۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

چه عواملی باعث ایجاد کیست در آلت تناسلی مرد می‌شود؟

۲۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۹:۲۰
کد خبر: 561924
چه عواملی باعث ایجاد کیست در آلت تناسلی مرد می‌شود؟

بیشتر کیست‌های آلت تناسلی نیازی به درمان ندارند. بااین‌حال، هرکسی که فکر می‌کند ممکن است کیست داشته باشد باید برای تشخیص به پزشک مراجعه کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، عفونت‌های مقاربتی (STI) و سایر موارد بهداشتی می‌توانند باعث ایجاد برجستگی‌هایی شبیه کیست در آلت تناسلی شوند. دلایل ایجاد کیست آلت تناسلی متفاوت است و هرکدام علائم متمایزی دارند. در این مقاله، ما در مورد علل، علائم، گزینه‌های درمان و عوامل خطر کیست آلت تناسلی بحث می‌کنیم.

ضایعات مرواریدی آلت تناسلی

ضایعات مرواریدی آلت تناسلی، ضایعاتی غیر سرطانی و گنبدی شکل هستند که در امتداد تاج که مرز نوک آلت تناسلی مرد است، ایجاد می‌شوند. طبق یکی از بررسی‌ها در ۲۰۱۶ منتشر شده در مجله American Health of Men، به طور متوسط ، ۱۴-۴۸٪ از مردان به این ضایعات آلت تناسلی مبتلا می‌شوند. 

ضایعات مرواریدی آلت تناسلی علت مشخصی ندارند. آن‌ها در نتیجه عفونت یا مسائل پزشکی زمینه‌ای ایجاد نمی‌شوند. معمولاً این ضایعات به‌خودی‌خود رفع می‌شوند و نیازی به درمان ندارند.  

کیست اپیدرموئید

کیست‌های اپیدرموئید ساختار‌هایی شبیه کیسه هستند که حاوی کراتین‌اند که یک پروتئین فیبری است. کراتین در مو، پوست و ناخن وجود دارد. در یک مقاله در سال ۲۰۱۹، محققان گزارش دادند که اگرچه کیست‌های اپیدرموئید می‌توانند در هر نقطه از بدن ایجاد شوند، اما معمولاً در این قسمت‌های بدن ایجاد می‌شوند:

• صورت

• پوست سر

• گردن

• کم

• کیسه بیضه

کیست پوستی

این کیست‌ها به طور معمول جای نگرانی ندارند، اما ممکن است ملتهب شوند که می‌تواند منجر به ناراحتی یا درد در آن ناحیه شود. 

غدد تایسون

غدد تایسون غدد چربی کوچک و در دو طرف ناحیه فرنولوم هستند. فرنولوم نوار الاستیک بافت همبند است که پوست ختنه گاه را به آلت تناسلی متصل می‌کند. اگر فردی غدد تایسون او بزرگ شده باشد، ممکن است در قسمت زیر آلت تناسلی برجستگی‌های کوچک زرد یا سفید ایجاد کند.

کیست رافه متوسط

کیست‌های رافه متوسط نادر هستند و در پایین سر آلت تناسلی ایجاد می‌شوند. این کیست‌ها قبل از تولد تشکیل می‌شوند. بااین‌حال، نویسندگان گزارشی در ۲۰۱۹ نظرشان این بود که افراد در نوجوانی یا بزرگ‌سالی فقط وقتی متوجه می‌شوند کیست متوسط رافا دارند که یا کیست به‌اندازه کافی بزرگ شده باشد و باعث التهاب در بافت پوست اطراف آن شود. 

لکه‌های فوردایس

لکه‌های فوردایس برجستگی‌های کوچک، زرد یا سفیدی است که می‌تواند روی لب‌ها، قسمت داخلی گونه‌ها، آلت تناسلی یا کیسه بیضه ایجاد شود. این برجستگی‌ها در غدد چربی ایجاد می‌شوند که فولیکول‌های مو ندارند. 

طبق گزارشی در سال ۲۰۱۵، لکه‌های فوردایس ۷۰-۸۰٪ بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در مردان دوبرابر زنان رخ می‌دهد. 

لکه‌های فوردیس ممکن است در دوران بلوغ ظاهر شوند، زمانی که نوسانات سطح هورمون‌ها منجر به بزرگ شدن غدد چربی می‌شود. این لکه‌ها معمولاً نیازی به درمان ندارند زیرا در اثر عفونت یا هر مسئله سلامتی دیگری ایجاد نمی‌شوند. در موارد نادر، لکه‌های فوردایس در اندام تناسلی می‌تواند باعث ناراحتی یا درد در هنگام رابطه جنسی شود. 

سرطان آلت تناسلی مرد

سرطان آلت تناسلی مرد در ایالات متحده بسیار نادر است نتیجه سرطان آلت تناسلی مرد، تشکیل یک توده بر روی آن است که نادر است. علائم سرطان آلت تناسلی مرد شامل این موارد است:

• توده‌ای بر روی آلت تناسلی مرد که ممکن است با گذشت زمان بزرگ‌تر شود

• جراحت یا زخم باز در آلت تناسلی مرد

• بثورات زیرپوست ختنه گاه

• ضخیم شدن پوست در آلت تناسلی مرد

• برجستگی‌های قهوه‌ای و پوسته‌ای روی آلت تناسلی مرد

• خونریزی یا‌ترشحات غیرمعمول 

رفع و درمان

معمولاً کیست‌ها بدون درمان خودبه‌خود رفع می‌شوند. نکات زیر می‌تواند به شما در کنترل هرگونه درد و ناراحتی در هنگام بهبود کیست کمک کند:

مراجعه به پزشک

• پوست را تمیز نگه دارید پوست اطراف کیست را به‌آرامی با آب گرم و صابون ضد باکتری بدون عطر پاک کنید. پوست را بلافاصله پس از شستن خشک کنید. کمپرس گرم استفاده کنید. یک حوله یا پارچه تمیز را در آب گرم خیس کنید و آن را بیرون بیاورید. پارچه را برای چند دقیقه روی کیست قرار دهید. با خنک شدن پارچه، آن را دوباره خیس کرده و تکرار کنید. استفاده از این گرما باعث تخلیه کیست می‌شود.

• از ترکاندن یا فشردن کیست خودداری کنید فشار دادن کیست می‌تواند باعث تحریک شود که ممکن است باعث بزرگ‌تر شدن آن شود و ترکاندن کیست می‌تواند منجر به عفونت شود. 

 برخی از افراد به دلایل زیبایی از پزشکان می‌خواهند کیست را خارج کنند. پزشک ممکن است کیست را تخلیه کند یا با جراحی آن را خارج کند. 

جراحی کیست

در صورت ترکیدن کیست در زیرپوست یا ایجاد عفونت، ممکن است پزشک تخلیه کیست را توصیه کند. بعد از تخلیه کیست، پزشک احتمالاً یک دوره آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت موجود و جلوگیری از عفونت در آینده تجویز می‌کند.

پزشک می‌تواند با ایجاد یک برش کوچک روی پوست بالای کیست، کیست را از بین ببرد. آن‌ها با استفاده از پنس و چاقوی جراحی کیست و بافت اطراف آن را از بین می‌برند.

پس از برداشتن کیست، آن‌ها با بخیه‌های جذبی زخم را می‌بندند. 

اگر فردی به STI مبتلا است باید برای ارزیابی به پزشک مراجعه کند. برخی از STI‌ می‌توانند باعث ایجاد کیست در آلت تناسلی شوند. 

عوامل خطر

اگر فردی سابقه خانوادگی این بیماری را داشته باشد، ممکن است بیشتر در معرض خطر کیست آلت تناسلی باشد. عوامل زیر می‌توانند خطر ابتلا به کیست آلت تناسلی را در فرد افزایش دهند:

• تغییرات هورمونی

• آسیب به آلت تناسلی مرد

• بهداشت فردی ضعیف

• فعالیت شدید جنسی

• ژنتیک یا سابقه خانوادگی