۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

چه عواملی باعث ایجاد لکه‌ های سفید روی صورت می‌شود و چگونه می‌ توان آن‌ ها را درمان کرد؟

۲۵ شهریور ۱۴۰۰، ۱۹:۴۰
کد خبر: 562869
چه عواملی باعث ایجاد لکه‌ های سفید روی صورت می‌شود و چگونه می‌ توان آن‌ ها را درمان کرد؟

تغییر رنگ پوست به‌خصوص در صورت شایع است. بعضی از افراد دچار لکه‌های قرمز آکنه می‌شوند و دیگران ممکن است دچار لکه‌های تیره شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین ،ممکن است لکه‌های سفید را به‌صورت لکه روی گونه‌ها یا جای دیگر صورت خود مشاهده کنید. گاهی اوقات، این لکه‌ها می‌توانند سطح وسیعی را پوشش دهند و حتی ممکن است به سایر قسمت‌های بدن شما نیز کشیده شوند. تعدادی از شرایط هستند که می‌توانند باعث ایجاد لکه‌های سفید در صورت شما شوند که به‌طورکلی باعث نگرانی نیستند.

در اینجا شایع‌ترین علل لکه‌ها و چگونگی کنترل آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

۱. میلیا

میلیا هنگامی ایجاد می‌شود که کراتین زیرپوست به دام می‌افتد. کراتین پروتئینی است که لایه خارجی پوست را تشکیل می‌دهد. این امر باعث تشکیل کیست‌های ریز سفیدرنگ روی پوست می‌شود. این وضعیت اغلب در کودکان و بزرگسالان رخ می‌دهد، اما در نوزادان تازه‌متولدشده نیز دیده می‌شود.

جوش میلیا

هنگامی‌که لکه‌های سفید توسط کراتین محبوس، ایجاد می‌شوند، به آن شبه میلایی اولیه می‌گویند. بااین‌حال، این کیست‌های ریز سفید همچنین می‌توانند در اثر سوختگی، آفتاب‌زدگی یا پیچک سمی روی پوست ایجاد شوند. کیست‌ها نیز ممکن است پس از روش ظاهر کردن دوباره سطح پوست یا پس از استفاده از کرم استروئید موضعی ایجاد شوند.

میلیا می‌تواند در گونه‌ها، بینی، پیشانی و اطراف چشم ایجاد شود. برخی از افراد همچنین در دهان خود شاهد ایجاد این کیست هستند.

این برجستگی‌ها معمولاً دردناک یا خارش‌دار نیستند و این وضعیت معمولاً بدون درمان طی چند هفته برطرف می‌شود. اگر طی چند ماه وضعیت شما بهبود نیابد، ممکن است پزشک کرم موضعی رتینوئید تجویز کند یا میکرودرم ابریژن یا لایه‌برداری اسید را برای ترمیم پوست آسیب‌دیده توصیه کند. پزشک شما همچنین می‌تواند از ابزاری ویژه برای بیرون آوردن برجستگی‌ها استفاده کند.

۲. پیتریازیس آلبا

Pityriasis alba نوعی اگزما است که باعث می‌شود پوست به حالت پوسته‌پوسته‌ای بیضی‌شکل و سفیدرنگ تغییر رنگ داده شود. این اختلال پوستی حدود ۵ درصد از کودکان در سراسر جهان، در درجه اول بین ۳ تا ۱۶ سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

پیتریازیس آلبا

علت دقیق این بیماری ناشناخته است.

و معمولاً در شرایط درماتیت آتوپیک مشاهده می‌شود. این حالت ممکن است به‌قرار گرفتن در معرض آفتاب یا مخمری که باعث هیپوپیگمانتاسیون می‌شود مربوط شود.

Pityriasis alba اغلب طی چند ماه به‌خودی‌خود برطرف می‌شود، اگرچه تغییر رنگ آن می‌تواند تا سه سال طول بکشد. اگر علائمی را تجربه کردید، روی هر نقطه خشک کرم مرطوب‌کننده بمالید و از یک استروئید موضعی بدون نسخه (OTC) مانند هیدروکورتیزون برای تسکین خارش یا قرمزی استفاده کنید.

۳. ویتیلیگو

ویتیلیگو نوعی اختلال پوستی است که در اثر ازبین‌رفتن رنگ‌دانه ایجاد می‌شود. این تکه‌های پوست فاقد رنگ‌دانه می‌توانند در هر نقطه از بدن ایجاد شوند که شامل موارد زیر است:

صورت

بازو‌ها

دست‌ها

پا‌ها

دستگاه تناسلی

این تکه‌ها ممکن است در ابتدا اندازه کمی داشته باشند و به‌تدریج زیاد شوند تا جایی که مناطق سفید درصد زیادی از بدن را بپوشانند.

بااین‌حال، لکه‌های سفید گسترده در همه موارد رخ نمی‌دهند. این شرایط می‌تواند در هر سنی ایجاد شود، اگرچه بیشتر افراد تا ۲۰ سالگی علائم بیماری را نشان نمی‌دهند. اگر سابقه خانوادگی بیماری وجود داشته باشد، خطر ابتلا به ویتیلیگو افزایش می‌یابد. درمان بستگی به‌شدت بیماری دارد.

پزشک شما ممکن است کرم‌های موضعی، نور ماورا بنفش درمانی یا دارو‌های خوراکی را برای کمک به بازگرداندن رنگ پوست و جلوگیری از گسترش لکه‌های سفید توصیه کند. پیوند پوست برای ازبین‌بردن لکه‌های کوچک پوست سفید نیز مؤثر است. برای این کار، پزشک پوست شما را از قسمتی از بدن برداشته و به قسمت دیگری از بدن متصل می‌کند.

Tinea versicolor. ۴

Tinea versicolor، همچنین به‌عنوان pityriasis versicolor شناخته می‌شود، یک بیماری پوستی است که در اثر رشد بیش از حد مخمر ایجاد می‌شود. مخمر نوع متداول قارچ روی پوست است، اما بعضی از آن‌ها می‌توانند بثورات ایجاد کنند.

Tinea versicolor

لکه‌های تینه آورسیکالر می‌توانند پوسته‌پوسته یا خشک به نظر برسند و از نظر رنگ متفاوت باشند. برخی از افراد مبتلا به این بیماری دچار لکه‌های صورتی، قرمز یا قهوه‌ای می‌شوند و در برخی دیگر لکه‌های سفید ایجاد می‌شود. اگر پوست روشن‌تری دارید، ممکن است لکه‌های سفید تا زمانی که پوست شما برنزه نشود، قابل‌توجه نباشند.

این اختلال پوستی می‌تواند در افراد در هر سنی رخ دهد، اما معمولاً افرادی که در آب‌وهوای مرطوب زندگی می‌کنند و همچنین افرادی که پوست چرب دارند یا سیستم ایمنی بدنشان به خطر افتاده است، مبتلا می‌شوند.

ازآنجاکه Tinea versicolor به دلیل رشد بیش از حد مخمر ایجاد می‌شود، دارو‌های ضد قارچ خط اصلی دفاع هستند. با پزشک خود در مورد محصولات ضد قارچ OTC یا نسخه‌ای صحبت کنید.که شامل شامپو‌ها، صابون‌ها و کرم‌ها است.

مطابق دستور پزشک آن‌ها را اعمال کنید تا زمانی که لکه‌های سفید بهبود پیدا کنند.

همچنین پزشک می‌تواند داروی ضدقارچی خوراکی مانند فلوکونازول برای جلوگیری و رشد بیش از حد مخمر تجویز کند.

بعد از کنترل قارچ، لکه‌های سفید معمولاً از بین می‌روند. هفته‌ها یا ماه‌ها ممکن است طول بکشد تا پوست به رنگ طبیعی خود برگردد. بدون درمان مداوم با موضوعات، این بیماری اغلب عود می‌کند.

۵.Tinea versicolor و بارداری

بدن شما در دوران بارداری تغییرات زیادی را تجربه می‌کند، از جمله تغییرات پوستی. علاوه بر ایجاد لکه‌های تیره، علائم کشیدگی و آکنه، برخی از زنان در معرض درد Tinea هستند. این به‌طورکلی جای نگرانی ندارد. رنگ پوست معمولاً پس از بازگشت سطح هورمون به حالت طبیعی برمی گردد.

اگر می‌خواهید با سرعت بیشتری هر لکه‌ای را که تجربه کرده‌اید از بین ببرید، با پزشک خود در مورد درمان‌های ضدقارچی که برای استفاده در دوران بارداری بی‌خطر هستند صحبت کنید.

۶. هیپوملانوز گوتات ایدیوپاتیک (لکه‌های خورشید):

هیپوملانوز ایدیوپاتیک گوتات، یا لکه‌های آفتاب، لکه‌های سفیدی هستند که در نتیجه قرارگرفتن در معرض اشعه ماورا UV بنفش طولانی‌مدت روی پوست ایجاد می‌شوند. تعداد و اندازه لکه‌های سفید متفاوت است، اما به‌طورکلی گرد، مسطح و بین ۲ تا ۵ میلی‌متر هستند. این لکه‌ها می‌توانند در قسمت‌های مختلف بدن ایجاد شوند.

از جمله:

صورت

بازو‌ها

پشت

پا‌ها

این وضعیت در افراد با پوست روشن بیشتر مشهود است و با افزایش سن خطر ابتلا به لکه‌های آفتاب افزایش می‌یابد. زنان اغلب در سنین پایین‌تر از مردان دچار لکه می‌شوند.

ازآنجاکه این لکه‌های سفید در اثر قرارگرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش ایجاد می‌شوند، برای جلوگیری از وخیم شدن لکه‌های آفتاب باید از ضدآفتاب استفاده کنید. این ممکن است به جلوگیری از تشکیل موارد جدید کمک کند.

روش‌های درمانی مختلف می‌توانند از بروز لکه‌های سفید کاسته و رنگ را بازگردانند. گزینه‌ها شامل استروئید‌های موضعی برای کاهش التهاب پوست و رتینوئید‌ها برای تحریک رشد سلول و هایپرپیگمانتاسیون هستند.

چه موقع باید به دکتر خود مراجعه کنید؟

مراجعه به متخصص پوست

بیشتر لکه‌های سفیدروی پوست دلیلی اصلی برای نگرانی نیستند. هنوز هم مهم است که برای تشخیص به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید، به‌خصوص اگر لکه‌های سفید گسترش یابد یا پس از گذشت دوهفته به درمان خانگی پاسخ ندهند.

شما ممکن است نسبت به لکه‌ای سفیدرنگ که خارش ندارند و صدمه‌ای نمی‌زنند بی‌اعتنا باشید، اما همچنان به نظارت بر پوست خود ادامه دهید. با مداخله زودهنگام، پزشک می‌تواند محصولی را برای احیای رنگ‌دانه‌ها توصیه کند.