۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

انواع سمعک و نحوه انتخاب بهترین گزینه برای شما

۲۵ شهریور ۱۴۰۰، ۱۸:۰۰
کد خبر: 562861
انواع سمعک و نحوه انتخاب بهترین گزینه برای شما

اگر شما یکی از افرادی هستید که دارای درجه‌ای از کاهش شنوایی می‌باشید، ممکن است این سؤال برایتان پیش بیاید که آیا سمعک به بهبود شنوایی شما کمک می‌کند یا خیر.

به گزارش اقتصادآنلاین ،اگرچه آن‌ها نمی‌توانند شنوایی طبیعی را بازیابی کنند، اما یک سمعک می‌تواند توانایی شنوایی شما را بهبود بخشد و همچنین ممکن است نقش مهمی در افزایش کیفیت کلی زندگی شما داشته باشد. به مطالعه این متن ادامه دهید تا با انواع مختلف سمعک موجود و نحوه انتخاب مناسب یکی از آن‌ها آشنا شوید.

سمعک چیست؟

در صورت کم‌شنوا بودن، پزشک ممکن است یک وسیله الکترونیکی کوچک به نام سمعک که داخل گوش یا پشت‌گوش خود قرار می‌دهید را به شما توصیه کند. طبق گزارش انستیتوی ملی ناشنوایی و سایر اختلالات ارتباطی NIDCD، این دستگاه ارتعاشات صوتی ورودی به گوش را بزرگ‌تر می‌کند و به بهبود شنوایی و درک گفتار کمک می‌نماید.

سمعک‌ها، صرف‌نظر از نوع، سه قسمت مختلف دارند:

  • میکروفون
  • تقویت‌کننده
  • بلندگو

صدا از طریق میکروفون پخش شده و سپس به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌گردد. این سیگنال‌ها به تقویت‌کننده می‌روند که باعث افزایش قدرت سیگنال می‌شود. سپس آمپلی‌فایر آن‌ها را از طریق بلندگو به گوش می‌فرستد.

انواع سمعک‌ها:

سمعک باتوجه‌به مکان قرارگیری، نحوه کار و ویژگی‌های خاص متفاوت می‌باشد.

چهار نوع اصلی این دستگاه عبارتند از:

  • پشت‌گوش (BTE)
  • درون مجرا (ITC)
  • داخل گوش (ITE)
  • گیرنده در کانال (RIC)

در بخش‌های زیر به‌مرور به هر یک از این انواع خواهیم پرداخت.

انواع سمعک12

پشت‌گوش (BTE)

پشت‌گوش یا BTE در پشت‌گوش قرار می‌گیرد و یک لوله شفاف به بناگوش متصل می‌شود. قطعات - محفظه باتری، میکروفون و کنترل‌ها - همه در محفظه‌ای است که پشت‌گوش قرار دارد. این سبک برای کم‌شنوایی خفیف تا عمیق مناسب است.

BTE به‌راحتی تمیز و کنترل می‌شوند و همچنین نسبتاً محکم هستند. طبق گزارش سازمان غذا و دارو FDA

BTE برای کودکان توصیه می‌شود زیرا شما می‌توانید بند گوش را هم‌زمان با رشد کودک جایگزین کنید.

سمعک باز، نوعی سمعک BTE است که با قرارگرفتن در پشت‌گوش اجازه می‌دهد مجرای گوش کاملاً بازبماند. یک لوله باریک به داخل مجرای گوش می‌رود. در صورت داشتن جرم زیاد گوش یا مستعد بودن برای تجمع جرم گوش، گاهی اوقات این سبک توصیه می‌شود.

درون مجرا (ITC)

درون مجرا (ITC) دارای بدنه پلاستیکی سبک است که در داخل مجرای گوش قرار می‌گیرد. آن‌ها به‌راحتی و استفاده آسان معروف شده‌اند. به‌علاوه، آن‌ها متناسب با اندازه و شکل گوش شما ساخته شده‌اند. بااین‌حال، ازآنجاکه کوچک می‌باشند، استفاده از آن‌ها برای بعضی از افراد دشوارتر است.

ITC برای کاهش شنوایی متوسط ​​تا شدید کارایی دارد اما برای کاهش شنوایی شدید توصیه نمی‌شود.

سمعک 2

تنوع سمعک ITC

نوعی سمعک ITC نوعی دستگاه است که عمیقاً در کانال قرار می‌گیرد. این نوع سمعک کاملاً درون مجرا (CIC) نیز نامیده می‌شود، این سبک کوچک بوده، خیلی کم دیده می‌شود و در هنگام استفاده از تلفن هیچ بازخوردی را ارائه نمی‌دهد.

بااین‌حال، CIC گران‌تر از سایر سمعک‌ها بوده و ممکن است باعث شود صدای شما خیلی بلند شنیده شود به‌عنوان اثر انسداد نیز شناخته می‌شود. این سبک بیشتر برای کاهش شنوایی خفیف تا متوسط ​​مناسب است.

داخل گوش (ITE)

سمعک‌های داخل گوش (ITE) کمی بزرگ‌تر از سمعک‌های ITC هستند، اما کار با آن‌ها آسان می‌باشد. قسمت‌های این سمعک در پوسته‌ای قرار دارند که قسمت خارجی گوش را پر می‌کنند.

طبق گزارش NIDCD، یکی از مزایای ITEs امکان نصب تله کویل یک سیم‌پیچ کوچک در داخل سمعک‌های شما به‌عنوان یک آنتن برای گرفتن سیگنال‌های مغناطیسی کار می‌کند و آن‌ها را به‌صورت صدا به سمعک‌های شما منتقل می‌کند.

با استفاده از این "تنظیم T"، سمعک‌های شما می‌توانند صدای بلندگو یا موسیقی اپرا را مستقیماً - بدون هیچ‌گونه صدای پس‌زمینه مزاحم در گوش شما پخش کنند. با این کار می‌توانید برخلاف میکروفون، صدا را از طریق مدار سمعک دریافت نمایید. همچنین شنیدن هنگام استفاده از تلفن باعث سهولت در شما می‌شود.

ا ITE برای افرادی که کم‌شنوایی خفیف تا شدید دارند بهتر عمل می‌کند.

گیرنده در مجرا (RIC)

سبک گیرنده در مجرای گوش (RIC) گیرنده را درون کانال گوش حرکت می‌دهد. لوله تقریباً نامرئی است و گیرنده آن بسیار کوچک است. آن‌ها معمولاً کوچک‌تر از BTE هستند و برای کاهش شنوایی خفیف تا متوسط ​​مناسب می‌باشند.

سمعک‌های آنالوگ و دیجیتال

سمعک‌ها بسته به نوع الکترونیکی مورداستفاده - آنالوگ یا دیجیتال - کاملاً متفاوت عمل می‌کنند. هر دو امواج صوتی را تبدیل می‌کنند اما این کار را به روش خود انجام می‌دهند. در اینجا چند تفاوت اساسی بین سمعک‌های آنالوگ و دیجیتال آورده شده است.

سمعک آنالوگ

با کمک سمعک آنالوگ، دستگاه امواج صوتی را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند. سپس این سیگنال‌ها تقویت می‌شوند. به‌طورکلی، این‌ها از سمعک‌های دیجیتال قیمت کمتری دارند، اما طبق گفته FDA به‌اندازه سمعک‌های دیجیتال رایج نیستند.

سمعک‌های دیجیتال

سمعک دیجیتال امواج صوتی را به فرمت باینری یا کد‌های عددی تبدیل می‌کند. سپس این کد‌ها تقویت می‌شوند. متخصص شنوایی‌سنجی می‌تواند دستگاه را برای تقویت برخی فرکانس‌ها برنامه‌ریزی کند، و انجام این کار، این سمعک را برای افرادی که می‌خواهند سمعک با نیاز‌های آن‌ها و محیط گوش‌دادن بهتر مطابقت داشته باشد، محبوب‌تر می‌کند.

سبک و نوع سمعک از عوامل تعیین‌کننده هنگام خرید سمعک هستند. گفته شد، ویژگی‌های دیگری نیز وجود دارد که باید در خاطر داشته باشید، از جمله:

  • تله کویل (سیم آنتن)
  • کاهش سروصدا
  • میکروفون‌های جهت‌دار
  • باطری‌های قابل شارژ
  • اتصال خروجی صدا
  • کنترل از راه دور
  • دوره‌های آزمایشی

اگر اولین‌بار است که سمعک استفاده می‌کنید یا سبک جدیدی از آن‌ها را امتحان می‌کنید، حتماً درباره دوره آزمایشی سؤال نمایید. بیشتر تولیدکنندگان دوره آزمایشی ۳۰ روزه ارائه می‌دهند. با این اوصاف، ممکن است برخی هزینه‌های غیر قابل استرداد داشته باشند، بنابراین قبل از خروج از فروشگاه در مورد این دوره از آن‌ها سؤال کنید.

ضمانت

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم مدت‌زمان گارانتی و آنچه تحت پوشش آن می‌باشد، است. جزئیات مهم قرارداد را بخوانید و اگر هرگونه سؤالی دارید، قبل از خرید بپرسید. در صورت داشتن گزینه، ممکن است بخواهید تمدید گارانتی را نیز در نظر بگیرید.

تعمیرات و تنظیمات

در مورد تعمیرات و تنظیمات حتماً سؤال بپرسید. آیا متخصص شنوایی که سمعک را از آن خریداری کرده‌اید، برای مدت‌زمان معینی تنظیم یا تعمیرات را به‌صورت رایگان یا با تخفیف ارائه می‌دهد یا خیر؟

در پایان ممکن است سمعک قیمت بالاتری بردارید که با پشتیبانی مداوم داشته که آرامش خاطر شما اغلب ارزش این هزینه را دارد.

چگونه می‌توان فهمید که چه چیزی برای شما بهتر است؟

همه کاهش شنوایی‌ها یکسان نیستند. برای تصمیم‌گیری در مورد بهترین سمعک می‌بایست آزمایش‌وخطا نمود، اما چند ترفند برای اطمینان از روند انتخاب درست وجود دارد.

چکاپ داشته باشید

چکاپ گوش

یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه بدانید سمعک برای شما مناسب است یا خیر، مراجعه به پزشک و آزمایش شنوایی است. آن‌ها می‌توانند توصیه‌هایی را برای بهترین کارایی شنوایی شما ارائه دهند.

آن را امتحان کنید

هنگامی‌که در مورد سبک موردنظر خود تصمیم گرفتید، در مورداستفاده از سمعک بایستی آن را امتحان نمایید. بیشتر شرکت‌ها دوره‌های آزمایشی ارائه می‌دهند. اما قبل از اینکه از فروشگاه با آن‌ها خارج شوید، جزئیات مربوط به دوره آزمایشی را از فروشنده بپرسید و در صورت تصمیم به بازپرداخت کالا، مطمئن شوید که محصول کاملاً قابل استرداد می‌باشد.

«مراقب تبلیغات دارای ادعا‌های گمراه‌کننده باشید»

تبلیغات اینترنتی و تلویزیونی پر است از شرکت‌هایی که ادعا می‌کنند سمعک با کیفیت می‌فروشند. درحالی‌که بسیاری معتبر بوده و برخی از آن‌ها معتبر نیستند. اگر قصد خرید سمعک به‌صورت آنلاین را دارید، قبل از اقدام، با پزشک یا شنوایی‌سنج صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا معتبر بودن محصول و شرکت را تشخیص دهید.

چه نوع سمعکی برای کودکان بهتر می‌باشد؟

بهترین کار هنگام تصمیم‌گیری در مورد سمعک برای کودک، همکاری با شنوایی‌سنج متخصص در مراقبت از کودکان است. متخصص شنوایی‌سنج مجرای گوش خارجی را معاینه نموده تا از تناسب مناسب اطمینان حاصل کند.

در ویزیت بعدی، شنوایی‌شناس:

  • اطمینان حاصل می‌نماید که بند گوش‌ها به‌درستی با گوش کودک شما متناسب هستند
  • سمعک‌ها را متناسب با نیاز‌های کودک خود برنامه‌ریزی می‌نماید.
  • به کودک می‌آموزد که چگونه دستگاه‌ها را در گوش خود قرار دهد و چگونه از آن‌ها استفاده کند.

بضاعت مالی داشتن جهت تهیه سمعک

اگر هزینه، مانع از خرید سمعک می‌شود، روش‌هایی وجود دارد که مقرون‌به‌صرفه‌تر است. ازآنجاکه اکثر طرح‌های بیمه درمانی خصوصی و بیمه پزشکی سالمندان شامل هزینه سمعک نیستند، بسیاری از افراد برای تهیه یک سمعک به سازمان‌های دیگر مراجعه می‌کنند.

اگر کودک کم‌شنوا دارید، به خدمات غربالگری زودرس و دوره‌ای، تشخیصی و درمانی مراجعه نمایید. تحت این سرویس، بیمه پزشکی هزینه تشخیص و درمان کاهش شنوایی، از جمله سمعک را پرداخت می‌کند.

نوع جدیدی از سمعک به نام سمعک با اتصال به استخوان یا حلزون گوش نیاز به جراحی برای کاشت دستگاه دارد. به همین دلیل، بیمه پزشکی آن را یک وسیله مصنوعی اعلام کرده است که امکان پوشش برخی از بزرگسالان را فراهم می‌کند.

نتیجه نهایی

سمعک وسیله کوچکی است که برای تقویت شنوایی با تقویت اصواتی که شنیدن آنها دشوار می‌باشد، طراحی شده است. پزشک یا متخصص شنوایی‌سنج بسته به کم‌شنوایی بودن افراد و ویژگی‌هایی که می‌خواهید داشته باشید نوع خاصی از سمعک را به شما پیشنهاد می‌دهد. به‌طورکلی، بیشتر سمعک‌ها برخلاف آنالوگ، اکنون دیجیتال هستند.

سمعک هزینه‌بر است، بنابراین خرید و مقایسه قیمت به نفع شماست.

کم‌شنوایی غالباً با افزایش سن به‌تدریج اتفاق می‌افتد. این امر می‌تواند منجر به مشکلاتی در شنیدن مکالمات، صدای تلویزیون یا حتی هشدار‌ها یا اخطار‌ها شود. سمعک‌ها با بلندتر جلوه‌دادن صدا‌های محیط می‌توانند به کم‌شنوایی کمک کنند.