۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

جراحی فتق دیسک: باید در انتظار چه چیزی باشید؟

۲۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۰۰
کد خبر: 561527
جراحی فتق دیسک: باید در انتظار چه چیزی باشید؟

میان هر استخوان در مهره‌های شما یک دیسک واقع است. این دیسک‌ها به‌عنوان جذب‌کننده شوک عمل می‌کنند و به نرم شدن استخوان‌هایتان کمک می‌کند. فتق دیسک رخدادی است که به آن سوی کپسول حاوی آن کشیده شده و آن را به سمت کانال نخاعی سوق می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین، شما ممکن است هرجایی از نخاعتان یک دیسک جابه‌جا شده داشته باشید، حتی در گردنتان، اما به‌احتمال زیاد در پایین کمر (مهره کمر) با آن مواجه می‌شوید.

ممکن است با بلندکردن چیزی به‌صورت غلط یا چرخش ناگهانی مهره به این مشکل دچار شوید. دیگر دلایل شامل اضافه‌وزن و تجربه تخریب آن به دلیل بیماری یا افزایش سن است.

فتق دیسک همواره منجر به درد و ناراحتی نمی‌شود، اما به سمتِ یک عصب در پایین کمر سوق پیدا می‌کند و ممکن است در ناحیه کمر و پا‌هایتان درد داشته باشید (سیاتیک). اگر جابه‌جایی دیسک در گردن رخ دهد، ممکن است در گردن، شانه‌ها و بازو‌هایتان درد را تجربه کنید. در کنار درد، فتق دیسک می‌تواند منجر به بی‌حسی، سوزن‌سوزن شدن و ضعف گردد.

جراحی که نخاع را درگیر می‌کند تا زمانی که تمام گزینه‌های دیگر امتحان شده باشد توصیه نمی‌گردد.

 این گزینه‌ها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

• ضد التهاب‌های غیراستروئیدی

• مسکن‌های درد

• تمرین یا درمان فیزیکی

• تزریق استروئید

• استراحت

اگر این موارد مؤثر نبود و هنوز دردی را تجربه می‌کنید که بر کیفیت زندگی‌تان اثر منفی می‌گذارد، چند گزینه برای جراحی وجود دارد.

پیش از جراحی:

زمانی که جراحی را انتخاب می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که جراحِ متبحری (ارتوپد یا مغز و اعصاب) را برمی‌گزینید، و دوباره از او نظر بخواهید. پیش از پیشنهاد یک پروسه جراحی نسبت به پروسه‌های موجود دیگر، جراح احتمالاً آزمایش‌های تصویری که شامل موارد زیر است را تجویز می‌کند:

• اشعه ایکس: اشعه ایکس تصاویر واضحی از مهره و مفاصل به دست می‌دهند.

اشعه ایکس برای فتق دیسک

• برش نگاری محاسباتی (سی‌تی‌اسکن): این اسکن‌ها تصاویر با جزئیات بیشتری از کانال نخاعی و ساختار‌های پیرامونش به دست می‌دهند.

• تصویرسازی تشدید مغناطیسی (MRI): یک MRI تصاویر سه‌بعدی از طناب نخاعی و ریشه‌های عصبی و همچنین خود دیسک‌ها به دست می‌دهد.

• نوار عصب و عضله یا مطالعات هدایت عصبی (EMG/NCS): این تست تکانه‌های الکتریکی در طول اعصاب و عضلات را اندازه می‌گیرد.

این تست‌ها به جراح شما کمک می‌کنند تا بهترین نوع جراحی برای خود را انتخاب کنید. دیگر عوامل مهم در تصمیم شامل محل فتق دیسک، سن و سلامتی عمومی شما می‌باشد.

انواع جراحی برای فتق دیسک:

پس از جمع‌آوری تمام اطلاعات، جراح شما ممکن است یکی از جراحی‌های زیر را توصیه کند. در برخی موارد، شخص ممکن است ترکیبی از جراحی‌ها را نیاز داشته باشد.

لامینوتومی/لامینکتومی:

در لامینوتومی، یک جراح در لامینا یا قوس مهره‌ای یک دریچه ایجاد می‌کند تا فشار بر ریشه‌های عصبی کاهش یابد. این پروسه از طریق برش ریز، گاهی با کمک میکروسکوپ انجام می‌گردد. اگر لازم باشد، لامینا برداشته می‌شود که به این کار لامینکتومی می‌گویند.

دیسکتومی/میکرودیسکتومی:

دیسکتومی رایج‌ترین جراحی استفاده شده برای فتق دیسک در منطقه کمر است. در این پروسه، بخشی از دیسک که بر ریشه عصبی شما فشار می‌آورد برداشته می‌شود. در برخی موارد، کل دیسک برداشته می‌شود.

جراحی دیسک مصنوعی:

برای جراحی دیسک مصنوعی، شما تحت بیهوشی عمومی خواهید بود. این جراحی معمولاً برای یک دیسک منفرد زمانی که در پایین کمر دچار مشکل شده باشد انجام می‌شود و برای آرتروز یا پوکی‌استخوان مناسب نیست. 

برای این فرایند، جراح یک برش در شکم شما ایجاد می‌کند. دیسک آسیب‌دیده با یک دیسک مصنوعی ساخته شده از پلاستیک و فلز جایگزین می‌شود. ممکن است نیاز داشته باشید که چند روزی در بیمارستان بمانید.

فیوژن ستون فقرات:

عمل فیوژن

بیهوشی عمومی برای این جراحی موردنیاز است. در این پروسه، دو یا چند مهره به‌صورت دائمی به هم جوش می‌خورند و ممکن است با پیوند استخوان از دیگر بخش بدن و یا به‌صورت اهدایی نیز همراه گردد. 

همچنین ممکن است پیچ و مهره‌های پلاستیکی یا فلزی به‌منظور فراهم‌آوردن پشتیبانی بیشتر طراحی گردند که این کار باعث سکون دائمی آن قسمت از ستون فقرات شما می‌شود. فیوژن ستون فقرات معمولاً نیازمند چند روز بستری در بیمارستان است.

ریسک‌ها و مسائلی که باید پس از جراحی انتظار آن را داشته باشید:

تمامی جراحی‌ها مخاطراتی به همراه دارند که شامل عفونت، خون‌ریزی و آسیب عصبی است. اگر دیسک برداشته نشود. ممکن است مجدداً تخریب شود. اگر از بیماری دیسک تخریب شده رنج می‌برید، ممکن است با دیگر دیسک‌هایتان نیز دچار مشکل شوید.

پس از جراحی فیوژن ستون فقرات، برخی سفتی‌ها مورد انتظار است. این موضوع ممکن است دائمی باشد. پس از جراحی برخی دستورالعمل‌های خاصی در خصوص ازسرگیری فعالیت‌های عادی و زمان شروع تمرینات دریافت می‌کنید. در برخی موارد، فیزیوتراپی ممکن است ضروری باشد. بسیار مهم است که توصیه‌های دکترتان را به‌دقت دنبال نمایید.

اغلب افراد پس از یک جراحی دیسک به‌خوبی بازیابی می‌شوند، اما هر موردی منحصربه‌فرد است. چشم‌انداز فردی شما به موارد زیر بستگی دارد:

• جزئیات جراحی شما

• هرگونه عوارض آتی که ممکن است با آن مواجه شوید

• سلامت عمومی شما

جلوگیری از مشکلات:

به‌منظور جلوگیری از مشکلات آتی برای کمرتان، سعی کنید یک وزن سالم را حفظ نمایید. همواره از تکنیک‌های بلندکردن مناسبی برای اجسام استفاده نمایید. عضلات شکم و کمر قوی به پشتیبانی از ستون فقراتتان کمک می‌کنند، بنابراین مطمئن باشید که آن‌ها را به طور منظم ورزش می‌دهید. پزشک یا فیزیوتراپ شما ممکن است بتواند تمریناتی را متناسب با این هدف طراحی نماید.