۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

راهکار برای بهبودی سریع بعد از عمل سزارین

۲۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۸:۴۰
کد خبر: 561277
راهکار برای بهبودی سریع بعد از عمل سزارین

عمل زایمان بسیار هیجان‌انگیز است زیرا بعد از آن می‌توانید کودکی را ببینید که نه ماه درون شما رشد کرده است. بااین‌حال، زایمان اثرات منفی بر بدن دارد مخصوصاً اگر نوع زایمان سزارین باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین، در اینجا چهار پیشنهاد به شما داده می‌شود تا بتوانید بعد از زایمان سزارین خیلی سریع‌تر بهبود پیدا کنید:

به‌اندازه کافی استراحت کنید:

سزارین جراحی سخت است. مانند هر عمل جراحی دیگر، بدن انسان برای اینکه به حالت اصلی و اولیه خود برگردد به زمان احتیاج دارد. بعد از زایمان سه الی چهار روز در بیمارستان بمانید و بعد از آن برای بهبودی کامل شش هفته نیاز دارید.

استراحت بعد از زایمان

ازآنجایی‌که زمان خواب کودک با انسان بالغ متفاوت است سعی کنید هر زمانی که نوزاد می‌خوابد شما هم به‌اندازه کافی با او بخوابید و استراحت کنید. برای عوض‌کردن پوشک بچه و کار‌های خانه از اطرافیانتان کمک بگیرید و به‌هیچ‌عنوان کار‌های سنگین انجام ندهید.

مراقب حرکات و فعالیت‌های خود باشید:

باید با احتیاط از جای خود بلند شوید یا بنشینید، از بالا و پایین رفتن پله‌ها خودداری کنید. وسایلی را که زیاد به آن‌ها احتیاج دارید مانند پوشک بچه یا مواد غذایی را نزدیک خود نگه دارید تا دائم نخواهید از جای خود بلند شوید.

هیچ وسایل سنگینی را بلند نکنید در صورت لزوم از همسر یا یک شخص دیگر کمک بگیرید. در هنگام عطسه یا سرفه دست خود را بر روی بخیه‌های خود بگذارید تا از آن‌ها محافظت کنید.

ممکن است هشت هفته طول بکشد تا بدن شما به حالت طبیعی خود بازگردد. از پزشک خود بپرسید که چه زمانی می‌توانید شروع به ورزش کنید یا رانندگی کنید و همچنین تا زمانی که پزشک به شما اجازه نداده است رابطه جنسی نداشته باشید.

باید بدانید که از ورزش‌های سنگین پرهیز کنید اما تا جایی می‌توانید پیاده‌روی کنید زیرا پیاده‌روی از یبوست و لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. همان‌طور که از جسم خود مراقبت می‌کنید باید از سلامت روانی خود هم مراقبت کنید و به آن اهمیت بدهید.

برخی افراد بعد از زایمان دچار ناامیدی، احساس خستگی و ناراحتی دارند که در این صورت باید با پزشک یا یک مشاور صحبت کنید.

درد خود را کاهش دهید:

از پزشک خود در ارتباط بااینکه چه دارو‌هایی می‌توانید استفاده کنید سؤال بپرسید. باتوجه‌به سطح درد شما پزشک برای شما مسکن تجویز می‌کند یا توصیه می‌کند که از دارو‌های ضد درد مثل ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید.

تغذیه مناسب داشته باشید:

تغذیه خوب در ماه‌های اول زایمان به‌اندازه زمان بارداری مهم است. اگر به کودک خود شیر می‌دهید و کودک تنها شیر شما را می‌خورد، خوردن غذا‌های متنوع و سالم باعث سلامتی کودک و تقویت شما می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن سبزیجات در دوران شیردهی شیر مادر را خوشمزه‌تر می‌کند که باعث می‌شود کودک شما شیر بیشتری بخورد.

تغذیه بعد از زایمان

همچنین مایعات زیادی به‌ویژه آب زیاد بنوشید. مایعات باعث تقویت شیر می‌شود و از یبوست جلوگیری می‌کند.

چه زمانی بعد از زایمان دوباره به دکتر برویم؟

اگر در محل بخیه‌های خود احساس درد می‌کنید یا خونریزی و ترشح دارید تا شش هفته کاملاً طبیعی است اما اگر زمان آن زیاد‌تر شد با پزشک خود در میان بگذارید.

همچنین اگر دارای این علائم هستید به‌پیش پزشک بروید:

تب زیاد

ترشحات با بوی بد از واژن

خونریزی شدید از واژن

قرمزی پوست یا ورم پا

مشکل در تنفس

درد قفسه سینه

درد پستان