۰ نفر

نکات جالب در مورد واکسن سینوفارم

۲۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۸:۲۰
کد خبر: 561630
نکات جالب در مورد واکسن سینوفارم

واکسن سینوفارم که موسسه محصولات بیولوژیکی پکن (BBIBP) آن را تولید کرده، اولین واکسن چینی کووید ۱۹ است که سازمان جهانی بهداشت مجوز استفاده اورژانسی آن را صادر کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، موسسه محصولات بیولوژیکی پکن در چین واکسن کووید ۱۹ را تولید کرده است. از بین واکسن‌های کووید ۱۹ که شرکت‌های چینی تولید کرده‌اند، واکسن موسسه مذکور اولین واکسنی است که سازمان جهانی بهداشت استفاده از آن را در برابر ویروس کرونا بلامانع اعلام کرده است.

سازمان جهانی بهداشت مجوز استفاده اورژانسی از واکسن سینوفارم را از۱۷ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ (۷ مه ۲۰۲۱) ، حدود ۴ ماه پس از مجوز سازمان ملی تجهیزات پزشکی چین در۱۰ دی ماه ۱۳۹۹ (۳۱ دسامبر ۲۰۲۰)، صادر کرد. ۴۲ کشور دیگر از جمله مجارستان، ونزوئلا و سریلانکا نیز این واکسن را تأیید کرده‌اند، اما آژانس ارزیابی محصولات دارویی اروپا (EMA) هنوز آن را برای استفاده در اتحادیه اروپا بررسی نکرده است.

موسسه محصولات بیولوژیکی پکن از تکنولوژی مناسبی برای تولید واکسن سینوفارم علیه ویروس کووید ۱۹ استفاده کرد. واکسن شامل دو دوز ویروس غیر فعال شده برای تحریک سیستم ایمنی بدن است.

واکسن سینوفارم حاوی ویروس سارس است که با ماده شیمیایی به نام بتا پروپیولاکتون تغییرات درمانی در آن ایجاد شده است. این ماده شیمیایی به ساختار ژنتیکی ویروس متصل شده و مانع از تکثیر و ایجاد کووید ۱۹ می‌شود. این واکسن همچنین حاوی مواد کمکی به شکل هیدروکسید آلومینیوم است. مواد کمکی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در پاسخ به واکسن‌ها می‌شوند.

هنگامی که فردی واکسن را دریافت می کند، سیستم ایمنی بدن وی ویروس غیرفعال شده را خارجی تشخیص داده و آنتی بادی هایی علیه آن ایجاد می کند. حال اگر فرد واکسینه شده با ویروس سارس هم تماس داشته باشد، سیستم ایمنی بدن وی در برابر آن مصونیت دارد.

سازمان جهانی بهداشت واکسن سینوفارم را برای افراد ۱۸ سال به بالا با فاصله ۳ تا ۴ هفته بین دو دوز توصیه می کند. آژانس بهداشت جهانی اثر کلی واکسن را حدود ۷۸ درصد برآورد می کند، از سوی دیگر بیان می‌کند که اطلاعاتی در خصوص آزمایش بر روی بزرگسالان بالای ۶۰ سال وجود ندارد.

عوارض جانبی شایع

اطلاعات منتشر شده ای برای حمایت از واکسن سینوفارم این موسسه وجود ندارد. فقط یک سری اطلاعات از مراحل اول و دوم آزمایشی که روی حدود ۶۰۰ داوطلب انجام شده در مجلد The Lancet Infectious DiseasesTrusted Source منتشر شده است. نویسندگان مقاله گزارش دادند که واکسن ایمن بوده و آزمایش روی شرکت کنندگان موفقیت آمیز بود.

شایع‌ترین عوارض جانبی گزارش شده در این آزمایش تب و درد در محل تزریق بود. سازمان جهانی بهداشت داده های مربوط به ایمنی سه آزمایش بالینی را بررسی کرد، این داده ها از ۱۶ هزار و ۶۷۱ شرکت کننده ای بود که واکسن سینوفارم را دریافت کرده بودند. بیشتر این داده ها مربوط به مردان ۱۸ تا ۵۹ ساله است.

بر اساس این داده ها، شایع ترین عوارض جانبی عبارتند از سردرد، خستگی، درد در محل تزریق. این عوارض جانبی مشابه سایر واکسن های مجاز کووید ۱۹ بوده و اکثر آنها خفیف تا متوسط بودند.

عوارض جانبی جدی

سازمان جهانی بهداشت دو عارضه جانبی جدی را که احتمالاً با واکسن مرتبط بودند، شناسایی کرد. تهوع شدید و یک اختلال عصبی نادر که به آنسفالومیلیت حاد معروف است. همچنین یک تشخیص ترومبوس (لخته خون) در گروهی که این واکسن را زدند، وجود داشت.

سازمان جهانی بهداشت پس از اعطای مجوز به این واکسن اطلاعاتی در خصوص ایمنی آن که در خلال توزیع این واکسن در چین به دست آورده بود، مطرح کرد. در میان ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار نفری که تا ۱۰ دی ۱۳۹۹ (۳۰ دسامبر ۲۰۲۰) این واکسن را در چین دریافت کرده بودند ، ۱۴۵۳ مورد عوارض جانبی گزارش شده است.

این عوارض جانبی شامل واکنش های موضعی مانند قرمزی و تورم در محل واکسیناسیون بود. همچنین ۲۰۲ مورد تب وجود داشت که ۸۶ مورد از آنها شدید بود. اگرچه ۱۱ مورد از علائم عصب صورت گزارش شده بود، اما ارزیابی کنندگان به این نتیجه رسیدند که این موارد با واکسن ارتباطی ندارد.

ایمنی در افراد مسن

از بین ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار دوز واکسن سینوفارمی که به افراد مسن بالای ۶۵ سال در چین تزریق شد، داده‌هایی در خصوص ایمنی این واکسن دریافت گردید و حاکی از آن بود که شایع‌ترین عوارض جانبی این واکسن شامل سرگیجه، سردرد، خستگی، تهوع، تب، استفراغ و درماتیت آلرژیک است. هیچ عارضه جانبی جدی برای این گروه سنی گزارش نشده است.