۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

از شیر گرفتن کودک یعنی چه؟

۲۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۲۰
کد خبر: 561587
از شیر گرفتن کودک یعنی چه؟

از شیر گرفتن کودک که با حرف اختصاری (‌BLW)‌است برای اولین‌بار حدود ۱۵ سال پیش معرفی شد و از آن زمان به بعد محبوبیت پیدا کرده است. ناله کردن و بهانه گرفتن از فرایند غذای جامد دادن به نوزاد است که با شیشه شیر یا با بطری تغذیه شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین ، BLW با شروع سن کودک از ۶ ماهگی، معرفی غذا‌ها را از طریق خود تغذیه‌ای تشویق می‌کند. این روش یک جایگزین برای تغذیه کودکان فراهم می‌کند که به طور پوره‌ای و یا قاشقی تغذیه می‌شدند.

در بیشتر کشور‌های غربی به‌عنوان اولین غذای نوزادان مورداستفاده قرار می‌گیرد. به‌جای تغییر تدریجی از تغذیه با پوره‌ها و غذا‌های کمکی بهتر است به سمت غذا‌های بزرگان روی بیاورند و همراه با خانواده غذا بخورند.
والدین غذا‌هایی که کودکشان می‌خورد را آماده و به آنها ارائه می‌کنند و در این مورد که غذا چه شکلی داشته باشد به‌طوری‌که کودک به‌راحتی و با اشتیاق آن را انتخاب کند آنها مسئول هستند. 
این مسئولیت‌ها ازاین‌قبیل است که کودک چه چیزی را انتخاب می‌کند، چقدر، و چگونه و با چه سرعتی غذا می‌خورد.  خیلی از والدین نمی‌توانند خونسردی خود را وقتی‌که کودک خردسال، غذا را از ظرف بیرون می‌ریزد حفظ کنند. به‌خاطر داشته باشید که او به روش آزمون‌وخطا یاد می‌گیرد بدون کمک غذا بخورد.

فواید از شیر گرفتن نوزاد:

BLW به مادران توصیه می‌کند که رفتار‌های غذایی سالم‌تر را انتخاب و تا نتایج سلامتی طولانی‌مدت بهتر برای کودکان ادامه دهند. بهتر است که غذا‌های سالم را برای کودکان ترویج دهید
BLW بر این تأکید می‌کند که به کودک خود اجازه دهید انتخاب کند چه چیزی و چه مقدار غذا بخورد، و آن‌ها را به فرد فعال در فرایند غذا خوردن تبدیل کند تا به افراد منفعل.
به همین دلیل، اغلب ادعا می‌شود که BLW رفتار‌های غذایی سالم‌تر را در مراحل بعدی زندگی ارتقا می‌دهد. در یک مطالعه، کودکانی که با استفاده از رویکرد BLW از شیر گرفته شدند، بیشتر با گرسنگی در تماس بودند و بهتر قادر به تشخیص احساس سیری در حدود ۱۸ - ۲۴ ماهگی نسبت به کودکانی بودند که با استفاده از رویکرد تغذیه سنتی و خالص از شیر گرفته شدند. 
به‌عنوان کودک نوپا، آن‌ها نسبت به غذا‌ها کم‌تر پاسخگو بودند، به این دلیل که وقتی گرسنگی زیادی کشیده‌اند به آنها غذا داده‌اند و آنها مجبور به خوردن آن غذا شدند و این مورد به دیده‌شدن غذا برایشان تأثیر می‌گذارد. 
کم‌تر پاسخگو بودن به غذا‌ها و توانایی تشخیص احساس سیری، هر دو به‌احتمال کم به چاقی دوران کودکی مرتبط هستند. بنابراین، BLW ممکن است به نوزادان کمک کند تا الگو‌های غذایی سالم را بر اساس اشتها به‌جای عوامل خارجی که می‌توانند در طول زندگی‌شان فقط آنها را سیر کند بخورند. ممکن است در برابر افزایش وزن بیش از حد محافظت شود. 
BLW ممکن است از کودکان در مقابل افزایش وزن اضافی در مراحل بعدی زندگی محافظت کند. کارشناسان بر این باورند که این امر ممکن است به دلیل دخالت بیشتر نوزادان در فرایند خوردن باشد. با BLW، به نوزادان اجازه داده می‌شود که غذا‌ها را درک کنند و آن‌ها را به انتخاب خود بر دهان بگذارند، و تأثیر کمی از طرف والدین داشته باشند. 
آن‌ها همچنین ممکن است فرصت بهتری برای انتخاب در خوردن داشته باشند و بتوانند خودشان غذایشان را بخورند و انتخاب کنند. وقتی‌که به طور کامل در مقایسه با کودکان با قاشق تغذیه می‌شوند قرار می‌گیرند افرادی که والدینشان به آنها غذا می‌دهند ممکن است در معرض خطر تغذیه آگاهانه یا ناخودآگاه بیش از حد قرار داشته باشند.
مطالعات متعدد نشان می‌دهند که نوزادان BLW نسبت به نوزادانی که از رویکرد‌های سنتی از شیرگیری استفاده می‌کنند، به‌احتمال زیاد در محدوده طبیعی وزن بیشتری دارند. یک مطالعه نشان داد که شیرخوارانی که با غذای کمکی تغذیه می‌شدند، در ۱۸ - ۲۴ ماه از شیرخوارانی که از BLW استفاده می‌کردند، حدود ۲ / ۲ پوند (‌۱ کیلوگرم) سنگین‌تر بودند. 
همچنین احتمال اضافه‌وزن آن‌ها ۲. ۴ برابر بیشتر بود. در یک بررسی دیگر، حدود ۱ % از نوزادان با استفاده از روش BLW در مقایسه با ۱۱ % برای گروه تغذیه شده با غذای کودک، چاق طبقه‌بندی شدند‌. 
ممکن است ایراد گرفتن و نق‌نقو بودن راجع به غذا را کاهش دهد.  اغلب ادعا می‌شود که BLW رفتار‌های غذایی بد را کاهش دهد و به پذیرش انواع غذا‌ها و تنوع بیشتر کمک کند. چون ذائقه و طعم‌ها در ابتدای زندگی معرفی می‌شوند. 
در یک مطالعه، نوزادان BLW در سن ۱۸ تا ۲۴ ماهگی در مقایسه با نوزادان تغذیه شده با غذای کودک کم‌تر احتمال داشت که توسط مادرشان به‌عنوان بدخلق ارزیابی شوند. 
در مطالعه و بررسی دیگر نشان داده شد، احتمال کمتری وجود دارد که کودکانی که با استفاده از رویکرد بچه محور از شیر گرفته می‌شوند در دوران پیش‌دبستانی نسبت به نوزادان دیگر که به‌صورت سنتی از شیر گرفته شده‌اند به شیرینی علاقه کمتری نشان داده‌اند. 
علاوه بر این، به نظر می‌رسد مادرانی که BLW را انتخاب می‌کنند، کم‌تر به کودکان خود فشار می‌آورند تا غذایشان را بخورند یا محدود کنند و به‌طورکلی سبک تغذیه پاسخگوتر از آن‌هایی دارند که از رویکرد سنتی از شیرگیری پیروی می‌کنند.
به‌عبارت‌دیگر، استفاده از یک سبک تغذیه که در آن به‌جای اینکه به علائم گرسنگی و احساس پری که توسط کودک منتقل می‌شود پاسخ می‌دهد، از کنترل آنچه و میزان غذایی که آن‌ها ممکن است بخورند اطمینان حاصل می‌کند و بسیار بهتر است. بنابراین، استفاده از یک سبک تغذیه مناسب در هنگام تغذیه با غذای کودک و یا پوره ممکن است مزایای مشابهی را فراهم کند. 

می‌تواند غذا دادن به کودک را آسان‌تر کند:

غذای کمکی

طرفداران BLW اغلب در مورد راحتی آن به‌عنوان عامل تصمیم‌گیری برای استفاده از این روش صحبت می‌کنند. والدین دیگر نیازی به فکرکردن در مورد درست‌کردن یا خرید مواد مناسب ندارند. 
آن‌ها به‌سادگی می‌توانند به نوزادان خود با استفاده از نسخه‌های BLW از وعده‌های غذایی خانواده نیز به کودکانشان بدهند. علاوه بر این، کودک خودش تصمیم می‌گیرد که چه چیزی و چه مقدار غذا بخورد که می‌تواند برخی فشار‌ها را از والدین بردارد. 
تحقیقات نشان می‌دهد که مادرانی که از BLW استفاده می‌کنند، سطوح پایین‌تری از اضطراب را در طول دوره از شیرگیری گزارش می‌کنند. آن‌ها همچنین تمایل کمتری به ابراز نگرانی و یا نظارت بر وزن کودک خود دارند. 
بااین‌حال، چنین مطالعاتی نمی‌توانند نشان دهند که یک عامل باعث عامل دیگر شده است. به‌عنوان‌مثال، این احتمال وجود دارد که مادرانی که به طور طبیعی اضطراب کمتری دارند، به‌احتمال زیاد سبک BLW را اتخاذ کنند.

چگونه از شیر گرفتن کودک آغاز کنیم؟ 

شیشه شیر نوزاد

برخی از غذا‌ها برای BLW مناسب‌تر از بقیه هستند. شروع کردن با غذا‌هایی با اندازه و بافت مناسب و پرهیز از غذا‌های به طور بالقوه مشکل‌ساز، خوردن و کاهش نگرانی‌های ایمنی مانند خفگی را برای کودک شما آسان‌تر می‌کند. 
زمانی که کودک خود را از شیر بگیرید، شیر مادر و یا شیر خشک کودک بیشتر کالری موردنیاز کودک شما را تأمین خواهد کرد. با افزایش مصرف مواد جامد، مصرف شیر مادر یا شیر خشک باید به‌تدریج کاهش یابد. در اینجا به برخی از غذا‌های شروع‌کننده مناسب BLW اشاره می‌کنیم:
• آووکادو
• سیب‌زمینی پخته، بدون پوست یا سیب‌زمینی شیرین
• موز
• لوبیا یا نخودفرنگی، کمی له شده
• پرتقال
• گوشت چرخ شده
• آجیل و دانه‌های آسیاب شده
• تخم‌مرغ آب پز« خیلی اهمیت دارد که کاملا پخته باشد»
• عدس
• بلغور جو دوسر
• ماهی سالمون
• لوبیای سبز جوشانده نرم
• هویج بخارپز یا خرد شده
• کلم بروکلی بخارپز شده
• توت‌های ذوب شده یا کمی له شده
• ماست شیرین نشده
به‌خاطر داشته باشید که ارائه غذا‌های غنی از آهن به کودک بسیار مهم است چون این ماده مغذی در این مرحله از رشد و تکامل کودک شما بسیار تأثیرگذار است. نمونه‌های خوب غذا‌های غنی از آهن شامل گوشت، تخم‌مرغ، ماهی، لوبیا و سبزیجات برگی هستند. 
همچنین بهتر است که غذا‌ها را به قطعاتی تقسیم کنید که کودک شما به‌راحتی بتواند آن‌ها را بردارد و نگه دارد و به او پیشنهاد دهید تا به‌راحتی بتواند و آن‌ها را بجود و بخورد. زمانی که غذا‌های BLW را آماده کردید، مقدار کمی از آن را جلوی کودکتان قرار دهید و به آن‌ها اجازه دهید که خودشان آن را بردارند و به دهان خود بیاورند.

غذا‌هایی که باید از آن‌ها دوری کنید:

• عسل: عسل ممکن است حاوی کلستریدیوم بوتولینوم باشد که باکتری‌هایی هستند که می‌توانند باعث شکل بسیار جدی مسمومیت غذایی شوند. شما نباید به نوزادان زیر ۱۲ ماه عسل بدهید. 
• تخم‌مرغ‌های نیم‌پز: تخم‌های نپخته به‌احتمال زیاد حاوی سالمونلا هستند که باکتری‌هایی هستند که می‌توانند به نوزاد شما آسیب برسانند. 
• محصولات لبنی و سوسیس‌ها و کالباس:  این‌ها می‌توانند شامل باکتری لیستریا مونوژن باشند، باکتری‌هایی که می‌توانند به کودکتان آسیب برسانند. 
• شیر گاو:  شما باید از دادن شیر گاو به کودک خود قبل از ۱۲ ماهگی اجتناب کنید چون به‌اندازه شیر مادر یا شیر خشک غنی از مواد مغذی نیست، و دارای آهن کمی است و ممکن است جذب آهن از مواد غذایی را کاهش دهد. 
• محصولات کم‌چرب: نوزادان به درصد قابل‌توجهی از کالری بیشتری از چربی نسبت به بزرگسالان نیاز دارند؛ بنابراین، محصولات کم‌چرب نامناسب هستند. 
• غذا‌های شکری: شور و یا بسیار فرآوری شده. این غذا‌ها معمولاً مواد مغذی کمی دارند. علاوه بر این، کلیه‌ها در رسیدگی به بیش از حد نمک مشکل دارند، و قند می‌تواند به دندان‌ها آسیب برساند. 
علاوه بر این، هنگام استفاده از BLW، شما باید از ارائه غذا‌هایی که نوزادان می‌توانند در تکه‌های بزرگ با استفاده از صمغ‌های خود بمکند اما نمی‌توانند آن را بجوند، و همچنین غذا‌هایی که به طور طبیعی به شکلی هستند که می‌توانند راه تنفسی نوزاد شما را مسدود کنند، خودداری کنید.
مثال‌ها شامل:
• غذا‌های خام خاص: سیب خام، هویج، کرفس، ساقه کلم بروکلی و ... 
• غذا‌های گرد یا سکه مانند: انگور کامل، گوجه‌فرنگی آلبالویی، هات‌داگ، آب‌نبات سفت و ... 
• غذا‌های سخت و یا ترد: ذرت بوداده، نان خیلی سفت، آجیل و ... 
• غذا‌های شیرین: شکلات‌های مغزدار سفت، مارشملو و ... 

ملاحظات ایمنی

BLW ممکن است برای تمام نوزادان مناسب نباشد. در اینجا به چند نکته اشاره می‌کنیم که باید قبل از این‌که بر روی کودک خود امتحان کنید، در ذهن داشته باشید. آیا کودک شما از نظر رشد آماده است؟ 
اول، توصیه می‌شود صبر کنید تا کودک شما از لحاظ رشد و نمو برای خوردن غذا به‌تنهایی آماده شود. به طور متوسط، این اتفاق در ۶ ماهگی مهم می‌باشد و بررسی خواهد شد. بااین‌حال، همه نوزادان این سن نمی‌توانند بدون خفگی مواد جامد بخورند، بنابراین بهتر است به دنبال نشانه‌هایی از آمادگی باشید. 
علائم رشد آمادگی شامل عدم وجود زبان رانده (‌واکنش طبیعی کودک به بیرون راندن غذا با زبان) ، گرفتن اشیا با کنترل دست بیشتر و آوردن آن‌ها به دهان است.
به طور ایده‌آل نوزادان نیز باید بتوانند بدون پشتیبان بنشینند و علاقه خود را به غذا‌هایی که شما می‌خورید نشان دهند. اگر مطمئن نیستید که آیا کودک شما از لحاظ رشد و تکامل برای شروع BLW آماده است، با پزشک اطفال خود مشورت کنید تا از ایمنی مناسب اطمینان حاصل کنید. 

کاهش خطر خفگی:

خفگی نوزاد

خفه شدن یکی از نگرانی‌های بزرگ والدین است و در BLW اغلب متخصصان راجع به آن بحث‌وبررسی کرده‌اند. بااین‌حال، تحقیق هیچ تفاوتی در بروز خفگی بین کودکانی که با استفاده از پوره‌ها یا BLW شیر گرفته شده‌اند، نشان نمی‌دهد و برخلاف توصیه سال‌های گذشته، کارشناسان می‌گویند هیچ نظم و ترتیبی وجود ندارد که در آن شما انواع مختلف غذا‌ها، چه میوه، سبزیجات، غلات کودک، و یا هر چیز دیگری را به کودک خود بدهید. والدین می‌توانند از راهکارهای زیر برای به‌حداقل‌رساندن خطر خفگی در طول از شیرگیری استفاده کنند:
• مطمئن شوید که کودک هنگام غذا خوردن صاف می‌نشیند، به طور ایده‌آل ۹۰ درجه و درحالی‌که روبه روی شما است. 
• وقتی کودکتان غذا می‌خورد او را تنها نگذارید. 
• به کودک خود اجازه دهید که غذا را خودش به دهان ببرد تا بتواند مقدار غذا را در دهان خود و همچنین سرعت غذا خوردن خود را کنترل کند. 
• مطمئن شوید غذایی که آماده کردید را می‌توانید با لب و یا به‌راحتی بین انگشتانتان له کنید. 
• غذا‌ها را طوری بریزید که طویل باشند تا کودک بتواند به‌راحتی آن را در دست بگیرد. 
• از ارائه غذا‌هایی که شکل‌های گرد و یا سکه مانند دارند و خیلی چسبناک هستند و یا به‌راحتی می‌توانند تکه‌تکه و یا خرد شوند، خودداری کنید. 
• بر این مورد که آنها به این غذا آلرژی داشته باشند توجه کنید. 
آخرین تحقیقات والدین را تشویق می‌کند که به‌محض اینکه مواد جامد برای اولین‌بار معرفی شدند، مواد حساسیت‌زا را کم‌کم به نوزادان خود معرفی کنند که عموماً در حدود ۶ ماهگی است. تأخیر در دادن آنها به‌عنوان وعده‌ها می‌تواند خطر بروز آلرژی در کودک را افزایش دهد. 
آلرژن‌های رایج عبارتند از :
لبنیات، تخم‌مرغ، بادام‌زمینی، ماهی، غذا‌های دریایی، سویا، گندم، کنجد و آجیل مانند گردو. بادام. بادام‌زمینی. بادام هندی
بهترین کار این است که این موارد آلرژی‌زا را کم‌کم به کودک بدهید به مدت سه روز بین آنها اختلاف بگذارید تا مطمئن شوید که کودک به آن آلرژی ندارد سپس مورد بعد را امتحان کنید. این کار زمان کافی برای توجه به علائم یک واکنش آلرژیک را فراهم می‌کند و درک اینکه چه غذا‌هایی باعث آن می‌شوند را آسان‌تر می‌کند. واکنش‌ها می‌توانند از ملایم، از جمله دانه‌ها و جوش و یا خارش پوست نرمال تا شدید، مانند تنفس و بلع باشند و می‌توانند در عرض چند دقیقه تا چند ساعت پس از مصرف ظاهر شوند. 
بهتر است این مواد را در وعده صبح به آنها بدهید تا زمان کافی برای چک کردن و نظارت بر واکنش را داشته باشید. اگر فکر می‌کنید که کودک شما حساسیت غذایی دارد و یا در مورد معرفی غذا‌های آلرژی‌زا سؤال دارید، برای کم شدن نگرانی خود حتماً با پزشک متخصص کودکتان مشورت کنید.