۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

تخم اردک در مقابل تخم‌ مرغ

۲۳ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۰۰
کد خبر: 562183
تخم اردک در مقابل تخم‌ مرغ

اگر نمی‌توانید تصمیم بگیرید که تخم چه پرنده‌ای را انتخاب کنید، مقایسه‌ای که در این مقاله انجام شده است، ممکن است به شما در این امر کمک کند.

به گزارش اقتصادآنلاین،باخوانده تا به تفاوت میان تخم‌مرغ و تخم اردک پی ببرید.  

تفاوت میان تخم اردک و تخم‌مرغ

اندازه

تخم اردک در مقایسه با تخم‌مرغ کاملاً بزرگ‌تر بوده و این کار تشخیص آن‌ها از یکدیگر را آسان می‌سازد. تفاوت دیگر میان آن‌ها این است که پوستة تخم اردک بسیار سخت‌تر از پوستة یک تخم‌مرغ معمولی است. 

هرچند این امر شکستن و ترک خوردن آن را بسیار دشوارتر می‌سازد، اما ازقرارمعلوم این امر تاریخ مصرف یا عمر مفید آن را به طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. 

مقایسه تخم اردک و تخم مرغ

این تاریخ مصرف در صورت قراردادن در یخچال، حداکثر شش هفته خواهد بود. بااین‌وجود، مصرف تخم‌های تازه به‌شدت توصیه می‌شود. اندازه‌ی بزرگ تخم اردک موجب گشته نسبت زرده با سفیده آن بزرگتر از تخم‌مرغ باشد. 

بنابراین اگر زرده‌ی بیشتری می‌خواهید، تخم اردک چیزی است که باید به سراغ آن بروید. با داشتن اندازه‌ی بزرگتر، قطعاً در مقایسه با تخم‌مرغ، برای پولی که پرداخت کرده‌اید، چیز بیشتری نصیب‌تان می‌شود.  

مواد مغذی

۱۰۰۰ گرم تخم‌مرغ اردک در حدود ۱۸۵ کیلوکالری انرژی را در اختیارتان قرار می‌دهد، در مقایسه با ۱۴۹ کیلوکالری انرژی که تخم‌مرغ تأمین می‌سازد. هر دو این تخم‌ها، در میزان محتوای کربوهیدرات با یکدیگر برابر هستند، درحالی‌که محتوای پروتئین تخم اردک در مقایسه با تخم‌مرغ کمی بیشتر است. 

محتوای مواد معدنی تخم اردک بسیار مشابه با تخم‌مرغ است. هر دو حاوی سلنیوم، منگنز، روی، مس، پتاسیم، سدیم، فسفر، کلسیم و آهن می‌باشند. میزان این مواد معدنی در تخم اردک کمی بیشتر از تخم‌مرغ است. 

همین امر در خصوص محتوای ویتامین آن‌ها صدق می‌کند. محتوای ویتامین این دو بسیار مشابه یکدیگر بوده، اما تخم اردک داری مقدار بیشتری از هر یک از ویتامین‌ها است که تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک، فولات، ویتامین B۶، ویتامین D، ویتامین E، ویتامین A، ویتامین B۱۲ و رتینول را شامل می‌شود. 

ویتامین B12

 ۱۰۰ گرم تخم اردک در حدود ۶۸ر۳ گرم چربی اشباع شده را در مقایسه با ۱ر۳ گرم چربی اشباع شده در تخم‌مرغ تأمین می‌سازد. چربی اشباع نشده با یک پیوند دوگانه (مونو) در تخم اردک در حدود ۵۰% بیشتر از تخم‌مرغ است 

شرح محتوایی اسید آمینه نیز در هر دو تخم مشابه یکدیگر است، اما مجدداً تخم اردک حاوی مقدار کمی بیشتر از آن‌ها است. این اسید‌های آمینه شامل، ترئونین، ایزولوسین، ‌تریپتوفان، لوسین، متیونین، لیزین، سیستین، تیروزین، فنیل آلانین، والین، سرین، گلیسین، پرولین، اسید اسپارتیک، هیستیدین، آلانین و آرژنین می‌شود.  بنابراین رویهم رفته، تخم اردک به لحاظ خواص تغذیه‌ای انتخاب خوبی خواهد بود. تنها نکته‌ی منفی تخم اردک محتوای نسبتاً بالای کسترول آن در مقایسه با تخم‌مرغ است. 

۱۰۰ گرم تخم اردک حاوی ۸۸۴ میلی‌گرم کسترول خواهد بود که این میزان در مقایسه با ۴۲۵ میلی‌گرم تخم‌مرغ است.

 به همین دلیل است که افراد دارای سابقه‌ی بیماری‌های قلبی بایستی از مصرف تخم اردک دوری کرده و یا آن را به اعتدال مصرف نمایند. 

افرادی که به دنبال یک رژیم غذایی با محتوای پروتئین بالا می‌باشند، می‌توانند از خوردن بخش زرده‌ی آن خودداری کرده در حالی که از محتوای سرشار از پروتئین سفیده‌ی آن بهره‌مند شوند.  

طعم و میزان سودمندی

به نظر بسیاری از مصرف‌کنندگان، طعم و مزه تخم اردک متفاوت‌تر و خوشمزه‌تر از تخم‌مرغ است. سلیقه افراد ممکن است متفاوت باشد، بنابراین بهتر آن است که خودتان یکی از آن‌ها را امتحان کنید! تمام‌کارهایی که با تخم‌مرغ انجام می‌دهید، می‌توانید با تخم اردک نیز انجام دهید که این کار‌ها شامل، تهیه اسکرامبل (مخلوط کردن سفیده و زرده)، آب پز و پختن می‌شود.

 در حقیقت، اکثر متخصصین شیرینی‌پزی اذعان دارند که استفاده از تخم اردک موجب می‌گردد کیک‌های آن‌ها پف بیشتری کرده و طعم بسیار خوبی را به دلیل محتوای بالای چربی آن ارائه می‌کند. 

به این دلیل که محتوای آب تخم اردک کمتر از تخم‌مرغ است، بایستی مراقب باشید که بیش از حد آن را نپخته که موجب حالت لاستیکی آن می‌شود. 

محتوای بیشتر آب همچنین موجب می‌گردد زدن و پف آلود کردن سفیده تخم اردک سخت‌تر شده اما ارزش امتحان را دارد. تخم اردک نمکی یکی از مشهورترین دستور غذایی چینی است که شاید دلتان بخواهد آن را امتحان کنید. دستور غذایی زیادی در مورد تخم اردک وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را تهیه نمایید. نتیجه می‌گیریم که تخم اردک قطعاً ارزش امتحان کردن به عنوان جایگزینی برای تخم‌مرغ را دارد.