۰ نفر

10 درمان خانگی برای سوزش ادرار / دلایل سوزش ادرار در مردان و زنان

۲۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۶:۴۰
کد خبر: 561614
10 درمان خانگی برای سوزش ادرار / دلایل سوزش ادرار در مردان و زنان

درمان های خانگی سوزش ادرار شامل تغذیه و درمان های گیاهی می شود. سوزش ادرار (دیسوریا) یک اصطلاح گسترده است که به درد و سوزش هنگام دفع ادرار گفته می شود. بررسی دلایل سوزش ادرار در مردان و زنان همواره باعث بهبود روند درمان سوزش ادرار می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، دلایل سوزش ادرار در مردان و زنان ممکن است از مثانه، مجرای ادرار یا پرینه باشد. مجرای ادرار لوله ای است که ادرار را به خارج از بدن هدایت می کند. در صورتی که سوزش ادرار به صورت دائمی باشد و تحمل آن برای فرد غیر قابل تحمل باشد باید برای درمان آن اقدام گردد. برای درمان این عارضه در ابتدا باید علت سوزش ادرار را شناخته تا بتوان برای درمان صحیح اقدام گردد. در این مطلب به بررسی دلایل سوزش ادرار در مردان و زنان می پردازیم. سپس 10 روش گیاهی برای درمان سوزش ادرار در خانه معرفی خواهیم کرد.

درمردان، ناحیه بین کیسه بیضه و مقعد به عنوان پرینه شناخته می شود. در زنان، پرینه ناحیه بین مقعد و دهانه واژن است.

این مطلب در تاریخ ۲۰ آذر ۱۴۰۱ به روز رسانی شده است.

 

دلایل سوزش ادرار در مردان و زنان چیست؟

دلایل سوزش ادرار در مردان و زنان

سوزش ادرار در مردان و زنان بسیار شایع است. درد یا سوزش ادرار می تواند نشانه برخی از عارضه های زیر باشد:

 

عفونت های دستگاه ادراری

عفونت های دستگاه ادراری می تواند یکی از دلایل سوزش ادرار در مردان و زنان باشد. همچنین سوزش ادرار می تواند نتیجه یک عفونت باکتریایی یا به دلیل التهاب دستگاه ادراری باشد.

مجرای ادرار، مثانه، حالب ها و کلیه ها، مجاری ادراری شما را تشکیل می دهند. حالب ها لوله هایی هستند که ادرار را از کلیه ها به مثانه می برند. التهاب در هر یک از این اندام ها می تواند باعث درد در هنگام ادرار شود.

زن ها بیشتر از مردها در معرض ابتلا به عفونت دستگاه ادراری (UTI) هستند. علت آن این است که مجرای ادرار در زنان کوتاهتر است. مجرای ادرار کوتاهتر به این معنی است که باکتریها مسافت کمتری برای رسیدن به مثانه طی می کنند.

افرادی که باردار یا یائسه می شوند نیز در معرض خطر ابتلا به عفونت های ادراری هستند.

 

بیماری های مقاربتی 

همچنین ابتلا به بیماری مقاربتی ممکن است یکی از دلایل سوزش ادرار در مردان و زنان باشد. برخی از بیماری های مقاربتی که ممکن است باعث سوزش ادرار شوند عبارتند از تبخال تناسلی، سوزاک و کلامیدیا.

غربالگری برای بیماری های مقاربتی اهمیت بسیار زیادی دارد، به خصوص به این دلیل که معمولا بدون علامت هستند. 

 

پروستاتیت

از دیگر دلایل سوزش ادرار در مردان، ابتلا به پروستاتیت می باشد. پروستاتیت در واقع التهاب غده پروستات است. یکی از دلایل اصلی سوزش، درد و ناراحتی ادرار پروستاتیت می باشد.

 

سیستیت

دلیل دیگر سوزش ادرار، سیستیت یا التهاب پوشش مثانه است. سیستیت بینابینی (IC) همچنین به عنوان سندرم مثانه دردناک نیز شناخته می شود. سیستیک بینابینی، شایع ترین نوع سیستیت است. علائم IC شامل درد و حساسیت در ناحیه مثانه و لگن است.

در برخی موارد، پرتودرمانی می تواند باعث درد مثانه و سوزش ادرار شود. این وضعیت به عنوان سیستیت پرتویی شناخته می شود.

 

اورتریت

اورتریت نشان می دهد که مجرای ادرار ملتهب شده که معمولاً به دلیل عفونت باکتریایی است. اورتریت اغلب یکی از دلایل سوزش ادرار در مردان و زنان و همچنین تکرر ادرار می باشد.

 

اپیدیدیمیت

از دلایل سوزش ادرار در مردان همچنین می تواند اپیدیدیمیت یا التهاب اپیدیدیم در مردها باشد. اپیدیدیم در پشت بیضه ها قرار دارد و اسپرم را از بیضه ها ذخیره و حرکت می دهد.

 

بیماری التهابی لگن (PID)

 PID می تواند لوله های فالوپ، تخمدان ها، دهانه رحم و رحم را تحت تاثیر قرار دهد. این اتفاق  باعث درد در شکم، رابطه جنسی دردناک و ادرار دردناک  شود.

PID یک عفونت جدی است که معمولاً توسط یک عفونت باکتریایی اولیه در واژن ایجاد می شود که سپس به اندام های تولید مثل منتقل می شود. بیماری التهابی لگن یکی از دلایل سوزش ادرار در زنان می باشد.

 

اوروپاتی انسدادی

اورپتی انسدادی می تواند یکی از دلایل سوزش ادرار در مردان و زنان باشد. اوروپاتی انسدادی زمانی است که انسداد در حالب، مثانه یا مجرای ادرار، باعث برگشت ادرار به کلیه ها می شود. اوروپاتی علل متفاوتی دارد، اما مهم این است که در صورت بروز علائم حتما به پزشک مراجعه کنید.

شرایط دیگر، تنگی مجرای ادرار، می‌تواند باعث باریک شدن مجرای ادراری شود و مشکلات مشابهی با  دفع ادرار دردناک ایجاد کند.

 

سنگ کلیه

سنگ کلیه یکی از دلایل سوزش ادرار در مردان و زنان

اگر سنگ کلیه دارید ممکن است در ادرار کردن مشکل داشته باشید. سنگ های کلیه توده هایی از مواد سخت شده هستند که در مجاری ادراری قرار می گیرند. سنگ کلیه می تواند باعث بروز سوزش ادرار شوند.

 

داروها

برخی از داروها، مانند داروهایی که برای درمان سرطان و برخی آنتی بیوتیک ها هستند، می توانند باعث ابتلا به سوزش ادرار در مردان و زنان شوند. در مورد عوارض جانبی داروهایی که ممکن است مصرف کنید، با پزشک خود مشورت کنید.

 

محصولات بهداشتی

گاهی اوقات ادرار دردناک به دلیل عفونت نیست. همچنین می تواند ناشی از محصولاتی باشد که در نواحی تناسلی استفاده می کنید. صابون ها، لوسیون و بمب های حمام می توانند بافت های واژن را تحریک کنند.

رنگ های موجود در شوینده های لباسشویی و سایر محصولات بهداشتی نیز باعث ایجاد سوزش ادرار مخصوصا در زنان شود.

 

درمان سوزش ادرار در خانه با روش های گیاهی

بهترین و متداول ترین روش های درمان سوزش ادرار در خانه با روش های گیاهی به شرح زیر است:

 

زیاد آب بنوشید

برای درمان سوزش ادرار در خانه، زیاد آب بنوشید. آب زیاد به دفع باکتری‌های عفونت‌زا و سموم بدن کمک می‌کند. همچنین از کم‌آب‌شدن بدن جلوگیری می‌کند. کم‌آب‌شدن بدن باعث بدتر شدن وضعیت شما می‌‌شود. نوشیدن آب زیاد، گرمای اضافی بدن را دفع می‌کند و دمای بدن را به سطح طبیعی می‌رساند و همچنین باعث افزایش تعداد دفعات ادرار می‌شود.

در طول روز، زیاد آب بنوشید یا میوه‌ها و سبزی‌های آب‌دار میل کنید. سوپ، اسموتی، آبمیوه و آب گوشت نیز به حفظ تعادل آب بدن کمک می‌کنند.

 

کمپرس آب‌ گرم

کمپرس آب‌ گرم می‌تواند باعث تسکین درد حاصل از سوزش ادرار شود. گرما، فشار مثانه را کاهش می‌دهد و درد را کم می‌کند.

کمپرس آب گرم را به‌مدت ۵ دقیقه بر پایین شکم خود بگذارید. سپس آن را بردارید. چند لحظه صبر کنید و مجدد این کار را تکرار کنید.

برای رهایی از درد سوزش ادرار، می‌توانید از کیف‌های گرمایشی نیز استفاده کنید.

 

سرکه‌ سیب

مصرف سرکه سیب برای درمان گیاهی سوزش ادرار در خانه

سرکه سیب می تواند به درمان سوزش ادرار در خانه کمک کند. این ماده غذایی با داشتن خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی، می‌تواند با عفونتی که موجب سوزش ادرار شده مبارزه کند. سرکه سیب همچنن سرشار از آنزیم‌ها، پتاسیم و سایر مواد معدنی مفید است که به تنظیم pH بدن کمک می‌کنند و یک درمان گیاهی عالی برای سوزش ادرار است.

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک قاشق غذاخوری عسل را به یک لیوان آب ولرم اضافه کنید و بنوشید. این کار را روزی دوبار تکرار کنید.

همچنین می‌توانید یک یا دو فنجان سرکه سیب را به وان پر از آب اضافه کنید و ۱۵ الی ۲۰ دقیقه داخل آن بنشینید. این کار را روزی یک‌بار تا حصول بهبودی انجام دهید.

 

 

جوش شیرین

جوش شیرین هم می‌تواند به درمان سوزش ادرار کمک کند. این ترکیب قلیایی از میزان اسید ادرار شما می‌کاهد و درنتیجه باعث کاهش سوزش و تکرر ادرار می‌شود. به‌علاوه میزان pH بدن را نیز متعادل می‌کند.

یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را به یک لیوان آب اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا حل شود؛

با شکم خالی بنوشید؛

این کار را به‌مدت یک هفته هر روز تکرار کنید.

 

ماست پروبیوتیک

مصرف ماست پروبیوتیک نیز برای درمان سوزش ادرار در خانه مفید است. این ماست باکتری‌های مضر را دور نگه می‌‌دارد و به رشد باکتری‌های مفید کمک می‌کند. همچنین با هر عفونتی که باعث سوزش ادرار شده، مبارزه و تعادل pH بدن را حفظ می‌کند.

روزی ۲ تا ۳ فنجان ماست پروبیوتیک میل کنید. حتی می‌توانید اسموتی ماست بخورید.

همچنین می‌توانید پنبه‌ای را به این ماست آغشته کنید و به‌مدت ۲ ساعت داخل واژن خود بگذارید.

این کار را روزی دوبار تا زمانی که از سوزش ادرار خلاص شوید، تکرار کنید.

 

لیموترش

مصرف لیمو ترش یک روش گیاهی مناسب برای درمان سوزش ادرار در خانه است. آبِ لیمو با وجود اسیدی بودن، اثر قلیایی بر بدن دارد. همچنین سیتریک اسید موجود در لیمو خواص ضدباکتریایی و ضدویروسی‌ای دارد که از به وجود آمدن این وضعیت جلوگیری می‌کند.

آب یک لیمو ترش را بگیرید و به یک لیوان آب ولرم اضافه کنید؛

یک قاشق چای‌‌خوری عسل به آن بیفزایید و خوب مخلوط کنید؛

به‌طور منظم هر روز صبح با شکم خالی آن را بنوشید.

 

زنجبیل

یکی از روش های درمان سوزش ادرار با گیاهان دارویی، مصرف زنجبیل می باشد. خواص ضدباکتریایی و ضدویروسی زنجبیل می‌تواند به از بین‌ بردن عفونتی که باعث سوزش ادرار شده، کمک کند.

یک قاشق‌غذاخوری خمیر زنجبیل (مخلوط زنجبیل و آب) و یک قاشق‌غذاخوری عسل را با هم مخلوط کنید. روزی یک‌بار این ترکیب را روی موضع خود بمالید.

یک قاشق غذاخوری آب زنجبیل را به یک لیوان آب یا شیر ولرم اضافه کنید و روزی یک‌بار بنوشید.

راهکار دیگر، نوشیدن یک تا دوبار چای زنجبیل در روز است.

یکی از روش های درمان سوزش ادرار با گیاهان دارویی، مصرف زنجبیل می باشد.

 

خیار

مصرف خیار برای تسکین سوزش ادرار در خانه

خیار به‌دلیل مدر بودن (ادرارآور)، درمان قدیمی‌ای برای درمان گیاهی سوزش ادرار در خانه است. خیار حاوی ۹۵ درصد آب است. به‌همین‌دلیل، به حفظ آب بدن و دفع سموم مضر کمک می‌کند. به‌علاوه خیار با خاصیت خنک‌کنندگی‌اش دمای بدن را متعادل می‌کند.

یک لیوان آب خیار و یک قاشق‌ غذاخوری عسل و یک قاشق‌ غذاخوری آب لیمو ترش را خوب مخلوط کنید و روزی دوبار بنوشید.

همچنین روزی یک یا دو عدد خیار بخورید.

 

تخم گشنیز

تخم گشنیز به عنوان یکم گیاه دارویی به بهبود درمان سوزش ادرار کمک می‌کند. خواص ضدباکتریایی این تخم‌ها از عفونت دستگاه تناسلی جلوگیری می‌کنند؛ همچنین دستگاه گوارش و روده‌ها را از سموم پاک می‌کنند و به طبیعی شدن ادرار کمک می‌کنند. تخم گشنیز گرمای اضافی بدن را که باعث وخامت این وضعیت می‌شود، از بین می‌برد.

۲ قاشق چا‌ی‌خوری تخم گشنیز را در یک فنجان آب‌ جوش بریزید و اجازه بدهید به‌مدت چند دقیقه دم بکشد. پس از سردشدن آن را بنوشید و این کار را روزی دوبار انجام دهید.

همچنین می‌توانید یک قاشق غذاخوری پودر تخم گشنیز را به سه لیوان آب اضافه کنید. دهانه‌ی لیوان را بپوشانید و یک شب آن را کنار بگذارید. روز بعد، کمی شکر زرد به آن اضافه کنید و هم‌ بزنید. سپس روزانه ۳ لیوان از آن بنوشید.

هر کدام از این درمان‌ها را تا حصول بهبودی ادامه بدهید.

 

تخم شنبلیله

براساس آیووردا (طب سنتی هند)، تخم شنبلیله یک روش گیاهی عالی برای درمان سوزش ادرار در خانه است. این تخم‌ها علاوه‌بر تنظیم pH بدن، از تجمع سموم و بروز هر نوع عفونتی جلوگیری می‌کنند.

یک‌دوم قاشق چای‌خوری پودر تخم شنبلیله را به یک لیوان شیر اضافه کنید و روزی دوبار بنوشید.

یا یک قاشق چای‌خوری تخم شنبلیله را با یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید و روزی دو الی سه بار میل کنید.

راه دیگر این است که یک قاشق چای‌خوری تخم شنبلیله را یک شب خیس کنید، روز بعد آن را از صافی رد کنید، سپس یک‌دوم قاشق چای‌خوری عسل به آن بیفزایید و با شکم خالی بنوشید.

هر کدام از این راهکارها را تا بهبودی کامل و برطرف شدن سوزش و ناراحتی ادامه دهید.

 

درمان سوزش ادرار تحت نظر پزشک

درمان سوزش ادرار در مردان و زنان تحت نظر پزشک

تعیین علت درد اولین قدم قبل از درمان خواهد بود.

پزشک ممکن است برای درمان ادرار دردناک دارویی تجویز کند. آنتی بیوتیک ها می توانند عفونت های ادراری، برخی عفونت های باکتریایی و برخی بیماری های مقاربتی را درمان کنند. همچنین ممکن است پزشک برای آرام کردن مثانه تحریک شده دارو تجویز کند.

ادرار دردناک ناشی از عفونت باکتریایی معمولاً پس از شروع مصرف دارو به سرعت بهبود می یابد. دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید.

درد همراه با برخی از عفونت ها، مانند سیستیت بینابینی، ممکن است برای درمان چالش برانگیزتر و نتایج حاصل از درمان دارویی ممکن است کندتر باشد. ممکن است مجبور شوید تا 4 ماه قبل از شروع احساس بهتر دارو مصرف کنید.

 

چه زمانی باید برای درمان سوزش ادرار به پزشک مراجعه کرد

  • اگر درد مداوم یا طولانی مدت باشد
  • اگر باردار هستید
  • درد همراه با تب است
  • اگر ترشح از آلت تناسلی یا واژن خود را تجربه کنید
  • اگر ادرار شما بوی دیگری دارد، خونب  یا کدر است
  • اگر درد با درد شکم همراه باشد
  • در صورت دفع سنگ مثانه یا کلیه

پزشک شما ممکن است در مورد علائم دیگر سؤال کند و برای کمک به تعیین علت درد، از آزمایشگاه درخواست کند.

 

پیشگیری و درمان سوزش ادرار با تغییر سبک زندگی

تغییراتی وجود دارد که می توانید در سبک زندگی خود ایجاد کرده  تا به کاهش علائم کمک کنید.

  • از مواد شوینده لباس های معطر و لوازم بهداشتی دوری کنید تا خطر تحریک مجاری ادراری شما کاهش یابد.
  • در طول فعالیت جنسی از کاندوم یا سایر روش های پیشگیری استفاده کنید.
  • رژیم غذایی خود را بر اساس حذف غذاها و نوشیدنی هایی که می توانند مثانه را تحریک کنند (مانند غذاهای بسیار اسیدی، کافئین و الکل) اصلاح کنید.
  • به خوبی هیدراته بمانید (آب بنوشید).

 

منبع: healthline