۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

۶ مزیت گیاه‌خواری یا به اصطلاح (وگان)

۲۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۷:۴۰
کد خبر: 561269
۶ مزیت گیاه‌خواری یا به اصطلاح (وگان)

رژیم‌های گیاهی به کاهش وزن افراد کمک می‌کنند و همچنین باعث افزایش سلامتی می‌شود. علاوه بر این، این رژیم غذایی ممکن است از دیابت نوع دو و برخی سرطان‌ها محافظت کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، در این جا می‌خواهیم به شش مزیت رژیم‌های وگان بپردازیم:

۱-رژیم‌های وگان دارای مواد مغذی زیادی هستند.

در این رژیم گوشت و محصولات حیوانی حذف می‌شود و این باعث می‌شود که شما سبزیجات و گیاهان بیشتری استفاده کنید. موادی که در این رژیم استفاده می‌شود شامل: غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات، لوبیا، نخودفرنگی، مغز‌ها و دانه‌ها می‌باشد.

چندین مطالعه گزارش کرده‌اند که رژیم‌های گیاهی بیشتر فیبر، آنتی‌اکسیدان و ترکیبات گیاهی مفید را تأمین می‌کنند و همچنین آن‌ها سرشار از پتاسیم، منیزیم، فولات و ویتامین‌های C، A، E هستند. حتی در آن‌ها آهن زیاد‌تری نسبت به رژیم‌های دیگر وجود دارد، البته آهنی که از گیاهان تهیه می‌شود به‌اندازه آهن موجود در غذا‌های حیوانی قابل‌دسترس نیست.

 به‌عنوان‌مثال رژیم‌های غذایی وگان با برنامه‌ریزی کم ممکن است مقدار کمتری از اسید‌های چرب ضروری، ویتامین B۱۲، نیاسین، ویتامینB۲، ویتامینD، کلسیم، ید، سلنیوم یا روی را فراهم نکنند. 

به همین دلیل انتخاب غذا‌های کامل گیاهی و غذا‌های غنی شده ضروری است. شاید لازم باشد در کنار رژیم وگان از قرص‌ها یا مکمل‌هایی برای تأمین ویتامین‌هایی مثل B۱۲وD، روی و کلسیم استفاده کنید. زیرا این مواد ممکن است در رژیم وگان وجود نداشته باشد.

۲-به شما در کاهش وزن اضافی کمک می‌کند:

گیاهخوار

تعداد زیادی از افراد به دلیل کاهش وزن به رژیم‌های وگان روی می‌آورند. بسیاری از مطالعات نشان داده است که گیاه‌خواران لاغر‌تر و دارای شاخص‌های توده بدنی پایین‌تری نسبت به افراد دیگر هستند. رژیم‌های غذایی گیاهی برای لاغری از دیگر رژیم‌ها تأثیر بیشتری دارد.

۳-سطح قند خون را کاهش می‌دهد و عملکرد کلیه را بهبود می‌بخشد:

سطح قند خون افراد دارای رژیم وگان پایین است و حساسیت بیشتری به انسولین دارند به همین دلیل ممکن است در معرض خطر کمتری در ابتلا به دیابت نوع ۲ باشند. 

رژیم وگان سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نیز کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد افراد دیابتی که پروتئین گیاهی را جایگزین گوشت می‌کنند عملکرد کلیه‌های آن‌ها بهتر است همچنین رژیم وگان می‌تواند علائم پلی نوروپاتی دیستال سیستمیک را کاهش دهد و درد آن را تسکین دهد این یک بیماری در افراد دیابتی است که باعث درد شدید و سوزش می‌شود.

گیاه خواری+ دیابت

۴-رژیم وگان باعث جلوگیری از برخی سرطان‌ها می‌شود:

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، حدود یک‌سوم از سرطان‌ها را می‌توان از طریق رژیم‌های غذایی کنترل کرد. به‌عنوان‌مثال خوردن مرتب حبوبات تا ۱۸٪به خطر ابتلا به سرطان روده بز‌رگ را کاهش می‌دهد. 

همچنین خوردن هفت وعده میوه و سبزیجات در طول روز ممکن است خطر مرگ ناشی از سرطان را کاهش دهد. گیاه‌خواران از حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات بیشتری نسبت به افراد غیر گیاهخوار مصرف می‌کنند و به همین دلیل است که گیاه‌خواران کمتر در معرض سرطان هستند.

۵-خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد:

خوردن میوه و سبزیجات تازه و حبوبات و فیبر باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی می‌شود. رژیم‌های وگان کامل برنامه‌ریزی شده مقدار زیادی از این مواد را شامل می‌شود. مطالعات نشان‌داده‌شده بین افراد گیاه‌خوار با افراد غیر گیاه‌خوار نشان داده است که گیاه‌خواران ۷۵٪ کمتر در معرض فشارخون بالا هستند.

گیاهخواری+قلب

 همچنین رژیم‌های وگان در کاهش قند خون، کلسترول بد و کلسترول‌های دیگر مؤثر هستند که این امر به داشتن قلبی سالم کمک می‌کند زیرا کاهش فشارخون و کاهش سطح قند خون خطر بیماری قلبی را تا ۴۶٪ کاهش می‌دهد.

۶-باعث کاهش درد‌های آرتروز می‌شود:

رژیم وگان برای افرادی که دارای آرتروز مختلف هستند تأثیر مثبت دارد. گیاه‌خواران سطح انرژی بالاتر و عملکرد عمومی بهتری را نسبت به بقیه افراد دارند. یک رژیم غذایی وگان می‌تواند به بهبود علائم آرتریت روماتوئید، از جمله درد و تورم مفاصل و سفتی کمک می‌کند.