۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

در مورد کیسه بیضه متورم چه باید دانست

۲۴ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۴۰
کد خبر: 562480
در مورد کیسه بیضه متورم چه باید دانست

کیسه بیضه متورم به تورم کیسه بیضه اشاره دارد. کیسه بیضه کیسه‌ای از جنس پوست بدن است که بیضه‌ها را در خود نگه می‌دارد. گاهی اوقات، تورم قسمتی از کیسه بیضه ممکن است روی کل کیسه بیضه تأثیر بگذارد. در مواقع دیگر، ممکن است توده‌هایی متورم در یک یا دو طرف کیسه بیضه وجود داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین،تورم بیضه ممکن است بدون درد یا بسیار دردناک باشد. اگرچه می‌تواند نگران‌کننده باشد، اما بیشتر دلایل آن خوش‌خیم و به‌راحتی قابل‌درمان است. در موارد بسیار نادر، تورم بیضه ممکن است نشان‌دهنده سرطان باشد؛ بنابراین بررسی هرگونه تورم توسط پزشک ضروری است. در این مقاله علل و علائم تورم کیسه بیضه و همچنین گزینه‌های درمانی موجود شرح داده شده است. 

علل و علائم

چندین حالت ممکن است باعث تورم کیسه بیضه شود. قسمت‌های زیر برخی از این علل بالقوه را بیان می‌کند. 

هیدرو سل و فتق

تورم بیضه ممکن است دردناک باشد، اما بیشتر دلایل آن خوش‌خیم است. هیدرو سل و فتق از مهم‌ترین دلایل تورم بیضه هستند. هیدرو سل باعث تجمع مایعات در اطراف بیضه می‌شود. هیدرو سل‌ها گاهی در اوایل رشد اتفاق می‌افتند. 

در چنین مواردی، بیضه‌ها در کیسه بیضه پایین می‌آیند و یک دهانه غیرعادی از خود به‌جای می‌گذارند که بسته نمی‌شود. این دهانه باعث تجمع مایعات در کیسه بیضه و اطراف بیضه‌ها می‌شود. حدود ۱۰٪ از مردان هنگام تولد دچار هیدرو سل هستند. هیدرو سل همچنین می‌تواند در طول زندگی نیز رخ دهد و ممکن است در نتیجه آسیب یا عفونت باشد.

 بااین‌حال، بسیاری از هیدرو سل‌ها بدون دلیل مشخصی رخ می‌دهند. هیدرو سل‌ها اغلب علائمی ایجاد نمی‌کنند. بااین‌حال، برخی از مردان ممکن است احساس سنگینی یا پری در کیسه بیضه کنند. در همین حال، فتق زمانی ایجاد می‌شود که بخشی از روده از همان دهانه عبور کند که هیدروسل از آن عبور می‌کند.

علائم اصلی فتق تورم غیرقابل‌توجیه است. حدود ۱ تا ۵٪ از مردان در هنگام تولد فتق دارند و به‌خصوص در نوزادان نارس این عارضه شایع است. مردان مسن ممکن است دچار فتق شوند زمانی که ضعف در کشاله ران باعث پایین آمدن روده شود. فشار زیاد در حین دفع و بلندکردن سنگینی می‌تواند این خطر را افزایش دهد.

  فتق همچنین در مردان مبتلا به چاقی بیشتر دیده می‌شود، زیرا وزن اضافی به نقطه ضعیف کشاله ران فشار وارد می‌کند.  

کیست

کیست تجمع مایع در کیسه‌ای کوچک و بسته است. ممکن است شبیه جوش در زیرپوست یا کیسه بیضه باشد. اندازه برخی کیست‌ها به‌اندازه یک نخود است، درحالی‌که برخی دیگر می‌توانند به‌اندازه کافی بزرگ شوند و به بیضه فشار وارد کنند. گاهی اوقات، ممکن است کیست در اپیدیدیم ایجاد شود. 

اپیدیدیم لوله‌ای است که بیضه‌ها را به غده‌ای به نام Vas deferens متصل می‌کند. پزشکان از این کیست‌ها به‌عنوان کیست اپیدیدیم یا اسپرماتوسل یاد می‌کنند. بعضی اوقات ممکن است به دنبال آسیب یا عفونت ایجاد شوند. بااین‌حال، در بیشتر موارد، پزشکان قادر به تعیین علت خاصی نیستند.

بیماری مردان

واریکوسل

واریکوسل مجموعه‌ای از رگه‌ای متورم کیسه بیضه است. اگر‌واریکوسل در دوران بلوغ ایجاد شود، ممکن است رشد یکی از بیضه‌ها را کند، کند. بیشتر‌واریکوسل‌ها علائمی ایجاد نمی‌کنند. بااین‌حال، برخی از مردان گزارش داده‌اند که درد یا تورم دارند. در برخی موارد، مردان مبتلا به‌واریکوسل نیز ممکن است مشکلات تولیدمثل را تجربه کنند. 

جراحت

آسیب به کشاله ران می‌تواند باعث تورم شود که ممکن است هنگام لمس بدون درد یا بسیار دردناک باشد. تورمی که بسیار دردناک است یا بیش از یک یا دو روز طول می‌کشد، ممکن است آسیب جدی را نشان دهد. مرد‌هایی که چنین تورمی را تجربه می‌کنند باید دراسرع‌وقت به پزشک مراجعه کنند.

تومور‌ها

به‌ندرت، تورم در کیسه بیضه ممکن است نشان‌دهنده تومور باشد. تومور در بیضه‌ها به‌ویژه در کودکان زیر ۱۵ سال نادر است و فقط ۲٪ از سرطان‌های دوران کودکی را تشکیل می‌دهد. سرطان بیضه بیشتر در مردان ۲۰ تا ۳۴ ساله رخ می‌دهد. 

بااین‌حال، هنوز هم یکی از نادرترین انواع سرطان است. بااین‌وجود، مهم است که پزشک در مورد هرگونه تورم یا سایر تغییرات، کیسه بیضه را بررسی کند. طبق گفته انستیتوی ملی سرطان، بیشتر سرطان‌های بیضه قابل‌درمان هستند، حتی وقتی پزشک آن‌ها را در مرحله پیشرفته تشخیص دهد. 

تورم ایدیوپاتیک

تورم ایدیوپاتیک به تورمی گفته می‌شود که پزشک نتوانسته است دلیل آن را تشخیص دهد. این عارضه در بین کودکان بیشتر دیده می‌شود، اما می‌تواند مردان در هر سنی را نیز تحت تأثیر قرار دهد. این نوع تورم ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شود. بدون درد است و معمولاً طی حدود ۳-۶ روز به‌خودی‌خود از بین می‌رود. 

تشخیص

به‌منظور تشخیص علت تورم بیضه، پزشک معاینه فیزیکی بیضه‌ها و کیسه بیضه را انجام می‌دهد. آن‌ها همچنین ممکن است یک تاریخچه پزشکی کامل را در خواست کنند و در مورد علائم دیگر یا آسیب‌های اخیر سؤال کنند. 

بیماری مردان

در بعضی موارد، سونوگرافی یا آزمایش‌های تصویربرداری دیگر می‌تواند به حذف برخی دلایل تورم بیضه کمک کند. اگر پزشک به تومور مشکوک باشد، ممکن است نمونه‌برداری یا برداشتن تومور را توصیه کند. سپس یک تکنسین آزمایشگاهی، آزمایش نمونه‌برداری یا تومور را برای بررسی علائم سرطان تجزیه‌وتحلیل می‌کند. 

درمان

در بسیاری از موارد، پزشک برای کاهش تورم و ناراحتی کیسه بیضه مسکن یا دارو‌های ضدالتهابی تجویز می‌کند. بااین‌حال، سایر درمان‌های تورم بیضه به علت دقیق آن بستگی دارد. در بخش‌های زیر برخی از گزینه‌های بالقوه درمان بر اساس علت ذکر شده است.

هیدرو سل

هیدرو سل همیشه به درمان نیاز ندارد، به‌ویژه هنگامی‌که در نوزاد تازه‌متولدشده یا کودک خردسال دیده شود. آن‌ها معمولاً خودبه‌خود بسته می‌شوند. در بعضی موارد، پزشک ممکن است روشی را برای مکش مایعات از هیدروسل پیشنهاد کند.

 بااین‌حال، ممکن است بازهم به همان حال برگردد و نیاز به درمان بیشتر داشته باشد. هیدروسل که باعث درد می‌شود ممکن است نیاز به درمان جراحی داشته باشد. برخی از جراحی‌ها به‌صورت سرپایی و فقط با استفاده از دارو‌های بی‌حسی انجام می‌شوند.

فتق

فتق به‌خودی‌خود از بین نمی‌رود. در نتیجه، بیشتر پزشکان برای ترمیم سوراخ، جراحی را توصیه می‌کنند، به‌خصوص اگر فتق بزرگ باشد یا علائم ایجاد کند.

کیست

برخی از کیست‌ها به هیچ درمانی نیاز ندارند. بااین‌حال، پزشک می‌تواند کیست‌هایی را تخلیه کند که بزرگ یا دردناک باشند.

واریکوسل

واریکوسل‌ها معمولاً فقط در صورت نیاز، درمان می‌شوند. چندین گزینه جراحی مختلف وجود دارد که پزشک می‌تواند برای ترمیم رگ‌ها توصیه کند. قبل از تصمیم‌گیری درباره رویکرد درمانی، مهم است که درباره گزینه‌های درمانی با پزشک مشورت کنید. 

تومور

گزینه‌های درمانی برای تومور‌های بیضه به نوع سرطان و مرحله آن بستگی دارد. برخی از مردان فقط به جراحی نیاز دارند، درحالی‌که برخی دیگر به شیمی‌درمانی، پرتودرمانی یا سایر روش‌های درمانی سرطان نیاز دارند. 

خطرات و عوارض

بیشتر دلایل تورم بیضه نسبتاً بی‌خطرند. علائم اصلی آن درد یا احساس سنگینی در کیسه بیضه است.

اگر فردی به دنبال درمان نباشد، برخی از دلایل تورم بیضه ممکن است به بیضه آسیب برساند و باعث ناباروری شود. تومور‌ها ممکن است به مناطق دیگر بدن گسترش یابند و به طور بالقوه تهدیدکننده زندگی شوند. 

به همین دلیل، مهم است مردانی که علائم تورم بیضه را مشاهده می‌کنند برای تشخیص و درمان مناسب به پزشک خود مراجعه کنند. انجام عمل جراحی برای ترمیم تورم در کیسه بیضه به‌طورکلی بی‌خطر است، اگرچه تمام جراحی‌ها خطرات زیادی را به همراه دارد. صحبت با پزشک یا جراح در مورد خطرات و مزایای بالقوه درمان جراحی مهم است. 

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

در صورت مشاهده هرگونه تورم در کیسه بیضه، مرد‌ها باید به پزشک مراجعه کنند. تورم اسکروتول به‌ندرت یک وضعیت اضطراری است، اما تورم درمان نشده می‌تواند به بیضه‌ها، رگ‌های خونی بیضه یا سایر ساختار‌های مهم در کیسه بیضه آسیب برساند. 

در بعضی موارد، حتی ممکن است بر قدرت باروری نیز تأثیر بگذارد. پزشک ممکن است فردی را که دارای تورم کیسه بیضه است به یک متخصص اورولوژی ارجاع دهد. 

متخصصان اورولوژی متخصص درمان بیماری‌های دستگاه ادراری و اندام‌های تولیدمثل مردان هستند. این متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، برای تشخیص علت تورم کیسه بیضه و بررسی گزینه‌های درمانی مناسب به افراد کمک خواهند کرد. 

تشخیص

یک پزشک باید بیضه‌های فرد را معاینه کند. همچنین ممکن است لازم باشد آزمایشاتی را برای یافتن علت توده انجام دهند. پزشک بیضه‌ها را بررسی می‌کند. آن‌ها همچنین ممکن است نوری را از طریق پوست بتابانند تا احتمال تجمع مایعات را بررسی کنند.  

مراجعه به پزشک

یک پزشک ممکن است برای بررسی توده، اسکن تصویربرداری مانند سونوگرافی را درخواست کند. در سونوگرافی از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از داخل بدن استفاده می‌شود. 

درمان

پزشک ممکن است برای کمک به تشخیص توده بیضه از سونوگرافی استفاده کند. اگر شخصی احساس درد و ناراحتی نکند، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد. هرکسی که دارای توده در بیضه باشد باید مرتباً آن را در خانه بررسی کند تا مطمئن شود بزرگ‌تر نمی‌شود یا تغییر شکل نمی‌دهد.  

کیست‌ها معمولاً خودبه‌خود از بین ‌می‌روند. اگر کیست دردناک باشد، استفاده از کمپرس گرم می‌تواند به کاهش تورم کمک کند. 

اگر کیست آلوده شود، ممکن است فرد برای درمان عفونت به دارو نیاز داشته باشد. پزشکان می‌توانند کیست را تحت بی‌حسی موضعی خارج کنند. بااین‌حال، پزشکان این کار را معمولاً توصیه نمی‌کنند زیرا بعید به نظر می‌رسد کیست‌ها مشکلات سلامتی ایجاد کنند و این امکان نیز وجود دارد که کیست به همان مکان برگردد.

افراد مبتلا به‌واریکوسل یا هیدرو سل که هیچ علائمی را تجربه نمی‌کنند، بعید است که نیاز به درمان داشته باشند. کیسه مایع که در آن هیدرو سل تشکیل شده است می‌تواند ترمیم شود، یا گاهی اوقات، خارج شود.

فردی که‌واریکوسل دارد نیز ممکن است جراحی را ترجیح دهد. این روش شامل توقف جریان خون در ورید‌های متورم است که باعث کوچک شدن رگ‌ها می‌شود. 

پزشکان معمولاً اپیدیدیمیت را برای عفونتی که ممکن است به وجود بیاید با آنتی‌بیوتیک درمان می‌کنند. فرد می‌تواند از دارو‌های تسکین‌دهنده درد استفاده کند یا یک بسته یخ پیچیده شده در پارچه را به بیضه‌ها بمالد تا به کاهش درد و تورم کمک کند. 

در صورت تشخیص سرطانی بودن یک توده در بیضه، فرد به درمان نیاز خواهد داشت. بسته به مرحله سرطان، درمان متفاوت خواهد بود. پزشکان برای ازبین‌بردن سلول‌های سرطانی یا جلوگیری از رشد آن‌ها از پرتودرمانی و شیمی‌درمانی استفاده می‌کنند. 

ممکن است فردی برای برداشتن یک توده از بیضه به جراحی نیاز داشته باشد. بعضی اوقات، ممکن است بیش از یک درمان لازم باشد. ممکن است لازم باشد پزشک برای تشخیص سرطان و جلوگیری از گسترش آن، بخشی از بیضه یا کل بیضه را خارج کند. 

بیضه اغلب می‌تواند با ایمپلنت جایگزین شود. این موضوع می‌تواند بر قدرت باروری تأثیر بگذارد، بنابراین ممکن است به فرد فرصت داده شود قبل از جراحی اسپرم‌هایش را ذخیره کند.  

چشم‌انداز آینده

دلایل مختلفی برای ایجاد توده در بیضه وجود دارد که بیشتر آن‌ها بی‌ضرر هستند. افرادی که هیچ درد و ناراحتی را تجربه نمی‌کنند ممکن است به هیچ درمانی نیاز نداشته باشند. به‌ندرت ممکن است توده نشانه‌ای از سرطان بیضه باشد. 

پزشکان ممکن است لازم باشد این توده را با ترکیبی از پرتودرمانی، شیمی‌درمانی و جراحی معالجه کنند. هرکسی که یک توده در بیضه خود پیدا کند باید همیشه به پزشک مراجعه کند. بررسی منظم توده‌های بیضه می‌تواند به تشخیص علائم اولیه سرطان بیضه کمک کند.