۰ نفر

علت زانو درد چیست؟

۲۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱:۱۳
کد خبر: 561392
علت زانو درد چیست؟

درد در ناحیه ی زانو یکی از مشکلات رایج است که بیشتر افراد با آن مواجه هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، زانو درد یکی از مشکلات رایجی است که همه افراد در هر سنی می‌توانند به آن مبتلا شوند. زانو درد بر اثر آسیب دیدگی‌هایی مانند پارگی رباط‌های زانو یا پارگی غضروف‌ها ایجاد می‌شود، شرایط دیگری هم مانند بیماری آرتروز زانو، نقرس و عفونت، پارگی مینیسک زانو، ژنوواروم، زانوی درون گرد، زانو پرانتزی یا پاکمانی (واروس بیش از حد) اختلال در مفصل زانو است که در آن زانو‌ها از هم فاصله زیادی می‌گیرند.

 تعداد زیادی از زانو درد‌های خفیف بعد از فیزیوتراپی و حتی بعد از مراقبت‌های اولیه توسط خود فرد بهبود میابد و این مراقبت‌های را می‌توان به عنوان درمان درد پشت زانو تلقی کرد. درمان درد زانو با فیزیوتراپی، به کاربردن بریس و ورزش‌های زانو درد نیز در کاهش درد مفصل زانو موثر است در بعضی از موارد برای درمان زانو درد به جراحی نیاز است.  

خشکی زانو

یکی از علت‌های زانو درد، خشکی آن است و چهار رباط صلیبی، قدامی، خلفی و طرفی نقش با اهمیت در پایداری و عملکرد مفصل زانو دارند.

خشکی، سفتی و بی حرکتی مفصل زانو به چندین علت ایجاد می‌شود و اغلب با درد و ورم همراه است. گاهی اوقات ممکن است کمی قرمزی، گرمی، بی حسی و سوزن سوزن شدن نیز در محل درد وجود داشته باشد. معمولا علت خشکی زانو در دو دسته قرار می‌گیرند: عللی که در اثر آسیب یا جراحت ایجاد شده اند و آن‌هایی که به دلیل بیماری خاصی ایجاد شده اند.

قفل شدن زانو

به هنگام قفل شدن زانو، شخص وقتی زانو خود را صاف می‌کند، درد شدید را حس می‌کند. برای درمان قفل کردن زانو اگر قطعه‌ای داخل زانو گیر کرده است باید توسط آرتروسکوپی این قطعه خارج گردد و اگر این گیرکردن ناشی از پارگی دسته سطلی مینیسک باشد و زمان زیادی از آن نگذشته و بافت مینیسک سالم مانده باشد مینیسک پاره شده را باید ترمیم نمود. در موارد قفل شدگی کاذب کاهش درد به بهبود قفل شدگی کمک می‌کند که با توجه به بررسی پزشک جراح زانو و انجام اقدامات، علت آن تشخیص داده شده و مشکل برطرف می‌گردد. درمان اولیه استفاده از درمان با یخ، استفاده از دارو‌های ضد درد و ضد التهابی و بی‌حرکتی زانو است.

درد جلوی زانو و زیر کشکک

درد جلوی زانو یکی از انواع شایع درد زانو است، در واقع اکثر افرادی که زانو درد دارند، این درد را جلوی زانوی خود حس می‌کنند. کاسه زانو و استخوان ران هنگام خم و صاف شدن زانو در کنار یکدیگر عمل می‌کنند. چنانچه این تعامل به دلیل هر یک از عامل‌های فوق یا ترکیبی از این عوامل مختل شود، فرد دچار درد جلو زانو می‌شود.

خالی کردن زانو

به طور ناگهانی و غیر منتطره زانو نمی‌تواند وزن شخص را تحمل کند و زانو یکباره خم و منجر به لغزش یا افتادن فرد می‌شود. خالی کردن زانو می‌تواند بر اث آسیب رباط زانو مانند پارگی رباط صلیبی زانو، جا به جایی کشکک زانو و آرتروز زانو باشد.

ورم پشت زانو

درد پشت زانو می‌تواند در نتیجه مشکلات گوناگونی پیش بیاید، درد پشت زانو گاهی بر اثر وجود یک بیماری به مرور زمان شکل می‌گیرد و شدت پیدا می‌کند.

آب آوردن زانو

افوژن یا در اصطلاح آب آوردن زانو زمانی اتفاق می‌افتد که مایع مفصلی زیادی درون یا اطراف مفصل زانو ترشح شود. این بیماری بر اثر آسیب رباط‌های زانو یا منیسک و یا تجمع مایع در بورس‌های درون مفصل زانو ایجاد می‌شود.