارگرفتن عمیق عضلات می‌تواند این مسئله را تقویت کند.

فشار خیلی زیاد ماساژ ممکن است فشار زیادی برای بدن فرد داشته باشد. در طول ماساژ بافت‌های عمیق، اگر درمانگر فشار زیادی وارد کند، می‌تواند باعث درد عضلات، کوفتگی عضلات و افزایش گردش خون شود که ممکن است باعث سردرد شود.

ماساژ

تغییر فشارخون وضعیتی: افراد پس از نشستن یا درازکشیدن برای مدتی، هنگام ایستادن تغییر فشارخون را تجربه می‌کنند. افت فشارخون ارتواستاتیک یا افت فشارخون وضعیتی نوعی فشارخون پایین است که ممکن است تجربه کنید. سردرد می‌تواند یکی از علائم افت فشارخون باشد.

فشار مهم است:

در طول ماساژ عمقی بافت، ماساژدرمانی لایه‌های عمیق عضله و فاشیا را هدف قرار می‌دهد.

این نوع ماساژ اغلب فشار زیادی وارد می‌کند و هنگامی‌که درمانگر ناحیه عضله سفت یا گره‌خورده را فشار می‌دهد، کاملاً دردناک است. آن‌ها ممکن است از فشار‌های عمیق یا حرکات دایره‌ای کوچک استفاده کنند.

یک مطالعه محدود نشان داد که ماساژ‌های تحت‌فشار متوسط ​​سیستم عصبی پاراسمپاتیک را بیش از ماساژ‌های کم‌فشار تحریک می‌کنند. فعال‌کردن سیستم عصبی پاراسمپاتیک می‌تواند فشارخون را تحت تأثیر قرار دهد که به نوبه خود می‌تواند روی سردرد تأثیر بگذارد.

به‌طورکلی چه عواملی باعث سردرد می‌شوند؟

برای آشنایی بیشتر با سردرد بعد از ماساژ، بیایید برخی اطلاعات کلی در مورد سردرد را مرور کنیم. شدت سردرد از درد خفیف تا بسیار شدید است. درد را می‌توان به‌صورت تیز، شلیکی، ضربان‌دار، بی‌حال کننده، فشاری یا به‌صورت تیر کشنده توصیف کرد. متداول‌ترین نوع سردرد، سردرد تنشی است. اغلب احساس می‌شود نواری در اطراف سر محکم شده و ممکن است با گردن درد همراه باشد. اگر بعد از ماساژ دچار سردرد می‌شوید، به‌احتمال زیاد سردرد تنشی است.

در اینجا برخی از دلایل عمده سردرد آورده شده است:

تغییرات فشارخون: یکی از مکانیسم‌هایی که ممکن است انواع مختلف سردرد را ایجاد کند، انقباض سریع یا گشاد شدن رگ‌های خونی در سر است که می‌تواند در نتیجه کم‌آبی بدن، تغییرات هورمونی، استرس، خوردن برخی غذا‌ها، تنش عضلانی، رابطه جنسی، گرمای شدید یا سرما، ورزش یا خواب زیاد باشد.

برنامه نامنظم، استرس و خواب کم: عوامل مؤثر در بروز سردرد‌های تنشی شامل استرس، درگیری عاطفی و ذهنی، رژیم غذایی نامنظم، برنامه غذایی نامنظم، ورزش شدید، افسردگی و اختلال در خواب است.

تغییرات هورمونی: یکی دیگر از دلایل عمده سردرد، تغییرات هورمونی است. اگرچه اغلب تغییرات بزرگ هورمونی در ارتباط با قاعدگی، بارداری، یائسگی یا استفاده از دارو‌های جایگزین هورمون و دارو‌های ضدبارداری خوراکی رخ می‌دهد، اما سطح هورمون‌ها به طور طبیعی در مردان و زنان تغییر می‌کند.

آب ناکافی: کمبود آب بدن، یا عدم نوشیدن آب کافی، یکی دیگر از دلایل عمده سردرد است.

نکاتی برای جلوگیری از سردرد بعد از ماساژ:

برای جلوگیری از سردرد بعد از ماساژ، این نکات را در نظر بگیرید:

• نگرانی‌های خود را به متخصص ماساژدرمانی خود بگویید.

• هنگام ماساژ وقتی فشار کافی و یا خیلی زیاد است به درمانگر خود بگویید.

• از ماساژ‌های عمیق بافتی خودداری کنید.

• در مورد سطح فشاری که می‌خواهید کاملاً واضح و روشن با درمانگر خود صحبت کنید.

• از ماساژ کامل بدن خودداری کنید و به‌جای آن ماساژ سر، پا یا دست را انجام دهید.

• قبل و بعد از ماساژ خود حداقل هشت اونس آب بنوشید.

• بعد از ماساژ، مصرف آب خود را به مدت دو روز افزایش دهید.

• از مصرف الکل در شب قبل و شب ماساژ خودداری کنید.

• بعد از ماساژ خود یک میان وعده سبک میل کنید.

• از درمانگر خود بخواهید برخی از کشش‌های مفید برای بعد از ماساژ به شما توصیه کند.

• بعد از ماساژ خود دوش آب گرم یا خنک بگیرید.

۱۶ راه دیگر به‌جای ماساژ بافت‌های عمیق:

اگر سردرد بعد از ماساژ بافت عمیق بدن برای شما دردسرساز است، این گزینه‌ها را در نظر بگیرید:

طب فشاری: تمرین‌کنندگان نقاط فشار را با دست ماساژ داده و ورز می‌دهند.

طب سوزنی: طب سوزنی روش قدیمی چینی است که می‌تواند سوزن‌های کوچک را در نقاط فشار خاص قرار دهد تا باعث بهبودی و آرامش شود.

ماساژ رایحه‌درمانی: ماساژ‌های رایحه‌درمانی به‌جای فشار عمیق بیشتر به دنبال ایجاد آرامش هستند.

ماساژ

در این روش درمانگر از روغن‌های آرامش‌بخش یا نشاط‌آور استفاده می‌کند.

سرمادرمانی: در کرایوتراپی از دمای سرد برای کاهش درد و التهاب استفاده می‌شود. یخ را می‌توان مستقیماً روی بدن قرارداد یا می‌توانید وارد مخزن سرمادرمانی شوید.

زیبایی درمانی صورت: در طول زیبایی درمانی صورت، تکنسین‌ها ضمن ماساژ صورت، پوست را لایه‌برداری و مرطوب می‌کنند.

ماساژ پا: هدف متخصصان ماساژ، ایجاد آرامش روی پا‌ها و کف پا‌ها است.

ماساژ سروگردن: این ماساژ آرامش‌بخش به شل شدن عضلات سفت گردن، دلیل اصلی سردرد کمک می‌کند.

ماساژ با سنگ داغ: این روش بر روی آرامش با استفاده از سنگ‌های گرم و صاف و فشار سبک تا متوسط ​​متمرکز است.

جکوزی: وان آب گرم یا حمام گرم می‌تواند حالت آرامش ایجاد کند درحالی‌که قدرت گرما باعث تسکین عضلات درد می‌شود.

مراقبه: روش قدیمی مراقبه را می‌توان برای ارتقاء احساس آرامش و سلامتی به کاربرد.

فیزیوتراپی: یک فیزیوتراپیست با آموزش کشش‌ها و تمرینات درمانی، به درمان عضلات دردناک و آسیب‌دیده کمک می‌کند.

ماساژ رفلکسولوژی: این روش ماساژ باستانی به پزشکان این امکان را می‌دهد تا تمام بدن را از طریق دست‌ها، گوش‌ها و پا‌ها درمان کنند.

ریکی: این روش ژاپنی از انتقال انرژی برای بهبود و آرامش استفاده می‌کند. درمانگران دست‌های خود را روی شما قرار می‌دهند یا به شما نزدیک می‌شوند، اما بدن شما را ماساژ نمی‌دهند.

سونا: استفاده مکرر از سونا با کاهش التهاب و درد در عضلات ارتباط دارد.

تمرینات کششی: کشش فقط برای گرم کردن یا سرد کردن عضلات برای ورزش نیست. یک برنامه منظم نیز برای حرکات کششی در شل شدن عضلات مؤثر است.

یوگا: با تمرین یوگا می‌توانید ضمن کشش و تقویت عضلات، ذهن خود را آرام کنید.

نکات

ماساژ می‌تواند در برخی افراد سردرد ایجاد کند، اگرچه دلایل اصلی سردرد می‌تواند متفاوت باشد. ممکن است به اثرات ماساژ بر روی سیستم عصبی یا لنفاوی مرتبط باشد. همچنین ممکن است به سطح هیدراتاسیون مرتبط باشد. به یاد داشته باشید که نوشیدن مایعات زیاد همیشه مفید است. اگر ماساژ‌های سنتی همچنان شما را سردرد می‌کنند، گزینه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید امتحان کنید.

آنچه درباره سردرد‌ها و میگرن ناشی از گرما باید بدانید:

سردرد شدید و میگرن امری غیرمعمول نیست و ۲۰ درصد از زنان و تقریباً ۱۰ درصد از مردان در جهان دچار آن هستند. به نظر می‌رسد سردرد در ماه‌های تابستان که درجه حرارت افزایش می‌یابد بیشتر است.

به دلایل اساسی از جمله کمبود آب بدن، آلودگی محیط‌زیست، گرما خستگی و حتی گرمازدگی، ممکن است فرکانس سردرد افزایش یابد. گرما ممکن است خود محرک سردرد باشد، اگرچه نتایج تحقیقات متفاوت است. سردرد ناشی از گرما ممکن است مانند یک درد مبهم و لرزنده در اطراف شقیقه یا پشت سر شما احساس شود.

 بسته به علت، سردرد ناشی از گرما ممکن است به یک درد داخلی شدیدتر تبدیل شود.

میگرن ناشی از گرما:

میگرن ناشی از گرما همان سردرد ناشی از گرما نیست، زیرا این دو در علائم خود تفاوت‌هایی دارند. ویژگی مشترک میگرن و سردرد ناشی از گرما این است که هر دو به دلیل نحوة تأثیر گرما بر بدن شما ایجاد می‌شوند.

گرما

سردرد ناشی از گرما:

سردرد ناشی از گرما ممکن است ناشی از خود آب‌وهوای گرم نباشد، بلکه به دلیل نحوه واکنش بدن شما به گرما باشد. عوامل محرک سردرد و میگرن مربوط به آب‌وهوا شامل این موارد است:

• تابش نور خورشید

•رطوبت زیاد

• نور شدید

• افت ناگهانی فشار

سردرد‌های ناشی از گرما نیز می‌توانند در اثر کم‌آبی بدن ایجاد شوند. هنگامی‌که در معرض دمای بالاتر قرار می‌گیرید، بدن شما به آب بیشتری نیاز دارد تا آنچه را که با تعریق بدن شما از بین می‌برد جبران کند. کمبود آب بدن می‌تواند باعث سردرد و میگرن شود.

شرایط آب‌وهوایی همچنین می‌تواند باعث تغییر در سطح سروتونین شود. این نوسانات هورمونی یک عامل شایع میگرن است، و می‌تواند باعث سردرد نیز شود.

همچنین قرارگرفتن طولانی‌مدت در دمای بالا شما را در معرض خطر گرما خستگی (یکی از مراحل گرمازدگی)، قرار می‌دهد.

سردرد از علائم گرما خستگی است. هر زمان که در معرض دمای بالا قرار بگیرید یا مدت طولانی بیرون در زیر آفتاب گرم بگذرانید و بعد از آن سردرد بگیرید، باید بدانید که احتمال گرمازده شده‌اید.

علائم سردرد ناشی از گرما:

علائم سردرد ناشی از گرما می‌تواند باتوجه‌به شرایط متفاوت باشد.

اگر سردرد شما در اثر گرما خستگی ایجاد شود، علاوه بر دردسر، علائم دیگر این اختلال را نیز خواهید داشت.

علائم گرما خستگی شامل این موارد است:

• سرگیجه

• گرفتگی عضلات

•حالت تهوع

• غش کردن

• تشنگی شدید که فروکش نخواهد کرد

فوریت‌های پزشکی

گرما خستگی یک فوریت پزشکی است و در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به گرمازدگی شود؛ بنابراین سریعاً به دنبال کمک پزشکی باشید. اگر سردرد یا میگرن شما مربوط به قرارگرفتن در معرض گرما باشد، اما به گرمازدگی مرتبط نباشد، علائم شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• احساس ضربان و بی‌حالی در سر شما

• خستگی

• حساسیت به نور

• کمبود آب بدن

برای رفع سردرد ناشی از گرما یا میگرن، می‌توانید از آن پیشگیری کنید. تاحدامکان در روز‌های گرم وقت گذراندن در خارج از خانه کم کنید و هنگام بیرون آمدن از عینک آفتابی و کلاه لبه‌دار استفاده کنید.

اگر امکان دارد، در محیط بسته با تهویه مناسب ورزش کنید.

با شروع افزایش دما آب اضافی بنوشید و نوشیدنی‌های ورزشی را جایگزین الکترولیت‌ها کنید.

اگر دچار سردرد شدید، درمان‌های خانگی مانند این موارد را در نظر بگیرید:

• روغن‌های اساسی اسطوخودوس یا نعناع فلفلی

• کمپرس سرد

• چای‌های گیاهی سرد

• گیاهانی مانند گیاه گز یا پوست بید

در صورت نیاز برای تسکین درد از استامینوفن (تایلنول) و ایبوپروفن (ادویل) نیز می‌توان استفاده کرد.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم:

مراجعه به پزشک

سردرد‌های خفیف و میگرن ناشی از کمبود آب بدن یا تغییر هوا معمولاً طی یک تا سه ساعت خودبه‌خود برطرف می‌شوند. اما مواردی وجود دارد که سردرد ناشی از گرما نشانه این است که شما به مراقبت‌های اضطراری نیاز دارید.

اگر سردرد ناشی از گرما با هر یک از علائم زیر همراه بود، بلافاصله به دنبال کمک پزشکی باشید:

•تهوع و استفراغ

• تب بالا (۱۰۳٫۵ درجه یا بالاتر)

• افزایش ناگهانی سطح درد یا درد شدید در سر شما

• تکلم نامفهوم، گیجی یا گمراهی

• پوست رنگ‌پریده یا سرد

• تشنگی شدید یا کم‌اشتهایی

اگر علائم اضطراری ندارید، اما بیش از دو بار در طول سه ماه دچار سردرد یا میگرن می‌شوید، قرار ملاقاتی را تعیین کنید تا با یک دکتر صحبت کنید.

اگر به طور معمول دچار میگرن می‌شوید، می‌دانید که چه علائمی دارد. اگر علائم میگرن شما بیش از ۷ ساعت طول کشید یا علائمی را مشاهده کردید که برای شما نامعمول هستند، با یک پزشک تماس بگیرید.